mijn paard wordt te sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xhiske

mijn paard wordt te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 15:56

hoi,

ik heb een probleem :Y) . als ik in het weiland rijd (lang smal weiland met aan 2 kanten ander gewas) wordt mijn paard na een stukje galop zo sterk dat ik haar bijna niet meer kan houden. volte helpt niet etc. in de bak heeft ze nergens last van (dan zit er een hek omheen) maar het komt omdat ze zo graag naar mijn pony toe wil. pony verplaatsen heeft geen zin. ik kan haar niet tegen het stroomdraadje aanrijden want daar loopt ze doorheen. en tegen de tarwe wat aan weerskanten staat daar loopt ze ook zo in. en dat is de bedoeling niet. nu dacht ik zelf dat ik misschien eens een martingaal moest proberen. zodat ze haar hoofd niet zo omhoog doet. of zou een andere hulpteugel mij misschien kunnen helpen. instructeur kan er ook niet zoveel mee omdat het in de bak niet gebeurd.
dit is dus het stuk waar ik rijd

Afbeelding

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:04

Als hij zijn hoofd heel erg omhoog gooit..
Dan zou ik idd eens gaan proberen met een martingaal..
Let wel op dat hij wel strak genoeg zit.. meestal moet je ze korter maken.
Want als je ze te lang laat dan kan ze vooralsnog het hoofd omhoog doen..

Als dit niet werkt, kan je ook een slof nemen (als je ervaring hebt)

Deze kan je namelijk gewoon tijdens het rijden wat losser laten..
Als je gaat galopperen, en hij gaat er tussen uit.. Heb je zo de slof korter gepakt en kan je hem dus makkelijker terug nemen.

Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:06

Goed je buitenbeen er aan en buitenteugel.... en al van te voren rekening er mee houden dat ie het weer gaat doen en DAN al maatregelen nemen ipv pas als hij het doet. Dus al van te voren een keer een waarschuwende ophouding maken.

Dat is dan 1 waarschuwing, als hij het dan toch doet zou ik hem eens flink op zn sodemieter geven.....

Als het echt zo erg is dat jij denkt dat het gevaarlijk is, zou ik een slof er om hangen, hem los laten hangen, en als hij er dan echt vandoor gaat hem erbij pakken. Daar is de slof voor!

Xhiske

Re: mijn paard wordt te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 16:11

oke bedankt. ik ga eens wat met jullie tips doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:37

Het lijkt me verstandig dat je instructeur je in het weiland komt begeleiden.
Hulpteugels helpen je meestal van de wal in de sloot (of in het draad in jouw geval), je zult er niet beter van leren rijden.
Nodig je instructeur maar uit het weiland in te komen! Zo heb je misschien nog meer profijt van de les dan wanneer je die in de bak hebt. :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:41

Martingaal werkt bij mij ook uitstekend en waarom geen les in de wei? Dan kan de instructie eens meekijken. Sommige merries zijn heel hardgrondig in hun wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:42

bertie schreef:
Het lijkt me verstandig dat je instructeur je in het weiland komt begeleiden.
Hulpteugels helpen je meestal van de wal in de sloot (of in het draad in jouw geval), je zult er niet beter van leren rijden.
Nodig je instructeur maar uit het weiland in te komen! Zo heb je misschien nog meer profijt van de les dan wanneer je die in de bak hebt. :)

Al kan je nog zo goed rijden, als een paard echt door een draad heen rent heb je niks meer aan die rijkunsten ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:43

VivaLaVida schreef:
Goed je buitenbeen er aan en buitenteugel.... en al van te voren rekening er mee houden dat ie het weer gaat doen en DAN al maatregelen nemen ipv pas als hij het doet. Dus al van te voren een keer een waarschuwende ophouding maken.

Dat is dan 1 waarschuwing, als hij het dan toch doet zou ik hem eens flink op zn sodemieter geven.....

Als het echt zo erg is dat jij denkt dat het gevaarlijk is, zou ik een slof er om hangen, hem los laten hangen, en als hij er dan echt vandoor gaat hem erbij pakken. Daar is de slof voor!

Daar is een slof dus precies niet voor...

idd zoals al gezegd is je instructeur een keer uitnodigen voor een lesje op de wei, zodat die je kan adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:44

Waar volgens jou dan wel voor????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:52

Wat ik heb geleerd is dat een slof voor de geoefende ruiter is om je paard meer ontspannen te laten lopen (het juiste ruggebruik te bevorderen). En voor de ongeoefende ruiters dient de slof vaak als 'noodrem'. :+

Dit soort problemen hoor je rijtechnisch op te lossen. Leer je paard zich meer op jou te richten, door bv grondwerk te gaan doen, vertrouwen op te bouwen. En daarnaast dus rijtechnisch bepaald gedrag al voor te zijn, beter gaan werken met je hulpen. Hulpteugels zijn bij dit soort problemen symptoombestrijding en geen oplossing voor het daadwerkelijke probleem. Ongelofelijk weer hoe mensen het WEER op hulpteugels gooien......... Toevallig van de week ook al zo'n fijn topic over langs zien komen....... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 16:56

:? :? als jij een geoefende ruiter bent heb jij je slof niet nodig om je paard ontspannen te krijgen!!!
Een slof moet je er niet bij blijven houden, ze gaan er alleen maar in hangen.... Er is niks ontspannends aan.....?

Rijtechnisch oplossen....... Soms kan dat niet, een paard van 600 kilo kun je soms weinig mee beginnen als meisje van 50 kilo.
Dan heb ik hem liever 1 keer goed op de rem....... dan met je rijtechnische kunsten door de draad heen.......

Wat is er nou erger voor een paard, een slof er maar bij blijven houden met een training of hem 1x als rem te gebruiken om te voorkomen dat je het draad in duikt?

ohja en je hebt natuurlijk gebruiken en gebruiken. Ik bedoel (uiteraard) niet dat je de slof achter je oren moet trekken oid.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:01

Persoonlijk vind ik een slof als noodrem ook zeer gevaarlijk met het oog op dat je een paard van voren dusver in de weg kan zitten, en deze dus gemakkelijk kan struikelen.
Verder zijn er ook paarden die het sterke gevoel in hun mond niet pikken (groot gelijk), gaan steigeren en vervolgens ook nog eens makkelijker achterover kunnen klappen met een slof

Ik zie in dit geval de slof ook niet als oplossing. Martingaal kan weinig kwaad dus dat kun je best proberen

Probeer toch echt les te nemen, een instructrice kan zien waar het probleem zit, wij zo niet.

Probeer in ieder geval te paard actief voor je been te maken. Let er dus op dat er onderscheid is in een paard dat actief voor je been is, en een paard dat snel gaat. Leer hem buigen om je binnenbeen. (met je binnenbeen naar de buitenteugel toe rijden)

Volte vergroten/verkleinen, slangevoltes, etc etc. Veel dat soort oefeningen meepakken. Gallopeer aan op een korte zijde, en zet hem al bij de E of B weer terug. Als je paard door wil lopen hou de teugels dan niet continu vast, dan houdt je paard ook vast en dat ga je dus nooit winnen, probeer ook eventjes los te laten in je hand en probeer het dan direct nog een keer
VivaLaVida schreef:
Al kan je nog zo goed rijden, als een paard echt door een draad heen rent heb je niks meer aan die rijkunsten ;)

Een ruiter die de rijkunsten goed beheerst laat het helemaal niet zo ver komen, dingen als dit moet je altijd een paar stappen voor zijn
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 06-08-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:06

Soms kun je dingen niet voor zijn......??? Als het gebeurt ben je al te laat.

Zij zegt dat niks werkt. Nou voor mij is dan een slof een mooie oplossing. Het is een goede rem als je hem goed gebruikt.
En tenzij jij je slof zo hardhandig gebruikt dat je je paard over de kop trekt, is er niks schadelijks aan......

bij een martingaal kan het hoofd ook niet verder omhoog en kunnen ze ook steigeren..... En misschien doet de TS hem wel veel te kort... weet jij het? Zo kun je dus met alles wel wat schadelijks verzinnen.

Dus dan maar het veilige standaard antwoord: Neem les van een goede instructeur :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:09

VivaLaVida schreef:
:? :? als jij een geoefende ruiter bent heb jij je slof niet nodig om je paard ontspannen te krijgen!!!
Een slof moet je er niet bij blijven houden, ze gaan er alleen maar in hangen.... Er is niks ontspannends aan.....?

Rijtechnisch oplossen....... Soms kan dat niet, een paard van 600 kilo kun je soms weinig mee beginnen als meisje van 50 kilo.
Dan heb ik hem liever 1 keer goed op de rem....... dan met je rijtechnische kunsten door de draad heen.......

Wat is er nou erger voor een paard, een slof er maar bij blijven houden met een training of hem 1x als rem te gebruiken om te voorkomen dat je het draad in duikt?

ohja en je hebt natuurlijk gebruiken en gebruiken. Ik bedoel (uiteraard) niet dat je de slof achter je oren moet trekken oid.

Zal nog even duidelijk zeggen dat IK sowieso tegen hulpteugels ben. ;)
En dat wat ik geleerd heb, niet mijn visie is, juist omdat ik hulpteugels bullshit vind. Ook om te gebruiken als noodrem. Je lost er nl. niets mee op, je bent alleen maar oneerlijk naar het paard toe met zo'n dwangmiddel. Leer gewoon goed rijden, los het daadwerkelijke probleem op (dat ze zo graag naar die merrie toe wil). ;)
Want het blijft niet met 1x rijden en 1x als rem gebruiken. Je lost het probleem niet op!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:10

Met een paard wat goed aan de hulpen staat (+een ruiter die er correct mee omgaat) ben je dingen als dit dus echt wel voor, zeker omdat het wat ik begrijp niet iets is wat zomaar eenmalig eens gebeurd

VivaLaVida schreef:
Dus dan maar het veilige standaard antwoord: Neem les van een goede instructeur :+

Jep en daar kan ik het dus alleen maar mee eens zijn, ik heb echt helemaal niks tegen een slof, maar zomaar aanraden op een forum zonder de ruiter te kennen daar heb ik wel iets tegen
Vandaar dat ik altijd maar wat risico's opnoem
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 06-08-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:11

Anders kan je ook altijd een Thiedeman proberen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:12

VivaLaVida schreef:
Soms kun je dingen niet voor zijn......??? Als het gebeurt ben je al te laat.

Zij zegt dat niks werkt. Nou voor mij is dan een slof een mooie oplossing. Het is een goede rem als je hem goed gebruikt.
En tenzij jij je slof zo hardhandig gebruikt dat je je paard over de kop trekt, is er niks schadelijks aan......

bij een martingaal kan het hoofd ook niet verder omhoog en kunnen ze ook steigeren..... En misschien doet de TS hem wel veel te kort... weet jij het? Zo kun je dus met alles wel wat schadelijks verzinnen.

En als je al te laat ben, erken je dat je zelf iets fout doet, i.p.v. de fout bij het paard neer te leggen. ;)
Les van een goede instructeur is altijd goed om te doen, zeker om problemen op te lossen. Alleen is het jammer dat veel instructeurs zelf niet eens weten hoe je sommige problemen oplost en dan ook met zo'n oplossing komen (hulpteugels).

Weet je, ik heb zelf een heel sterk, zeer eigengereid paard, die sterker is dan een gemiddeld paard van 600 kg, waar ik echt wel wat mee te stellen heb en/of heb gehad, dus mag wel zeggen dat ik weet waar ik het over heb qua je eigen rijtechnieken e.d. ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:45

ik ben het volledig eens met VivaLaVida..

maar goed wij zijn hier om tips te geven en niet om andermans tips af te kraken..

geef gewoon aan wat jij denkt dat het beste is..
en laat de TS zelf besluiten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:49

Zeg ook niet dat je geen rijtechniek hebt hoor ;)

En die eerste zin: een paard is een paard die kun je niet de schuld geven nee, want hij doet het niet om jou te bezeren maar om naar het andere paard toe te kunnen....

Als mijn paard niet zou luisteren (en dat doet ze zeker wel) dan is het 1 waarschuwing, en dan is het klaar...Kies dan toch voor mezelf en voor mijn paard.. Kan me niet schelen hoe, die rem gaat er op :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:59

VivaLaVida schreef:
Zeg ook niet dat je geen rijtechniek hebt hoor ;)

En die eerste zin: een paard is een paard die kun je niet de schuld geven nee, want hij doet het niet om jou te bezeren maar om naar het andere paard toe te kunnen....

Als mijn paard niet zou luisteren (en dat doet ze zeker wel) dan is het 1 waarschuwing, en dan is het klaar...Kies dan toch voor mezelf en voor mijn paard.. Kan me niet schelen hoe, die rem gaat er op :)

Oh, ik ook hoor, mijn paard moet ook naar mij luisteren, anders ben ik verloren. :D
Ik heb zo'n paard van 'geef hem 1 vinger en hij neemt je hele hand!' (of hoe gaat 'ie ook alweer?) :+

Maar ik denk dat je iets moet gaan doen, waardoor je paard zich op jou gaat leren richten i.p.v. op die merrie.
Bij mijn paard doe ik dat door veel grondwerk te doen, waardoor hij meer op mij is gaan letten. En verder rijtechnisch kun je echt een hoop voor elkaar krijgen, als je paard zijn aandacht voor jou verliest en zich gaat richten op een merrie verderop. Want hoe je dat dan eventueel buiten, als ze een ander paard zien en zich dan sterk maken? Ook maar hulpteugels er aan hangen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:08

In je profiel schrijf je, dat ze eerder wedstrijd heeft gelopen?
Laat je instructeur of een ander echt kundig persoon, je helpen bij het in het land rijden. Heel waarschijnlijk ligt het aan je zelf.
Je zegt, dat ze naar je pony wil. Maar jij wilt dat toch niet? Zorg dat hij veel beter aan de hulpen komt.

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 21:07

ik ben zelf ook tegen hulpteugels eigelijk. maar als niets meer helpt dan moet je toch een keer iets. en ik wil ook heus niet altijd met die hulpteugel gaan rijden. maar gewoon alleen als ik in het land ga rijden. om net even dat beetje extra controle te hebben. want vaak gaat het zo dat ze ongeveer een halve meter voor het draad met een noodstop stopt of ineens heel erg krap de bocht om. je wilt niet weten hoe vaak ik er daardoor al naast heb gelegen (in het schrikdraad waar stroom op staat dat voelt niet fijn) instructrice zal ik ook eens vragen. en anders zit er niet veel anders op dan gewoon op een kaal stuk grasland maar een draadje erom heen te zetten dat ze gewoon niet weg kan. maar ik wil haar altijd eventjes uit laten razen als ze goed haar best doet (daarmee bedoel ik dat ze netjes loopt en goed luisterd) dan mag ze van mij net eventjes dat kleine beetje harder (zodat ik nog controle heb) en daar maakt ze dan gebruik van door nog iets harder te gaan als ik wil. ik weet ook wel dat het aan mijzelf ligt. want als een vriendin er op rijd die echt kan rijden. (z dress+ springen) dan doet ze het niet. die heeft gewoon net dat ene beetje controle wat ik nog mis. of zou het misschien helpen om haar nog een beetje anders te gaan voeren. (in minder/ander brok dat ze wat minder heet is)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:47

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat je al een galop zou willen proberen, zoals je in je eerste mail schreef.
Ik heb de indruk dat je niet op tijd stopt met dingen te doen.

Je gaat over een grens heen (je paard gaat steeds harder), waarom stop je niet vóór je die grens bereikt hebt?
Langzaam beginnen is de beste manier.

Je zegt dat als een vriendin die Z rijdt geen problemen met je paard heeft.
Dat je zelf nog niet zo goed kunt rijden als zij is geen schande. Je hoeft je helemaal niet met die vriendin te vergelijken. :)

Ga het rijden in het weiland proberen zolang het goed gaat. Eerst alleen stappen, en wendingen rijden - nog niet aan draven denken. En als je aan draven toe bent (na een week of zo) kun je rustig gaan draven, zonder aan galop te denken.
Waar het om gaat is dat je langzaam je rijvaardigheden samen met je paard opbouwt, zonder dat het tot rennen komt.
Steeds een beetje uitbouwen, dan komt het vanzelf wel.

Het verbaast me eigenlijk dat 'galop' al aan de orde zou zijn.
Ook wanneer ze 'gebruik' maakt van de situatie en dan harder kan gaan ben je al te ver gegaan.
Het is heel belangrijk dat je stapjes terug doet, tot waar je nog wél controle hebt.

En uit laten razen? Dat zou in je woordenboek eigenlijk niet voor horen te komen. Want dan léér je je paard juist om gedrag te ontwikkelen dat je niet wilt.
Aan de ene kant leer je je paard dus iets, en aan de andere kant klaag je erover. :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:00

Uitrazen doen ze maar op de wei, of als ze los in de bak zijn :)

De beste tip is denk ik echt gaan lessen in je weiland, zoals al een paar keer genoemd is.

Begrijp ik nu eigenlijk wel goed dat rijden in je wei goed gaat, maar dat het pas misgaat als je gaat "crossen"? Als dat het inderdaad is, dan voorlopig niet meer crossen, totdat je je paard verder helemaal goed onder controle hebt.

Martingaal lost in dit geval alvast niets op. Ik lees nergens dat je paard haar hoofd omhoog gooit als ze er vandoor gaat. Als je toch besluit om een martingaal te gebruiken, stel hem dan wel goed af. De ringetjes horen langs de hals tot de kaak te komen. Korter is niet eerlijk voor je paard.

Een slofteugel lijkt me in dit geval ook geen oplossing. Je bent al op een onregelmatige ondergrond en dan zou je ineens haar hoofd omlaag trekken... Zie jullie zo al over de kop gaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:06

ik ben het helemaal eens met Bertie.
je laat het al te ver komen en dan heb je een probleem.

ik kan niet uit je berichtje opmaken of ze dit gedrag ook al vertoond in stap en draf, je hebt het alleen over de galop.
ik zou proberen je paard zoveel mogelijk bezig te houden, dus overgangen kort op elkaar rijden en veel wendingen enzo.
heb je het gevoel dat het rennen eraan zit te komen direct terug schakelen, en niet wachten tot het echt al aan de gang is.

crossen is iets wat je kan doen als je je paard 100% onder controle kan houden of op een terrein waar je niet direct in de ankers moet vanwege een draad ofzo.

verder ben ik van mening dat de rijkunsten van de ruiter stoppen waar de hulpteugels beginnen.

veel suc6!!