HELP me van mijn KLAPPERBENEN af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

HELP me van mijn KLAPPERBENEN af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 10:19

Ik wordt helemaal gek van mezelf, voor mijn gevoel heb ik mijn benen redelijk stil en drijf ik niet doorlopend, maar als ik mezelf op een filmpje zie is het echt heel erg :(

Wanneer ik lichtrij gaan bij het "gaan staan" mijn benen van mijn paard af, ga ik zitten dan komen ze weer tegen het lichaam, maar dan ook nog eens veel te ver naar achter.
In de galop heb ik mijn benen keurig op de singel of iets er achter, het probleem is echt de draf, met doorzitten is het ook iets beter.
Ik zit verder netjes rechtop.

Wie heeft de gouden oefening om van deze vervelende gewoonte af te komen, ik heb het vermoeden dat hierdoor mijn paard ook erg onrustig is in de aanleuning.
Ik kan helaas mijn hakken niet echt uitdrukken, want dan krijg ik pijn in mijn knieën, ik heb mijn recht en soms de hakken iets opgetrokken, maar niet heel erg.

Please help me :)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:22

ga eens zonder zadel rijden!
dan leer je je goede houding!

je moet je hakken uitdrukken vanuit jezelf, en nu om op de beugels te steunen, armen langs je lichaam.
paardje loopt wel, dus richt je op je benen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:44

Neem centered riding lessen. Klapperbenen heb ik ook, en komt dus omdat je onbewust spanning houdt. Centered riding lessen zorgen ervoor dat je alles ontspant. Bij mij was het na 15 minuten les van centered riding instructrice al zo goed als over, maar natuurlijk niet voor altijd omdat je dat jezelf moet aanleren. ;) En herkennen natuurlijk. Succes!

CoronaLime

Re: HELP me van mijn KLAPPERBENEN af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:46

Ik had ook superveel last van klapperbenen, tot ik mijn nieuwe pony kreeg.

Toen kwam ik een beetje tot de conclusie dat ik veel meer met mijn been moest rijden, en dan moet je je kuiten wel stil houden.

Eerst in stap proberen je been in de goede houding te houden, hak naar beneden en contact houden met je kuit en het paard. Daarna gewoon gaan draven en proberen te blijven voelen met je kuiten tegen het paard. Daarbij moet je proberen op je kníe te focussen, niet op je voeten zelf, dat had ik zelf ook altijd geprobeerd maar daar word het erger van. Gewoon proberen vanuit je knie licht te rijden(klinkt vaag maar als je rijdt is het wel makkelijk)

Ik hoop dat 't jou ook lukt ik kan nu prima rijden met stil been gelukkig :)

deeenies

Re: HELP me van mijn KLAPPERBENEN af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:14

ik denk dat je te weinig op je been rijd en meer rijd met je teugels. probeer wel je hak uit te drukken dat kan echt een verbetering zijn, misschien krijg je pijn doordat je geen lange spieren hebt bij je hak. ga is op de trap staan en probeer je hak zo ver mogelijk uit te drukken ''traphangen''
daar worden je spieren soepeler door.
misschien helpt het ook wel voor jou om is met een lange teugel te rijden, wel contact houden natuurlijk.

stippel2009Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:06

wat ook wel eens wil helpen is je op je bekken te concentreren. dat helpt het best bij mij. dan steun je inderdaad meer op je knieen dan op je beugels want daardoor gaan je benen klapperen. als je je bekken goed naar voren brengt en dus op je knieen gaat steunen dan worden je onderbenen onafhankelijker en kunnen ze beter op hun plaats blijven. dan kun je je kuiten echt gaan gebruiken voor de hulpen en niet voor het opdrukken van het licht rijden.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:10

Met centered riding werk je veel aan je blokken (houding, zit, balans). Dat je benen niet me het paard meebewegen (hakken uitdrukken zorgt voor spanning en benen aanknijpen voor het aanspannen van de spieren). Probeer je in te beelden dat je opstaat vanuit een stoel, de voorwaarts/opwaartste beweging. Denk vooruit en omhoog. Laat je meevoeren door de opgooiende beweging van het paard. En blijf ontspannen en beweeglijk.