Ik zit al een tijdje met een hersenkraker, waar ik niet zo goed uit kom. Wellicht dat jullie wat licht op de zaak kunnen werpen?
Onder het zadel vindt de betreffende merrie de rechterhand ontzettend moeilijk, ze is behoorlijk scheef, dus we gaan meestal in een soort traver-achtig iets over de hoefslag heen. Stelling en buiging vindt ze heel erg lastig, dit probeer ik door middel van zoveel mogelijk voltes op te lossen en het gaat ook steeds beter. Vice versa is de linkerhand haar makkelijkste gang, hier heb ik een constant contact en ze begint daar ook al redelijk constant te lopen.
Maar wanneer ik aan het longeren ben, lijkt die scheefheid te zijn veranderd van kant? Dan is het juist de rechterhand die het sneltse en soepeltse nageeft en waar ze echt fijn op loopt en dan zit het grootste probleem hem in de linkerhand. Overigens longeer ik momenteel met een pessoatuig waar ik de nadruk wat meer op de broek leg ivm het stimuleren van de achterhand. De voorkant heb ik dusdanig afgesteld dat daar alleen druk komt wanneer ze begint te sterrekijken (doet ze met regelmaat).
Ik kan maar niet goed verklaren waarom dit zo is? Wat zie ik over het hoofd?
Overigens, ik heb normaliter les maar vanwege een zadelmaker/passer/zadelsvinden-crisis en zwangerschapsverlof van de merrie is dit nu ruim een maandje of 4 á 5 stil komen te liggen. Ik heb nu (als het goed is) eindelijk een passend zadel dus ik kan de lessen dan weer oppakken.
Ik denk dat het bij mij met het rijden komt door mijn eigen scheefheid, dat ik haar daarin 'tegenwerk' en het dus anders is dan wanneer ik haar longeer.
Misschien ligt het daar bij jou ook wel aan.
TeamUp
Geplaatst: 05-08-10 15:26
Ik denk dan als eerste aan "iets" met je oude zadel... Ben benieuwd hoe en wat als je weer gaat rijden. Hoe gaat longeren met zadel op?
Daar zat ik al aan te denken ja want het oude zadel lag net niet helemaal lekker waardoor ik ook scheef ging zitten, tja en dan het beruchtje cirkeltje he.
Longeren heb ik eigenlijk nog nooit met zadel gedaan, maar ik kan dus morgen wel eens kijken hoe ze reageert met longeren met oude zadel en met het nieuwe zadel, bedankt voor de tip!
Ik ben daarnaast ook erg benieuwd hoe het rijden nu gaat ja. Het proefrijden was al erg positief, ze gaf al vrij snel na en bleef hier ook langer dan normaal in. Daarnaast zat ik zelf ook rustiger in het zadel.
Je kunt eventueel, als je ook je pessoa wil gebruiken, de longeersingel over het zadel doen (over de zitting). Ben benieuwd of je verschil merkt tussen longeren met de twee zadels... Ik vind dat een handige manier om te testen of het daar in zit, je stoort het paard dan in ieder geval niet met een eventuele scheefheid van jezelf
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-10 15:35
Morgenavond ga ik het meteen uitproberen dus dan hoor je de uitslag van het weekend! Bedankt wederom voor de tip.
Deze merrie verzorg ik sinds maandag helaas niet meer, waardoor ik de tips niet heb kunnen uitproberen. Het zadel is inmiddels ook teruggebracht naar de zadelmaker.
paarden zijn ook wisselbaar in hun scheefheid en pakken jou scheefheid ook op wanneer je erop zit. ik zou een tijdje gaan lessen via een methode als antoine de both oid om de scheefheid onder het zadel en aan de longe aan te pakken en je paard weer r echt te richten
Danij
Geplaatst: 23-08-10 12:17
dat zou best kunnen, heb ik ienderdaad wel eens vaker gezien. dan heeft je paardje moeite met het gewicht op der rug tijdens het rijden. Al eens geprobeert met zadel te lonseren. Of erop zitten tijdens het lonseren? Weet je zeker dat je zadel goed ligt?. Sucses verder.
magda_90
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-10 16:23
renske1986, dat was de bedoeling uiteindelijk ook, maar helaas liep het anders.
Danij, het oude zadel lag niet goed nee, vandaar dus een nieuw zadel.
Maar de tips zijn helaas niet meer van belang omdat ik deze merrie niet meer rijd.