wegsprinten tijdens stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSnn

wegsprinten tijdens stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 11:06

hallo allemaal,

ik heb dus een best wel probleem.
mijn geweldige haflinger van 19 is begonnen aan haar 2e jeugd, en nu denkt ze dus dat ze een veulen is enzo.
het probleem is, dat mevrouw vind dat ze in stap in een keer weg kan scheuren om na 3 kwart rijbak weer te stoppen.
ik weet niet meer hoe ik dit er uit krijg, aangezien ik al best veel heb geprobeerd.

jullie nog ideeën?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:18

Waarom wacht je driekwart bak voordat je ingrijpt? De ruiter bepaalt altijd het tempo, niet het paard. Waarom grijp je niet meteen in?

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:06

hestejente schreef:
Waarom wacht je driekwart bak voordat je ingrijpt? De ruiter bepaalt altijd het tempo, niet het paard. Waarom grijp je niet meteen in?

ik grijp wel in, het nadeel is dat ze het bit vast pakt en het haar gewoon niet kan schelen hoe hard ik trek, daarnaast durf ik ook niet om haar snel een volte op te sturen of iets dergelijks, want toen ik dat de vorige keer deed, viel ze ook bijna om.
daarnaast heb ik ook nog het probleem dat ze schoftloos is en ik van links naar rechts slinger..

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:09

xSnn schreef:
hestejente schreef:

ik grijp wel in, het nadeel is dat ze het bit vast pakt en het haar gewoon niet kan schelen hoe hard ik trek, daarnaast durf ik ook niet om haar snel een volte op te sturen of iets dergelijks, want toen ik dat de vorige keer deed, viel ze ook bijna om.
daarnaast heb ik ook nog het probleem dat ze schoftloos is en ik van links naar rechts slinger..

\
Zitles aan de longe misschien?, Dat de longeur zich met het tempo bezighoud & jij mt je balans?

xSnn

Re: wegsprinten tijdens stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:11

das wel een idee,
thnx, k ga meteen eventjes men instructrise smsen ;)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:13

xSnn schreef:
hestejente schreef:

Aan trekken heb je sowiso niks, daar gaat je paard alleen maar sneller van.

Probeer dan liever je paard tegen de muur te sturen met het commando HO, en dan belonen als ie stilstaat

Wat ik hier zo lees moet je paard nog diverse dingen een beetje leren en bevestigd krijgen, maar ik krijg het vermoeden dat jij nog niet de juiste capaciteiten hebt om dit voor elkaar te krijgen

Heb je vaak les?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:15

xSnn schreef:
das wel een idee,

Graag gedaan..
Ook kun je even het zadel & de tanden/bit na laten kijken.. Misschien is er iets lichamelijks aan de hand met haar..

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:48

Citaat:

Citaat:
Aan trekken heb je sowiso niks, daar gaat je paard alleen maar sneller van.

Probeer dan liever je paard tegen de muur te sturen met het commando HO, en dan belonen als ie stilstaat

Wat ik hier zo lees moet je paard nog diverse dingen een beetje leren en bevestigd krijgen, maar ik krijg het vermoeden dat jij nog niet de juiste capaciteiten hebt om dit voor elkaar te krijgen

Heb je vaak les?

ik heb 1 keer in de week les met haar gehad, toen kwam er een ander paardje voor mij en is een ander meisje mijn hafje gaan doen. helaas hield die erg veel van rennen en heeft ze het haar dus aangeleerd. ik krijg het er nu dus niet meer uit. ik heb sinds 2 weken weer les met haar,en we zijn wel druk bezig met haar longeren enzo, maar ik dacht misschien hebben jullie wel ideeen. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:49

Inderdaad, niet trekken. Paard kan veel harder trekken dus je bent gedoemd om te verliezen.

Tempo controleren betekent ook niet dat je persé langzamer moet he. Als je haar harder laat stappen dan ze zelf al doet bepaal jij ook het tempo ;) En ze mag pas weer langzamer gaan stappen wanneer jij dat wil en niet wanneer ze dat zelf bepaalt.

Het maakt niet zo heel veel uit wat je doet, zolang je maar respect hebt voor je paard en zolang je paard maar vooral doet wat jij wil, en niet wat ze zelf wil.

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 14:50

DaisyDarling schreef:
xSnn schreef:
das wel een idee,

Graag gedaan..
Ook kun je even het zadel & de tanden/bit na laten kijken.. Misschien is er iets lichamelijks aan de hand met haar..

ja dat is al gedaan, maar ze heeft nergens last van..
ik heb ook al ander bit etc. gehaald, en bitringen i.v.m. mond enzo maar het heeft niet het gewenste effect.
ik heb wel een staartriem aangeschaft, waardoor het heen en weer gaan iets minder is geworden, maar het is er nog steeds..
ze moet gewoon nodig afvallen. :j

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:56

xSnn schreef:
DaisyDarling schreef:
Graag gedaan..

ja dat is al gedaan, maar ze heeft nergens last van..
ik heb ook al ander bit etc. gehaald, en bitringen i.v.m. mond enzo maar het heeft niet het gewenste effect.
ik heb wel een staartriem aangeschaft, waardoor het heen en weer gaan iets minder is geworden, maar het is er nog steeds..
ze moet gewoon nodig afvallen. :j

Als je dan toch je balans gaat oefenen en ze sprint weg, oké dan sprint ze ook maar langer dan driekwart bak :D Totdat het niet meer leuk is!