Dressuurles met Fjord Pjelk tijdens cursusweek Wim Vonck

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pjelk

Dressuurles met Fjord Pjelk tijdens cursusweek Wim Vonck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 07:20

In de eerste week van de vakantie was ik met Pjelk op cursus bij Wim Vonck te Exloo (Horsefeelings). In deze week kwam mijn vriendin Annet gezellig een dagje en nachtje. Zij is (semi) professioneel met fotografie bezig en heeft twee van mijn lessen bijgewoond en vastgelegd.
Pjelk en ik hebben ooit L1 +9 dressuur gereden maar zijn al een aantal jaren met andere dingen bezig; buitenrijden, NH volgens Parelli, vrijheidsdressuur en, natuurlijk, ook nog wel dressuur in de bak maar dat op een wat lager pitje. Ongeveer 1x per week.

In de Wim-week hebben we gewerkt aan:
- schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts, renvers, wijken
- meer verzamelen in stap
- Remmen met minder teugeldruk
Ik zou het leuk vinden feedback te krijgen op hoe Pjelk loopt en op mijn houding :)

Hierbij een selectie van de foto's

Afbeelding
Stap. Misschien dat dit een aanzet tot schouderbuitenwaarts was gezien mijn naar buitengedraaide schouders en aangenomen binnenteugel. Ik weet het niet zeker meer. In ieder geval hebben we in de lessen aan schouderbinnen- en buitenwaarts en travers gewerkt. Ook de renvers hebben we geprobeerd maar die vond Pjelk nog wel erg lastig!

Afbeelding
Volgensmij werkten we hier aan verzameling vanuit heel langzaam stappen. Dat viel nog niet mee om Pjelk heel actief te houden maar zonder dat hij erg sterk werd. We probeerden het daarom maar kleine stukjes. Maar als hij daarna weer voorwaarts mocht, liep Pjelk wel weer superlekker!

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Ai, mijn houding is hier niet zo super, wat ingezakt. Maar Pjelk loopt best goed!

In de les werkten we veel aan het van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel toe rijden. Ik ben gauw geneigd om, wanneer ik voldoende stelling en buiging wil hebben op de volte, mijn binnenhand wat te strak te houden. Hierdoor krijgt Pjelk minder goed bewegen en blokkeer ik eigenlijk zijn voorbenen als het ware. Wanneer ik alleen af en toe met een ophoudingkje om stelling vraag, kan hij in de rest van de tijd lekker ruim draven.

Afbeelding
Mooie actieve draf

Afbeelding
En galop.

Afbeelding

Afbeelding
Pjelk's imitatie van een IJslander :D :S

Nageven in galop vond Pjelk nog heel lastig. Wel liep hij verder goed en was de galop mooi gesprongen. Nu een paar week later gaat nageven in galop al beter. Bij voldoende stelling en buiging op de volte kan Pjelk het ook in galop.

Afbeelding
En dit vind ik echt de allermooiste draffoto :+:

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 08:16

Ziet er netjes uit zeg!
Hard aan het werk en zo te zien op een fijne manier.

Wat me opvalt is dat je je linkerschouder optrekt op de foto's waarop je op de linkerhand rijdt.
Als je op de rechterhand rijdt, doe je dat niet met je rechter-binnen-schouder.
Ook als je schouderbuitenwaarts wilt, is het goed om je schouders gelijk qua hoogte houden.
Dan kan je nog steeds roteren om jouw loodlijn om de buiging aan te geven.

Verder zie je op sommige foto's dat je tenen soms naar buiten gaan.
Het stoort zo te zien niet. Om hier meer rust in te krijgen kan het helpen met laarzen te rijden.

Je laat je benen keurig afhangen *jaloers*

Pjelk heeft er lol in, al vindt hij sommige oefeningen nog moeilijk.
Of misschien snapt hij niet goed wat hij precies moet doen (foto 2), hij lijkt me een meewerkend type?
Nageeflijk in de galop kan ik me voorstellen dat dat allemaal niet zo snel perfect gaat.

Op deze plezierige route verder, zodat hij steeds sterker wordt en dan zal dat ook lukken.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 10:21

Azmodania schreef:
Ziet er netjes uit zeg!
Hard aan het werk en zo te zien op een fijne manier.

Wat me opvalt is dat je je linkerschouder optrekt op de foto's waarop je op de linkerhand rijdt.
Als je op de rechterhand rijdt, doe je dat niet met je rechter-binnen-schouder.
Ook als je schouderbuitenwaarts wilt, is het goed om je schouders gelijk qua hoogte houden.
Dan kan je nog steeds roteren om jouw loodlijn om de buiging aan te geven.

Verder zie je op sommige foto's dat je tenen soms naar buiten gaan.
Het stoort zo te zien niet. Om hier meer rust in te krijgen kan het helpen met laarzen te rijden.

Je laat je benen keurig afhangen *jaloers*

Pjelk heeft er lol in, al vindt hij sommige oefeningen nog moeilijk.
Of misschien snapt hij niet goed wat hij precies moet doen (foto 2), hij lijkt me een meewerkend type?
Nageeflijk in de galop kan ik me voorstellen dat dat allemaal niet zo snel perfect gaat.

Op deze plezierige route verder, zodat hij steeds sterker wordt en dan zal dat ook lukken.

Bedankt voor je uitgebreide feedback!
Wat apart van het optrekken van mijn linkerschouder, dat had ik nooit gemerkt of gezien. Wel viel me op dat ik mijn linkerhand meer vastzet dan mijn rechter. Als ik een volte linksom rij, kan ik namelijk moeilijker met mijn binnenhand toestaan dan wanneer ik op de rechterhand rij. Dat hangt dan waarschijnlijk samen met het optrekken van mijn linkerschouder waardoor de bijbehorende hand ook te vast wordt! Ik ga eens kijken of ik die linkerschouder wat meer kan laten hangen om zo ook een meer ontspannen linkerhand te krijgen.

En tenen naar buiten.. herken ik inderdaad wel van foto's. Ik rij graag met schoenen maar misschien dat het voor een stabiele beenligging inderdaad beter is met chaps of laarzen te rijden.

Pjelk is inderdaad een meewerkend paard. Nu tenminste wel. Eerder was hij wat meer in zichzelf gekeerd. Als ik hem dan iets moeilijks vroeg, klapte hij dicht en werd dan gewoon heel bot en sterk. Nu kunnen we blijven communiceren en blijft hij me vragen stellen bij een nieuwe oefening zoals bijvoorbeeld travers: bedoel je dit mens, of dit of dit? Waarbij hij dan bijvoorbeeld achterwaarts of zijwaarts probeert. Nu kan ik hem tenminste bijsturen in een nieuwe oefening en kunnen we samen uitvogelen hoe we het precies moeten doen. Dat is heel fijn!

Ik ben inderdaad erg tevreden met de weg die we nu zijn ingeslagen. Wim is erg duidelijk in zijn lessen. Zo werkt hij niet met het tegelijk gebruiken van teugel en beenhulpen omdat het paar daarvan afstompt omdat je daarmee gewoon heel onduidelijk bent. Eerder reed ik Pjelk daar wel mee maar daar ben ik van af gestapt. Omdat hij inderdaad minder op de hulpen ging reageren. Nu is hij lichter in mijn hand en kan hij ook sneller voorwaarts gaan op mijn beenhulp.

We hebben nog heel wat te doen maar ik ben in ieder geval blij met de weg die we nu zijn ingeslagen!

ferropaard

Re: Dressuurles met Fjord Pjelk tijdens cursusweek Wim Vonck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:41

vooruit kijken ;)
en de rest staat hier boven al!:)
die manen zijn super!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:01

Bij de twee galopsfoto's trek je erg aan het bit.
De laatste foto geeft een heel mooi ontspannen beeld.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:19

Heey Mellien!

Ik zag 'fjord Pjelk' en dacht, dat moet jij zijn! Leuk om je op bokt te zien!

Ik vind je foto's er erg leuk uitzien! Denk er om dat je je tenen naar binnen draait en je schouders mogen iets meer naar achteren. Pjelk loopt op de meeste foto's lekker ontspannen! In de galop heb je een beetje te veel binnenhand, maar ik kan me voorstellen dat je hem op de volte met stelling makkelijker rond kunt rijden. Gelukkig gaat dat nu al een stuk beter!

Succes! Groetjes Karen

Shaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:26

Ziet er leuk uit. Probeer om haar voorkant wat losser te krijgen een beetje stelling te vragen. Naar allebei de kanten, meerdere keren in de training,

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 14:03

Karen1987 schreef:
Heey Mellien!

Ik zag 'fjord Pjelk' en dacht, dat moet jij zijn! Leuk om je op bokt te zien!

Ik vind je foto's er erg leuk uitzien! Denk er om dat je je tenen naar binnen draait en je schouders mogen iets meer naar achteren. Pjelk loopt op de meeste foto's lekker ontspannen! In de galop heb je een beetje te veel binnenhand, maar ik kan me voorstellen dat je hem op de volte met stelling makkelijker rond kunt rijden. Gelukkig gaat dat nu al een stuk beter!

Succes! Groetjes Karen

Hoi Karen,
Leuk om te zien dat je ook op Bokt komt :)! Inderdaad mag ik mijn tenen wel wat meer naar binnen draaien en mijn schouders wat meer naar achteren doen. Ik kan zo nog wel op mijn houding blijven letten.

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:17

ziet er leuk uit! alleen iets meer rechtop zitten en zelf ben ik meer voorstander van chaps of laarzen aan bij het rijden ;)

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 20:48

wnaatje schreef:
ziet er leuk uit! alleen iets meer rechtop zitten en zelf ben ik meer voorstander van chaps of laarzen aan bij het rijden ;)

Daar mag ik inderdaad wel wat meer op letten :). Ga ik mee bezig!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 20:55

ook echt één foto zonder cap he :P

Ziet er echt goed uit!!@
Rechtopzitten is al gezegd.
En probeer zelf eens wat trotser te zijn! schouders naar achteren :)

Vind het er netjes uitzien!
Leuke fjord ook! :)

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:07

Leuke fjord heb je en het ziet er goed uit. De dingen die mij zijn opgevallen zijn hierboven al gezegd. Probeer op je tenen te letten en je fjordje wat actiever te houden, want het lijkt of hij wat sloft op sommige foto's.
Succes verder!

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:34

Leuke fjord! Ziet er ook goed uit, soms kan ze nog iets losser voor denk ik maar het ziet er al wel goed uit. 1 vraag: Waarom heb je op 1 foto geen cap op, en op alle andere foto's wel, of heb ik daar overheen gelezen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 23:11

Leuke fjord, en het plaatje ziet er ook goed uit! alleen vond ik je binnenhand verschrikkelijk op de galop foto's! ik kreeg zelf pijn in mijn mond bij het zien! probeer meer je op zit en je buiten teugel te rijden, binnenteugel is er niet voor om m op de volte te trekken wat nu wel gebeurt. deze is enkel voor stelling!

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:08

Ik zou wel graag zien dat er of met een neusriem wordt gereden of als je western hoofdstel om doet minimaal toch een kinriempje er bij zodat het bit niet te veel heen en weer getrokken kan worden.

Verder commentaar is al gegeven

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:11

Ziet er goed uit hoor, indd een kinriempje om het bit recht in de mond te houden..
En, waarom 1 foto geen cap? :+

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 20:32

DaisyDarling schreef:
Ziet er goed uit hoor, indd een kinriempje om het bit recht in de mond te houden..
En, waarom 1 foto geen cap? :+

Kinriempje is best een goed plan denk ik. Weet ik iemand waar ik zoiets vind? dat zal wel in een meer westerngerichte ruitershop zijn?

En die cap.. Tsja.. Ik draag ALTIJD een cap maar op foto's vind ik zonder eigenlijk mooier. Halverwege de les werd ik ineens ijdel en heb k hem afgezet voor de foto's. Er zijn dus wel meer foto's zonder cap maar de leuksten waren toevallig mèt. Zodoende :)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:36

mag ik weten waarom je geen neusriem draagt??
want vind het bit niet altijd zo lekker liggen (maar dat is ieders mening)

yoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:32

een kinriempje kan je volgens mij in bijna iedere ruitersportzaak wel vinden hoor.
Maar in een western gerichte zaak kan je net iets meer verschillende kopen.

maar een neusriem met sperriempje er aan zou bv ook al voldoen.

Kijk eens bij www.divoza.nl daar vind je vast ook wel een kinriempje ze kosten meestal rond een euro of 5 dus ook zeker de kosten niet!

Kianlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 15:26

Leuk fjordje!
blijf wel recht op zitten en blijf naar voren kijken niet naar beneden:)

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:05