3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:47

ik ben sinds mij begonnen met het inrijden van mijn 3 jarige merrie. Ik rij haar ongeveer 1 a 2 keer per week rustig in de bak.
op zich met inrijden vrijwel geen problemen tegen gekomen. Alleen is ze erg flegmatiek.
Normaal als een paard niet op mn been reageerd geef ik een tikje met de zweep en los je dat consequent op die manier op. Alleen heeft mijn merrie dus totaal geen respect voor een zweepje. Ik krijg gewoon geen reactie weinig voor mijn been en helemaal geen voor een tik met de zweep.

ik probeer zoveel mogelijk overgangen te rijden en probeer haar balans te verbeteren door veel binnen hoefslag te rijden. En ik merk dat het ook wel een balans probleem is. Maar heeft er iemand tips om haar meer voorwaarts te krijgen. Want als ze het beu is gaat ze gewoon terug van draf naar stap en ik moet dan echt moeite doen om haar dan weer gewoon door te laten draven.

(ik ben hard op zoek naar een intructeur alleen tot ik die gevonden heb graag tips om toch te blijven oefenen)

muis_lover

Re: 3 jarige merrie moeilijk voorwaarts te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:59

ik weet niet hoe lang je bezig bent met rijden maar wat dacht je van toch ongeveer 2x per week emt iets als een elastiek of bijzet te longeren dit is erg goed voor haar balans en conditie verder doe je het met overgangen goed maar probeer tussendoor wat meer middengangen erbij te pakken maar ook eens overdreven terugrijden. Dit is goed voor haar spieren en om haar aan de hulp te krijgen. Zorg dat ze op jou let!

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:04

waarom zou je een paard van 3 die niet voorwaarts is met bijzet logeren? Ik kan mij niet voorstellen dat hij hier voorwaarts van wordt. Mij is altijd geleerd om een paard eerst voorwaarts te krijgen voordat je neerwaarts gaat denken. (wat je toch doet met bijzet)
Veel overgangen en/of schijnovergangen rijden..

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:09

Ik denk dat jou merrie helemaal niet snapt wat een tik en been betekent...
snapt ze de longeerzweep wel? wat je voorzichtig kan proberen is iemand met de longeerzweep ik de bak laten staan en haar voorzichtig! opdrijven. Tegelijk kan jij been geven zodat ze leert dat als jij je been aanlegt ze vooruit moet. Niet gaan overdrijven en zorgen dat je haar goed beloont bij de juiste reactie op jou been.

Ik zou in jou geval helemaal niet veel overgangen gaan rijden. Vooral duidelijkheid creeren. instappen links en rechtsom draven links en rechtsom galopje links en rechts...en gewoon met rust laten.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:15

Ik sluit me aan bij wat alano schreef. Hierbij kan je misschien ook stem hulpen geven.

Ik zou van een jong paard nog niet te veel verwachten. Nieuwe dingen met veel herhaling en regelmaat oefenen (hoeft niet telkens lang te duren). Ik zou er geen hulpteugels gaan gebruiken. En ook geen schijnovergangen rijden, dit omdat ze eerst de gewone overgang tussen verschillende tempo's moet leren. Je paard moet eerst leren "zelf" te lopen. Als ze dit eenmaal doorheeft, krijgt ze vanzelf meer balans. Rechte lijnen lopen is voor een jong paard erg moeilijk, maar wel zeer belangrijk om te oefenen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:19

Tips zijn al gegeven.

Je zegt dat ze weinig op je beenhulp reageerd en niet op de zweep. Is ze hengstig? Als een merrie die hulpen niet kent en ook nog eens hengstig is zal ze zeker niet reageren omdat ze jou hulpen alleen maar 'lekker' vind, als ik het even zo mag stellen. Hierdoor kan jij dus zeer moeilijk tot haar doordringen om haar de hulpen die jij geeft goed te laten snappen als zijnde voorwaarts.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:27

Wat je al doet, een tik met en zweepje is al goed. Alleen moet het geen tikje zijn, maar een echte mep, totdat hij gaat lopen. Je kan er nog niet veel overgangen mee rijden. Stap, draf en galop. Wel kort, ongeveer 20 minuten. Een jong paard moet het hebben van zijn snelheid. Niet te veel aan de teugel willen rijden, eerst moet hij voorwaarts willen. En anders moet je iemand bij je in de bak hebben,die hem naar voren jaagt met een longeer zweep( niet hectisch, soms is wijzen al voldoende). En ook een jong paard, rijden met een spoorje. Hij MOET voorwaarts. Niet te lang stappen en loswerken als je opstapt.
Het allerbelangrijkste bij het rijden van een jong paard, is het gas en de rem!!!!!
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 05-08-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:32

Ja, ik zit dus ondertussen ongeveer hetzelfde te posten :D

Wellicht heeft ze gewoon het idee dat ze niet voorwaarts kán gaan omdat je teveel druk neemt, of het hoofd in een houding probeert te dwingen? Je kunt niet verwachten dat een praktisch onbeleerd paard voorwaarts gaat als het zich van voren tegen gehouden voelt. Een bit op zich vinden ze soms als zo vreemd dat ze hun benen zowat vergeten.
Een driejarige is een kleuter. Je moet alles in kleine stapjes en hapklare brokjes voorleggen en niet verwachten dat je meteen een uur dressuur kunt ridjen. Het is al heel wat als ze twintig minuten bereden worden volhouden zonder dat er ook maar wat dan ook gevraagd wordt.

Als ze niet reageert op de zweep kán dat te maken hebben met het feit dat ze gewoon verzuurd (tying up) wat ook het niet voorwaarts gaan kan verklaren. De spieren zijn nog niet aan werk onder het zadel gewend. ze gebruikt nieuwe spieren. Dat moet opbouwend getrained.
Verder kan het soms veel uitmaken waar je een tik geeft. Je zou verschillenden plekken kunnen uitproberen (schouder, achter je been, kont) en verschillende soorten zwepen (met een slag of met een leertje, kort en hard, lang en zwiepig). En vergeet ook niet de beloning te laten volgen als ze dan wel gaat anders bevestig je niet wat correct is en begrijpt ze nog niet wat de bedoeling is van de hulp of de tik.
Een paard dat nooit bereden is geweest heeft gene idee wat er verwacht wordt, vergeet dat vooral niet. Belonen speelt dus juist bij het inrijden een enorm grote rol om te bevestigen dat ze het begrepen heeft.

Zelf rijdt ik totaal geen dressuur met een driejarige. ik doe een halster met teugels om met het hoofdstel en verdeel dus druk over neus en bit. Dat is duidelijker voor ze met sturen en halthouden. Het moet me kunnen dragen, conditie opbouwen en voorwaarts gaan in de drie basisgangen. Doe ik dan ook meestal gewoon met buiten rijden, omdat ze buiten meestal van nature al vrijer bewegen en rechtuit gaan logisch voor ze is. Dan krijgt het de winter vrij en in het voorjaar als 4 jarige pak ik het op en worden er bv grote voltes en andere grote wendingen aan toegevoegd. Met nog steeds heel duidelijke overgangen en voorwaarst neerwaarts gereden. Pas met vijf ga ik eens denken aan andere dingen.
Maar goed, dat ben ik.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:33

Niet met een spoortje gaan rijden :n ga je paard nou niet nu al afstompen!
Aan de longe oefenen tot de stemhulpen er perfect in zitten. Dan kun je die ook gaan gebruiken met rijden. Gewoon stem en been hulp tegelijk geven en langzamerhand de stemhulp gaan afbouwen.
En alsjeblieft niet te veel aan de teugels gaan zitten, naar voren is zoveel belangrijker!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:36

Sporen stompen op zich een paard niet af als je ze correct gebruikt, en dat is zoals je een zweep zou gebruiken. Dus alleen als het paard niet reageert op je been, herhalen, en daarna herhalen met spoor. Gaat het voorwaarts, spoor er onmiddelijk af en belonen(!!! met de stem is voldoende). Een zweep gebruik je ook niet elke pas. Zo moet je de sporen ook gebruiken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:37

Dat begrijp ik maar ik denk dat in dit geval het geen kwestie is van niet willen maar een kwestie is van niet begrijpen.
Je kunt dan wel sporen pakken maar je kunt beter verder gaan bij het punt waar het paard het nog wel snapt. En vaak is dat toch de basis, dus de stemhulpen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:56

Babel schreef:
Dat begrijp ik maar ik denk dat in dit geval het geen kwestie is van niet willen maar een kwestie is van niet begrijpen.
Je kunt dan wel sporen pakken maar je kunt beter verder gaan bij het punt waar het paard het nog wel snapt. En vaak is dat toch de basis, dus de stemhulpen.

Echt niet.
Hij moet voorwaarts, met een kort zweepje echt tikken geven, op de schouder, totdat hij loopt.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!
Als je dit niet zelf kunt, waar het sterk op lijkt anders had je het niet gevraagd, breng hem dan weg naar een prof.
Je hoeft het maar een keer fout te doen, en het is bijna niet meer te corrigeren.
En een paard stompt niet af op een spoor!
Iemand die dat beweert, weet niet wat aan het been betekend.
De fout ligt altijd bij de ruiter.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:59

Bij mijn vorige pony dacht dat ik het gaspedaal werkelijk nooit zou gaan vinden. Ik kon hem tikken geven wat ik wilde, maar hij begreep er werkelijk niets van.

Toen bedacht ik het volgende: Hij liep ontzettend braaf aan de longeer lijn en reageerde daar perfect op mijn stem. Toen ben ik heel consequent gaan longeren, (hij kon ook zo lekker sukkelen in de longeer ring) ik riep 'doorrr' en ik swiepte de zweep achter zijn billen. Ik gebruikte enkel de term 'doorrr' als hij liep te sukkelen. Hij begreep het snel, en dit heb ik doorgezet bij het rijden. Been eraan en 'doorrr' zeggen. Zo viel het kwartje. Toen die was gevallen, werd het zweepje ook nuttig. Het bleef echter wel een flegmatieke pony... maar hij begreep het principe wel.

Een tijdje geleden heb ik een haflinger ingereden. Deze begreep in het begin ook niets van het principe 'been = lopen' Maar deze pony ging wel lopen door een zweep te gebruiken. Ik heb hem op een gegeven moment (toen hij alleen maar alle kanten door mijn been heen liep en alleen maar als een halve dooie door de bak liep) zo'n pak rammel gegeven, dat hij het altijd heeft onthouden. Ik ben toen echt flink streng geweest, maar hierdoor begreep hij het meteen.

succes!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:58

Het hele punt is dat ze het moeten begrijpen! De stemhulp is daarom idd ook zeer nuttig.
@Johanna59 Blijven slaan tot hij een keer gaat lopen heeft weinig zin als je een paard hebt dat niet gaat lopen, maar gaat liggen, gaat steigeren, gaat bokken of gewoon bevriest. Het moet wel SNAPPEN wat je wil. Daarom moeten jonge paarden ook eerst aan de longe de drie gangen en halthouden leren op de stem en moet je een stap in de goede richting belonen. Het aanleren is niet gebaseerd op straffen maar op belonen zodat een paard wel voor je wil blijven werken.
Als ik jou begin te slaan weet je toch ook niet wat ik wil en grote kans dat ik dan terug sla en je dus niet het gewenste effect krijgt.
Het paard moet eerst snappen wat je wilt!
En stel, de benen zijn verzuurd en het paard kán helemaal niet gaan?

Overigens, schiet me net te binnen, nog een tip:
je kunt een stilstaand paard van zijn plek krijgen door het uit evenwicht te halen door het hoofd (langzaam) sterk naar een kant te brengen met 1 teugel of met twee teugels en naar die kant te leunen. Het valt dan als het ware naar die kant en moet een stapje zetten om niet om te vallen. Dit werkt over het algemeen zelfs bij de meest hardnekkige stakers.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:06

Heb eens de tip gekregen van iemand toen ik paar x een heeel sloom paard moest rijden om zweep andersom vast te houden.
Als paard dan niet reageert op been even zwiep zwiep vlakbij de oren en goed geluid maken met zwiepen (oke.. dat vergt al wat oefening :P). Niet het paard raken dus..
Bij dit paard werkte dat enorm. Niet dat het DE oplossing is.. maar wellicht even het proberen waard om het gas te vinden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:29

Wat Alano hier al eerder beschreef daar ga ik in mee.

Het liefst nog een paar stapjes terugnemen en het paard gewoon aan de longe zetten. Hoe reageert ze zonder ruiter op haar rug? Gebruik bv. commando's als door en rustig... Eerst ga je zorgen dat je paard goed voorwaarts is aan de longe!

Dan een ruiter op de rug en een longeur die extra hulpen geeft... Bij reactie op alleen de ruiter haar hulp, uitgebreid belonen.

Wanneer je los door de bak gaat rijden kan je in het begin de extra hulpen van een longeur gebruiken...

Let erop dat je beide handen ontspannen zijn tijdens je beenhulp. Anders zet je het paard vast en valt ze op de voorhand...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:20

ik weet niet waar jullie hebben leren rijden, maar in mijn opleiding heb ik geleerd dat een zweep gebruikt word als aanwijs stok en niet om het dier de stuipen op het lijf te jagen om naast hert oor te zwiepen, Leer het dier zoals hier ook al is gezegt op stem hulpen te reageren verder is het groot belang dat je het dier normaal voorwaards rijd en in balans rijd, wanneer het dier meer in balans is en door het lichaam komt zal het ook voorwaardse drang krijgen, leer het dier aan de teugel komen zodat het over de rug leerd komen wat ook weer veroorzaakt dat het een voorwaardse drang krijgt, het in de hand komen en aan de teugel kan je het beste leren aan de dubbele longe, hier kan je ook nog eens het paard recht richten en voorwaards stimuleren. hou er alleen goed rekening mee dat verzameling voor het uitgestrekte komt, het dier eerst leren op het achter been te komen.

Cicigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:25

Wij hadden dit laatst ook met een jong paard, helemaal na laten kijken..

Bleek dat ie haakjes had an ze kiezen en daardoor niet de voorwaartse drang had die die zou moeten hebben , nadat we de tandarts hebben laten komen, is het hele probleem weg

Het is maar een suggestie , gewoon een tip
Hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij jou paard, maar ik dacht ik zet het maar neer...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 20:29

Mijn merrie ben ik ook begonnen toen ze 3 jaar was. Maar ik kon helemaal niks met haar. Ze staakte en ik kreeg haar niet vooruit. niet met boos worden niet met smeken en lief praten, ook niet met iemand die naast haar liep, aan de longe ging met moeite, ze is toen gedekt en ik heb haar nog even met rust gelaten ( ook omdat ze nog erg dun en iel was, en dat is ze nu nog wel ) maar ze is begin dit jaar 4 geworden en ik heb haar een paar weken onder het zadel en nu gaat het ineens heel erg goed en wordt ze steeds vlugger en vind ze het echt leuk, er is niks meer te merken van hoe ze eerst deed. Ze was er waarschijnlijk nog niet aan toe. Nu maak ik veel overgangen en zit niet aan de voorkant, alleen stuur, gas en rem. En ze maakt mooie vooruitgang.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 23:42

zo veel reacties in een keer,

Allereerst ben ik gewoon anti hulpteugels en zeker niet bij een jong paard. Voor naar beneden binden heeft in mijn ogen alleen maar een remmend effect.
Mij hebben ze altijd voorwaarts neerwaarts geleerd.
Ik denk ook niet dat daar het probleem ligt. Ik ben echt zacht in de hand en geloof ook niet in veel teugel druk. een paqard geeft vaak zelf wel aan wanneer hij toe is aan nageefelijkeheid. En in stap heeft ze zeker ook wel momenten dat ze dit aanbied.

Sporen vind ik ook ver gaan dit is voor verfijning van de hulpen dus ook hier begin ik niet aan bij een jong paard.

Hengstig is ze ook niet want de eigenaar heeft haar dit jaar voor het eerst gedekt. Dus dat kan ook buitengesloten worden. het is ook niet in periodes maar vanaf het begin al dat ze hier niet op reageerd. Ik ben al vanaf haar tweede jaar met haar aan het wandelen gegaan en gewoon een tik op dr neus heeft ook weinig effect.
Toch heeft ze vreemd genoeg wel respect voor mij als ik langs haar loop, want dan is ze gewoon echt braaf. Ze stopt als ik stop zonder druk enz.

Maar zodra ze moet werken dus ook met longeren is ze gewoon niet vooruit te branden. En een zweep heeft gewoon geen effect op haar. net zoals een tik tegen de neus met je hand.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 23:49

Daarnaast vind ik het heel jammer dat jullie allemaal meteen aannemen dat ik haar in de krul trek, afsla en zware dressuur oefeningen met haar doe.

Ik vind dat nageefelijk lopen helemaal nog niet aan de orde. Het enige wat ik belangrijk vind is dat ze lekker haar balans vind en voorwaards wordt.
straffen heeft weinig nut omdat ze daar niet echt op reageerd. Belonen daar en tegen is ze heel gevoelig voor. Zo heeft ze met wandelen ook respect voor mij gekregen, want in het begin walste ze gewoon over me heen. Nu zijn we een jaar verder en staat ze gewoon netjes stil op de poetsplaats en kan ik met haar wandelen en zelfs alleen opstappen en door de bak rijden.
Ik ben deze week zelfs de straat uit gewandeld onder de man.

Ook het met rust laten geloof ik niet echt want ze staat vooraan in de wei om mee te mogen. Ik rij twee paarden op stal en als ik lianne de andere merrie wil halen is ze gewoon jalours. Dus ik denk wel dat ze er klaar voor is. En zeker voor die 1 á 2 keer per week dat ik 20 minuten rij.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 23:52

sorry ik reageer elke keer even op dingen die ik terug lees.
Stemhulpen werken wel. bij een overgang naar draf reageerd ze beter naar op stem dan naar op been. Maar ze moet toch een keer die link gaan leggen lijkt mij?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 00:35

Begin dan echt maar met alleen longeren.
Eerst moet ze tijdens het longeren voorwaarts zijn en reageren op "door" of "rustig"...

Sommige paarden hebben meer aansporing nodig, ga heel erg enthousiast longeren. Neem anders even 1 lesje in longeren zodat iemand je wat tips en tops kan geven hierin...

10 minuten longeren is in het begin al zat!

edit: Wat krijgt ze te eten?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:13

Ja die link moet ze een keer gaan leggen, maar ik denk dat je toch geduld moet hebben en blijven volhouden. Uiteindelijk gaan ze het echt wel snappen :j

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 08:18

Bedenk wel dat jonge paarden vaak vlak na of tijdens het inrijden wat trager worden. Dus heel consequent blijven en dan moet het vanzelf beter gaan.