Wie heeft er tips voor het inrijden van een 11 jarige shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessica4x4

Wie heeft er tips voor het inrijden van een 11 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:04

Wij hebben sinds 1,5 week een shetlandmerrie in ons bezit. Volgens de vorige eigenaresse was zij ingereden maar hun hielden haar als gezelschapsdier. Donna weet wat het is om een ruiter op haar rug te hebben. Ze kent ook stap, draf en galop. Maar gewoon in een rijbak rijden vind ze erg moeilijk. Ik rij zelf niet op haar omdat ik gewoon veel te groot/zwaar ben dus heb een leuke meid daarvoor gevonden. Ze vind het al moeilijk om op de hoefslag te lopen. Na een week lukt dit redelijk in stap. Ze heeft ook heel veel energie dus vanaf morgen longeren we haar eerst voordat er iemand op stapt. Als ze goed ingereden is gaan mijn kinderen op Donna rijden.

Groetjes Jessica

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:17

Ten eerste: Je hebt geluk dat je een ruitertje voor je Shetje gevonden hebt! :D Die zijn namelijk zeldzaam.

Je geeft aan dat ze stap, draf en galop onder het zadel kent, hoe is er bij de vorige eigenaar met haar gereden als ze rijden op de hoefslag moeilijk vindt?

Je zou kunnen proberen eerst (bijvoorbeeld met behulp van lange lijnen) haar op de hoefslag te houden, dat ze weet wat de bedoeling is. Wel veel voltes en andere figuren maken anders heeft ze het rondjes hobbelen natuurlijk snel weer gezien.

Verder zou ik niet teveel met haar bezig gaan in de bak of in elk geval niet te lang. 20 minuten tot een half uur in de bak oefenen en daarna misschien even naar buiten of iets anders wat ontspannend voor haar is. Shetties zijn ook ontzettend eigenwijs, blijf er dus altijd bij als haar ruitertje gaat rijden zeker nu ze alles nog aan het leren is. Al ze iets in hun hoofd halen krijg je het er moeilijk weer uit. Probeer altijd consequent te zijn, als ze iets goed doet belonen en niet te lang ermee verder gaan.

Weet je of ze van zichzelf heel energiek is? Het zou ook kunnen liggen aan verandering van omgeving, nieuwe dingetjes onderzoeken andere paarden/mensen om haar heen of verandering van voer/weidegang.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;)

Nicole288

Re: Wie heeft er tips voor het inrijden van een 11 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:29

SMP -> RT-P

jessica4x4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 18:33

Een ruiter voor Donna was zo gevonden...ik kon nog kiezen ook :D

Wat ik nu, na nog een keer de vorige eigenaar gebeld te hebben, weet is dat ze bij hun 4x in een jaar gereden hebben in de wei maar niet veel byzonders omdat dat meisje al te groot was. De eigenaar ervoor heeft haar in optochten mee laten lopen in Friesland.

We hebben in het begin haar aan de longeerlijn gehad maar daar waren de mensen op de manege (mijn collega) niet van gediend en moesten we daar dus mee stoppen. We proberen ook veel figuren te rijden maar ze vliegt gewoon alle kanten nog op. Als we Donna eerst even longeren is ze minder gespannen en daarna luistert ze ook iets beter naar de ruiter. Ik ben er altijd bij en de ruiter is erg consequent. We rijden maximaal 30 minuten.

Ze is verhuist van een rustige wei naar een manege en ze krijgt ook ander voer maar ze is van zichzelf ook best druk.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:54

Nou, dan zijn er bij deze vast veel mensen jaloers op je als je ook nog eens keuze had :P Ik zoek me al maanden helemaal suf.

Maar goed dat je in elk geval die dingen weet, maar waarom mag je niet longeren op de manege? Als dat helpt om haar rustiger te krijgen zou dat natuurlijk een boel schelen.

Dat ze nu zo druk is kan dus liggen aan het feit dat ze nu op een manege staat, nu er is natuurlijk veel te bekijken voor zo'n kleintje. Komt ze nog wel regelmatig buiten? Wat ze op maneges vaak doen (mijn ervaring i.i.g.) is de Shetlanders veel op stal houden omdat ze in de wei heel snel te dik worden. Dan krijgen ze wel weer bijgevoerd maar ze staan alsnog te veel stil om daadwerkelijk iets aan dat voer te hebben... Als ze dan gereden worden sjeezen ze de hele bak door.

Ik weet niet of dit op die manege ook zo gebeurd? Over het algemeen heeft een Shet niet veel nodig, die van ons is in de zomermaanden ook een manegepony maar staat 24/7 buiten en krijgt verder geen brokjes o.i.d. Met rijden is ze superbraaf met af en toe echte Shetlanderstreken.

Dat ze figuren rijden moeilijk vind is denk ik goed op te lossen met veel oefenen. En dan niet in de zin van alle 30 minuten daaraan besteden maar elke keer dat je even met haar aan het werk gaat wat oefeningen doen. Misschien dat balkjes lopen of grondwerk oefeningen haar kunnen helpen met haar balans te vinden.

jessica4x4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:01

Longeren mogen we alleen in de longeercirkel en die is te klein om daar ook nog een ruiter op te zetten. Omdat ik hier zelf werk haal ik haar er regelmatig uit en wandel ik over het terrein heen om haar vertrouwd te maken. In het weekend krijgt ze nog meer aandacht en is ze uren uit haar stal. Ze heeft heel haar leven op een wei gestaan vermoed ik. Nu staat ze in een stal en krijgt 3x een handje brok en 3x een pluk kuil.

We proberen alles wat we kunnen...

hartjeukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:21

ik denk ook inderdaad dat je geluk hebt met een goed ruitertje die je shet kan doorrijden, ik denk dat ze gewoon zo moet blijven rijden, en moet gaan proberen om op haar zit te gaan rijden en op dr benen? als ze zeg maar erop reageert dat je met je binnenbeen duwt en dat ze dan naar buiten loopt, dan kun je vandaar uit misschien eens wat figuren in stap gaan proberen? of misschien om haar balans beter te maken inderdaad balkjes lopen, of balken recht neerleggen in 2 rijen dat ze daar dan doorheen moet lopen, dit kan ook achteruit. ik rij ook bijna iedere dag op mn shet, en zo heb ik het bij haar ook geleerd, want zij wou nog wel eens gewoon niet na het bit luisteren of naar mijn lichaamstaal, en dan ineens naar het midden lopen. dit gaat nu erg goed, ik heb zelfs al onderlinge wedstrijdjes gereden! dus mijn advies is, probeer dit eens! ;)

BiBiQ

Re: Wie heeft er tips voor het inrijden van een 11 jarige shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 07:31

Ik zou haar inderdaad echt blijven longeren.
En hoe kan een longeercirkel nou al te klein zijn voor een shet, hoe doen ze het dan met de paarden vraag ik me af.

Ik zou minder brok geven en meer kuil. Ik vind een plukje echt te weinig (klinken).
Ik weet niet of meer geven mogelijk is, omdat je op een manage staat.
Wel fijn dat je met d'r kan wandelen, dan heeft ze toch wat meer beweging.

Met een consequent ruitertje en hulp van jou gaat het denk ik wel goedkomen. Let wel op dat je niet teveel in 1 keer doet. Dus niet 7 dagen per week rijden, maar rustig opbouwen zoals bij een jong paard.

jessica4x4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:49

We zijn rustig begonnen met stappen in de rijbaan met een consequente ruiter en we zijn inmiddels al zover dat we het ook in draf kunnen doen. Ook figuren in draf gaan steeds beter. We hoeven nu alleen nog te werken aan de galop en vooral de galop op de rechterhand. Maar we zijn al een eind op weg... :D