Knappe Tinker @ Work !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Knappe Tinker @ Work !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:06

Hoi!

Ik heb sinds een maandje een verzorgpaard Morris <3 .

Morris
5 jaar
1.53
Héul voorwaarts in de draf/galop. ZeerGevoelig aan het been! :9

Dit was de 4e keer dat ik er was, 2e keer dat ik op hem heb gereden. Galop heb ik nog niet gedaan, daar zijn we nog niet klaar voor.
Ik heb het 1 keer geprobeerd en dat werd dus een soort van draf voor galop achter, dus meteen weer gestopt.

Inrijden is gebeurd, geen foto's van.

Stap :z
Afbeelding

Ahum.. 8-)
Afbeelding

Idem
Afbeelding

voorhand.
Afbeelding

Draf: :P
Afbeelding

mislukte 15 meter volte ofzo??
Afbeelding

xd
Afbeelding

Hij vindt stilstaan en dan blijven staan echt héél moeilijk,
vandaar dat ik heel trots op deze foto ben.
Afbeelding

anne_hendrik

Re: Knappe Tinker @ Work !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:50

Vind 't dr leuk uit zien (:
Omdat ie zo voorwaarts is in draf&galop, misschien helpt 't om je zit daar ook bij te gebruiken. Dan rijdt je niet alleen op je handen, hoef je 'm ook niet constant in te houden (:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:53

Voor de 4e keer ziet het er netjes uit.
Alleen zit je neusriem te laag. op de laatste foto kan je heel goed zien dat hij raar zit.

Madelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:30

Ziet er goed uit hoor!
probeer iets meer een knik in je armen te houden,
het lijkt alsof je met een holle rug zit. ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:52

Wat een mooigekleurde Tinker! :)
Probeer je tenen goed naar binnen te draaien en je handen iets meer te dragen (op sommige foto's neig je een beetje je handen op je zadel te zetten.)
Veel succes nog, komt vast goed! :D

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:38

Bedankt!
Dat van de holle rug vind ik echt een vreselijk puntje van mezelf, ik wou nog bij de foto zetten: Hoezo arrogant :o
Dat van de neusriem zal ik eens overleggen met de eigenaar,

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:37

De neusriem kan idd wel een hele handbreedte omhoog, zo ligt ie teveel op het zachte gedeelte van de neus wat de ademhaling belemmert.
Probeer je handen boven de schoft te houden en je bekken te kantelen zodat je holle rug minder wordt (ik weet het is een gewoonte en lastig af te leren), je kan dan ook beter mee bewegen.
Leuk paard en het komt goed met jullie!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:31

Dankjullie!

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:36

ik vind wel dat je mooi achterover zit!
let alleen wel op je handen, die zou je iets meer kunnen dragen en dan krijg je die knik ook wel in je ellebogen ;)
en van de neusriem ja maar dat is al gezegd!
succes verder met het rijden!

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:20

Bijna 700 keer bekeken en nog maar 8 reacties? Dat moet toch beter kunnen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:25

Ja, kan ook beter: hij HANGT voor en sloft achter.
Jij zit niet alleen met en holle rug, maar je zit gewoon tegen de beweging van hem in.

Maak nog een nieuw filmpje... dan kunnen weer nieuw commentaar geven.

Je wil commentaar, ik heb een Fries x Tinker, van nu 6 jaar, maar je wil toch IETS VAN ACTIE zien.
Het is een mooi paard, maar hij kan mooier, die natuurlijke actie van achter naar voor zie ik nergens.

Met het neusriemverhaal ben ik het ook volledig eens: haal eens even wat omhoog en voor mijn part de sperriem er eens af.
Dan krijgen we waarschijnlijk een wat beter beeld.
Die riem hangt nu (althans op de foto's) zo wat op zijn neusgaten (!?!)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:32

Oke, je hoeft geen sorry te zeggen want ik vraag zelf om commentaar. :D
Hoe kan ik zorgen dat hij stopt met hangen/sloffen? Hoe laat ik hem actie voeren?
HOe stop ik tegen de bewegingen van hem in te zitten?

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:51

terpentijn schreef:
Ja, kan ook beter: hij HANGT voor en sloft achter.
Jij zit niet alleen met en holle rug, maar je zit gewoon tegen de beweging van hem in.

Maak nog een nieuw filmpje... dan kunnen weer nieuw commentaar geven.

Je wil commentaar, ik heb een Fries x Tinker, van nu 6 jaar, maar je wil toch IETS VAN ACTIE zien.
Het is een mooi paard, maar hij kan mooier, die natuurlijke actie van achter naar voor zie ik nergens.

Met het neusriemverhaal ben ik het ook volledig eens: haal eens even wat omhoog en voor mijn part de sperriem er eens af.
Dan krijgen we waarschijnlijk een wat beter beeld.
Die riem hangt nu (althans op de foto's) zo wat op zijn neusgaten (!?!)

Ik vind dat je dat wel op een vriendelijkere manier mag zeggen. En je legt nergens bij uit HOE ze dat dan moet doen!

Hoe je hem actiever kunt maken? Heel veel overgangen rijden, veel schakelingen en tempowisselingen. Niet teveel van voren vragen, als achter er nog niet actief genoeg bij is. Probeer hem van voor zo even te houden, niet teveel vragen.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:19

probeer je arm iets meer te buigen, en je tenen niet naar buiten te draaien. rechtop zitten doe je heel goed, maar wel met een holle rug. ik weet niet of het kan met Morris, maar probeer je teugels 10 cm langer te doen en laat hem ontspannen. als hij te hard gaat? probeer op je zit en op de druk op je beugels terug te rijden. geen reactie? je hand sluiten. nog geen reactie, teugels weer korter en de volgende x weer proberen. hij is nog jong, jij moet nog wennen, dus geef hem de tijd en relax.

want hem ontspannen laten lopen lijkt me toch het belangrijkste voor in het begin:P

stippel2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 22:43

met het laatste commentaar ben ik het helemaal eens een de basis blijft toch bij vertrouwen, rust en geduld. misschien eens om de zoveel tijd een les volgen kan geen kwaad. dan krijg je hulp met al die moeilijke punten. mits je iemand hebt die er verstand van heeft. veel succes jullie komen er vanzelf wel

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 13:25

Oke, dus gewoon beginnen met lange teugel rijden? Over 2 weken heb ik ponykamp met hem, daar wordt ook een les gegeven.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:09

met half lange teugel, in ieder geval wel contact houden met de mond. gewoon proberen hem zo ontspannen mogelijk te rijden.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 18:22

Bedankt !

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:50

Mischien iets rechter zitten maar voor de rest ziet het er goed uit vind ik =)
Jij drukt je hakken goed uit zie ik =)

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:46

Leuk paard!
Maar volgens mij hangt hij een beetje in je handen daarom ga jij een beetje achterover zitten?
Probeer veel figuren te maken dan gaat hij minder in je handen hangen. En de neusriem is idd een beetje laag :) Gewoon ff 2 gaatjes bij maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:49

@xDeems: was niet de bedoeling onaardig over te komen; ik wilde het vooral kort en bondig houden; dat kan dan op een post al snel wat "afbekkerig" overkomen.
Dat ik er geen alternatieven bij gezet heb, zelfde reden: dan wordt het zo'n hele lap verhaal.

Inmiddels hebben enkele anderen al gereageerd met tips, dat kan ik merendeels onderschrijven.
Natuurlijk is Morris nog erg jong, ik kan zo ook niet zien hoe hij zou reageren als je hem wat meer teugelruimte geeft (wegsperen?). Idealerwijze zou hij ook voorwaarts-neerwaarts moeten kunnen aanleren, maar sommige enthousiaste Tinkers hebben daar best wel een tijdje voor nodig (ze moeten ook eerst de rust in hun lijf vinden en het vertrouwen in de ruiter; mijn Japie had daar ook fiks wat moeite mee).
Die hing echter nooit in de hand, maar had juist weer de neiging achter de teugel te kruipen; ook niet best, natuurlijk.

Hoe staat het er nu mee?!? Hoe vaak rij je eigenlijk op Morris per week? En heb je de neusriem nu al hoger zitten?

Tarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:14

Luistert hij dan wel naar jouw als je wilt dat ie wat meer actie maakt? Dan moet hij natuurlijk wel reageren op jouw beenhulpen. Een zweepje kan daar bij van pas komen. En die neusriem zit inderdaad wat te laag, doe als je hem wilt vastmaken wat omhoog en houd hem vast doe ik ook en dat helpt.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:23

Gave tinker hoor ! ;)
Je hebt trouwens een mooie zit hoor :) Hoelang rijd je al?

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:25

Je kan hem altijd wat meer op je stem gericht maken. Daar zijn koudbloedjes meestal wel wat beter mee. Dat is makkelijk aan hem te leren tijdens het longeren. Misschien is dat dat fijner is voor jou én voor je paard.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 11:19

terpentijn schreef:
@xDeems: was niet de bedoeling onaardig over te komen; ik wilde het vooral kort en bondig houden; dat kan dan op een post al snel wat "afbekkerig" overkomen.
Dat ik er geen alternatieven bij gezet heb, zelfde reden: dan wordt het zo'n hele lap verhaal.

Inmiddels hebben enkele anderen al gereageerd met tips, dat kan ik merendeels onderschrijven.
Natuurlijk is Morris nog erg jong, ik kan zo ook niet zien hoe hij zou reageren als je hem wat meer teugelruimte geeft (wegsperen?). Idealerwijze zou hij ook voorwaarts-neerwaarts moeten kunnen aanleren, maar sommige enthousiaste Tinkers hebben daar best wel een tijdje voor nodig (ze moeten ook eerst de rust in hun lijf vinden en het vertrouwen in de ruiter; mijn Japie had daar ook fiks wat moeite mee).
Die hing echter nooit in de hand, maar had juist weer de neiging achter de teugel te kruipen; ook niet best, natuurlijk.

Hoe staat het er nu mee?!? Hoe vaak rij je eigenlijk op Morris per week? En heb je de neusriem nu al hoger zitten?

Tja, het gaat stap en draf echt verre van perfect, maar beter. Hij hangt nog steeds maar is actiever. Volte begint hij meteen te rennen, en hij struikelt steeds. Hij heeft last van zijn evenwicht denk ik.. Galop is een drama, ik heb het geprobeerd, op een volte, maar hij vliegt er vfandoor. Kan ik zo wel op ponykamp a.s. donderdag?

JorindaW schreef:
Je kan hem altijd wat meer op je stem gericht maken. Daar zijn koudbloedjes meestal wel wat beter mee. Dat is makkelijk aan hem te leren tijdens het longeren. Misschien is dat dat fijner is voor jou én voor je paard.

Dat is ie al, ik doe bijna alles met mijn stem.

foufer schreef:
Gave tinker hoor ! ;)
Je hebt trouwens een mooie zit hoor :) Hoelang rijd je al?

vanaf mijn 6e, ik ben nu 13

Tarck schreef:
Luistert hij dan wel naar jouw als je wilt dat ie wat meer actie maakt? Dan moet hij natuurlijk wel reageren op jouw beenhulpen. Een zweepje kan daar bij van pas komen. En die neusriem zit inderdaad wat te laag, doe als je hem wilt vastmaken wat omhoog en houd hem vast doe ik ook en dat helpt.

Ik denk dat het verkeerd overkomt, want ik hield hem hier echt veel te veel in. Omdat hij er graag vandoorschiet en kabouters ziet. De neusriem zit nogsteeds zo, er kunnen geen gaatjes bij en ik heb de eigenaresse nog niet gesproken.