paard dat de laatste tijd niet goed reageert op beenhulpen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikedewit

paard dat de laatste tijd niet goed reageert op beenhulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:11

Hallo bokkers!

Ik heb een verzorgpaard, een Fries.
De laatste wedstrijd die ik heb gereden was zondag, ze was super sloom.
Misschien had het er ook wat mee te maken dat het warm was, koudbloed, zwart.
Maar normaal reageert ze vrij snel op mijn beenhulpen en mijn zit.
Maar zondag dus helemaal niet, ik stapte erop voor het losrijden, een half uur vantevoren, ze was gelijk niet vooruit te branden.
De hulp die ik normaal gesproken voor het aanspringen in galop geef moest ik nu in stap geven dat ze een beetje doorstapte, niet goed dus...
Als ik haar een tik gaf met de zweep omdat ze moest opletten ging alleen haar oor naar achter en reageerde ze verder niet..
Ze was wel hengstig, dus misschien dat ze dat fijn vond dat ik met mijn benen tegen haar buik aan ging, omdat een hengst dat ook doet met het dekken.., ik weet het niet ??
Ik gebruik geen sporen want ik zit nog in de B.
Verder heb ik ook korte benen, ik ben ong. 1.55 en rijd op een paard van 1.60., maar normaal zou dat geen problemen moeten geven.
Sommige stukjes van het losrijden als ik echt boos op haar werd liep ze wel fijn en goed door maar na 5 minuten viel ze weer uitelkaar en was ze weer sloom.
Hierdoor had ik bij mijn eerste proef geeneens een winstpunt.. bij mijn 2e proef gelukkig wel.
Heeft 1 van jullie ook korte benen en rijd ook op een fries die dit ook heeft?
Verder rijd ik ook kwpn'ers, daar rijd ik er 1 van met sporen en de andere zonder iets.
Ik ga vandaag flink aan conditie werken en lekker naar buiten met een paar andere meiden met hun paardne op buitenrit, kijken of ze hier frisser van wordt.

Hebben jullie tips voor dit probleem of zeggen jullie van: het komt door de warmte, als je weer binnen moet rijden met wedstrijden dan gaat het wel over.

bedankt voor het lezen van mij verhaal en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en tips kunnen geven.

groetjes! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:13

Mm hengstigheid kan er veel mee te maken hebben ja.

Edit: Warmte hoeft niet zo'n invloed te hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-10 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:14

Joolien schreef:
Mm hengstigheid kan er veel mee te maken hebben ja.

oke, als ze niet meer hengstig is, dan zal ikwel even opletten of het beter gaat of niet.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:14

Misschien moet je even naar de dierenarts gaan! Ik heb ergens gehoord dat friezen heel anders zijn als ze pijn hebben! Dus misschien kan je het daar even aan vragen!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:17

fienHVJ schreef:
Misschien moet je even naar de dierenarts gaan! Ik heb ergens gehoord dat friezen heel anders zijn als ze pijn hebben! Dus misschien kan je het daar even aan vragen!

Hmm,, sorrie maar de dierenarts vind ik even te overdreven, sorrie ..
Ik zal eerst denken aan de hengstigheid dan aan een dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:18

Tja als het normaal nooi zo is en nu 1 keer wel lijkt het me duidelijk dat ze zich niet zo best voelde die dag. Ik was persoonlijk niet verder gereden als mijn paard ineens uit het niets zulk gedrag vertoond op een wedstrijd en normaal gesproken goed aan de hulp staat. Hengstig zijn ze iedere 3 weken, dus je hoort dan na enige tijd wel te weten of dat erbij hoort of niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:19

Een Fries is een warmbloed. ;)
Misschien had je paard z'n dagje even niet? Net zoals mensen.. Hebben ze hier ook weleens niet hoor.. Als het langer aanhoud kun je er even naar laten kijken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:24

hengstigheid kan het zijn, en nog een nieuwtje voor je een fries is geen koudbloed.

celineeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:06

sporen gebruiken duw ze er niet hard in maar zacht als die het dan echt niet reageerd dan iets harder

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:54

Altijd eerst zorgen dat het paard aan je been komt, voordat je andere stappen onderneemt zoals bijvoorbeeld nageeflijkrijden.

Revanches

Re: paard dat de laatste tijd niet goed reageert op beenhulpen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:42

RTD-->RTP