Jong paard te voorwaarts en daardoor niet aan het been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

Jong paard te voorwaarts en daardoor niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 08:48

Ik weet het even niet meer.
Ik heb een vierjarig paard wat nu ongeveer driekwart jaar onder het zadel is. Op zich is ze heel braaf, ze is ook al mooi nageeflijk. Maar ze blijft wel erg onrustig in haar hoofd. Dit is meestal op te lossen met voorwaarts rijden maar nu is het probleem dat mijn paard dus altijd al te voorwaarts is. Het eerste half uur is ze altijd erg rennerig, daarna wordt het beter. Maar ik kan haar niet voorwaarts rijden op het been. Ik hoef alleen aan draf te denken en ze gaat al. Dus voordat ik been kan geven is ze al vertrokken. Hoe kan ik dit probleem oplossen?
Ze heeft trouwens geen last van haar tanden en lichaam, hier is al naar gekeken.

Urielle

Re: Jong paard te voorwaarts en daardoor niet aan het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:14

Veel overgangen en tempowisselingen. En ze moet daarbij leren wachten. Als jij wilt aandraven en ze is al weg, pak je haar dus terug want het is niet correct wat ze deed. Net zolang tot ze wel op jouw hulp aandraaft en dat uitgebreid belonen uiteraard. Schijnovergangen gaan ook goed zijn voor haar om te leren wachten. Een paard wat vluchterig voor het been is tevens rijden met veel beencontact, dus zeker niet zelf je been af gaan steken omdat ze anders aan het lopen gaat.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:09

Urielle schreef:
Veel overgangen en tempowisselingen. En ze moet daarbij leren wachten. Als jij wilt aandraven en ze is al weg, pak je haar dus terug want het is niet correct wat ze deed. Net zolang tot ze wel op jouw hulp aandraaft en dat uitgebreid belonen uiteraard. Schijnovergangen gaan ook goed zijn voor haar om te leren wachten. Een paard wat vluchterig voor het been is tevens rijden met veel beencontact, dus zeker niet zelf je been af gaan steken omdat ze anders aan het lopen gaat.

Hier kan ik me ook alleen maar bij aansluiten.
Maak haar iets ongevoeliger op het been. Ga stil staan en wiebel wat in het zadel, beweeg je benen wat heen en weer, ook tegen haar flanken. Zorg hierbij altijd dat ze mooi blijft stilstaan. Vertrekt ze toch, gewoon zachtjes weer stil zetten en weer opnieuw beginnen. Dit is wel een geduld zaakje :)

x

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:15

Ik heb ook een hele voorwaartse jonge pony en ik heb net afgelopen les er heel hard aan moeten werken op haar op mij te laten 'wachten'
Dus ze mag niet zomaar lopen.
Ze moet stappen zetten zodra jíj dat wilt.
Dat houd dus in dat je haar heel langzaam gaat laten stappen, daar nagevelijkheid gaat vragen en haar heel rond naar beneden gaat rijden, zodat ze haar rug kan gaan gebruiken.
Dan gaat ze vanzelf rustiger met haar hoofd lopen.

Heb je trouwens les met haar?
Zo niet, zou ik aanraden dat wel te doen :)

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 10:37

Bedankt voor de tips!
Ik heb wel les, maar een paar extra meningen kan nooit kwaad denk ik.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:24

Veel overgangen en ook al is ze rennerig juist wel het been er aan houden

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:53

In elk geval bij een rennerig paard niet aan je teugels gaan hangen om ze terug te rijden, dit resulteert vaak in nog meer rennen! Ook been afsteken op een dergelijk paard is onverstandig. Ze moet toch aan je beencontact wennen.

Longeer je haar voor je erop gaat? Zodat ze de eerste "spanning" al eruit kan hebben voor je erop gaat.

Daarnaast moet ze inderdaad leren wachten, dus wanneer ze voor jouw hulp vertrekt neem je haar terug. Zeker bij een zeer voorwaarts paard. Daarnaast veel overgangen en figuren rijden. Persoonlijk zou ik nog niet zo met de schijnovergangen aan het werk gaan, daar vind ik haar nog wat aan de jonge kant voor.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:54

Idd, goed leren wachten, wat ik wel eens deed was ze overdreven de hoek insturen en als ze eruit willen rennen in de hoek zetten (tegen de omheining aan laten lopen, hoef je niet aan de mond te komen), veel wendingen rijden om de snelheid eruit te halen zonder dat je hoeft te "trekken" , zelf goed terugzitten, paard leren "aan je zit te plakken" (langzaam lichtrijden) en veel voorwaartse overgangen maken, want je moet met je been blijven rijden. Kortom, alles om wat je teveel aan snelheid hebt eruit te halen! En vooral je hand eraf houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:57

Paarden kunnen rennerig worden wanneer bijv. het zadel niet past (drukt, knelt) of wanneer ze scheef zijn.
Wanneer ze scheef zijn, mòeten ze wel tempo maken en houden, om te voorkomen dat ze omvallen. Vergelijk het met een kind dat leert fietsen of een motorrijder.
Is je paard verticaal in evenwicht?
Google hier anders eens op, is erg leerzaam!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 13:59

Ik blijf dit reven meelezen. Mijn merrie is ook TE actief voor het been.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:01

Zorg dat je je been er altijd aan houdt, juist als ze heet is. Laat de teugels mooi lang in het begin, en stap toch naar je hand toe, je zal merken dat je paard beter aan het been wordt, en minder heet is.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 00:00

Hoe reageert je paard op zijwaartse beenhulpen, kent ze dat al? Ik zit hard logisch na te denken hier. Ik kan me voorstellen dat je door middel van stukjes wijken haar kunt leren om een reactie op je been te geven anders dan met snelhied zoals ze normaal doet. Veel afwisselen, veel variatie bieden, verras haar steeds met iets dat ze niet had kunnen raden van te voren. Zo leer je haar misschien om beter op je te wachten. Op zich is een paard wat op je gedachten (en dus je houding) voorwaarts gaat heel fijn, maar dan zou je ook op je gedachten terug moeten komen en dat doet ze niet geloof ik :-) Hoe is ze met longeren, kan ze dan wel rustig draven? Anders zou je daaraan kunnen gaan werken ook.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 07:03

Met wijken ben ik inmiddels al wat begonnen. Maar zodra ik mijn been aanleg gaat ze weer vertrekken, wel opzij maar dus te hard. Met longeren loopt ze ook hard, maar dan reageert ze goed op mijn stemhulpen. Dat doet ze onder het rijden trouwens ook, heel fijn hoor, maar ik heb liever dat ik dit op kan lossen met mijn benen. Dan kan ik haar ook van achter naar voren gaan rijden.
Ik heb trouwens alle tips verzameld en gisteren gereden, het ging al een stuk beter. Bedankt!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:21

Henkjan schreef:
Zorg dat je je been er altijd aan houdt, juist als ze heet is. Laat de teugels mooi lang in het begin, en stap toch naar je hand toe, je zal merken dat je paard beter aan het been wordt, en minder heet is.

+:)+ dus ook je been er aan houden als hij hard gaat lopen, inderdaad veel wenden, niet trekken om te sturen maar zitten in de richting, trekken om te sturen is zitten in de verkeerde richting of tewel rechts trekken is voor het paard links gaan, omdat je jezelf naar links trekt waardoor hij denkt en voeld dat het gewicht naar links gaat en daardoor gaat hij met jou gewicht mee, en anders om ook dus. eigenlijk met je houding rijden, goed in ballans zijn dan om richting te kunnen bepalen, is best wel lastig.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:51

Waarschijnlijk komt dit rennerige door balansproblemen. Dat zie je vaker bij jonge paarden. Zorg dat ze leert terugkomen op ophoudingen. Als je eerst een zithulp geeft om haar terug te brengen in een lager tempo en ze reageert niet dan geef je een lichte ophouding met je handen. Op het moment dat ze niet reageert, dan geef je een grotere ophouding en daarna nog groter etc totdat ze langzamer gaat. Dat een paar keer herhalen. Na een keer of 3 of 4 moet ze het wel snappen. Veel belonen. Tijdens de ophouding niet terugwerken, maar gewoon aanhouden totdat je voelt dat ze iets reageert, dan ontspannen en herhalen als ze niet langzaam genoeg gaat.
Trouwens, geen been geven tijdens het terug rijden. Dat is erg verwarrend. Zeker voor een jong paard. Eerst terug en naar voren leren. Na een tijdje kun je dat wat meer met elkaar gaan combineren, maar in het begin moet je gewoon heel zwart wit reageren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:00

Dit klopt:
vur schreef:
Waarschijnlijk komt dit rennerige door balansproblemen. Dat zie je vaker bij jonge paarden.

Maar dat los je niet zo op:
vur schreef:
Zorg dat ze leert terugkomen op ophoudingen. Als je eerst een zithulp geeft om haar terug te brengen in een lager tempo en ze reageert niet dan geef je een lichte ophouding met je handen. Op het moment dat ze niet reageert, dan geef je een grotere ophouding en daarna nog groter etc totdat ze langzamer gaat. Dat een paar keer herhalen.

Bij een balansprobleem is het paard verticaal niet in evenwicht. D.w.z. dat er op het ene voorbeen meer gewicht wordt gedragen dan op het andere voorbeen.
Het is dus van belang om het gewicht terug te brengen naar beide benen, dus gelijk verdeeld.
Pas wanneer dat het geval is, kan en zal het paard weer in tempo terug gaan.

Als je alleen maar ophoudingen maakt, blijft de disbalans en blijft bij het paard de noodzaak om een hoog tempo te houden.

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:16

Dat probleem heb ik ook gehad. Ik heb het opgelost door 'schijnovergangen' terug te rijden. En als je je paard dan rustig hebt , dan gaan activeren met je benen. Als je paard snel wil , ga jij langzaam. Als je paard rustig wil ga jij activeren en bijv. verruimen. veel succes!

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:13

Bedankt voor alle tips. Ik ben er nu iets meer achter waar het aan ligt. Ze wil links niet graag in buigen, dus hoe meer ik haar vraag, hoe harder ze gaat lopen. De dierenarts heeft haar gisteren nagekeken en er is niks mis met haar rug of gebit. Dus we gaan er nu volop aan werken met voltes. Dan zal het wel goed komen denk ik.

EdwardG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:51

Ik heb ook een rennerig dier. Hij is ook net onder het zadel. Mijn instructrice heeft ook gezegd schijnovergangen rijden.
Echter hij blijft het proberen. Ik rijd ook kleine voltes als hij weer gas wil geven. Ik oefen hier al een tijdje mee. Echter het eerste half uur blijft hij vrij rennerig. Daarna wordt het beter en kan ik normaal rijden. Hij is dan ook netjes nageeflijk en laat hij netjes los.
Ik rijd hem nu 3 maanden. 2 - 3 per week (in de winter minder gereden ivm het weer)

Nu is mijn vraag: hoe lang moet ik dit oefenen voordat hij het ''begrijpt''?? Hoe lang blijft hij nog rennerig?? Ik begrijp dat niemand in de toekomst kan kijken, maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Ps. de fokker/eigenaar wil niet dat ik hem vantevoren losgooi of longeer, want hij vind dat hij maar gewoon moet leren om rustig te lopen als ik ga rijden.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:41

EdwardG schreef:
Ik heb ook een rennerig dier. Hij is ook net onder het zadel. Mijn instructrice heeft ook gezegd schijnovergangen rijden.
Echter hij blijft het proberen. Ik rijd ook kleine voltes als hij weer gas wil geven. Ik oefen hier al een tijdje mee. Echter het eerste half uur blijft hij vrij rennerig. Daarna wordt het beter en kan ik normaal rijden. Hij is dan ook netjes nageeflijk en laat hij netjes los.
Ik rijd hem nu 3 maanden. 2 - 3 per week (in de winter minder gereden ivm het weer)

Nu is mijn vraag: hoe lang moet ik dit oefenen voordat hij het ''begrijpt''?? Hoe lang blijft hij nog rennerig?? Ik begrijp dat niemand in de toekomst kan kijken, maar heeft iemand hier ervaring mee? Is het normaal dat dit zo lang duurt?

Ps. de fokker/eigenaar wil niet dat ik hem vantevoren losgooi of longeer, want hij vind dat hij maar gewoon moet leren om rustig te lopen als ik ga rijden.

Ik denk dat je het best eerst de fokker/eigenaar ervan kunt overtuigen om eerst even te longeren. Met een paard dat net onder het zadel is, is longeren voor het rijden helemaal niet raar en je paard leert evengoed rustig lopen als je gaat rijden, als je dat na het longeren met hem op pakt.

Daarnaast is een antwoord op de vraag 'hoe lang het duurt' naar mijn idee niet te geven.
De bovenstaande oefeningen kunnen je denk ik verder helpen. En dan is het oefenen, oefenen, oefenen ;-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:52

Te voorwaarts lijkt me niet echt een probleem toch, Gewoon het voorwaarts gaan trachten af te remmen door ineens van richting te veranderen maar zonder aan je teugels te gaan trekken.
Volte rijden is er al een paar keer genoemd hier, maar idd sommige paarden reageren hier amper op en blijven te vlug doorrijden, in dit geval gewoon ter plekke draaien en de andere kant op rijden, en het moment dat het paard weer versnelt draai je weer terug.
Dit kan even duren, 20 à 30 keer over en weer is niet echt een uitzondering, maar het paard zal het wel doorkrijgen, dadelijk ook belonen voor een goede reactie, even alles los en rust.
In sommige gevallen zelf echt stoppen met de training nadat het een paar keer goed gelukt is.
Er is altijd een volgende dag.
Dit lijkt een vrij stom spelletje, je gebruikt hier dus maar één lange zijde van de piste, en in het begin draai je idd bijna constant, maar het paard zal heel vlug doorkrijgen dat het makkelijker af is door niet te versnellen en dan kan je dus rustig de hoefslag blijven volgen.
Het terug draaien gebeurt naar de buitenzijde toe, het paard is dan bijna verplicht om te stoppen op deze manier.
Maar denk er aan het paard moet zich zelf stoppen, je kan het ook met je zit natuurlijk aangeven, maar blijf van je teugels af, niet trekken dus.
Te voorwaarts is eerder een voordeel dan een nadeel, te slome paarden das pas echt een probleem.
Ook zijgangen, voorhand verplaatsen en de achterhand verplaatsen, de achterhand verplaatsen is hier het allerbelangrijkste.

iloveDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:11

Ik rijd zelf ook een ontzettend loperig paard van 5 wat ook heel druk in zijn hals is, druk heen en weer gaat, is nu ook pas sinds halfjaar onder het zadel.De eerste drie maanden ontzettend veel geduld gehad, veel overgangen van stap naar draf naar galop, veel rust in mijn eigen rijden proberen te vinden maar bij mij hielp het ook niet echt helemaal.
Toen heb ik laatst eens een keer een les bij een andere instructeur gedaan, aan het begin dacht ik: Oke dit gaat niet werken, help! Want van hem moest ik de teugels lang doen, neus eruit van het paard, ontzettend veel tempowisselingen doen maar ik mocht absoluut mijn handen niet gebruiken om het paard terug te rijden, dus bijv. van draf naar stap moest ik compleet op mijn zit doen. Hartstikke moeilijk allemaal, maar ik train hem nu op deze manier twee weken, en ik zie al gelijk ontzettende vooruitgang.
Ik was bang dat als ik de teugels lang deed hij er keihard vandoor zou gaan, maar het vertrouwen bleek dus al groot genoeg te zijn dat ie dat niet deed. Dus misschien voor jou ook een idee om te proberen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:23

Ik denk dat bij een rennerig paard een onafhankelijke zit heel belangrijk is. Niet hangen in de teugels, maar ook je benen niet afsteken. Er juist aanhouden zou ik ook niet direct adviseren, maar losjes af laten hangen wel. Schakelen en het rijden van overgangen zullen je meer controle geven over het tempo en dat is wel zo prettig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:05

Achtjes rijden wil ook wel eens helpen. Verder zijn er al vele goede tips voorbij gekomen! Je moet even uitpuzzelen wat in jouw specifieke geval werkt.

Paard richting bakrand rijden zo als ergens verder hierboven genoemd in de hoop dat-ie stopt, raad ik af. Helpt niets, leert het paard niets van, en sommige paarden lopen ook dan gewoon DOOR en klappen dan gewoon IN de omheining.
Zo probeerde men mijn toen nog jonge en loperige Tinker x Fries af te stoppen.
In geval 1 vlogen de houtsplinters door de bak heen.
In geval 2 probeerde men het met een bijna 3 meter hoge schuine aarden wal die om de buitenbak heen lag: hij daverde gewoon die wal op: geluk dat ze niet achterover zijn geslagen, en dat de aarde onder zijn hoeven afzakte.

In beide gevallen werd de berijder kwaad op het paard: mijns inziens ten onrechte, men stuurde hem er gewoon op af, EN GING ER VAN UIT dat hij "vanzelf" zou stoppen, maar zonder stophulpen gebeurde dat natuurlijk niet: heel gehoorzaam daverde hij gewoon door, dat was wat hij er uit begreep.
De wal keerde het schip hier niet, het werd een aanvaring.

Nooit er van uitgaan dat het paard "zomaar" stopt voor een obstakel, dus.

Enkele cavaletti (balkjes) her en der op de grond leggen wil ook nog wel eens helpen om de vaart te verminderen, omdat het paard dan even moet nadenken om er overheen te komen.

Succes, het vinden van de juiste methode is soms even puzzelen!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:08

Je moet bij zo een paard juist wel been gaan geven. Hij moet leren accepteren dat jij er bent met je been.
Als je altijd maar blijft afsteken en blijft remmen dan wordt het alleen maar erger.

Je moet zelf het iniatief gaan nemen en dan leren ze wachten op jouw been.