Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Searcher schreef:De pony lijkt mij bang voor dat getrek in zn mond, en terecht. Het duurt even voordat ie t vertrouwen heeft dat dit niet meer gebeurt. Het is een gewoonte geworden voor hem dat ie dit voelt. Zelf zou ik kiezen voor een niet te dik dubbel gebroken trensje en je kan ook nog bitloos overwegen, dan voelt ie even niks meer in de mond. Je zou dan een hoofdstel kunnen nemen waar wel een bit aan kan zodat je later rustig weer kan omschakelen. Een bit geeft net als bitloos zoveel druk als de hand van de ruiter er op zet, heeft niks te maken met het soort bit wat er in hangt. Mocht je perse met bit willen blijven rijden dan zou ik de pony gewoon op eigen benen laten lopen, gewoon loslaten aan de voorkant en zo je zelf aanleren om meer op gewicht- en beenhulp te rijden zodat je in de toekomst een teugel hooguit gebruikt ter ondersteuning. Want tussen druk op het bit en nageeflijk in de aanleuning zit een groot verschil. Succes!
oddyssey schreef:dat word heel veel oefenen! k heb m'n paard ook helemaal moeten leren om op het been te lopen. vooral omdat hij vroeger niet goed op het been is geweest word hij heel sterk aan de voorkant. en toen heb ik de oplossing gevonden, want ik vond het ook niks om er een scherper bit in te doen. ik heb een dubbel gebroken bit gekocht met zo'n 'rondje' in het midden, en juist één die mooi gebogen naar voren beweegd, zo hebben ze een mooie tongvrijheid en gaan ze snel nagevelijk lopen
sam_lub schreef:een dubbelgebroken watertrens is het zachtste bit voor een paardenmond hoe smaller een bit hoe scherper hij inwerkt hoe breder hoe minder scherp hij inwerkt een enkel gebroken bit is na de dubbelgebrokentrens het zachtst dus je zou kunnen kijken om over te stappen naar een dubbelgebroken trens maar ik zou niet te smal gaan.