Problemen met galop - op voorhand lopen/aanspringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkee

Problemen met galop - op voorhand lopen/aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:17

Hoi!

Ik heb sinds een week echt een beduidend probleem met mijn paard.

situatieschets:

Het is een ruin van 14, goed in het vel, bespiering redelijk goed, goede conditie , 1.80m. in mijn bezit sinds 3 maanden
Ik rij hem dressuurmatig en voltigeer/longeer met hem.
De verdeling is 2/3 dagen longeren/voltigeren
3/4 OHZ (dressuurmatig, waarvan 1x privéles)

Na de derde week dat ik hem in 't bezit had begon hij zo nu en dan aan het begin van de training OHZ. soms onregelmatig te lopen. Fysio er bij gehad, overbelaste/geirriteerde schouder. Advies: Licht aanrijden, 30 min. per dag tot het over is.
Ik vroeg nog, kan het zijn dat het aan het zadel ligt? Dat was mogelijk maar ik moest er niet vanuit gaan.
Nou ik rij verder en het werd wel beter, volgens fysio kwam het ook doordat ik intensiever trainde dan de vorige eigenaresse en we zijn begonnen met longeren/voltigeren wat heel belastend kan zijn voor een paard die het niet gewend is. Dus een paar weken rustig aan gedaan en het werd beter.

Heel af en toe loopt hij aan het begin van de training ietwat onregelmatig naar mijn idee ( lees 5 minuten ) maar absoluut niet kreupel maar een beetje stijfheid zeg maar.

Nu ik hem dressuurmatig wat beter naar mijn hand heb zeg maar, trainen we veel intensiever en eis ik van hem wat meer losheid en rondheid in zijn lichaam, meet gebruik van zijn binnenachterbeen met aanspringen etc. hij is heel werklustig en vind het soms moeilijk maar uiteindelijk doet hij alles heel netjes. Met voltige trainen wij ook wat zwaarder.

Nu het volgende probleem:
Als ik hem heb losgereden aan langeteugel etc. en ik pak hem op dan loopt hij heel ontspannen maar dan wil ik aandraven, dan protesteerd hij een beetje door te dribbelen en uiteindelijk wel aan te draven. als ik hem dan los heb ik de draf, wil ik aangalloperen dan begint hij ook op zijn plaats te lopen en opzij proberen te gaan en wordt hij heel rond(begin van het bokken) en omdat ik weet dat hij best werklustig is, en hij mij echt niet uitprobeert ga ik hem geen pets met de zweep geven.

Aan de longe met voltige/longeren is er verder geen enkel probleem behalve dat hij lekker op zijn voorhand loopt op rechts, links gaat redelijk hoewel hij meer op de achterhand mag lopen.

Heeft iemand suggesties, zelf denk ik dat het redelijk aan het zadel zou kunnen liggen?

captainjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:47

Kijk zo ie zo je zadel na. Dat moet je elk jaar gewoon standaard laten doen. Een paard veranderd. Jij ook, en je zadel werkt met jullie beide lichamen mee.
Maar ik zou ook laten nakijken of het dier in zijn /haar rechterachterbeen niets heeft. (Als ik het goed lees heb je met aanspringen rechts, dus op de rechterhand problemen.) Indien dat ok is, is het een kwestie van een (draag)krachtprobleem. Anders gezegt het dier mist kracht in het rechterachterbeen. Dat is weer een kwestie van trainen. Overleg dat met je instructie.

emmsie

Re: Problemen met galop - op voorhand lopen/aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:53

even het zadel buiten beschouwing, kan ook zijn dat je hem te veel tegen houd aan de voorkant. krijg dit gevoel een beetje omdat je zegt dat hij wat dribbelt. als je hem wat meer ruimte geeft dan normaal hoe reageerd hij dan?
en misschien wat lager en ronder instellen. om hem goed over de rug te kunnen laten vetrekken

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:06

Het zou aan je zadel kunnen liggen.
Handig is mischien als je dit uitsluit.

Wellicht dat je hem iets meer ruimte kan geven , zonder dat ik wil zeggen dat je hem kort houd.
Sommige paarden hebben iets meer ruimte nodig, zo ook mijn paard.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:55

nouja kijk of het zadel niet op de schouder ligt en goed op de rug. Is hij verder wel goed aan de hulpen? anders is dit iets waar je aan kan werken. Mijn paard heeft op dit moment van precies hetzelfde last. wat ik doe is hem links en rechts stellen en als hij tegen de hand komt gewoon opnieuw en als hij echt gaat trekken toch (ja het klinkt heel zielig) vooruit schoppen. Mijn paard is ook al 1.75 en zeker een breed paard en als je hun hun kracht laat gebruiken tegen je kan dit toch erg verkeerd aflopen.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 22:14

Hoi!

Nou zadel heb ik uitgesloten heb nu een goed passend zadel er op liggen, maar hij wordt er minimaal beter van. maar ik rij m nu met echt losse teugel dus ik hou m zeker niet vast aan de voorkant ;) een rij hem heel voorwaards maar ik kan m gewoon niet oppakken, dan krult hij op(poging tot bokken) en doet hij niets meer.

Maar veearts is er bij geweest en hij heeft onderontwikkelde rugspieren en morgen ochtend komt ze hem kijken ohz. hij hij dan dus loopt. Maar hij gaat sowieso bij de fysio nu!

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik hou jullie op de hoogte, wellicht dat iemand er iets aan heeft :D