paard blijft stilstaan tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e3m21

paard blijft stilstaan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:03

ik heb een probleem..
ik heb sinds een jaar een tinker van 4, en sinds een half jaar nog een tinker van 7. Het zijn allebei export-tinkers uit Engeland, en zijn goed ingereden (ook op stemcommando's enzo).
Nou heb ik het probleem dat mijn 4 jarige tinker, genaamd Dixby, sinds een paar weken steeds stil blijft staan tijdens het rijden. Het begon eerst al dat hij tijdens het longeren zich steeds naar me toe draaide
en geen stap meer verzette, met zn hoefjes flink in het zand. Maar met rijden ging toen alles nog prima.
Maar nu blijft hij steeds bij de ingang van de bak stilstaan, en krijg je hem met geen mogelijkheid meer vooruit. Ik kan dan drijven wat ik wil maar het maakt geen indruk op hem. Ik gebruik geen zweep maar dat
is hij ook niet gewend dus ik gebruik het ook liever niet.
Maar nu is het probleem groter geworden, namelijk dat mijn ándere tinker, Carter (7 jaar) precies dezelfde
kuren begint te vertonen, hij blijft stilstaan en je krijgt hem met geen mogelijkheid vooruit.

Normaal zijn ze heel licht aan het been en hoef je alleen maar een klein beetje druk te geven met je kuiten, maar zodra ze stil staan (zelfs tijdens de draf of galop staan ze abrupt stil) kan je zo hard drijven als je wil, je maakt geen indruk.

Heeft iemand misschien wijze raad en/of tips voor mij? Ik begin namelijk een beetje moedeloos te worden..

Miss_Arie

Re: paard blijft stilstaan tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:06

is er een keer iets gebeurt in de bak waar ze allebei bij zijn geweest???

het is een vreemd verhaal, zeker omdat ze allebei dezelfde kuren vertonen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:11

als het puur bij de ingang van de bak is, dan is het een gehoorzaamheidsprobleem, maar als ze het ook doen op andere plaatsen in de bak, dan kan het ook een medisch probleem zijn.

Ik heb een paard gereden die ook ineens stil ging staan en dan niet of nauwelijks meer aan de praat te krijgen was, zomaar van de een op andere dag. Paard daarna goed nagekeken, hoeven etc, maar nergens warm of verdikkingen. Dag erop weer hetzelfde probleem.
Paard is door dierenarts onderzocht en bleek spierbevangen te zijn, waarschijnlijk door teveel eiwit/vers gras.

e3m21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 17:21

nee, ze hebben geen nare ervaringen met de bak. Het is wel de plek waar soms mensen staan te kijken en waar ze dan knuffels/eten van willen, maar hebben dat nooit gekregen want ik laat ze dan altijd doorlopen omdat ik dus niet wil dat ze om de haverklap stil blijven staan (wat ze nu dus wel doen).

en ja, mijn paarden hebben ook voor zover ik heb gezien/gevoeld geen last van hun rug of benen/hoeven. Maar ik denk niet dat ze een teveel aan eiwit/gras hebben want hij heeft hele erge darmproblemen waardoor hij nu het grootste deel van de dag hooi krijgt, want zodra hij een beetje teveel gras heeft gekregen zit hij gelijk aan de diaree...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:28

Dat beide paarden het doen is niet zo vreemd als het probleem bij de ruiter ligt die inmiddels bijna verwacht dat een paard daar stil gaat staan en dat uitstraalt.

Ik ken een paardje dat met springconcoursen nooit de bak in wilde. Niemand durfde hem een tik te geven want dan ging hij steigeren en het was laag in de ingang dus redelijk gevaarlijk.
Gevoog, paard kreeg zijn zin en werd met veel poespas met links en rechts en er achter mannetjes de bak in gejaagd.
Toen moest ik er eens op springen. En het paardje weigerde dus de bak in de gaan. Een flinke tik op zijn kont en hij schrok zo geweldig (omdat hij nooit gestraft werd) dat hij vooruit schoot en binnen stond voordat hij wist wat hem overkwam.

En dat is ook echt de oplossing (als er gene medich probleem is, maar als het alleen bij de deur is lijkt het me geen tying up). Ze moeten voelen dat jij de situatie bepaalt, dat ze echt niet mogen stilstaan wanneer zij dat willen en na een keer vriendelijk vragen en een keer wat steviger drijven, moet je toch echt een tik gaan uitdelen.
Als je het eng vind om te doen, laat het dan een ander doen, maar ga er na meteen zelf op om te zien of ze het niet alsnog doen. Want meestal weten ze dondersgoed wie er op zit!

Ook het longeren moet aangepakt, want het hangt samen. Ze accepteren daar jou gezag al niet en dus ook niet als je erop zit. Als ze het accepteren bij het longeren, accepteren ze het waarschijnlijk ook vanzelf als je erop zit.

Je kunt ook los met ze werken. Het is dan belangrijk dat ze voorwaarts gaan op jouw commando wanneer zij dat wil. Niet vergeten te belonen (met de stem)als ze wel gaan.
Dat is ook zo voor aan de longe of als je erop zit. Als ze staken en je krijgt ze dan een stapje vooruit, meteen belonen ook als betekent het stapje voor stapje werken.

Overigens krijg je een paard dat staakt meestal wel aan het lopen als je hem uit evenwicht brengt door het hoofd van het paard 1 kant op te krijgen, dat is in een manege dan de binnenteugel, want naar de muur of het hek gaat natuurlijk niet....

Het fiet dat ze bij de deru gaan staan betekent dat ze door hebben dat als ze naar buiten gaan, ze niet meer hoeven te werken. Je kunt je afvragen waarom ze het werk zo erg vindne dat ze het niet meer willen doen. Dat is dan ook al de helft van de oplossing.
Werk bv wat korter dan normaal, houd het makkelijk, en bouw het langzaam weer op. Want verzet komt meestal omdat het werk te zwaar of te lastig wordt gevonden.
Maar in jouw geval lijkt het me ook meespelen dat ze je de baas zijn en dat het gemakzucht is.

Dus, niet vergeten te belonen voor wat ze goed doen en streng zijn als ze bij de deur of bij longeren stil gaan staan.

Je kunt zelfs zo werken dat je de deur niet passeert door bv op grote voltes te werken. Op een grote volte kun je nl ook gewoon van hand veranderen door een S of een links- of rechtsomkeert, je kunt een wending om de achter- of voorhand rijden op de volte, schouderbinnenwaarts en buitenwaarts, travers, noem maar op, je kunt aan je overgangen werken, kortom het hoeft helemaal niet saai te zijn!!! en als je het probleem vermijd, rijdt je prettiger, en bouw je wat positiefs op.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:34

Wees er alsjeblieft wel voorzichtig mee dat tinkers paarden zijn die op meer druk juist nog meer ertegenin gaan. Hoe harder jij gaat pushen, hoe meer een tinker denkt: ja doei, ik sta hier prima en ga echt geen stap meer zetten.
Probeer het werk inderdaad leuk te houden, afwisseling :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:35

Kan zijn dat jij te veel druk zet met de verkeerde intentie.
Ik heb ook een tinker die als je te veel druk geeft gewoon blijft staan ik moet het haar vragen en vooral heel consequent zijn zonder boos of ongeduldig te zijn.
Maar kan ook zijn dat het dier echt niet weet at je bedoelt,
Doe je iets aan los en grondwerk?
De meeste tinker zijn super gevoelig en daar moet je echt mee leren omgaan, behandel ze met veel respect en je hebt een maatje voor het leven die echt voor je door het vuur gaat,maar ja dat geld eigenlijk voor elk dier.

Wat je kan doen is ze uit balans halen als ze stil vallen en als ze maar denken aan vooruit super belonen.
Niet teveel willen doen met je benen open je zit en denk naar voren en kijk goed waar je heen wil,
Ook heeft het mij geholpen me meer in de techniek te verdiepen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:38

Als het echt meestal op 1 plek gebeurd, kun je die plek dan in het begin niet vermijden. Veel overgangen en figuren rijden en dan als ze lekker ontspannen lopen pas weer die kant opgaan?

Mijn instructrice zegt dat het vaak beter helpt om een stuk waar je met het paard overhoop ligt even t omzeilen omdat het anders van kwaad tot erger gaat.