Ontzettend kijkerig gedrag, en fel op been..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pina123

Ontzettend kijkerig gedrag, en fel op been..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:02

Hallo allemaal,
Ik ben een recreatieve ruiter en heb de basis van het rijden wat onder de knie, (ben Anky niet.. haha)
nu heb ik net een nieuwe haflinger. Bij de vorige eigenaar werd deze merrie ook wel gereden in de les, en er reden kinderen op. Een beginnerspony dus. Daar heb ik haar dus ook voor gekocht, omdat ik zelf angstig ben en niet een rillerig paard wil.

Nu begin ik het rijden weer op te pakken maar het kost mij elke keer weer een heleboel overredings kracht om er op te gaan zitten.
Moet weer een hele berg over.
Deze mooie meid heeft continu haar oren naar voren, is ontzettend kijkerig! Overal, maar niet rillerig hoor, maar wel continu met andere dingen bezig zijn dan met het rijden.

Daarbij is het zo dat ze meteen al vanaf dat ik opstap weg wil, dus continu over in draf, dribbelen etc. Omdat ik een angstige ruiter ben vind ik dat best wel vervelend.. En dan doet ze niet een sukkeldrafje neeee dan wil ze hard draven.
En bij elke hoek denkt ze dat ze in galop moet. Breng ik haar in galop dan galoppeert ze een eindje, maar dat kan ze ook weer niet lang volhouden.

Maar ze heeft continu de drang om sneller sneller sneller te moeten.
Dan breng ik het been aan, om wat stelling te vragen, denkt ze meteen dat ze moet draven! En daar loopt ze echt voor weg.

Weet niet wat ik er aan moet doen. Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen en willen geven!
Alvast bedankt!
Groetjes Pien!

melle_odet

Re: Ontzettend kijkerig gedrag, en fel op been..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:05

hoe lang heb je je haflinger al?
misschien moet ze nog heel erg wennen aan de omgeving en kan ze daardoor wat drukker zijn dan normaal.
en misschien geef je je angst wel zelf wat door en word ze daar ook wat kijkeriger van.

en heb je les van iemand?
zo niet raad ik je aan les te nemen, want ook een recreatie ruiter heeft les nodig.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:06

Bezig houden. Stap desnoods aan de hand los zodat als jij opstapt je meteen aan kan draven. Vooral heel veel figuren rijden zodat ze geen tijd heeft om op andere dingen te letten.
Heb je les?

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:09

Hey dames,
bedankt!
Ja ik krijg maandag voor het eerst les!
Ze heeft nu eigenlijk wel genoeg tijd gehad om te wennen, heb haar al vanaf April en we rijden altijd in dezelfde omgeving.

Ik ben nu al wel veel minder angstig, dus echt die verschrikkelijke angst is wel weg, ben wel continu aan het rijden, nu gaat het beter!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:10

Hoi Pien,

Dit klinkt mij gewoon als een paardje wat niet bezig gehouden wordt.
En deze pony is niet aan het been, maar loopt ervoor weg.

Mijn advies is (Evt onder begeleiding) veel dingen doen, geef je pony geen tijd om te gaan kijken en als je been geeft moet je haar steeds met een halve ophouding (met beide handen) net voordat ze wilt gaan "wegrennen" voor het been haar tegen houden. wel weer ontpannen en niet gaan hangen want dan krijg je juist dribbel gedragen ze is sterker dan jij bent.
Dit constant proberen te doen.

Welke regio zit je?Misschien weet ik iemand in jouw regio die je zou kunnen helpen, (mag ook per pb)

Succes ermee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:12

Wat krijgt ze voor voer?

Mijn haflinger was ook enorm fel en kijkerig. Hij kreeg teveel brok en was daarom gewoon erg fris.

Hij is van zichzelf ook wel heel oplettend en kijkerig, maar door te minderen in voer is het wel te controleren.

Verder veel bezig houden. Overgangen maken, schakelen in tempo, veel figuren rijden.
En laat haar ook eens aan de longeerlijn lopen. Ter afwisseling en om overtollige energie zonder jou kwijt te raken.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:12

Toch proberen te ontspannen want hoe meer jij je spant hoe meer zij dat ook gaat doen.
Probeer haar concentratie zoveel mogelijk bij je te houden door veel overgangen, figuren, pasje op zij etc.

Misschien kun je haar eerst wat longeren zodat jij met een beter gevoel op kunt stappen maar probeer echt niet angstig te zijn of te worden want dat voelen paarden nog eerder dan jij. Misschien kun je een ruiter erop zetten die wat meer durft zodat die dan haar eerst kan voorrijden.

succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:17

Wat voer je de haflinger?
Haflingers zijn erg gevoelig voor krachtvoer, zeker als hij teveel krachtvoer krijgt voor het weinig werk wat hij doet. Je kan beter alleen hooi geven met supplement voor de vitaminen en mineralen en een zoutblok.

Als voorbeeld mijn haflinger rijdt Z dressuur mennen en traint 6 dagen in de week; krijgt hooi en 2 x 1/4 onderhoudsbrok. Meer dan genoeg.

Bij drukke haflingers is bijna altijd het teveel aan voer het probleem.
Laatst bijgewerkt door janouk op 31-07-10 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:17

Ik adviseer je veel overgangen te rijden van stap naar halt en van stap naar draf en naar een paar passen weer terug. Dan leer je je paard op jou te laten wachten en houd je haar bezig met jou ipv. andere dingen. Ook kun je veel figuren rijden .

Mocht je een keer hebben dat je je erg onzeker voelt of dat je voelt dat ze heel erg loopt te "drammen" dan zou je haar aan de longe een paar rondjes kunnen laten galloperen. Dan is ze haar ei kwijt en dan heb jij meer te vertellen.

Ik wens je veel succes ;)

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:56

Ze krijgt geen biks, alleen swinters. Ze staat nu alleen maar in het land.
Aan de longeerlijn doet ze nog gekker, daar doet ze echt raar, weer ontzettend met de omgeving bezig zijn, hoofd omhoog, neus omhoog en gieren..

Ik probeer dus idd haar continu bezig te houden, afwisseling, oplettend houden. Maar het gedrag, kijken, oren naar voren, kijken.. dat houdt daardoor niet op. Ook niet aan het einde van het rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:06

Kan ze de andere paarden zien? Zijn die in de buurt?
Hoe is ze als er andere paarden bij rijden?

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:12

ze heeft idd een veulen aan de voet, daardoor is ze ook al wat drukker. Ze kan ze wel horen als ze heel erg gaan hinniken, er staan idd dan ook meer paarden op stal.
Maar dat gehinnik kan ik niet wegnemen helaas, daarvoor staat de bak te dicht bij de stal ;)
Maar ze kan de anderen niet zien.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:14

Dan kan dat ook een oorzaak zijn. Heeft ze de veulen ook met rijden aan de voet? Of is het veulen dan in stal?
Klinkt als verlatingsangst.
Anders moet je eens proberen hoe ze is met een ander paard in de bak. Of in ieder geval in het zicht.

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 21:44

Het veulen is idd op stal, als ik met een ander paard rijdt is ze wel een stuk rustiger, maar de problemen (de casus) blijven.
Ook als er een ander paard in de bak is blijft ze rennen in draf, en loopt ze voor het been weg.

@ allemaal, bedankt voor alle reacties!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:56

Ik denk dat het komt omdat je zelf te onzeker ben en het dier daar ook erg onzeker van word.
Misschien dat je ook veel te gespannen zit en miss veel steun in je teugel zoekt.
Miss moet je eens wat les gaan nemen in het los en grond werk ,of eens een cursus freestyle gaan doen om het dier beter te gaan leren kennen en zij jou.
Haal wat meer dieper adem en blijf als onzekere ruiter met je been van het paard af, denk als je meer ontspannen gaat zitten dat het dier ook rustiger word in haar beweging.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:04

mijn paard (draverXgroniger) doet dit ook,
als ik een week niet gereden heb is ze heel
druk en moet ze alles zien!!!
probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven,
en mischien is een hoofdstel met oogkleppen een idee...
lekker uitrazen laten (duurt bij ons meestal ruim een uur)
en daarna word ze vanzelf rustiger!
regelmatig rijden werkt ook, om de dag of vaker:D
alleen een rondje bos word vanzelf wat,
heb gedult en het komt uiteindelijk goed!!!
ook in de bak zal het met veel geduld beter gaan!

Heel veel succes en sterkte!

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:48

zo, dat is erg vervelend... hoop dat het met les beter gaat!

Kassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:51

probeer eens het veulen erbij te hebben, misschien werkt het en word ze dan rustiger

pina123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:04

Even een update, vandaag les gehad, ging heel goed. Ik hing ook teveel aan de teugels. Ze blijft onrustig, maar ze moet heel erg de ontspanning opzoeken. Dat duurt even.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:09

Klinkt mij in de oren als geen respect voor jou been.
Zet je paard op een kleine volte en houd juist je been er aan, net zolang tot ze er niet op reageert en ga dan weer rechtuit (dit is haar beloning) zo krijg je dat ze niet meer reageren op je been.
Het moment dat ze hard gaat omdat jij jou been aanlegt en jij je ben er weer afhaalt geef jij haar beloning voor het hard gaan.

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:14

Heel herkenbaar, alle tips die ik zelf geprobeerd heb staan er al tussen, maar het belangrijkste wat ik altijd onthou, hoe banger en gespannender jij bent, hoe erger het paard zal gaan kijken en zoeken naar iets waarvan het kan 'schrikken'.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:32

Probeer zelf rust te vinden, zodat je dit kun doorgeven aan je paardje, en zoek les van iemand die je hierbij kan helpen. Het blijft toch moeilijk om vanachter je computer te vertellen wat er nu precies aan de hand is.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:37

Als alles verder in orde is qua zadel, enz enz. Is ook zijn rug helemaal in orde? Dat was bij de mijne ook het geval, hierna is hij ook veel rustiger geworden.
Ik heb zo'n paardje ook maar dan in een lichtere vorm, niet kijkerig maar wel graag dribbelen en fel op het been, en graag werken. Je moet je paard zien bezig te houden zegt mijn instructrice, als ik dat niet doe gaat Lion zelf maar wat verzinnen, ik moet veel overgangen rijden, stap-halt, draf-stap en daarbij kun je ook je stem gebruiken, volte openen-sluiten , sluiten-openen, oefenen met stelling en buiging, iets harder laten stappen, iets langzamer, schijnovergang naar halt enz. En dan niet een keer een overgang en vervolgens weer een kwartiertje niks, maar continu. Verder over het fel op het been probeer je been er zachtjes aan te leggen constant, als je dan been wilt geven schrikt hij niet van dat je been er aan komt, want dat ligt er al aan en dan zachtjes drukken, dat heeft bij die van mij erg geholpen, dat hij aan het idee is gewend dat er been is, en rustig aan zijn zij ligt. Ook krijgt hij dan niet het idee dat been alléen maar vooruit is, maar dat het ook nodig is om opzij te gaan. Daarbij is volten openen-sluiten, sluiten-openen ook goed! Ik denk dat als je je paard bezig houd er al minder sprake is van kijkerigheid, en bij een rustige reactie op het been al minder sprake is van felheid! Succes!