Bitloos, advies nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stitchlover

Bitloos, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 19:37

Ik heb mijn paard zolang ik haar heb altijd met bit gereden. Ze reed toen ontspannen over de rug en buiging vragen ging prima. Ik heb vandaag voor voor het eerst mijn bitloze hoofdstel uitgeprobeert (Kaakgekruist). Na instappen aan de lange teugel heb ik haar opgepakt. Tijdens het oppakken probeerde ik haar te laten zakken van voren (bijdrijven van achteren en ophouding van voren). Dit bleek ze niet te snappen (willen?) Na een paar keer stevig duidelijk maken wat ik bedoelde zakte ze van voren alleen nog niet zoals ik het bedoelde. (ik heb er geen foto van maar het plaatje was vergelijkbaar met deze foto: http://www.northviewfarm.com/images/news/Emily_Kearn.jpg
Het leek of de enige knopjes die ze had of met het hoofd on de lucht lopen en onder me uit draven of in deze houding lopen waren.

Natuurlijk ben ik opzich tevreden met deze houding omdat het toch wennen is met een bitloos hoofdstel voor zowel mij als voor mijn paard. Alleen heeft iemand advies hoe ik haar nu meer opgerichter kan krijgen met mijn nieuwe manier van rijden?

Daarnaast ben ik verder tevreden over het rijden zonder bit. Haar bewegingen zijn (nog) ruimer, ze heeft (nog) meer looplust en voor het sturen is een (nog) kleinere hulp nodig als met bit.

Ik heb voor jullie overigens een foto hoe ik haar reed met bit zodat jullie een beetje weten wat voor vlees jullie in de kuip hebben: http://94.100.118.177/774850001-774900000/774899301-774899400/774899366_5_JWiI.jpeg

Ik snap natuurlijk dat het de eerste keer nog allemaal wennen is. Ik wil dus advies hoe nu verder te gaan zonder dat ik haar "verpest" om het maar zo te zeggen.

Liene

Re: Bitloos, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 20:29

Blijft ze ook zo lopen als je figuren rijdt ? Voltes of zo ?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:33

Epona_ schreef:
Blijft ze ook zo lopen als je figuren rijdt ? Voltes of zo ?

half om half eigenlijk, Als ik haar gewoon met minimale stelling de grote volte in stuur blijft ze zo lopen, ga ik meer buiging vragen, dan steekt ze haar hoofd omhoog en probeert ze er onderuit te knijpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:01

Denk niet dat je het moet hebben over niet willen en eronderuit knijpen, maar meer het niet snappen, die fout zul je dan helemaal bij jezelf moeten zoeken, snap jezelf hoe je een paard meer op gericht moet laten lopen?

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 22:54

midgie schreef:
Denk niet dat je het moet hebben over niet willen en eronderuit knijpen, maar meer het niet snappen, die fout zul je dan helemaal bij jezelf moeten zoeken, snap jezelf hoe je een paard meer op gericht moet laten lopen?

Natuurlijk ik heb ook aangegeven advies te willen hoe nu verder te gaan, de uitleg was bedoelt om de lezer een impressie te geven hoe de eerste keer gegaan is. Ik heb ook duidelijk aangegeven Dat ik voor de eerste keer ook niet ontevreden ben en dat het voor zowel het paard als mij de eerste keer was.

Ik ben met het "gewone" rijden nu bezig met het steeds meer op de achterhand zetten en het vragen van opgerichtheid. Ik bedoel met de bitloze opgerichtheid echter iets anders als met een trenshoofdstel.

Zoals ik op het eerste plaatje uitlegde, loopt ze nu nageeflijk maar kom ik niet verder dan een "lang en laag" nageeflijkheid. Ik wil als volgende stap bereiken dat ik haar dus uit de "stofzuigstand" haal en haar met "normale" ontspanning kan laten lopen zoals op de 2e foto te zien is. Echter wanneer ik dit wil vraag lijkt ze dit dus niet te snappen

Is dit een kwestie van tijd is mijn vraag. Want ik heb research gedaan en veel topics gelezen en op een topic werd verteld dat iemand dit ook had maar dan al een maand lang. Dit baart mij zorgen doe ik iets verkeerd? of moet ik gewoon blijven oefenen?

Ik heb trouwens drie keer per week les van gediplomeerde intructeurs(trices) Dus ik weet wel degelijk waar ik mee bezig ben. Zeker als het over het rijden met "normale" optoming gaat.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:48

Gewoon blijven oefenen. Ik had t ook niet in 1 keer voor elkaar met mijn pony. Ik heb gelezen dat je na 3 maanden pas echt weet hoe je paard er op reageert. Ze moeten wennen aan de omschakeling, komt helemaal goed en als ze de houding had zoals op de eerste foto vind ik dat helemaal niet verkeerd! De rest komt wel, als t over 3 maanden nog niet goed gaat kun je altijd wat anders proberen, er is genoeg bitloze keus.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:51

Kaakgekruist is niet bij elk paard het middel om mee te dressuren (ook al hoort oprichting van uit je zit en algeheel activeren te komen uiteraard). Je hebt iemand nodig die vanop de grond kan meekijken met je en ziet waar het probleem juist zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:01

Je zal dan nog meer met je zit moeten gaan werken,
Wees blij dat het dier lang en laag loopt en de rest zul je toch vanuit je zit moeten doen,want oprichting komt vanuit achter.
IK vind de eerste foto mooier dan de 2de, beide paarden lopen op de voorhand, dan kun je beter vanuit de eerste foto gaan werken dan vanaf het 2de paard wat ook nog eens achter de loodlijn loopt.
Maar als je 3 x les hebt zul je ook de theoretisch kant toch wel eens doornemen neem ik aan, daar leer je soms meer van dan altijd maar met de praktijk bezig te zijn,
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl staan vast wel wat dingen die ook voor jou interessant kunnen zijn.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:45

het wordt denk veel oefenen!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:04

Om te verzamelen is vaak een hoofdstel zonder kruisconstructie en zonder release prettiger en voor het paard duidelijker.

Kan je van je huidige kaakgekruist systeem de teugels aan de doorvoerringen bevestigen?
Dan krijg je het idee van een sidepull (neusriem met linkerteugel aan linkerzijkant en rechterteugel aan rechterzijkant).
Zodat je met soortgelijke hulpen als met een gewone trens kan rijden en ook fijner contact kan onderhouden.

Misschien de moeite om te kijken hoe je paard hier op reageert.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 11:49

Bedankt voor de reacties

Ik ga het vandaag weer proberen, als het naar een tijdje niets blijkt dan probeer ik weer wat anders.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:56

stitchlover schreef:
Tijdens het oppakken probeerde ik haar te laten zakken van voren (bijdrijven van achteren en ophouding van voren). Dit bleek ze niet te snappen (willen?) Na een paar keer stevig duidelijk maken wat ik bedoelde zakte ze van voren alleen nog niet zoals ik het bedoelde.

Je wilt je paard opgerichter krijgen. Dit is een gevolg van je paard meer op de achterhand krijgen. Dit bereik je absoluut niet door je paard "stevig duidelijk te maken" wat je bedoelt.

Als jij dressuurmatig zo ver wilt komen dat je paard meer gewicht op de achterhand gaat dragen en daardoor meer oprichting in de hals krijgt zul je je eerst meer moeten verdiepen in het dressuurmatig trainen van een paard. Je kunt dit namelijk niet afwdingen maar alleen maar bereiken door geduld en je paard dressuurmatig op de juiste manier te trainen.

Ik vind het leuk om te lezen dat je bitloos wel probeert! Gewoon met geduld lekker verder trainen onder goede begeleiding en dan kom je er vast wel!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:44

Citaat:
Je wilt je paard opgerichter krijgen. Dit is een gevolg van je paard meer op de achterhand krijgen. Dit bereik je absoluut niet door je paard "stevig duidelijk te maken" wat je bedoelt.

Als jij dressuurmatig zo ver wilt komen dat je paard meer gewicht op de achterhand gaat dragen en daardoor meer oprichting in de hals krijgt zul je je eerst meer moeten verdiepen in het dressuurmatig trainen van een paard. Je kunt dit namelijk niet afwdingen maar alleen maar bereiken door geduld en je paard dressuurmatig op de juiste manier te trainen.

Ik vind het leuk om te lezen dat je bitloos wel probeert! Gewoon met geduld lekker verder trainen onder goede begeleiding en dan kom je er vast wel!

Natuurlijk ik weet heel goed dat een paard zijn gewicht op de achterhand moet gaan dragen. Ik zeg ook niet dat ik en mijn paard dat al kunnen ik ben er ook met een bit in op aan het trainen. Ik vind het alleen nog moelijk bitloos dezelfde ontspanning voor elkaar te krijgen die ik heb met bit. Ik merkte vooral de eerste keer dat mijn paard het niet snapte wat de druk achter haar oren, op haar wangen en op haar neus betekende. Vandaag ging dit echter een stuk beter en heb haar uitdrukkelijk beloond voor de goede stukken. Ik merkte ook dat ze nu veel beter snapte wat de bedoeling was.
Ik rijd samen met een stalgenoot die ook bitloos rijdt sinds een tijdje. Zij geeft mij ook regelmatig aanwijzingen. Ik blijf oefenen. Je merkt wel dat je tijdens het bitloos rijden veel makkelijker gecorrigeerd wordt door het paard. Het zou denk goed zijn als andere ruiters het ook eens proberen. Je voelt bitloos pas echt goed waaraan je moet werken.