Pony vind binnenbak niet leuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Pony vind binnenbak niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 10:43

Hallo,

Het lijkt of mijn pony niet in de binnenbak wil lopen, gisteren ook, ik ging in de buitenbak rijden, ze liep perfect, alle gangen mooi nagevelijk en rustig, ze deed alles wat ik vroeg, zweepje had ik helemaal niet nodig(ik rijdt niet met sporen ;) ) Ik was gewoon super trots op haar! Toen dacht ik, dan gaan we ook maar even in de binnenbak oefenen, nou, ze wou niet meer nageven, galoperen was rennen, voltes waren niet rond, maar vierkant, hoekjes wou ze niet door, ze deed het niet. Niks helpt, tik met ze zweep, been, hard of zacht, ze is alleen maar vervelend. We hebben een kleine (20x40) en een grote(25x50 geloof ik)bak. Ik de kleine bak doet ze het het ergst, in de grote bak valt het mee, maar is ze ook erg vervelend. Zodra ik weer naar buiten ga, is het weg.

Groetjes

midgie

Re: Pony vind binnenbak niet leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:30

Denk dat het probleem toch bij je eigen techniek ligt, je paard zou ook in de binnenbak moeten doen wat jij vraagt, los het zeker niet op met een zweep, want het gaat om vertrouwen en dat krijg je niet door harden hulpen te geven.
Maarja mooie oefening toch, maak er een leuk project van maar wel op een manier dat het voor het paard ook leuk gaat worden om binnen te rijden,

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 11:33

Ja maar hoe dan?
Ik rijdt naar mijn idee gewoon hetzelfde als buiten, ook voel ik hetzelfde. Ik ken trouwens nog een pony die dit doet.
Volgende keer zou ik even proberen om de zweep weg te laten

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:43

Ja hoe, met geduld , ga eens wat meer grondwerk en handwerk doen in die bak, gehoorzaamheid , vertrouwen en respect krijgen in mekaar.
De pony vind het daar niet fijn aan jou de taak hem te vertellen dat het best meevalt op die plek, maar soms heeft dat wat langer nodig, maar gebruik je eigen fantasie eens en maak er een doel van om dit samen op te lossen zonder boos of ongeduldig te worden, ga eens wat meer jezelf verdiepen in wat is een paard nu echt en waarom kan hij zo reageren in een simpelen binnenbak, jij zal iets fout doen waardoor het paard je niet geloofd in die bak, dus de fout bij jezelf zoeken , het paard reageert vanuit zijn instinct en die kun je niet veranderen, wel kun je als mens veranderen en je wat meer in het paard gaan verdiepen,

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:44

Ik denk dat het er ook aan ligt dat je gewoon niet zo vaak in de binnebak rijd omdat ze buiten fijner loopt (of niet?) en juist door het vermijden went je pony er niet aan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:49

wat ik altijd probeer als mijn paard raar reageert op een nieuwe omgeving (qua bak dan) is een soort bubbel om ons heen creeeren.
ik ga op een kleine volte rijden en blijf daarop totdat hij ontspant.
wat er verder ook om je heen gebeurt laat je niet afleiden, maar blijf in je bubbel.
en als het goed gaat kan je langzaam aan je volte groter maken.
ga niet feller reageren dan normaal, blijf gewoon de rust zelf.
op wedstrijd heeft mij dit ook heel goed geholpen.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 13:05

Mister01 schreef:
wat ik altijd probeer als mijn paard raar reageert op een nieuwe omgeving (qua bak dan) is een soort bubbel om ons heen creeeren.
ik ga op een kleine volte rijden en blijf daarop totdat hij ontspant.
wat er verder ook om je heen gebeurt laat je niet afleiden, maar blijf in je bubbel.
en als het goed gaat kan je langzaam aan je volte groter maken.
ga niet feller reageren dan normaal, blijf gewoon de rust zelf.
op wedstrijd heeft mij dit ook heel goed geholpen.

:)* Dat ga ik ook eens proberen

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 17:36

Vandaag heb ik in de kleine bak gereden, ging voor haar doen best goed :P Daarna heb ik haar daarin losgegooid en lekker laten rollen, beetje rondstappen enz. , daarna beloond met een snoepje.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:40

mijn paardje houden er eest ook niet zo van ik heb het ook zo als mister01 opgelost:D