Ino en ik voor het eerst in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Ino en ik voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:03

Hallo allemaal,

Ino is een 20 jarig ruin, afstamming onbekend, maar er zit in ieder geval wat Gelders bloed in hem. Hij was lang manegepaard, maar sinds 5 jaar is hij van mij. Ik ben zelf 32 jaar en Ino is mijn eerste eigen paard. Vanaf mijn tiende ben ik altijd manegeruiter en later bijrijder geweest.

Ik heb een klein jaartje geen les gehad i.v.m. verhuizing. Voor Ino ook wennen aan een nieuwe stal. Nu heb ik het lessen weer opgepakt, met veel aandacht voor het standaard werk: binnenbeen & buitenteugel, rond krijgen door z'n lijf met lengtebuiging, ontspanning & wel echt gaan 'marchereren' van achter naar voren... Veel figuren rijden dus, veel overgangen en tempowisselingen. Af en toe pasje wijken, maar dat is voor ons al moeilijk genoeg! We rijden geen wedstrijden, maar we zouden B-waardig zijn denk ik, of mss. L1 op een goede dag.

We springen niet meer, dat was al nooit z'n ding en sinds hij een jaar of twee geleden op z'n knieen landde (auw) heb ik maar besloten dat dit op zijn middelbare leeftijd kennelijk wat veel is. Dressuur dus wel, waarbij 1x p.w. les. En verder lekkere rondjes buiten!

Mijn aandachtspunten (en dat zijn er veel):
* rechtop zitten, niet naar voren gaan leunen, schouders mooi naar achteren, benen lang maken, hakken uitdrukken;
* vooral in de galop: benen stil houden, ze zwieperen helaas nu van voor naar achter!
* Ino blijven uitdagen, hem niet te gemakkelijk in een krulletje laten lopen en 'm z'n eigen gang laten gaan, heb blijven uitdagen, 'van de grond laten komen';
* en vooral, waar ik me voor schaam: van mijn binnenhand afblijven! Vooral op de linkerhand is dit helaas heel goed te zien: te weinig been en veel te veel binnenhand. Ino houdt zijn kaak vast en buigt hooguit zijn hoofd, maar niet zijn lijf. Ik trek hem af en toe bijna om in de wending. Zo fout, maar we werken eraan;
* wat ik vooral zag aan de foto's: ik zet mijn handen wel behoorlijk laag (en vast?). Wat hoger dragen zou mooier zijn.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van het algemene beeld vinden. Alle tips zijn welkom, over mij, mijn houding, mijn rijstijl, het paard, zijn bewegingen etc. Ik heb nog nooit eerder een HAW-topic geopend, dus ben vooral heel benieuwd wat het oproept.

Dat Ino een hele flinke grasbuik heeft weet ik, hij is in de maand juni zo ongeveer ontploft op de wei... Heel slecht voor zijn gewrichten, daar ben ik me van bewust en ik vind het ook niet leuk. De foto's (komen van een filmpje, dus geen superkwaliteit) zijn van begin juli. Ino is nu alweer iets afgevallen gelukkig, we werken er hard aan. Het was trouwens een heel warme dag; ik rij hem normaal zeker niet het zweet op z'n nek, dat kwam dit keer vooral van de buitentemperatuur.

Dan hier de foto's (snapshots uit video).

1. losstappen
Afbeelding

2. ook losstappen
Afbeelding

3. iets oppakken in stap
Afbeelding

4. en hier gaat die binnenhand al... hij kantelt hoofd/kaak en we werken dus niet aan een lengtebuiging... grrr
Afbeelding

5. aardig plaatje om mijn zit te zien, ik trek beetje holle rug, moet nog meer op m'n kont gaan zitten en bekken kantelen, toch?
Afbeelding

6. stap, net voor start draven
Afbeelding

7. hier is de motor echt nog niet aan...
Afbeelding

8. dit is dus echt een van de ergste foto's, die binnenhand is afschuwelijk, ik trek 'm echt 'om zijn hoofd heen' ofzo - zie hier het grootste leerpunt
Afbeelding

8. drafje, niet slecht, ook niet bijzonder spectaculair
Afbeelding

9. galop rechts; ik lijk mijn handen hier wel laag & vast te zetten, al had ik toen dat idee zelf niet
Afbeelding

10. galop rechts
Afbeelding

11. nog een galop rechts; als ik mijn tenen nog verder naar buiten draai, dan wijzen ze naar achteren...
Afbeelding

12. galop links; zelfde probleem als in draf: blijf van die binnenteugel af!!!
Afbeelding

13. dit is een beetje waar ik naar op zoek ben, wat meer op de achterhand, wat meer bij elkaar, attent op mij... oogt dit ook prettig?
Afbeelding

14. idem als 13.
Afbeelding

15. uitdraven lange teugel, lekker!
Afbeelding

16. idem als 15
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UDLDTDJ.jpg

17. klaar en belonen!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YE6YRXD7.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 30-07-10 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links geplaatst, maximaal 15 foto's toegestaan

TheJokerr

Re: Ino en ik voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:16

Je mag maar 15 foto's plaatsen :)

verder met je meer p je kont gaan zitten en soms zijn je handen piano handjes, probeer daarop te letten..

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:42

Leuk paardje.. en je weet zelf je punten ook al goed te benoemen..

Een kleine tip om mogelijk op te lossen dat hij alleen naar binnen kijkt en niet gaat is mogelijk dat je meer weerstand moet bieden op je buiten teugell.. laat die niet los hangen maar hou daar een constante druk op..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:46

Ik heb een beetje het gevoel dat hij actiever moet, klopt dat? De achterhand komt er nog niet echt onder. Je kunt dat proberen te activeren door overgangen en tempowisselingen te rijden. En echt vaak achter elkaar. Verder benoem je zelf je punten al. Succes verder!

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 16:53

Broccoli schreef:
Ik heb een beetje het gevoel dat hij actiever moet, klopt dat? De achterhand komt er nog niet echt onder. Je kunt dat proberen te activeren door overgangen en tempowisselingen te rijden. En echt vaak achter elkaar. Verder benoem je zelf je punten al. Succes verder!

Die keer was wat meer activiteit idd. welkom geweest ja, maar goed, dat is ook veel gevraagd bij > 30 graden... Maar ik zal me niet helemaal achter de temp. verschuilen: het is een lieve, en idd. ietwat slome goedzak!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:00

De plaatjes van het uitdraven zijn fijne plaatjes om naar te kijken.
Daar ligt je basis n.l!
De andere foto´s vind ik persoonlijk een stuk minder en zie in elk geval de lengte buiging hier niet in terug.
Eerst vw nw en gebruik van rug en vanuit daar door naar boven.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 17:07

aerdenhout1 schreef:
Daar ligt je basis n.l!
De andere foto´s vind ik persoonlijk een stuk minder en zie in elk geval de lengte buiging hier niet in terug.

Dank voor je reactie. Je legt wel de vinger op de zere plek. Ik rij wel eens (niet in de les) alleen maar zoals bij het uitdraven (althans, ik denk dan dat ik dat doe), dus lang en laag, proberen die rugspier op te rekken. Goede oefening om mijn handen stil te houden trouwens. Alleen het van daar uit een stukje meer vragen, wat hoger instellen, lukt dan niet. Dat heb ik een tijdje terug aan mijn lesgeefster voorgelegd. Haar reactie: doe maar eens voor, rij maar eens zoals je dan rijdt als je alleen bent. Zo gezegd, zo gedaan. Haar conclusie was dat Ino dan veel te veel op de voorhand loopt en blijft lopen. Haar aanpak is dus omgekeerd (en dus pas later in de les die lengte). Hij zakt wel lekker in zijn hals dan, en loopt ook voor mijn gevoel wel lekker met ruime pas te 'swingen', maar vanuit daar moet ik toch een stapje verder kunnen gaan en 'm wat meer verzameld kunnen vragen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 17:15

EsterW schreef:
aerdenhout1 schreef:
Daar ligt je basis n.l!

Dank voor je reactie. Je legt wel de vinger op de zere plek. Ik rij wel eens (niet in de les) alleen maar zoals bij het uitdraven (althans, ik denk dan dat ik dat doe), dus lang en laag, proberen die rugspier op te rekken. Goede oefening om mijn handen stil te houden trouwens. Alleen het van daar uit een stukje meer vragen, wat hoger instellen, lukt dan niet. Dat heb ik een tijdje terug aan mijn lesgeefster voorgelegd. Haar reactie: doe maar eens voor, rij maar eens zoals je dan rijdt als je alleen bent. Zo gezegd, zo gedaan. Haar conclusie was dat Ino dan veel te veel op de voorhand loopt en blijft lopen. Haar aanpak is dus omgekeerd (en dus pas later in de les die lengte). Hij zakt wel lekker in zijn hals dan, en loopt ook voor mijn gevoel wel lekker met ruime pas te 'swingen', maar vanuit daar moet ik toch een stapje verder kunnen gaan en 'm wat meer verzameld kunnen vragen?

Ben het eens met Aerdenhout :j
Vanuit de houding ga je veel (schijn) overgangen rijden, veel figuren ed. want hij moet zijn achterhand sterker maken. Hou hem wel actief want anders valt hij inderdaad op de voorhand.

Die houding wordt straks de opwarmhouding en cooling down houding.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:20

Ik zie hem liever iets meer met het neusje eruit, wat actiever van achter en een wat minder strenge binnenhand.

Ben eens wat betreft vw/nw, aanvullend op Marr, tempowisselingen doen het ook erg goed :).

*Edit..
Pas toen ik de 2e keer naar de foto's keek herkende ik de omgeving :+...

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 07:23

suus_ schreef:
Ik zie hem liever iets meer met het neusje eruit, wat actiever van achter en een wat minder strenge binnenhand.

Ben eens wat betreft vw/nw, aanvullend op Marr, tempowisselingen doen het ook erg goed :).

*Edit..
Pas toen ik de 2e keer naar de foto's keek herkende ik de omgeving :+...

Moest even in je profiel kijken, maar nu weet ik het: 'het meisje met de lange lijnen!' We reden vorige week nog een keer gelijktijdig in de bak, grappig.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:30

Ik zie je paard liever ook iets meer met het neusje eruit, maar heb wel eens erger gezien. Probeer er wel op te letten dat je je handen wat beter bij elkaar houdt en netjes boven de manenkam.

Je beenligging is ook een aandachtspuntje. Misschien helpt het als iemand langs de kant je af en toe daar eens op wijst. Je draait je voeten naar buiten waardoor je alleen nog met je knieen aan je paard 'plakt'. Zorg dat je onderbeen mooi gesloten blijft aan je paard.

En wat betreft zijn buik: daar moet je echt wat aan doen! Niet meer op een volle weide, maar gewoon op een schraal stuk. Dan maar niet bij de rest in. Krachtvoer sowieso minderen en het mindere gras aanvullen met ruwvoer.

Maar al met al vind ik het plaatje echt niet verkeerd. Dat van die activiteit ed vind ik persoonlijk niet storend, aangezien je aangeeft dat je vooral in het bos rijdt.

xSuiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:10

rowo schreef:
Ik zie je paard liever ook iets meer met het neusje eruit, maar heb wel eens erger gezien. Probeer er wel op te letten dat je je handen wat beter bij elkaar houdt en netjes boven de manenkam.

Je beenligging is ook een aandachtspuntje. Misschien helpt het als iemand langs de kant je af en toe daar eens op wijst. Je draait je voeten naar buiten waardoor je alleen nog met je knieen aan je paard 'plakt'. Zorg dat je onderbeen mooi gesloten blijft aan je paard.

En wat betreft zijn buik: daar moet je echt wat aan doen! Niet meer op een volle weide, maar gewoon op een schraal stuk. Dan maar niet bij de rest in. Krachtvoer sowieso minderen en het mindere gras aanvullen met ruwvoer.

Maar al met al vind ik het plaatje echt niet verkeerd. Dat van die activiteit ed vind ik persoonlijk niet storend, aangezien je aangeeft dat je vooral in het bos rijdt.

Je handen zijn niet te laag, ze moeten netjes op een lijn met de teugels. Als je handen dan volgens anderen toch te laag zijn. Pak de teugels dan korter, en laat hem iets minder diep lopen. Verder moet je zeker iets doen aan dat lekkere buikje.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:27

@allemaal: dank voor de opmerkingen. Vanavond weer les, ik ga weer werken aan de activiteit, lengte-buiging en neusje eruit door veel afwisseling, (schijn)overgangen, tempowisselingen en figuren als slangevoltes etc. En vooral natuurlijk aan mijn eigen houding, m.n. op m'n kont zitten, beenligging en handhouding (bij elkaar en boven manenkam). Vond de foto's (en de film waar ze uitkomen) toch wel confronterend, maar ja, weer voldoende om van te leren dus.

Over die handhouding, @xSuiker: als ik zelf naar de lijn teugels-handen kijk, dan zou mijn handpositie in de draf redelijk zijn, maar zet ik in de galop mijn handen wel echt te laag (zie foto 9, daar zit echt een 'knik' in de lijn hand-teugel). Dus dan m.n. in de galop teugels iets korter nemen?