Ino is een 20 jarig ruin, afstamming onbekend, maar er zit in ieder geval wat Gelders bloed in hem. Hij was lang manegepaard, maar sinds 5 jaar is hij van mij. Ik ben zelf 32 jaar en Ino is mijn eerste eigen paard. Vanaf mijn tiende ben ik altijd manegeruiter en later bijrijder geweest.
Ik heb een klein jaartje geen les gehad i.v.m. verhuizing. Voor Ino ook wennen aan een nieuwe stal. Nu heb ik het lessen weer opgepakt, met veel aandacht voor het standaard werk: binnenbeen & buitenteugel, rond krijgen door z'n lijf met lengtebuiging, ontspanning & wel echt gaan 'marchereren' van achter naar voren... Veel figuren rijden dus, veel overgangen en tempowisselingen. Af en toe pasje wijken, maar dat is voor ons al moeilijk genoeg! We rijden geen wedstrijden, maar we zouden B-waardig zijn denk ik, of mss. L1 op een goede dag.
We springen niet meer, dat was al nooit z'n ding en sinds hij een jaar of twee geleden op z'n knieen landde (auw) heb ik maar besloten dat dit op zijn middelbare leeftijd kennelijk wat veel is. Dressuur dus wel, waarbij 1x p.w. les. En verder lekkere rondjes buiten!
Mijn aandachtspunten (en dat zijn er veel):
* rechtop zitten, niet naar voren gaan leunen, schouders mooi naar achteren, benen lang maken, hakken uitdrukken;
* vooral in de galop: benen stil houden, ze zwieperen helaas nu van voor naar achter!
* Ino blijven uitdagen, hem niet te gemakkelijk in een krulletje laten lopen en 'm z'n eigen gang laten gaan, heb blijven uitdagen, 'van de grond laten komen';
* en vooral, waar ik me voor schaam: van mijn binnenhand afblijven! Vooral op de linkerhand is dit helaas heel goed te zien: te weinig been en veel te veel binnenhand. Ino houdt zijn kaak vast en buigt hooguit zijn hoofd, maar niet zijn lijf. Ik trek hem af en toe bijna om in de wending. Zo fout, maar we werken eraan;
* wat ik vooral zag aan de foto's: ik zet mijn handen wel behoorlijk laag (en vast?). Wat hoger dragen zou mooier zijn.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van het algemene beeld vinden. Alle tips zijn welkom, over mij, mijn houding, mijn rijstijl, het paard, zijn bewegingen etc. Ik heb nog nooit eerder een HAW-topic geopend, dus ben vooral heel benieuwd wat het oproept.
Dat Ino een hele flinke grasbuik heeft weet ik, hij is in de maand juni zo ongeveer ontploft op de wei... Heel slecht voor zijn gewrichten, daar ben ik me van bewust en ik vind het ook niet leuk. De foto's (komen van een filmpje, dus geen superkwaliteit) zijn van begin juli. Ino is nu alweer iets afgevallen gelukkig, we werken er hard aan. Het was trouwens een heel warme dag; ik rij hem normaal zeker niet het zweet op z'n nek, dat kwam dit keer vooral van de buitentemperatuur.
Dan hier de foto's (snapshots uit video).
1. losstappen

2. ook losstappen

3. iets oppakken in stap

4. en hier gaat die binnenhand al... hij kantelt hoofd/kaak en we werken dus niet aan een lengtebuiging... grrr

5. aardig plaatje om mijn zit te zien, ik trek beetje holle rug, moet nog meer op m'n kont gaan zitten en bekken kantelen, toch?

6. stap, net voor start draven

7. hier is de motor echt nog niet aan...

8. dit is dus echt een van de ergste foto's, die binnenhand is afschuwelijk, ik trek 'm echt 'om zijn hoofd heen' ofzo - zie hier het grootste leerpunt

8. drafje, niet slecht, ook niet bijzonder spectaculair

9. galop rechts; ik lijk mijn handen hier wel laag & vast te zetten, al had ik toen dat idee zelf niet

10. galop rechts

11. nog een galop rechts; als ik mijn tenen nog verder naar buiten draai, dan wijzen ze naar achteren...

12. galop links; zelfde probleem als in draf: blijf van die binnenteugel af!!!

13. dit is een beetje waar ik naar op zoek ben, wat meer op de achterhand, wat meer bij elkaar, attent op mij... oogt dit ook prettig?

14. idem als 13.

15. uitdraven lange teugel, lekker!

16. idem als 15
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UDLDTDJ.jpg
17. klaar en belonen!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YE6YRXD7.jpg

...