Leuke springoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Leuke springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 11:54

Hey bokkers,

Mijn pony Binache is een echte allrounder: dressuur springen en cross kan ze allemaal goed, maar springen deed ze het liefst.
Ik spring maximum twee keer in de week met haar, maar de laatste tijd heb ik het gevoel dat ze het net zowat 'robotachtig' doet.
De oortjes zijn nog naar voren en ze spring nog wel fijn, tikt geen balken aan etc..., maar het lijkt net alsof ze het een beetje saai begint te vinden.
Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar het gaat allemaal wat trager en ze springt alsof ze het elke dag doet, of er niks meer aan is, de kracht zit er zo niet meer in.
Bij de dressuur en cross is er niks veranderd qua intensiteit en werklust, daar loopt het nog steeds erg leuk.
Op jumping heeft ze dan wel weer die echte drang om te springen.
Dus ik vroeg me af of jullie tips hebben of leuke springoefeningen die het voor haar weer leuk en uitdagend maken?
Ze is een echte lieverd en ik wil gewoon dat ze het springen net zo leuk gaat vinden als vroeger.
(Ze is heel dapper, maar koppig en houdt wel van een uitdaging.)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Leuke springoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:07

Hindernissen spannend maken. Leg eens een deken over de hindernis of een zeil er onder. Zet verschillende hindernissen achter elkaar en spring deze elke keer in een andere volgorde.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:48

Een aantal kruisjes achtereen (in en uitjes)

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:16

spring eens wat minder.. kan het aan 1 van mijn paarden ook merken dat is heel vreemd.
Die gaat 3 maanden mee op concour en doet zuper zijn best, dan komt die in een dipje en spring ik een maand niet meer met hem en dan vind die het opeens weer leuk.. heel vreemd.. maar dat kan het ook zijn

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:25

Wat doe je dan met het springen ? Gewoon altijd recht aan een spong rijden ?

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:41

Epona_ schreef:
Wat doe je dan met het springen ? Gewoon altijd recht aan een spong rijden ?

Nee, ik spring eerst in, dan een paar enkele sprongen, verder naar combinaties en we eindigen meestal met geïmporviseerd parcours.
Ik wissel ook af in aanrijden; soms 'train' ik op schuin aanrijden omdat dat in de barrage soms nodig is.
Maar geen echte 'oefeningen' of 'speciaaltjes'.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:47

Je kan springen op de cirkel, is ook goed voor de barrage te rijden. Altijd correcte stelling houden en een perfecte volte blijven rijden, ookal staat er een sprong. In uitjes zijn ook een leuke oefening, ook als je even de hoogte wil op bouwen. Of een slangenvolte met op de plek waar je wisselt een sprong. Je kan ook in het midden van de piste een sprong zetten, en er dan via diagonalen naar toe rijden. Ik oefen soms ook met 'enge' sprongen, zoals zeiltjes, tonnetjes, waterbak,.. maar je geeft aan dat je een dappere pony hebt, dus zal je er weinig aan hebben ;)
Succes!