Fari@work als struis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Fari@work als struis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:38

Zie hier Fari, een 8-jarige merrie van Florestan. Ze loopt momenteel Z1 dressuur, L springen en L SGW.
Soms heeft ze van die dagen dat ze solliciteert voor struisvogel :D Zo ook vandaag toen Rowo met haar camera langs kwam.

Ik probeer haar altijd lang en laag los te werken en daarin scherp te maken aan het been dmv van tempowisselingen. Via de galop pak ik haar steeds meer op en probeer steeds meer door te sluiten. Als laatst pakken we de draf dan mee. Mijn doel op korte termijn is het verkrijgen van het sportpredikaat dressuur (Z2+1)

Problemen waar ik met Fari tegenaan loop zijn vooral het actief en gedragen laten gaan (o.a. door haar hoge kruis) en haar daarin op lengte te houden (hals).

Problemen waar ik zelf tegenaan loop zijn o.a. mijn houding (zit vaak iets naar voren), (binnen) been te ver naar achteren, naar beneden kijken, scheef zitten in zijgangen. Tevens op dagen als vandaag dat ze niet scherp is, wil ik voor teveel regelen en is mijn hand dus te streng.

Overigens gaat het op concours redelijk tot goed. Afgelopen weekend was ik 2e en 4e met 228 en 206 punten. Mijn houding en zit waar ik zelf niet tevreden mee ben wordt meestal gewaardeerd met een 7.

Als eerst Fari's sterkste punten O:)

Het gedragen laten gaan :D (meet struisvogel)
Afbeelding

http://i296.photobucket.com/albums/mm19 ... G_0354.jpg

Heel gesloten in het lichaam :D
Afbeelding

Goed dan nu het serieuze gedeelte

Losstappen
Afbeelding

Losdraven
Afbeelding

Galopje (deze foto is overigens direct het moment na fotonummer 1)
Afbeelding

Galopappuyementen
Afbeelding
Afbeelding

Wij zijn ook een beetje aan het spelen met de wissels maar dat valt nogal tegen :\ shame on mijn houding |o
Afbeelding

Even stappen tussendoor
Afbeelding

Schouderbinnenwaarts
Afbeelding

Travers
Afbeelding

Drafappuyementen
Afbeelding
Afbeelding

Tips zijn meer dan welkom :)

pinkie87

Re: Fari@work als struis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:00

ik vind er veel te veel stres in zitten op de foto`s behalve bij het los draven.
zelf zou ik op je houding gaan letten. je zit zelf heel gespannen.
en het lijkt dat je veel te veel na denkt over wat je wil doen :P
dus lekker ontspannen als je er op zit :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:04

Vind jullie een mooie combi, paard wil nog wel eens iets te ver achter de LL lopen,
verders lekker ontspannen en genieten :D

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 07:49

Fotograaf meld zich :D

Ondanks dat Fari niet wou zoals jij het wilde en het weer niet meewerkte zitten er toch wel fijne plaatjes tussen.

Waar je aan moet werken geef je zelf al aan. En spanning in het losrijden zie ik eerlijk gezegd niet? K was er bij IRL en spanning kan ik het zeker niet noemen. Ze wou niet helemaal zakken dat wel.

zikina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:07

hihi marloes fari had er duidelijk ff geen zin in hahaha. lekker door oefenen en dan komt het wel goed punten geef je zelf al aan suc6

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 08:09

Gister had Fari niet bepaald haar dag, ze wil zich dan niet fijn laten vallen in de hals en het achterbeen kan ik er dan niet lekker bij krijgen. Gevolg is dat ik dan teveel met de hand wil gaan rijden. Hierdoor breekt ze juist meer af in het achterbeen en gaat ze idd diep lopen.
Maar spanning klinkt mij eerlijk gezegd niet echt herkenbaar in de oren :o Ik zal er iig eens op gaan letten!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:11

:wave:

Zie er eigenlijk geen spanning aan af. Ze loopt hier en daar wel te diep achter de ll. Maar de verbeterpunten noem je zelf al op. Voor het plaatje wat trotser op Fari gaan zitten, Lekker rechtop en de boops vooruit! Maarre die galopswissel kan echt niet hoor, bit hangt een halve meter uit haar mond :P !

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:15

Je houding vind ik juist wel goed, je gaat alleen iets naar voren zitten bij die galopsprong, maar dat is meer om het opvangen. Vind je handen en zit er vriendelijk uitzien, de plaats van je sporen iets minder vriendelijk. Je kunt bijna geen hulp geven zonder je sporen te gebruiken.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 08:18

Ik zal er vandaag eens op letten sambagirl :)

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:19

Vind het er ook wel fijn uitzien je paard moet alleen wat meer je hand volgen.
Je houding waar je naar eigen zeggen problemen mee hebt vind ik ook heel erg meevallen.

Ik vraag me alleen af waarom je in je schouderbinnenwaarts je binnenbeen naar achter hebt liggen en je buitenbeen op de singel.. Volgens mij moet het precies andersom, je binnenbeen zorgt voor de buiging en je buitenbeen is je begrenzende been zodat je paard haar achterhand niet naar buiten kan plaatsen.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 15:02

Mystique; je hebt helemaal gelijk, dat is dan ook gelijk 1 van mijn verbeterpunten :j Wat betreft hand volgen klopt helemaal, ze wou er niet lekker in zakken gister.

Vandaag les gehad en ging ze weer heel fijn en was ze juist heel fijn in de aanleuning. Zelfs de wissels gingen al een stuk fijner :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:25

Jullie zijn al een eind, maar er moet nog wel wat aan gebeuren.
Gewoon blijven trainen, het liefst met instructie en dan komen jullie nog verder.!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:27

Het ziet er allemaal lekker ontspannen en soepel uit.
Ze probeert zich hier en daar wel een beetje aan jouw teugel te ontttrekken, maar dat los je zo te zien handig op.
Het valt me wel op dat je je sporen érg hoog hebt zitten, zeker met die wielen moet je daar wel een beetje mee oppassen. Op zich vind ik je beenligging mooi stil, dus op zich lijkt het me allemaal geen probleem.
Veel succes !

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:34

Probeer inderdaad meer de neus op de loodlijn te houden. En als je veel kleine schakelingen doet, gaat ze achter dan niet meer zitten? Ik vind het voor een Z combinatie namelijk wel erg op de voorhand allemaal. Dat is toch iets in de basis wat al beter voor elkaar zou moeten zijn... Het lijkt me een leuk en werkwilig paard. Succes!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:30

All Star; Ik denk dat je de openingspost niet goed hebt gelezen? Hierin staat namelijk dat dat mijn grootste verbeterpunt is, het actief en gedragen laten gaan dmv kleine tempowisselingen :) Maar uiteraard bedankt voor je tips!

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:39

Ik vind dat het er goed uit ziet. Paard loopt netjes over de benen. Ik denk alleen dat je je wissels teveel in de verzameling traint. Probeer ze in een wat vlottere galop te trainen, misschien dat de rare sprongen dat wat minder worden. Mijn paard bokt ook in de verzameling en gewoon arbeidsgalop springt ze ze zo.
Veel plezier verder!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:14

Toen ik die eerste foto’s zag had ik echt zo iets van ‘nou meid, voor dat sportpredicaat moet je nog wel hééééél hard gaan werken. :’)
Gelukkig zagen de foto’s erna er wel eens stuk beter uit, maar het lijkt op sommige foto’s wel of je wat spanning hebt. Ik vind dat je zelf wat meer mag ontspannen in je bovenlijf door wat meer achterover te zitten. Misschien helpt het om wat steviger in het zadel te gaan zitten? Probeer verder om je paard wat minder over de loodlijn te laten lopen.
Veel succes en plezier nog met je paardje! :D

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 21:10

Anneloes; bedankt voor je tip, inmiddels heb ik de wissels veelal getraind vanuit meer halslengte en wat meer grondtempo en sindsdien gaat het idd een stuk beter!
Saar; Die dag had ik idd wat spanning doordat Fari niet heel fijn was (iedereen heeft wel eens een mindere dag toch) dan wil ik teveel oplossen met hand en spanning in bovenlichaam. Wat betreft het diep gaan, dit is een verbeterpunt in het kwadraat. Bedankt voor je opmerkingen! :)

Overigens is Fari lekker veelzijdig, een week later heb ik een crosstraining gereden!
[SGW-ITP] Fari @ Boekelo

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:27

Ik vind inderdaad dat er nogal veel spanning in lijkt te zitten en dat je merrie niet alles leuk vind (nu gaf je al aan dat ze die dag niet heel fijn liep, dus misschien slaat het nergens op wat ik zeg hoor).
Maar probeer zelf vooral rustig te gaan zitten en word rustig in je hoofd. Ik geloofde er eerst nooit zo in dat paarden dat aanvoelen, maar nu ik een overgevoelige Jazz merrie heb ben ik daar wel achter gekomen!
Probeer het ook leuk voor je paard te houden door een beetje af te wisselen. (misschien doe je dat al, maar probeer het iig leuk te houden)