Oefeningen voor goede Beenligging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caiitliin

Oefeningen voor goede Beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:58

Hallo allemaal :D

Ik zal eerst even wat vertellen over mijn probleem(pjes). Ik rij nu 9 jaar 1x per week op de manege. En ik blijf natuurlijk bijleren. En wat je altijd te horen krijgt is hakken uitdrukken. Voor mij is dit nooit echt een probleem geweest en dat gaat dus ook goed. Maar een paar jaar geleden ben ik met het hakken uitdrukken ook mijn tenen naar buiten gaan draaien, waardoor ik nu dus kapstokjes heb. Door de kapstokjes liggen mijn knieën eigenlijk altijd los en door mijn holle rug draai ik men bekken ook niet de goeie kant op en zit ik dus voorop men kruis. Het voorop men kruis zitten is echt niet prettig en ik heb dus ook bijna men hele paardrij carrière met een doorrij onderbroek van gonso gereden. Maar daar wil ik nu vanaf omdat het bekken kantelen er niet minder op wordt en ik dan maar gewoon moet leren op men kont te zitten :P .

Ook heb ik nooit men benen stil kunnen houden, maar de laatste tijd wordt het steeds erger en vooral als ik opsta tijdens het lichtrijden zwaaien mijn benen alle kanten op. Ik rij de laatste tijd ook wel is op een paard met een dressuur zadel en dan merk ik pas echt hoe erg het is. Ik zit gewoon de hele tijd mijn paard te schoppen. Gister heb ik aan mijn instructeur gevraagd wat ik er nou aan kan doen en hij zegt tenen naar binnen draaien en je knieën aangesloten houden. Maar dan kantel ik men bekken alleen nog maar meer naar voren en kan ik helemaal niet meer doorzitten. Met het lichtrijden komen mijn knieën dan tijdens het opstaan over de wrongen van het dressuurzadel en dat terwijl ik echt wel lang zit juist om dat te voorkomen en om men benen lang te maken.

Ik heb een keer ergens iets gelezen over dat de spieren aan de binnenkant van je bovenbeen zorgen voor een stille en onafhankelijke beenligging, er stonden ook oefeningen bij. Ik kan dit helaas nergens meer vinden en ben ook op zoek naar andere tips en oefeningen voor stillere benen en het kantelen van de bekken.
Alvast bedankt! :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Oefeningen voor goede Beenligging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:03

Ik zou als ik jou was eens een zitles gaan nemen, zodat je leert voelen hoe het moet en je alleen met je houding en zit even bezig bent inplaats van ook met het paard of de pony.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:06

Quir schreef:
Ik zou als ik jou was eens een zitles gaan nemen, zodat je leert voelen hoe het moet en je alleen met je houding en zit even bezig bent inplaats van ook met het paard of de pony.

Tuurlijk is een zitles ook handig, maar aan 1 zitles hebben mijn spieren niet zoveel. Ik zoek juist oefeningen zodat ik de spieren die ik nodig heb kan "trainen". Dan kan ik misschien ook echt de goede houding tijdens het rijden volhouden, want nu kan ik wel de goede houding tijdens het rijden aannemen maar ik hou het nog geen 40 meter vol.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:09

Je moet eerst weten hoe het voelt als het goed is, voor je iets kan bereiken dmv oefeningen. :)

Daarnaast krijg je na een zitles vaak zat ook hele goede oefeningen mee die speciaal voor jou zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:09

Oke, ik heb ook kapstokjes, maar de rest herken ik niet meteen.
Zou zeggen ga netzoals Quier ook al zegt eens een zitlesje nemen.
Gewoon voor het gevoel, hoe het wel moet, zal wel spierpijn opleveren, maar dan weet je wel wat je moet doen.

Vergeet bovendien die benen in eerste instantie en ga lekker ontspannen zitten,
heb zo'n vermoeden dat dat vooral het probleem is.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:33

Ik zit ook makkelijk met mijn rug hol en te ver voorop.
Het gaat steeds beter en hiervoor doe ik oefeningen thuis op een matje.
Verder ook goed opletten met rijden natuurlijk, maar het droog-oefenen helpt naar mijn idee ook mee.

Ik heb 1 van die oefeningen hier uitgetypt.
Die komt uit een boekje "Pilates for the dressage rider" waar nog meer in staat en ook oefeningen voor in het zadel te doen.

Er is ook pas een nieuw boek van Wendy Murdoch met tips om je houding te verbeteren.

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:37

Zitles nemen? Zonder stijgbeugels? Zadel nakijken of dit goed aansluit? Schuine blokjes in je beugels doen en daarmee oefenen en daarna weer normale blokjes erin. Ik vind persoonlijk dat een zadel ook erg veel uitmaakt en of je stijgbeugels de goede maat hebben, heel veel mensen hebben toch hun stijgbeugels te kort waardoor je er teveel druk op gaat zetten, kan echt een wereld van verschil zijn om deze gewoon eens 2 gaatjes langer te doen..

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:44

@Quir: Ik ga inderdaad een keer zitles nemen :) en dek ook dat dat heel veel zal helpen
@Sjolvir: Ik probeer wel te ontspannen, en heb ook vaak gelezen dat je je benen gewoon langs je paard moet laten hangen maar dan zwabberen ze bij mij alle kanten op :')
@Azmodania: Heel erg bedankt, hier heb ik nou wat aan! :D
@Valkenier: Ik wil inderdaad zitles nemen, en ik rij ook wel eens zonder beugels maar op dit moment rijden we heel vaak buiten en dan wil ik het risico niet nemen, dus daar ga ik mee aan de slag als we weer naar binnen gaan :)
De lengte van men beugels is het naar mijn weten niet. Ik let er juist op dat als ik stil sta en me benen lang maak alles op de goede lengte zit en dan liggen men knieën ook echt niet te ver naar voren. Ik druk juist heel erg me hakken uit en als ik dat met te korte beugels doe krijg ik last van men voeten dus dat kan niet :P Als ik ze 2 gaatjes langer doe rij ik zonder beugels :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 21:00

Schuine blokjes, je bedoeld die invalidiserende rotdingen :( :D }> %) #) >;) !
Waarbij je enkels bij de gewrichten afbreken en je knieen besluiten het niet meer voor je te willen doen?
Weet dat sommige mensen erbij zweren, maar ik vind het martel werktuigen.

Dan maar pinguin voeten (en geloof me, die heb ik echt!), daar kan ik namelijk echt niet mee rijden.
(heb zadel geleend waar ze in zaten vorige week, na 15 minuten les heb ik ze eruit laten slopen.)

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 22:23

Ik heb er nog nooit mee gereden, maar ik weet nu alweer dat als ik ze koop ik ze dan vergeet eruit te halen na de les en dan zijn ze de week erna weg :')

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:32

ik vind het ook vreselijke dingen, kan er echt niet mee rijden.. dan maar geen mooie dressuurzit!