Fries Rosa aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Fries Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:05

Rosa is mijn lease paard. Ik doe haar nu vanaf november 2009. Toen ik met haar begon wou ze graag onder me uit rennen en was ze erg scheef, maar dit gaat allemaal een heel stuk beter. Ik ben daar de afgelopen tijd veel mee bezig geweest. De galop was ook drama, ze ging erg hard en plat door de bocht. De galop is nog steeds moeilijk maar er zit verbetering in. De nageeflijkheid is ook nog lang niet wat het zijn moet. Ze komt met momenten naar beneden toe maar ze kruipt wel graag achter de teugel.

M'n eigen verbeterpunten zijn:
- Tenen naar binnen draaien.
- Niet naar beneden kijken.

Commentaar mag, maar wees een beetje lief voor ons, want we zijn er nog lang niet!

1. Instappen:
Afbeelding

2. Drafje
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Hier dus de galop.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Hier komt ze bv veel te diep.
Afbeelding

11. Met deze foto ben ik blij.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

melle_odet

Re: Fries Rosa aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:15

vind het er best wel prima uit zien.

let wel op dat je ook je handen rechtop houd.

en bij sommige foto's lijkt het net alsof je knieen over het zadel steken aan de voorkant.(misschien de beugels nog een gaatje langer) maar kan het fout zien hoor!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:25

Lekkere snelle fries zo te zien.
Ik zou ondanks de snelheid proberen meer te blijven zitten en de snelheod op te vangen met je zit.
Je moet wel voor je uit blijven kijken, dat helpt ook al bij je zit.
En je knieen gaan zo te zien af en toe over de wrong heen, dus mssn de beugels langer of beter oefenen op je beenligging.
Succes ermee!!

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 18:28

@ Rosanna1990 : Het is zeker een snelle fries. Het ligt meer aan m'n beenligging dat het lijkt alsof m'n knieen over de wrongen heen komen. Als ik m'n beugels nog langer doe dan kan ik niet meer normaal lichtrijden.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:51

Ik zie hier bekende problemen.
Maar ik zou proberen haar meer (voorwaarts is niet echt nodig denk ik) neerwaarts te rijden zodat ze meer rug gaat gebruiken en de achterhand meer onder het lijf plaatst.
En met de zit af te remmen. (denk dat je 100 kg weegt en probeer langzamer licht te rijden zodat zij zich aan jou snelheid gaat aanpast. niks met je handen doen, wel contact houden natuurlijk ;) )

Leuke merrie :D
Laatst bijgewerkt door Eelco op 30-07-10 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:58

leuke fries!
leuke combinatie!
tips zijn hierboven al genoemd :)

Hoe groot is zij en hoe groot ben jij als ik vragen mag?

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 09:04

Ik weet niet precies hoe groot ze is, maar ik denk rond de 1.65 en redelijk slank gebouwd. Ik ben 1.82.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:23

Allereerst: mooie merrie! Ik vind jullie ook een mooie combi om te zien.
Dan het commentaar;
De foto waar jij 'blij' van wordt, word ik wat minder blij van. Ze loopt hier te veel op haar voorhand (kijk maar eens naar de lijn van haar billen naar haar schoft toe, billen steken er een stuk boven uit) Haar hoofd komt laag maar dit gaat ten kosten van de achterhand. Als je naar haar voeten kijkt zie je dat ze niet overstapt met haar achterbeen in haar voorvoetafdruk, wat dus wijst op een inactieve achterhand. En ik vind je hand hier op de foto er streng uit zien. (Lage binnenhand, druk in de kaak.) Ze laat hier haar hoofd wat zakken, probeer dan ook meteen je hand volledig te ontspannen en naar haar mond toe te duwen.
Dan je galopissues.. Tja, welke fries heeft het niet. Die van mij ging ook echt met gevaar voor eigen leven plat door de bocht. Het is waarschijnlijk een kwestie van evenwicht wat ze nog niet genoeg heeft omdat haar achterhand nog wat zwak is. Je kan dit oefenen door heel veel te schakelen: draf-stap draf-halt halt-draf. En ook de overgangen actief te maken, dus bij een overgang stap draf niet eerst de stap laten versnellen, maar tegenhouden totdat ze direct in een actieve draf vertrekt. Als je dit wat onder de knie hebt kun je dit ook in galop gaan doen. Dus vanuit draf het tempo iets terug nemen, dan aangaloperen, hou haar op een volte, en na 1 volte weer terug in draf, vertragen, en weer opnieuw aangaloperen. Door deze overgangen maak je de achterhand sterker en actiever.
Tempocontrole is ook een hele belangrijke: vanaf het begin meteen jouw tempo laten stappen: doet ze dat braaf: ontspanning vanuit elleboog en hand, versnelt ze: direct wat meer gewicht in het zadel en je hand licht sluiten. Ze moeten leren dat rustig en ontspannen= geen druk van jou uit.
De laatste 2 foto's loopt ze ook een tikje te diep. Je kan dit oplossen door je handen iets naar voren te duwen (alsof je teugels 2 stokjes zijn verbonden aan het bit) en iets been te geven, zodat ze van achter actiever draaft en hierdoor ook haar hoofd iets meer op de loodlijn brengt. Voor het rennerige de tempocontrole dus, en veel afleiding geven: figuren rijden, veel stelling, buitenstelling, etc. en wanneer je het tempo onder controle hebt kun je wat meer gaan focussen op de hoofd halshouding, maar wanneer tempo en achterhand juist bewegen, komt dit vanzelf!
Veel succes!

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:20

Wat een mooie fries !
Ik zie nogal veel spanning, probeer eerst goed de ontspanning te vinden en vandaar uit kun je wat meer gaan vragen.
Probeer je handen nog wat meer te dragen en dan is het plaatje helemaal compleet !
Veder vind ik jullie een hele leuke combi ! :)

(hij lijkt veel kleiner met jou er op. :P )