blauw is ineens eng geworden!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elinedeau95

blauw is ineens eng geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:47

pas reed ik met mijn pony door het dorp en ze hebben midden over de weg 2 dikke blauwe strepen voor je parkeerschijf over de weg heen geschilderd
mijn pony schrok daar zo van dat ze met een giga sprong er overheen sprong en toen ze neer kwam een beetje uitgleed.
daarna was ze niet kreupel ofzo en liep ze gewoon door alof er niets aan de hand was
maar nu het probleem! ze is daarna bang geworden van alles wat blauw is! en het blauw is mijn lievelings kleur dus ik heb nogal veel blauwe spullen :o
hier een paar voorbeeldjes:
ik heb een blauw halster voor der waar mee ik der niet meer kan vangen uit de wei.
vroeger was ze gewoon verliefd op der jollybal (en ja die is blauw!) en nou is ze er doodsbang van.
ik heb een blauwe borstels voor der en kan haar amper meer borstelen zonder dat ze wegspring.
ik heb een blauw dekje voor het rijden en als ik die op haar rug leg dan gaat ze een soort van bokken sprongetjes maken
ook als ik in een blauw t-shirt of zo aan kom dan is ze doods bang voor me ineens
ik heb blauwe peesjes maar als ik die om wil doen dat gaat ze slaan en springt ze steeds weg
ik heb een blauwe longeerlijn en kan der helemaal niet meer longeren want steeds springt ze weg van de lijn.
we hebben ook springles en normaal springen we super goed! (ons record is 1,20 +:)+ ) maar nu durft ze niet eens meer over de blauw gestreepte balk heen te stappen
dit zijn een paar voorbeeldjes van dingen waar ze ineens helemaal bang van wordt!
ze is helemaal onderzocht door een dierenarts en ook nog zelfs een fysiotherapeut en die zeiden dat ze kern gezond is
dus lichamelijk is ze helemaal in orde!
pas ben ik weer met der naar het dorp gereden naar de blauwe strepen en dan krijg je weer het zelfde en springt ze met een giga sprong er overheen
ook heb ik der over een blauw stukje zeil laten lopen maar dat liep niet zo goed af (ze schrok en rende bijna een kwartier als een gek door de bak)
heeft er iemand een idee???
ik sta er voor open want dit gaat eigelijk niet langer zo! ik heb binnenkort zelfs onze eerste springwedstrijd en daar komen natuurlijk wel wat blauwe dingen in voor
ow ja ik heb niets met de tip: koop nieuwe spullen voor haar die niet blauw zijn ofzo want dan kan ik bijna alles weg doen!

Bonita_Bon

Re: blauw is ineens eng geworden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:54

Ik ga iets heel onaardigs zeggen maar ik denk dat je het jezelf aan het aanpraten bent, paarden zijn niet heel goed in kleuren en zeker niet verschillende tinten. Ik neem aan dat je dekje, borstels, strepen op de weg, jollybal en halster exact dezelfde kleur hebben....
Dat je paardje een beetje onzeker is dat geloof ik wel, maar niet dat dat zo kleurgerelateerd is

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:56

nee het is ook alleen met die lichte kleur blauw!
met donker blauw ofzo dan is er niets aan de hand

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:57

Pin me er niet op vast, maar volgens mij kunnen paarden geen exacte kleuren zien toch?

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:58

wat ik weet zijn paarden kleuren blind, dus vind dit beetje vreemd verhaal.
Paard bang voor borstels???

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 10:59

ja mijn borstels zijn blauw

ik heb wel gehoordt dat paarden blauw en (ik dacht) groen niet zo goed konden zien

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:01

Rood kunnen ze zien

moo_wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:01

Vreemd verhaal dit.. Paarden zien toch geen duidelijke kleuren??

En.. uh.. je zegt lichtblauw geageerd ze op.. maar.. een springbalk is toch altijd donker blauw met wit..?!?

Maar iig probeer een x een borstel in de stal te laten liggen of de longeerlijn.. Wel zo dat je het in de gaten houdt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:03

Afbeelding

Paarden kunnen dus blijkbaar heel goed groen en blauw zien.
Maar paarden die bang hebben van een kleur, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:05

moo_wuppie schreef:
Vreemd verhaal dit.. Paarden zien toch geen duidelijke kleuren??

En.. uh.. je zegt lichtblauw geageerd ze op.. maar.. een springbalk is toch altijd donker blauw met wit..?!?

Maar iig probeer een x een borstel in de stal te laten liggen of de longeerlijn.. Wel zo dat je het in de gaten houdt.

Welnee, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. gewoon poetsen, paardje moet niet zo raar doen (ruiter moet niet zo raar doen en niet opeens heel voorzichtig en anders gaan doen met borstels.). Mijn paard ziet mijn borstels niet hoor als ik aan het poetsen ben, loop naar em toe, aai en hoppa poetsen. Gewoon zn halster om en geen uitwegen zoeken waarbij de baas opeens denkt 'ow maar het is blauw dus ze heeft een reden'

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:08

even voor de duidelijkheid!
ik stel me niet aan ofzo! en poets der gewoon enzo halster aan enzo
probeer gewoon te doen enzo maar ze springt steeds weg en daarom gaat alles steeds moeilijker enzo
daarom wilde ik tips ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:13

Wss verandert jou houding als je met iets blauws aan komt lopen.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:10

je pony speelt gewoon een spelletje met je en heeft precies door als jij met iets blauws aan komt lopen omdat je houding dan veranderd is. Als ik het maar een heel klein beetje, paarden zijn daar super gevoelig voor. Als je met een rode borstel aan komt lopen en je gaat zelfverzekerd daarmee aan de slag, is er zeker niks aan de hand?

Ik ben ervan overtuigd dat het door jouw eigen spanning komt. Probeer daar maar eens wat aan te doen, dan zal het vast over zijn!

Liefdesgeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 18:00

Probeer eerst zelf te ontspannen, waarschijnlijk weet je van binnen dat als je met iets blauws aankomt je pony daarop reageert. Doe alsof er niks aan de hand is.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:02

Ik denk ook gewoon dat het door jou spanning komt.
Want een tijdje terug ben ik ook met mijn pony gaan wandelen en ze hadden het zebrapad opnieuw gespoten, dus ie was echt wit wit en mijn pony was bij het oversteken ook enorm ervan verschoten waardoor ik dan een paar meter naast het zebrapad moest oversteken en de volgende dag zijn we gewoon ook daar gepasseerd terwijl ik het weer helemaal vergeten was en ze liep er gewoon over.

N_jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 20:44

het zou best wel is kunnen hoor bij ons op de manege hebben ze met springen soms roze en blauwe balken en sommige pony's gaan daar dus echt neit overheen

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:16

Mijn verzorgpaard is een tijd lang ervan overtuigd geweest dat de oranje hoevenkrabber eetbaar was. Hij reageerde altijd heftig op dat ding. Op een hoevenkrabber met een andere kleur niet. Maar hij kan helemaal niet zien dat hij oranje is?
Ik heb trouwens wel vaker gehoord van paarden die niet over blauwe hindernissen willen springen.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:41

Naar mijn weten kunnen paarden wel blauw onderscheiden en zijn er veel paarden die een natuurlijke schrik hebben voor deze kleur. Als je op concours gaat kijken, dan zie je de meeste paarden stoppen bij donkerblauwe en paars(-rode) sprongen. Ze vertrouwen het gewoon niet. Wilde paarden weten zeer goed dat de vruchten van planten met deze 2 kleuren, giftig zijn. Deze zullen ze ook nooit eten. Het is hun instinct dat zegt dat die 2 kleuren niet goed zijn en dat veroorzaakt geregeld stops op de concours.

Het kan zijn dat de TS haar paard schrik heeft voor blauw, maar bij het lezen van dit topic kreeg ik toch het gevoel dat dit overdreven is. Opeens van ALLE blauwe dingen schrik hebben is toch fel overdreven.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:53

blauw kunnen ze indd wel zien, maar niet zoals wij het zien..

Ik neem aan dat het over lichtblauw gaat (turqouise achtig)
dit is een felle kleur, en tinten zien ze wel..

Poets is met een andere kleur borstel, doet tie het dan nog, dan ligt het echt niet aan de kleur, maar aan jou houding (omdat jij dan al denkt, owhh ze gaat schrikken)

probeer dat eens en laat ff weten hoe dat ging..
Laatst bijgewerkt door Don_Zhivago op 30-07-10 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:59

Gini schreef:
Afbeelding

Paarden kunnen dus blijkbaar heel goed groen en blauw zien.
Maar paarden die bang hebben van een kleur, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Mijn paard is anders bang voor gele voorwerpen die onverhoedse bewegingen maken. Waaiende gele bloemetjes enzo. En ik ken ook een paard dat álle (ook stilstaande) gele objecten Zwaar Verdacht vindt.

TS: wat naar dat je merrie zo geschrokken is, kun je niet van blauw een leuke kleur maken? Voeren uit een blauwe emmer, niet rijden maar juist spelen/kroelen wanneer je een blauw shirt aanhebt, je paardje z'n vriendje met iets blauws (zomerdeken, halster) in de wei bij 'm zetten?

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:15

een vriendin van mij heeft ook een pony, waarvan wij dachten dat ie bang was voor blauwe dingen.. totdat we achteraf van alle kanten hoorden dat paarden geen kleuren zien. maar toch vinden wij dit alsnog erg apart dat het toch elke keer met blauw iets is..

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:53

Het lijkt me ook sterk dat ie opeens van alles gaat schrikken, maar het kàn wel. Paarden zien dus duidelijk wel felle kleuren en dat wordt idd instinctief beschouwd als gevaar.
Ik ben het eens met hestejente.
Blauwe liksteen met een lekker smaakje. zelf aan haar laten zien dat blauw goed is, leg iets blauws in de bak en neem haar aan het halster, breng haar op een afstand waar ze zich veilig voelt en kroel lekker, aaien, ... en dan gewoon dichterbij brengen, en gewoopn herhalen totdat je er praktisch naast staat.
dit kan wel even duren, en dan heb ik het over weken.
ik heb hetzelfde met mijn pony moeten doen, die had schrik van wapperende dingen (zeilen, vlaggen, niet erg handig op concours dus). vooral laten zien dat als jij blauw niet eng vind, er ook geen reden is dat zij het eng zou moeten vinden.
Een beetje extra vertrouwen opbouwen met haar, weg van het blauw en dan beginnen met die oefening.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:48

Dat paarden kleuren kunnen zien dat weet ik wel zeker. Ik heb een tijdje op een paard gereden dat ook bang voor blauw was. Een oranje of groen wapperend zeil was niet eng. Zodra het blauw was kwam je er niet eens in de buurt, ook niet als het stil hing. Zelfde met paraplu's en zo waren er nog wel wat dingen.

Tja, hoe we het opgelost hebben? Rustig aan laten wennen, net als dat je normaal gesproken met dingen doet die nieuw eng zijn... Succes

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:03

Ik denk wel dat paarden kleuren zien.
Mijn paard reageert absoluut op kleur.
Als ik met een felle kleur van dekje of tshirt aan kom heeft ze bang.
In de bos staan paaltjes met kleuren voor verschillende routes,
het is geen probleem als alles dezelfde kleur heeft maar plots een andere kleur en ze gaat er niet voorbij :D
Mijn shetlander moet niks van felgroen hebben. Die word bang of agressief dan..

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:09

Typisch dat veel paarden iets met blauw hebben..
Zo had ik ook eens een paard die ook een afkeer had voor blauwe kleuren.
Idd gewoon van blauw een leuke kleur maken! Voeren uit een blauwe emmer, zelf een blauw shirtje aantrekken etc.