paardrijden verleerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Becky87

paardrijden verleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:24

Hallo,
een paar jaar geleden heb ik op een manege gereden, ging op zich aardig goed, zelfs met onderlinge wedstrijden ging het prima.
maar na een val kreeg ik helaas erge nekklachten en durfde ik niet meer....
Later ben ik toch weer op een paard geklommen op vakantie, om te kijken of ik het nog kan.
maar ik kreeg het niet voor elkaar...
ze wilde niet naar voren, liep alleen maar achter het 2e paard aan waardoor ik echt met geen mogelijkheid kon sturen...

dan vraag ik mij af, kan dit aan het paard liggen? of komt het omdat ik nog iets te onzeker ben?
of kan ik er gewoon niets van

LesleyB

Re: paardrijden verleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:47

Ik ben zelf na 7 jaar niet te hebben paardgereden, terug een 4maand bezig (bijna 5). Ben terug gestart met manegelessen en de 1e keer direct van mn paard gevallen. Nu zorgde dat voor wat schrik, maar de lesgeefster zette mij daarna op 'bravere' paarden en zo kwam het 'paardrijgevoel' terug. Als je terug begint, ben je sowieso onzeker. En je kan niet beginnen op het niveau waar je gestopt bent. Maar natuurlijk komt dat wel terug.

Dus ik zou gewoon kalmaan opnieuw beginnen, misschien wat (manege)lessen op een brave pony/paard en dan komt het vanzelf wel terug.

Veel plezier met de 'herstart'. Ik hoop dat je net als ik, binnen een paar maanden afvraagt waarom je ooit gestopt bent ;-)

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:51

Ik heb het idee dat het paard heeft gemerkt dat jij wat onwennig/onzeker op zijn of haar rug zat. Paarden voelen dat aan, en nemen dan meestal een loopje met je.
Het is gewoon een kwestie van wennen voor jou.
Als je er een tijdje "uit bent geweest" is het altijd lastig om weer te beginnen. Rustig aan, komt allemaal goed ;)

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 12:53

hoop het :)
helaas is nu het financiele nog een probleem, maar wil zeker weten weer beginnen.
ik weet ook niet wat fijne maneges zijn in de buurt van rotterdam beverwaard. waar je ook af en toe kan rijden, om toch weer een beetje erin te komen en weer zelfvertrouwen te krijgen.
weten jullie een goede manege waar dit kan?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:58

Ik denk dat het paard heeft gevoelt dat jij onzeker bent, en bang. Dat het paard daarom dacht: 'Ze vind het eng, dus ik loop gewoon achter dat andere paard aan'

als tip kan ik je geven: ga de 1e lessen op een 'mak' paard/pony.

Veel succes met het herstarten van het paardrijden :j

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:02

bedankt :)
is denk ik beter, dacht ow kan weer zo rijden als vroeger, maar is toch even iets anders

Stara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:29

Bij Stichting Paarden met Plezier (http://www.stichtingpaardenmetplezier.com) begeleidt ik mensen met angst voor (buiten) rijden. Onzekerheid, angst of moeite met focussen (wat wil je nou écht) kunnen worden opgelost met NLP (Neuro Linguistisch Programmeren) in combinatie met ademhalings oefeningen en Centered Riding technieken om je een betere, onafhankelijke zit te geven.

Soms heeft angst een goede functie: het maakt je allert maar angst kan je ook laten verstijven, bezorgt je hart kloppingen, laat je adrenaline niveau omhoog schieten. Alle maal dingen die je paard feilloos op pikt. In ons trainingsprogramma leren we je stap voor stap ontspannen. Eerst zonder paard en later naast en op het paard. We leren je weer zelfverzekerd in het leven te staan en te vertrouwen op je zelf en je paard. We doen dit in kleine stapjes en gaat niet over je grenzen, zodat je vele 'yes'- momenten hebt die je weer meer zelfvertrouwen geven. En voor je het weet, rijdt je weer zeker en goed in balans.

Deze trainingen worden individueel aangeboden, zodat je alle aandacht krijgen. En worden gegeven in een weekeind van vrijdag middag tot zondag avond. We sluiten het weekeind af met een ontspannen buitenrit. Je kunt deelnemen met je eigen paard of met een paard van ons.

Ook als je beter gecentreerd en in balans wilt leren rijden, kun je bij de Stichting terecht. We verzorgen ook buitenritten. Altijd in kleine groepjes, zodat je goede begeleiding krijgt. Onze paarden worden bitloos gereden. De omgeving is hier schitterend, landelijk en al een beetje heuvelachting. We zitten net over de grens bij Hardenberg, in Gölenkamp Duitsland.

Voor tarieven, een afspraak, buitenrit, lessen of hulp: mail met info@stichtingpaardenmetplezier.com
Graag tot ziens,
Groeten, Anet
Ps: op mijn eigen site http://www.hoeveansalo.nl kun je meer lezen over NLP en wat het voor je kan doen.

Neva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:41

Ik heb het rijden 2 maanden geleden weer opgepakt na 6 of 7 jaar niet meer gereden te hebben....Dit keer op een lieve verzorgfjord. Voelde in het begin erg onwennig maar mijn zit was nog steeds goed en de basis (3 gangen, figuren, klein sprongetje) zit er nog wel in. Ik merk echter wel heel goed dat het rijden op een 'eigen' verzorgpaard iets héél anders is dan een manegepaard, en de wat "moeilijkere" dingen zoals (goed) wijken, de juiste stelling etc. moet ik echt weer even oefenen. Ook ben ik niet meer zo gewend om echt door te pakken als 'ie loopt te klieren maar dat gaat inmiddels wel weer beter. Voor het rijtechnische gedeelte neem ik af en toe les.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:18

Ik ben gisteren, na 10 jaar, voor de eerste keer terug gaan paardrijden. Het begon al genant omdat het opstijgen mijn niet alleen lukte. Eens ik erop zat ging het beter, in het begin wat onwennig natuurlijk maar het ging redelijk vlot. Na de les wist ik weer wat ik al die jaren gemist had, nu alleen nog zorgen dat ik alleen kan opstijgen :D

012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:55

Ik denk dat het paard jou onzekerheid aanvoelde, misschien was het niet het juiste paard om weer mee te beginnen. Ik had 1,5 jaar niet gereden en ben toen naar een manege gegaan om daar op een voor mij geschikt paard te rijden.. Dit wil ik je dn ook als tip meegeven! leg je verhaal uit en vraag om een voor jou geschikt paard...

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:59

Ik ben na 16 jaar weer begonnen met paardrijden. In het begin was ik super nerveus, maar ik denk dat paardrijden net als fietsen is. Als je het eenmaal geleerd hebt, verleer je het niet zo gauw.

Vroeger woonde ik ook in de Beverwaard en ik weet wel dat er een manege in Ridderkerk zit. Dit is op zich wel aan te rijden/fietsen. Er zit ook iemand aan de Beverwaardseweg met paarden, wellicht heeft hij nog hulp nodig en kun je af en toe rijden?

Succes!!!

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:01

Het verleren dat zal meevallen, ik denk eerder dat je gewoon onzeker bent. Het komt vanzelf weer goed!
Succes!!

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:33

bedankt iedereen :D
ik zal eens kijken of ik een deal kan maken met mijn vader, dat ik bij hem ga klussen, voor geld om te paardrijden :)
mis het wel heel erg in elk geval

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:36

@anet
klinkt erg goed :)
helaas woon ik in Rotterdam, dus dat is te ver, maar toch bedankt

oja weet iemand nog een goede manege in rotterdam/ridderkerk?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:22

debravanesch schreef:
Ik ben gisteren, na 10 jaar, voor de eerste keer terug gaan paardrijden. Het begon al genant omdat het opstijgen mijn niet alleen lukte. Eens ik erop zat ging het beter, in het begin wat onwennig natuurlijk maar het ging redelijk vlot. Na de les wist ik weer wat ik al die jaren gemist had, nu alleen nog zorgen dat ik alleen kan opstijgen :D
Gebruik gewoon een krukje om op te stappen en zeg dat dit véél beter is voor de paardenrug :+ ;) (dat is nog waar ook!).

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:51

Toen ik merkte dat het niet lukte, heb ik ook niet meer geprobeerd, zowel voor het paard als voor mij. Heb toen een zetje gekregen van de eigenaar :D

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 20:44

haha dat opstappen ging eigenlijk altijd goed :p
als kleine ukkepuk kon ik zonder problemen op een draver komen, was toen 145cm xD nu 153

Meara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:29

het paard voelde waarschijnlijk je onzekerheid, miss ligt het aan het paard en kun je beter met een ander paard beginnen, door die val lijkt het mij niet raar dat je je zo voelt. Gewoon rustig weer beginnen dan komt het vast goed, het is natuurlijk jammer om er helemaal mee te stoppen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:44

Ik ga er ook wel in mee dat het aan je onzekerheid lag. Geeft niet, gewoon weer (nah, 'gewoon' je moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben) proberen op een lief braaf mak paardje totdat je weer het gevoel en meer zelfvertrouwen terughebt, vooral niet forceren en teveel willen, geef het z'n tijd en vooral, schaam je er niet voor. Een fijne instructeur die je begrijpt, nadat je hebt uitgelegd wat er 'mis' is, kan ook héél veel verschil maken. Zo iemand kan je echt weer helemaal op het juiste pad zetten.
Ben zelf na ongeveer 15 jaar weer gaan rijden, dit keer als überangsthaas. De fantastische instructeur die ik toen eens tegen het lijf liep heeft me van bibberkonijn (durfde alleen aan de longe te galoperen, zelfs draf was al eng :o en oja, wilde alleen op Sjakie want die was braaf) omgeturnt tot een crossmonster dat overal opklom, tot aan een Friese hengst zonder zadel aan toe (was niet mijn grootste succes ever, al vonden de omstanders het hilarisch :') ).
Overigens had ik na mijn tweede eerste keer meer moeite met afstijgen. Was écht helemaal kwijt hoe dat moest en stond al op het punt om mijzelf gewoon van de pony af te laten vallen. _O-

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:51

Bijna een jaar geleden ben ik ook weer begonnen na er bijna 9 jaar uit geweest te zijn. Je verleert de basis niet echt, maar het kan even duren voor je alle 'knopjes' weer hebt gevonden.

Enne.. afstappen kan soms inderdaad lastiger zijn dan er op komen :D

Becky87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:15

haha ja klopt :P
had echt zoiets van: woooow

laatste keer galopperen vorig jaar was ook een drama, moest zonder stijgbeugels *ja dronken instructeur....
viel er haast af xD
zonder cap... dacht die hebben ze daar wel te leen, gezien we zeiden dat we voor vakantie kwamen

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 17:53

heb nog nooit een tijdje gestopt dus zou het echt niet weten maar kan het me niet voorstellen :P

shannonmacey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:43

Ik ben ook zo'n angstige herstarter geweest en idd paarden voelen dit feilloos aan. De gouden tip was voor mij om eerst eens een tijdje te gaan wandelen met een paard en wat grondwerk en spelletjes te doen in de bak. Had ik zelf ook giga veel plezier aan en na een tijdje toch weer op een ouder (leer) paard gestapt. Alles gaat nu helemaal top. Je moet het voornamelijk zelf echt leuk vinden, anders kijkt een paard dwars door je heen.
Heel veel succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:47

Ik heb momenteel een lesklant die 8jaar lang niet meer heeft gereden. Ze heeft nu 6 lessen gehad op mijn paarden, waarvan de laatste 2x ook galop. Ze moet heel erg wennen en het gevoel weer terug krijgen en bovendien ook een heel hoop leren. Ik kom net terug van les 6, de eerste les op haar eigen 3jarige merrie die net terug komt van zadelmak maken. Ze heeft nog een lange weg te gaan maar met voldoende begeleiding kom je er echt wel weer hoor.. En helemaal verleren doe je het niet, maar het gevoel moet weer komen. :)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:37

Wanneer je een hele poos niet hebt gereden, ben je inderdaad onzeker en dat voelt het paard aan en daarom lukt het niet zo goed. Fijn dat je doormiddel van klusjes voor je vader geld kunt inzamelen om weer paard te rijden, want het is gewoonweg een hele fijne hobby. Neem gewoon rustig de tijd om aan het gevoel paard te wennen, rij de eerste maanden op hele rustige paarden en dan ben je waarschijnlijk snel weer op je oude niveau. Succes en veel plezier :).