ik rij al heel lang met bit. En gister zag ik een filmpje over de werking van het bit. Dat ziet er heel pijnlijk uit, want het bit prikt in het gehemelte van een paard. Maar ik rij echt al zo lang met bit is dat dan slecht? Ik voel me wel erg slecht als ik nu rij. En als ik mn pony aan de teugel rijd moet ik daar steeds aan denken. Maar ik vraag me of of het nou heel slecht is om met bit te rijden? Ik kan eigenlijk nog niet echt goed zonder. Ik wil het wel proberen maar met bit rijden vind ikzelf wel veiliger. Maar wat moet ik nu?
PureSylk
Geplaatst: 27-07-10 16:45
Maak je niet te snel druk hierom. Natuurlijk kan een bit vervelend zijn voor een paard, als je bijvoorbeeld een bit hebt dat niet goed bij jou/je paard past, of een te groot bit. Of als je je paard steeds in zijn mond trekt. Maar als je gewoon 'lief' rijdt, dus zacht bent met de teugels, en je paard heeft passend tuig, zou het in principe geen probleem moeten zijn
fjordjes
Een aantal dingen kloppen niet. Gebruik idd de zoekfunctie maar. En anders neem je toch een ongebroken trens? Dat zijn de allerzachtste bitjes. Ik zelf heb een dubbelgebroken trens.
Rytm
Beter een vriendelijke hand met bit, dan een stugge hand zonder bit.
Geeske_
Geplaatst: 27-07-10 16:51
als mijn pony sterk is rijd ik met bit, en ik rijd ook wel bitloos. daar heb je een speciaal hoofdstel voor, maar dat trekt de neus wat samen door de ringetjes, en als je pony dan sterk is en je trekt heeft krijgt hij straks geen lucht. dus er is altijd wel een maar.
marshmellow
Geplaatst: 27-07-10 17:10
Als je gewoon een rustige hand hebt, is er niks zielig aan.
Door de zoekfunctie te gebruiken was je dit al tegen gekomen. Aangezien hier al het nodige over gezegd is in de vorige topics, wordt dit topic gesloten.