grote paarden - kleine paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

grote paarden - kleine paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 20:00

Iemand beweerde mij net dat grote paarden meer kans hebben in de jumping dan kleine paarden.
Algemeen gezien zou ik zeggen JA. Maar er zit toch veel pit in veel kleintjes!

Wat moet ik nu gaan geloven? }:0

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:39

klopt niet helemaal hoor!
Ligt echt aan het karakter , uithoudingsvermogen, springtechniek en aangeboren talent van het paard. Als het idd met grote paarden beter zou gaan dan zou iedereen wel met een shire gaan springen hahaha

Hier in de omstreek heb je 1x per jaar het gouden ei zoals dat heet, op het laatst springen ze dan 1 muur en die word elke keer met 5 cm verhoogd als er 2 of meer foutloos overheen gaan.... jaren terug heeft een paardje van 1m62 ofzo 2.05m gesprongen. was het kleinste paardje wat mee deed en die had het hoogste gesprongen (ff heel offtopic dat was echt super om te zien, je kon op dat moment een spelt horen vallen zo stil was iedereen)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:42

Ligt helemaal aan het type paard......

Maar als ik hier kijk naar de gemiddelde pony-concoursen zijn sommige D-pony's wel heeeeeeel erg groot, terwijl ze wel mee springen in de D-klasse. Ik ben er van overtuigd dat deze net zo pittige D's met de zelfde capiciteiten meer kansen hebben doordat de hindernissen in de E-klasse vaak net iets hoger zijn.......en de D-klasse hierdoor voor hen net iet wat makkelijker is

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:45

ligt eraan hoe goed het paard springt..
vaak zijn de kleintjes sneller en wenden ze korter maar de groten zouden weer makkelijker over hoge hindernissen komen..
dus ik denk dat het niet uitmaakt!

Refagreni

Re: grote paarden - kleine paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:58

Het beroemdste kleine springpaard is denk ik wel "Jappeloup de Luze". Die was met vier jaar maar 1,55m.
Was er in engeland ook niet een kleine internationale springer? Kruising connemara oid?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:59

grote paarden kleine paarden gooi ze in de wasmachine! :p
Nee maar ik vind het ook onzin!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:59

Nja de hele grote paarden kunnen weer last hebben van hun grootte, vaak wat lastiger compact wendingen maken etc.
Ik denk dat een gemiddelde maat over het algemeen gewoon het meest optimaal is, maar talent en juiste training speelt imo nog steeds de grootste rol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:00

Een klein paard is veel went baarder dan een beest van 1.80m. Verder ligt het geheel aan karakter en talent.

Dus zeggen dat een groot paard in het voordeel is is zeker niet waar

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:00

Marcel Dufour heeft ook gesprongen met een net aan E-tje geloof ik... Of hij kende iemand die dat had gedaan... Iets in die strekking.
Dat dier schijnt paarden van haast 20 cm groter te hebben verslagen, puur op wilskracht en techniek, omdat 'ie het van zijn grootte niet moest hebben.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:02

Volgens mij was Cruising ook niet echt groot. Verder denk ik dat nadjajump wel gelijk heeft. Die kleintjes zijn wat katachtiger en sneller in hun bewegingen (net even wat pittiger), maar de grote paarden zeilen vrij makkelijk over de hoge hindernissen heen. Volgens mij is het belangrijkste dat ze graag willen springen ;-).

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 21:05

Mumu - GP springen was 1.54m
Theodore O'connor - 4* Eventing was 1.45m

Het gaat niet om de grootte maar op de galoppade, rijbaarheid, techniek en het karakter van het paard!

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:20

hier heb je echt geen groot paard voor te hebben of een sportatleetje.

Ik heb thuis een haflo staan en wanneer ik begin met inrijden word ik al meteen met de nek aangekeken. Omdat ze klein én een haflinger is. Maar zo snel als ze haar zien springen is het snel klaar! :Y) Ze heeft een onwijze techniek en ik heb al zo veel van haar geleerd. Je ziet haar zelf tellen voor de sprong.

Wanneer ik zelf intensief mee ga tellen kom ik juist in de problemen. Dan denk ik teveel en neem ik het over.. :+

klein maar fijn :D

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:23

Dat ligt inderdaad heel erg aan het paard. Grotere paarden kunnen soms wel hoger springen, maar kleintjes zijn veel wendbaarder. En het belangrijkste is natuurlijk de mentaliteit van het paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:46

Refagreni schreef:
Het beroemdste kleine springpaard is denk ik wel "Jappeloup de Luze". Die was met vier jaar maar 1,55m.
Was er in engeland ook niet een kleine internationale springer? Kruising connemara oid?

Nee, geen kruising meen ik mij te herinneren. Stroller was een echte connemara :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:12

Mijn D pony ging alles makkelijker af dan mijn paard.
Was lekker klein, kon zich zo strak omdraaien naar de sprong, kleinere bochten maken, kortom ik was altijd veel sneller dan dat ik nu ben met mijn paard. Van hoogte zal het natuurlijk moeilijker zijn in sommige gevallen. :)

Zolang je een lekker soepel paard hebt, met een fijn karakter en vermogen, dan moet de lengte echt niets uitmaken.

De afstanden tussen de sprongen is wel een heel ander verhaal, grote paarden zullen daar meer moeite mee hebben omdat zij veel moeten verzamelen.
Kleine paarden zullen weer moeten verruimen, maarja daar train je voor he!

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:14

Ik heb een klein paardje, en die heeft met de clubkampioenschappen hoogtesprong, net zo hoog gesprongen als de grote paarden.
Dus denk dat de grootte niks uit maakt.

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:24

linda_arnold schreef:
Ligt helemaal aan het type paard......

Maar als ik hier kijk naar de gemiddelde pony-concoursen zijn sommige D-pony's wel heeeeeeel erg groot, terwijl ze wel mee springen in de D-klasse. Ik ben er van overtuigd dat deze net zo pittige D's met de zelfde capiciteiten meer kansen hebben doordat de hindernissen in de E-klasse vaak net iets hoger zijn.......en de D-klasse hierdoor voor hen net iet wat makkelijker is

de rede daarvan is, dat D pony's internationaal mogen lopen en E pony's niet. Daarom is een D pony meer waard dan een E. En aangezien de hindernissen op internationale pony wedstrijden opgetrokken kunnen worden tot 1.35m is het fijner om een wat grotere pony te hebben.

Te groot paard is niet echt fijn en een te klein paard ook niet. De kleintjes hebben vaak moeite met de hoogte en de breedte en de grote hebben vaak moeite met de afstanden in combinaties en zijn vaak minder handig.
Er zijn zoals genoemd uitzonderingen onder de kleintjes, maar de hele grote (1.80m +) zie je ook niet overdreven veel in de top.
Het fijnste is een gemiddeld paard tussen 1.65m en 1.70m.

Ik heb paardjes van 1.53m en paarden van 1.85 in het ZZ gehad, mijn voorkeur gaat uit naar een wat kleinere, omdat ik zelf niet zo groot ben en omdat ik de handigheid van de kleintjes wel prettig vind.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:29

dat is helemaal niet waar,
ik denk eerder dat de afstamm, een grotere rol speelt, en het talent.
dan de grote van het paard. :o

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:35

ik geloof er niet zo in...grote paarden maken vaak een ruimere wending en de kleintjes zijn vaak feller en sprinten weer weg (tenminste als ik naar die van mijzelf kijk en op concoursen),
maar uiteraard zijn instelling, conditie, etc. het belangrijkst.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:06

Afstamming doet mij juist heel weinig.
Het paard zelf moet het doen, niet de voorouders.

Op landelijk nivo maakt grootte idd niet veel uit. Maar op internationale zware tour komt dat toch wat preciezer hoor.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:27

hestejente schreef:
Refagreni schreef:

Nee, geen kruising meen ik mij te herinneren. Stroller was een echte connemara :)

Nope, net even opgezocht.
Citaat:
He may have been small, but he did have that great asset for the Derby of being an Irish-bred, by a thoroughbred out of a Connemara mare.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 22:38

Wat te denken aan de topper van Edwina Alexander?
Die is maar 1.57m
Springt momenteel gewoon bij de top mee.
Itot Du Chateau heet ie als ik het goed heb :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:10

natuurlijk zijn er kleine paarden in de top, maar het zijn uitzonderingen die zo opvallen dat je ze niet vergeet. Net zoals de hele grote paarden uitzonderingen in de top zijn.
De meeste vallen echt in de gemiddelde maat.

michellatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:56

Waarschijnlijk zijn er weinig kleine pony's die heel hoog springen maar ze zijn er zeken :p

Arabian1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:04

Dat klopt helemaal niet hoor!!!!!
Op de manege waar mijn paard eerst stond is een pony van ongeveer 1,25 en die springt bijna 1 meter.
Kijk maar naar de GCT in Cannes een paar weken geleden. Die won Edwina Alexander met haar paard Cevo Itot du Château! Ze waren de kleinste combinatie want Edwina is zoals je vast wel weet helemaal niet groot en haar paard is maar 1.57 meter. :D

Dus de grote maakt helemaal nix uit!!