Probleem bij galopwissels.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Probleem bij galopwissels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:56

Hey iedereen!

Zoals de titel al zegt heb ik een probleempje met mijn galopwissels! Ik heb les (professioneel amazone) en zij helpt me heel goed, rijdt mijn paard ook soms bij, maar wie weet heeft iemand hier een gouden tip.
Het zit zo, mijn 12j ruin kent nu ongeveer van vorig jaar oktober de galopwissels. Cassano is echter een paard dat een lang leerproces nodig heeft en je moet dus je tijd nemen, wij zijn begonnen met hem op balkjes te leren wisselen, heel rustig altijd, hem de tijd geven... Daarna zonder balkje en dit ging goed (met het nodige protest soms, hij slaat soms tilt als hij iets nieuws leert ) Maar de laatste maanden ging het eigenlijk prima, met af een toe een paar mindere dagen met de wissels, maar niks dramatisch.
Nu lopen we sinds kort tegen een probleem aan... hij wordt scheef voor en tijdens de wissel... zowel naar links als naar rechts...
Ik rij hem altijd met zijn gat naar binnen in de wissel, dit om het hem een beetje makkelijker te maken, ik verwachte niet na een jaar dat hij het perfect zou kunnen gezien zijn "leerprobleem"
Nu het probleem is niet alleen scheef worden, hij valt heel erg terug in tempo, bouwt zo spanning op en wisselt ofwel niet meer of schiet na de wissel weg als een raket... :-s ook reageert hij de laatse week niet meer op de hulp, hij wisselt gewoon niet meer of heel moeilijk.... maakt zich ook heel sterk..
Voor de rest gaat het rijden prima, lekker los door zijn lijf, geen aanleuningsproblemen of dergelijke. Ook als ik gewoon contragalop rij, blijft hij rustig en ontspannen.
Het zadel past, paard is medisch in orde, osteo komt elk half jaar, begeleiding is ook in orde...
Is dit nu een teken dat het even teveel wordt voor hem en moeten we een break inlassen qua wissels of loopt hij gewoon met men voeten te spelen en heeft hij er even geen zin en moeten we hier even door?
Hoop gewoon dat iemand missch hetzelfde probleem heeft gehad of kent en mij kan helpen met een tip.

Bedankt in elk geval om me te denken!

Telstar2000

Re: Probleem bij galopwissels.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:27

Stop even met het daadwerkelijk rijden van de wissel. Je geeft aan dat je paard nu voor de wissel al scheef komt en veel spanning gaat geven. Zoals je wellicht weet is rechtgerichtheid 1 van de basisvoorwaarden voor een goede wissel. De andere niet onbelangrijke zijn verzameling en over de rug. Werk eerst hieraan.
Ik zou zeggen, doe alles wat je zou doen als je een wissel wilt maakt, dus de complete voorbereiding en houdt deze basisvoorwaarden in de gaten, alleen je springt de wissel niet. Dus eigenlijk wachtoefeningen. Gaan de oefeningen goed kun je af en toe een wissel meenemen. Blijf die wachtoefeningen erin houden, werkt (bij mij) heel goed.

Succes!

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:31

mijn merrie doet net het zelfde
weet niet of je er wat aan hebt maar wij (mijn leeraar en ik) zijn nu begonnen met schoudersbinnenwaarts en travers in galop dit om haar dus te desensibiliseren op die heupen die naar binnen komen en het lukt aardig bij mij maar elk paard is anders natuurlijk

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 14:40

Bedankt voor de reacties!
Telestar: ik probeer idd dikwijls gewoon naar de wissel toe te rijden, en dan verder te doen in contragalop, dus de wissel niet te springen, hierbij blijft hij vrij goed ontspannen en licht in de hand, alleen op het moment van de hulp slaat hij precies beetje tilt :-s verzameling en over de rug lukt ook vrij aardig, al is hij een paard dat zijn rug wegduwt als hij het moeilijk krijgt.. dus de ontspanning is echt basisvereiste bij hem (niet altijd makkelijk)
Danaderese: deze oefeningen kan mijn paard ook allemaal en doet deze heel onspannen, maar toch bedankt! :)

Denk dat de ontspanning het belangrijkste is, hij duwt snel zijn rug weg als het moeilijk wordt en kop in de lucht, dus de ontspanning is de key in alles met hem en dit ging in de wissels goed, tot nu dus....

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 15:36

In hoeverre heeft hij al door dat er een wissel aankomt? Misschien een idee om hem wat andere dingen te doen ipv wisselen, dus overgaan naar andere gang of gewoon doorgaan, opeens volte rijden etc, laat hem in de war raken en herhaal dit een aantal keer, want hij gaat zelf nadenken en dat moet hij niet doen, dat doe jij wel voor hem.

Wanneer je wisselt en hij gaat 'af als een raket' gooi hem dan 1x goed op de handrem. Hij mag niet met jou aan de ren gaan!

Dit is alles wat ik je mee kan geven.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:42

Karlijn: ja, ik probeer al zoveel mogelijk van plaats te wisselen, dus niet altijd op dezelfde plaats de wissel, soms een overgang naar stap, een volte maken opt einde, alles al geprobeert. Op de middenlijn opt einde wisselen, express verkeerde galop aanspringen en dan opt einde van de lijn wisselen naar juiste, echt alles....
Deze zaterdag heb ik hem idd op de handrem gegooit, wel men knie bezeert! :-s
Je kan gewoon niet te heftig en kwaad met hem bezig zijn, dan krijgt hij bang van je en krijg je helemaal niks meer gedaan, dus je moet rustig zijn, maar toch streng.... niet gemakkelijk altijd!
Ben beetje aant eind van men latijn.... :-(

Carina_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:31

mijn verzorgpaard deed hetzelfde, ik ben er ook even mee gestopt.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:36

Ik had hetzelfde probleem. Mijn instructrice kwam erachter dat ik haar doordat ik er voor te weinig (!) aanzat, scheef liet worden. Een paar keer heb ik mijn handen breder gezet om haar zo van voor recht te kunnen houden. Nu duw ik als het ware de kont naar binnen, en gaat het een stuk beter. Doordat ze rechter blijft gaat ze ook niet meer rennen. Thuis gaat het nu veel beter, op wedstrijd wisselend: de ene keer voor een 7 en de andere keer voor een 4. Mijn tip is dus: probeer voor op beide teugels goed gevoel te houden.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:42

Misschien is ze op een grens gekomen van haar leren? Het begint te gemakkelijk te gaan?
Misschien eens terug gaan naar hoe je het haar geleerd hebt, terug de basis van die galopwissel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:44

Je beschrijft waar je de heup van je paard positioneert tijdens de wissel, maar beschrijf ook eens wat je met de schouder doet?
Kun je op de rechte lijn ook de schouder en heup plaatsen waar je dat wilt?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:49

Nadina: Ja, ik denk ook dat ik terug naar de basis moet, missch is het hem allemaal een beetje teveel op korte tijd geworden...terug wat basisdingen en de rest even laten rusten. PRobeer hem altijd op de 2 teugels los en ontspannen te houden, hij pakt niet echt een van de teugels vast, eerder rug weg kop omhoog en daar gaan we dan...of juist niet :)
Sonja: ja, zijn schouder houdt hij wel goed, alleen zijn gat wil hij naar buiten zwaaien, altijd al willen doen, daarom dat ik in de wissel nog steeds een klein beetje travers rij om zijn gat goed te houden, ook om hem te laten wisselen op een sprong doe ik dit. Op een rechte lijn kan ik alles plaatsen waar ik dat wil, hij is ook absoluut niet scheef meer, vroeger toen ik hem kocht wel, maar dit is eruit met veel trainen.
Denk dat de ontspanning een groot gegeven is bij hem...