paard terug van vakantie en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovesemmie

paard terug van vakantie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:09

Hoihoi,
mijn 4 jarige pony komt vrijdag terug van een maandje op het land te hebben gestaan in gouda met een ander paardje.
voordat hij weg ging hebben we een tijd hem aan me laten wennen, toen rustig aan longeren met een halstertje ging goed, toen met een hoofdstel en uiteindelijk met een hoofdstel en rustig aan het zadel, hij vond alles prima!
toen het longeren eenmaal goed ging , hadden we besloten om te gaan hangen, dat werd dus niet zo'n succes.

nou komt hij vrijdag terug en in het weekend komt er iemand kennis maken die er de eerste keren op gaat, maar wat zouden jullie doen, vrijdag eerst gewoon lekker poetsen en tutten en niks doen misschien even wandelen en dan na een paar dagen weer alles oppakken?ik heb er niet echt haast bij maar ik ben gewoon benieuwd hoe hij het na die maand weer oppakt

bedankt voor t lezen!:D

meesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:19

Ten eerste: Wat goed dat je hem inrijdt met 4 jaar! nu heeft hij lekker kunnen groeien!
Wat betreft het inrijden: ik zou het heel rustig aanpakken aangezien het 'hangen' niet zo'n succes was (Maar wat bedoel je eigenlijk met niet zo'n succes?)
Ik zou echt alle stappen opnieuw heel langzaam oppakken. Misschien eerst al wat gaan hangen en wennen aan een zwiepend been zonder zadel en hoofdstel. Gewoon lekker in het weiland, beetje spelenderwijs... Het is in ieder geval goed dat je er geen haast mee hebt.
Ik ga ook beginnen met mijn pony zadelmak te maken. Maar ik wil eerst dat ze eigenlijk al alles kan (dat ze luistert naar stemhulpen, kan wijken voor druk etc) vóór ik erop ga. Daarnaast klim ik af en toe op een hek of krukje om haar te laten wennen aan mij op hoogte ;-)

Pumpkins

Re: paard terug van vakantie en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:06

Ik zou inderdaad lekker rustig aan doen, vooral niet te grote stappen nemen met een jong paard! Liever iets te lang wachten dan gehaast aanleren waarbij het paard alleen maar angsten ontwikkeld. Wat ik bij mijn eigen paardje gemerkt heb is dat vooral het opbouwen van een band en vertrouwen in elkaar erg belangrijk is!
Dus lekker poetsen, longeren, tutten! Veel succes, ben benieuwd hoe het het weekend zal gaan!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 11:39

Gewoon de tijd nemen. Eerst rustig aan wennen en alleen wat poetsen, wandelen of longeren. Daarna rustig aan wat opbouwen met longeren, eerst met halster, dan met hoofdstel en uiteindelijk weer zadeltje erbij. Doe bij het zadeltje de beugels na een paar keer naar beneden en ga pas daarna hangen of zitten. Niks overhaasten, kijk hoe je pony overal op reageert.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:38

Ik zou inderdaad weer even rustig aan doen en beginnen op het punt waar het nog goed ging, dus lekker met een hoofdstel longeren. Daarna het zadel er weer bij pakken en vooral niets overhaasten, dan komt dat zadel ook in orde. :j

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:20

Sander_ schreef:
Ik zou inderdaad weer even rustig aan doen en beginnen op het punt waar het nog goed ging, dus lekker met een hoofdstel longeren. Daarna het zadel er weer bij pakken en vooral niets overhaasten, dan komt dat zadel ook in orde. :j

ja maar het zadel is nooit een probleem geweest , het ging alleen mis toen ik probeerde te gaan hangen. dus zal ik dan gewoon eerst rustig aan longeren met hoofstel,en dan even later het zadel er gewoon op daarmee gaan longeren tot het weer helemaal normaal is en dan weer verder gaan proberen?

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:35

Je moet altijd stapje voor stapje proberen.
Hoe reageert ze op het opzadelen, aansingelen en de beugels naar beneden tijdens het longeren?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:57

lovesemmie schreef:
ja maar het zadel is nooit een probleem geweest , het ging alleen mis toen ik probeerde te gaan hangen.

Het is altijd het beste om een stapje terug te doen als het fout gaat, omdat het dan iets te snel is gegaan voor het paard. Dus als het bij het hangen inderdaad mis is gegaan, zou ik toch teruggaan naar longeren met hoofdstel en alleen het zadel. Als het paard bij wijze van spreken kan lezen en schrijven met zo'n zadel op zijn rug, dan is hij ook gewend aan het gewicht en zal hij niet schrikken van nog wat meer gewicht van een ruiter. :j

Wat hierboven staat sluit ik me ook bij aan, laat 'm tijdens het longeren ook goed wennen aan beugels die langs zijn flanken hangen enz.

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:22

ja dat is ook zo, dat snap ik ook goed hoor maar aansingelen stond hij bij en keek er naar het maakt hem geen fluit uit zeg maar , en ook niet als de beugels klapperen, maar ik ga inderdaad weer gewoon rustig met alles beginnen en dan rustig een stapje verder

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:40

Heb je trouwens ook begeleiding van iemand die ervaring heeft in het zadelmak maken?

lovesemmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:50

chrisje_83 schreef:
Heb je trouwens ook begeleiding van iemand die ervaring heeft in het zadelmak maken?

tot nu toe niet echt, omdat hij bij zijn vorige eigenaar naar hun zeggen er al iemand op heeft gezeten (zal zwaar verkeerd zijn gegaan iniedergeval) maar het is wel zo denk ik want toen we voor het allereerst het zadel erop deden gaf hij al geen kik.
in me bericht staat al dat er van het weekend iemand komt die me gaat helpen met de eerste keren erop, zodra hij dat koek en ei vind nemen we priveles van iemand die ervaring heeft met jonge paarden, want ik wil het hem wel graag zelf leren hihi :o