Combinatie waar werk aan is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Combinatie waar werk aan is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:57

Ik twijfelde of ik dit niet beter bij ITP kon plaatsen... aan de andere kant: als ik mezelf niet voor het schandblok zet, leer ik ook nooit wat. Dus hier gaan we!

Sinds december 2009 ben ik de trotse eigenaar van Cassarah, een Rheinlander merrie die ondertussen 14 jaar oud is. Cassi weet perfect hoe het pistewerk in elkaar zit, ik als ruiter echter niet.
De enige ervaring die ik had, was de ervaring die ik opgedaan had tijdens de manege-lessen. Op mijn verzorgpaarden heb ik nooit kunnen/mogen rijden. Ik heb dus leren rijden volgens de teugel-trek, stamp-in-de-buik methode en ik merk dat ik dit niet zomaar kan afleren. Ik ben bij Cassi dus ook te veel gefocussed op mijn teugels, wil onbewust steeds die kop in de krul trekken en vergeet vaak dat haar kont nog ergens aan de andere kant van de piste blijft hangen.
Als je een goeie ruiter op Cassi plaatst, is het dus ook een wereld van verschil. Cassi loopt ontspannen, mooi nagefelijk, swingt door de piste... kortgezegd: een plezier om te zien.
Samen hebben we al een hele weg afgelegd... De eerste maand kon ik geen galop vragen zonder getrakteerd te worden op een rodeo en kon ik geen basis-werk doen in een piste waar een hindernis stond want dan flipte madam omdat ze over die hindernis wou. Daarna werd de galop gewoon een snelheidswedstrijd waar ik rem nog stuur had en rodeo's kreeg ik na een hindernis...
Ondertussen is de galop al beheerst te noemen en de rodeo's laat ze godzijdank ook achterwege. Nu en dan krijg ik nog eens een vreugdebokje, maar daar kan ik mee leven :)

Bij de combinatie Cassi/ik is er vooral werk aan de ruiter! Dus indien mogelijk, probeer jullie tips en comentaar zo veel mogelijk te vormen zodat ik weet wat ik precies verkeerd doe en hoe ik dit kan oplossen.
Ik heb les, daar wordt ook al op vanalles en nogwat gehamerd, maar extra hulp kan nooit kwaad.

De foto's zijn allemaal vandaag gemaakt, maar staan niet op volgorde. Ik zal per foto zo veel mogelijk proberen toe te lichten wat ik denk te moeten verbeteren.
Ik wil er ook nog even op wijzen dat ik normaalgezien met een gecombineerde neusriem rij, met dubbelgebroken watertrens. Op deze foto's rij ik met een western hoofdstel, met een billy-allen-trainingsbitje. Ik had het gevoel dat ze niet goed reageerde op de watertrens en wilde weten of dit aan het bit lag, of aan de ruiter. Bitloos kan ik haar namelijk veel vlugger laten ontspannen.

1.
Afbeelding
Dit is de manier waarop we doorgaans door de piste kachelen.
- veel druk op de teugels
- paard drukt de hals er uit
- voeten zitten veel te ver in de stijgbeugels
- ik zit gespannen en krampachtig aan de teugels te sjorren.

2.
Afbeelding
Dit is als iets beter.
- achterhand is er al beter bij dan bij de vorige foto
- ze drukt de hals er niet uit, maar ontspannen is ze ook niet
- voeten weer te ver in de stijgbeugels

3.
Afbeelding
Een wending... het paard op zich loopt mooi, maar hier zie je duidelijk de teugel-trek methode naar boven komen ;(

4.
Afbeelding
galop... paard is gespannen, ruiter is gespannen en er zit weer te veel druk op de teugels. bovendien zit ik te veel naar voor, wat er voor zorgt dat Cassi vaak veel te snel loopt. Als ik mooi recht zit, loopt ze trager, rustiger en ontspannen. ik merk echter niet van mezelf dat ik naar voor val.

5.
Afbeelding
Naast het naar voor vallen, ga ik vaak ook in verlichte zit gaan staan om het mezelf gemakkelijk te maken. Dit is ook iets dat ik dringend moet afleren. Verlichte zit is leuk voor het losrijden, maar uiteindelijk moet ik wel leren zitten.

6.
Afbeelding
Cassarah leeft om te springen... helaas springt ze TE graag, waardoor ze vaak als een gek op de hindernis af stormt of na de hindernis niet meer naar de draf te krijgen is.

7.
Afbeelding
Waardoor je dit beeld krijgt:
Galop waarbij het paard vooral snel wil en de ruiter vooral traag wil. Ik ga dus weer recht gaan staan in plaats van te blijven zitten en gewicht in het zadel te plaatsen. Bovendien geef ik zo veel druk op de teugels dat ik mezelf volledig naar voor lijk te trekken.

8.
Afbeelding
Gelukkig zijn er ook nog goeie momentjes tijdens het rijden!
Hier loopt ze ontspannen, hoewel de achterhand er nog beter onder mag. Ik zit echter weer naar voor, maar er zit geen spanning op de teugel.
Gelukkig krijgen dit soort momentjes stilletjes aan de overhand tijdens het rijden, maar we hebben nog een lange weg te gaan.

Ik zoek vooral tips om mezelf er tijdens het rijden aan te herinneren dat ik niet zo in haar mond moet lopen trekken! Ik krijg er zelf mooie armspieren van, maar ik maak er mijn paard niet mee gelukkig... eens ik zelf het trek en sleur werk afgeleerd heb, denk ik dat het al een heel ander beeld gaat geven, maar dan moet ik eerst die knop zien om te draaien.
Alle tips zijn dus welkom!

paarden652

Re: Combinatie waar werk aan is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:03

Ik zou nu zeker niet springen. Alles begint bij de basis in de dressuur. Misschien is het een idee om weer de basis te leren aan de longe? Dit helpt vaak veel. Ook een idee om je voeten uit de stijgbeugels te doen. Dan moet je wel doorzitten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:13

Je bent iig niet te groot voor je paard, hihi :+
Ik ben even benieuwd hoe de Billy Allen je bevallen is? Die van mij heeft hem ook namelijk (en hangt gewoon in mijn dressuurhoofdstel) en loop er héél fijn op, beter dan op al het andere wat ik geprobeerd heb :j

Probeer sowieso wat meer vóóruit te kijken, je kijkt steeds maar naar dat hoofd, ik snap dat ie ook van boven een mooi hoofd heeft -)) Maar daarmee werk je in de hand dat je voorover valt ;)

Opletten dat je je hand ook niet vastzet, want dan ben je zeker hard in je hand, dus ook niet op je zadel laten rusten, ik weet niet zeker óf je dat doet, maar daar lijk je op sommige foto's wel naar de neigen. Helpt het misschien als je je hand letterlijk wat meer opent? (Dus iets minder strakke vuist?)
Bedenk dat je nooit stug mag zijn, je hebt een verende verbinding met die paardenmond, probeer maar eens gewoon lichtjes contact te houden en verder áf te blijven en naar voren te rijden, véél overgangen, bochtjes etc. Dat hoofd zakt echt wel, laatste foto geeft dan ook wel een fijn beeld :j

Oh ja, voor die voeten misschien toch andere beugelblokjes proberen? Je hebt ze wel héél consequent veel te ver in de beugels :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:16

Eerst even een correctie: Bij de foto waar jij zegt dat ze een goede wending maakt, valt ze totaal over de buitenschouder ;)

Ok, ik zou eerst beginnen met lange teugel werk, niet zo zeer voor het paard, maar voor jou. Desnoods leg je er een knoop in en ga je zonder teugels rondjes door de bak rijden. Laat je instructrice constant op je houding hameren, vraag hier gewoon om.
Als je zonder teugels netjes kunt zitten en drijven, pak je de teugels weer en dan ga je van daar uit verder. Hiermee los je het grootste probleem op en dat is het getrek in het bekkie ;)
Dan ga je verder.
Je doet de beugels uit. Als je instructrice merkt dat je weer aan de teugels gaat hangen, doe je die weer lang. Dit net zo lang doen totdat je ook zonder beugels goed zit en lekker door de bak kunt sturen.
Voor het te strenge binnenteugel gebruik is het soms weleens handig om de teugels in je buitenhand te nemen en tijdens de voltes te kijken wat er met die binnenteugel gebeurd. Je zult zien dat die slap hangt. Buitenteugel geeft de wending aan, niet de binnenteugel. Als je hier aan denkt gaat het vaak al beter tijdens het gewone werk.

Ga voor je gevoel te ver naar achteren zitten. Ook kan het helpen om echt overdreven naar achteren te hangen, dan overdreven naar voren te zitten en vervolgens recht te gaan zitten (uiteraard onder het oog van je instructrice zodat ze kan zeggen wat recht is)

Ik hoop dat het helpt en veel succes!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:29

Aleereerst vind het erg moedig van jezelf dat je dit op bokt plaatst! Er zijn genoeg ruiters die enkel het probleem bij het paard dan wel niet het harnacharment zoeken in plaats van bij zichzelf!

Ik geef zelf ook les, en ik zal hierbij dan ook de eerste gedachtens neerzetten die in me opkwamen:

- Zitles. Dat is het begin nog maar. De basis van de basisprincipes van het rijden. Je zit bepaald zoveel tijdens het rijden, dat je er van zult staan te kijken!

- Omdat je problemen hebt met de teugels, althans, de aangeleerde manier niet lijkt te verleren, zou ik het probleem wegnemen. Ik zou je aan de longe zetten, zodat ik de controle heb mocht er wat gebeuren, knoop in de teugels en jij zou enkel een bokriempje krijgen voor eventuele steun. Ga dan werken aan je houding, je zit, je hulpen etc.

Als je zelfstandig rijd gaat dit uiteraard niet, daarom zou ik ook als je zelfstandig rijd alleen letten op de punten die je instructrice heeft meegegeven. Ga niet zelf aan de gang, als ik zo naar deze combinatie kijk moet er inderdaad nog een hoop gebeuren. Probeer niet het voortouw te nemen maar vraag als het ware "huiswerk" mee voor de volgende week.

Als jouw zit zich verbeterd, en dus ook je spieren (waardoor het alleen nog maar makkelijker en natuurlijker zal gaan) zal dit zich al veel meer via je paard uiten.
Springen, tjah... daar zou ik mee wachten tot de basis erin zit en er nooit maar dan ook nooit meer uit kan komen.

En je zegt zelf dat de galop in het begin niet vlekkeloos ging, en dat jullie nu ook nog punten hebben waaraan gewerkt kan worden. Persoonlijk zou ik eerst zorgen dat de stap en draf foutloos zijn voor ik aan de galop zou beginnen. Dat het dier, of de combinatie, problemen heeft met deze gang, kan natuurlijk best kloppen. Als je houding niet correct is, breng je je paard ook uit evenwicht.

Succes ermee !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:38

Vraag je instructeur eens of hij/zij met je aan de longe wil werken. Dus jij erop met knoop in de teugels (wat phormicola ook zegt) en dan alleen maar concentreren op jouw eigen zit. Een goede balans leren vinden. Want ik heb de indruk dat jij jezelf dmv de teugels een beetje in evenwicht houdt. Ik heb zo mijn dochtertje het eerste jaar laten rijden en ik ben gewoon jaloers op haar onafhankelijke zit. En ik rij al meer dan 25 jaar en zij rijdt zo nu en dan eens op onze pony :')
Dit om maar even aan te geven hoe goed dat werk aan de longe kan uitpakken.

Je zult zien dat jouw paard veel constanter zal gaan lopen wanneer jij goed in balans zit en dan krijg je echt vele malen meer plezier in het rijden.
Heel veel succes en ik vind jullie echt een heel leuk stel samen. :j

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 00:41

Springen doe ik heel zelden.
Meestal is dit dan na een uurtje rijden nog een sprongetje of 3 mee pikken als deze in de piste staan. Ze kikkert er altijd zo enorm van op, dat ik het haar eigenlijk niet wil ontzeggen. Nu ik vandaag gesprongen heb met het Billy Allen bitje, moet ik wel toegeven dat ik haar veel gemakkelijker onder controle kon houden. Ik kon beheerst naar de hindernis rijden en nadien was het ook gemakkelijker om haar terug te nemen.

Het Billy Allen bitje is in ieder geval al een verbetering tegenover de dubbelgebroken watertrens waar ik normaal mee rij. Ze ontspant vlugger, gaat niet zo vlug aan het racen en een lichte ophouding (hum... voor zover ik mijn ophoudingen licht kan noemen) geeft nu ook meteen resultaat.

Mijn hand zet ik niet vast op het zadel, maar ik hou ze zeker te laag. Mijn vingers schuren regelmatig over mijn zadel tijdens het rijden, is behoorlijk pijnlijk na een tijdje, maar het zorgt er wel voor dat ik het afleer van ze zo laag te houden :\
Als ik met een meer geopende vuist rij, krijg ik commentaar van mijn lesgever, maar het kan wel een goede hulp zijn om die teugels minder gespannen vast te houden! Toch even testen als ik alleen rij.

Rijden met een lange teugel doe ik eigenlijk al regelmatig, vooral als ik bitloos rij. Op zich gaat dit goed, maar Cassi begint dan vaak te vlug te lopen en valt hopeloos naar binnen tijdens wendingen, waardoor ik dan te vlug weer naar die buitenteugel grijp of verder ga op 1 hand. Ze reageerd redelijk goed op neck-reining. en ik blijf dan ook beter in het zadel zitten. Ik heb steeds meer het gevoel dat ik mezelf uit het zadel trek via mijn teugels... wat dus alles behalve de bedoeling is. Ik heb foto's van zaterdag, waar ik op de paint van een vriendin rij: daar is van mijn slechte houding niks meer te merken: ik zit netjes recht op, ontspannen, teugels losjes,... gewoon zoals het hoort.
Zodra ik mijn beugels uit doe, is doorzitten ook geen probleem meer en zit ik automatisch ook meer rechtop. Ik breng haar steeds zonder zadel naar de weide, gewoon op de blote rug, gezellig in een drafje... niks geen probleem meer met doorzitten :\

Alles lijkt voort te vloeien uit het krampachtig vast houden van die teugels... misschien heeft het ook te maken met de rodeo sessies waar ze me in het begin op getrakteerd heeft? Dat ik onbewust denk dat ze het me weer gaat lappen en dus die teugels niet durf te lossen?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 01:07

Daar valt natuurlijk moeilijk over te oordelen, het enige wat ik kan zien, zijn moment opnamen. En wat ik daarop zie, is het consequente terugkomen van een probleem; de houding.

Je voeten zitten niet goed in de beugels, zoals je zelf al aangaf. Dit brengt jou sowieso al uit evenwicht. Voor mij persoonlijk zitten je beugels te kort, maar ik ben een dressuurtyp en rijd liever met m'n beugels een gaatje langer dan korter, als ik kort zit heb ik het idee dat ik er zo overheen val, dit is dus mens-eigen en kan ik niet veel over zeggen. Je duikt naar voren, wat ook voort kan vloeien uit het feit dat je je voeten niet goed hebt. Dat je je teveel focussed op de voorhand komt daar nog eens bij, je kijkt op alle foto's naar beneden.

Zorg ervoor dat je kruin het hoogste punt van je hoofd is. Als je deze houding forceert, zullen je rug en je schouders zich vrijwel direct meebrengen, alleen moet je er nog even éxtra op letten.
Als de correcte houding hebt, dán pas beginnen met rijden.

Maar daar je zelf aangeeft dat je veel druk uitoefend op de teugels, ben je zelf dan niet bang dat het bitloze rijden juist foutgaat :? Dit kan erg gevaarlijk zijn, zeker omdat de druk op de neus en achter de oren word gebracht. Uiteraard is het met een bit ook niet goed, dan word er teveel druk uitgeoefend op de lagen en ook achter de oren.

En over het springen, als je paard er zelf zo gek op is, zou ik dit persoonlijk door een ander laten doen 1x per week ofzo of d.m.v vrijspringen, tot jouw houding omgezet is naar een onafhankelijke zit, waarbij je je paard niet uit evenwicht brengt.
En als je echt advies wil vanaf bokt, is het misschien slim om een filmpje te plaatsen waarbij we niet alleen de momentopnames zien maar het gehele plaatje. Dan is het toch net een fractie duidelijker en directer als aan de hand van moment opnamen, als je dan een handeling uitvoert zie je ook de reactie van het paard, en andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:19

Ik zou nog totaal niet focussen op de houding en beweging van het paard maar focussen op jouw eigen houding, dan komt de rest vanzelf.

En idd wat Assiej zegt, als ze springen zo leuk vind, laat dat dan aan iemand anders over.

DELVO_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:20

De meeste commentaar geef je al zelf, vooral die voeten en die handhouding (teugels trekken) storen mij wel...
Waarom rijdt je niet gewoon even/altijd bitloos als dit je beter ligt?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:24

Heb je ook les op dit paard? Dat zou ik als tip meegeven, daar heb je meer aan dan tips over momentopnames via de pc.

Leuk paard trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:27

HippoLogic schreef:
Heb je ook les op dit paard? Dat zou ik als tip meegeven, daar heb je meer aan dan tips over momentopnames via de pc.

Leuk paard trouwens.

Als je goed leest zie je dat ze les heeft ;)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:31

Die laatste foto geeft een heel fijn beeld.
Een tip om minder hard te zijn in je hand:
Probeer de druk van de teugels eens tussen je duim en wijsvinger te nemen, ipv onder je ringvinger.
Gewoon eens uitproberen en en voelen wat dat met je spieren doet.

Als je een ophouding maakt met de druk onder je ringvinger zal je hele armspier en zelfs schouder spannen.
Leg je de druk echter tussen duim en wijsvinger, kun je eigenlijk maar 1 spier gebruiken. Je bent dus zachter en je kunt ook nog duidelijkere ophoudingen maken.

Ik vind het trouwens heel moedig van je dat je zo eerlijk de foto's plaatst. Je wilt duidelijk aan jezelf werken.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:36

Hallo,

Wat goed van je om een topic te openen, en gewoon heel eerlijk te zijn tegenover je zelf! Toppie!!

Wat ik aan de foto's zie, ik iemand die graag goed wil leren rijden en vooral heel erg veel moet oefenen!

Ik zou me echt niet te druk maken over de hoofd/hals houding van je paard. Dat is echt niet belangrijk nu. Het allerbelangrijkste is je zit, je eigen houding etc. Ik zou beginnen met teugels aannemen en vooral een hele lichte verbinding houden, op beide handen even veel/weinig druk, en verder niet gaan rommelen aan teugels of met je handen. Je paard gaat pas met een ontspannen hoofd/hals lopen als jij goed op zijn rug kan zitten, goed je evenwicht kan bewaren, goed kan gaan rijden met je zit, en goed de achterhand erbij kan gaan rijden.
Dit kan je alleen bereiken door heel veel te oefen, en je echt niet te gaan concentreren op de voorkant van je paard.

Ik zou gaan beginnen met zitlessen als ik jou was. Aan de longe, zodat jij je echt niet druk hoeft te maken over je paard te sturen. Als je dit een tijdje gedaan hebt icm rijlessen, dan ga je vanzelf verbetering zien.

Paardrijden is echt verschrikkelijk moeilijk, en het kost heel veel tijd om dit goed te leren.

Verder: maak je niet te druk, ga gewoon lekker oefenen en GENIETEN! Ieder stapje is er één, en zet er vooral geen druk op, alleen al niet voor je paardje.

Je hebt overigens een heel erg leuk paard <3

Succes en vooral veel rijplezier!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:16

Ik ga helemaal totaal mee met bovenstaande commentaar, maar wil nog wat toevoegen. Een vriendin van me had ook een erge houding, nog veeel erger dan die van jou. Heb dikwijls bij haar les zitten kijken.
Zij moest iedere lange, iedere korte zijde halthouden. Dan goed gaan zitten, en doorrijden. Na een tijdje is dit geworden dat het nog maar 2x in een rondje hoefde. Uiteindelijk niet meer. Het werkte ontzettend goed, want ze ging wanneer ze van het halthouden weer aandraafde al concentreren op de volgende halthouden, waardoor ze niet op het paard zelf lette en haar houding veel beter was. :)

Leuk paard trouwens.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:26

Alwiene schreef:
Oh ja, voor die voeten misschien toch andere beugelblokjes proberen? Je hebt ze wel héél consequent veel te ver in de beugels :=

Ik ziet net dit zinnetje nog staan: over welke beugelblokjes heb je het dan?

Deze foto's zijn natuurlijk ook het resultaat van in mijn eentje rijden... als ik les heb zit mijn lesgever steeds te hameren op die voeten, mijn houding en het krampachtig op het paard zitten. dus ik hoop dat het beeld er tijdens die momenten al wat beter uit ziet :=
Het eerste keer dat ik rijfoto's heb, en ik geef toe dat ik ze heeeeel confronterend vind. Ik wist dat het er niet super uit zag, maar dit is gewoon erg }:0

@Assiej: als ik bitloos rij, rij ik met een hoog ingestelde hannoveraanse neusriem. er komt geen druk achter de oren, de druk op de neus komt terecht op het dikkere neusbot. de effecten zijn dus te vergelijken met een simpele sidepull. het paard ontspants vlugger met deze optoming. wat zou er volgens jou verkeerd kunnen lopen?

Ik zal eens informeren of ik ergens zitles kan krijgen. helaas mag ik geen "buitenstaanders" les laten geven waar ik gestald sta, dus ik heb het te doen met de instructeurs van de manege, of ik moet ergens op verplaatsing gaan... eens kijken wat er te regelen valt.

@margoot: dat lijkt me ook een goede manier om aan mijn houding te werken. ik vrees alleen dat mijn paard knetter wordt van al die overgangen naar halthouden. maar het valt te proberen!

TrippleT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:47

Wat is dat voor een onzin, je mag toch zelf weten van wie je les krijgt?! Gatsiedarrie zeg..

Inderdaad, als een rappe zitles gaan nemen en je daar op focussen. Je paard kan alleen gaan lopen als jij er op een goede manier opzit,en je paard niet in de weg zit!

Super dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen trouwens, echt respect voor!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 09:53

tjah, dat lijkt hier in de omgeving meer regel dan uitzondering te zijn? enkel de vaste instructeurs van stal mogen les geven.
misschien als ik een volledige stijlbreuk zou willen maken, dat er dan wel een andere lesgever over de vloer mag komen... stel dat ik zou omschakelen naar western: op de manege kan ik dit soort les niet volgen, dus in onderling overleg zou ik dan waarschijnlijk wel een andere instructeur mogen zoeken.
maar voor dressuur of springen zijn er "genoeg lesgevers op stal", dus moet ik hen maar vragen.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:55

Je zegt dat je paard beter loopt zonder bit.
Mag ik vragen waarom je dan niet bitloos rijdt?
Het eene paard loopt op het eene bit goed het andere op het andere bit en de jouwe op bitloos.
Ik zou eerlijk gezegd voor de optoming gaan waarbij mijn paard zich het prettigst voelt.
Voor jou paard is dat dus biltoos. (dit maak ik uit jou tekst en foto`s op)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 10:02

ik wissel graag af :) en ik merk dat het paard dit ook leuker vind op die manier. 3 dagen na elkaar met bit lopen vindt ze saai, 3 dagen bitloos na elkaar ook. Maar een dag met en een dag zonder lijkt haar wakker te houden. En als ik er dan nog een dagje longeren, grondwerk, wandeling, rijden met touwhalster,... tussen steek, blijft ze plezier in het werk vinden. Ze heeft enorm veel afwisseling nodig :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:52

doe idd eens met je instructeur een sessie aan de llongeerlijn.
Je instructeur longeerd je paard, jij erop teugels in een knoop en eventueel een bokriempje aan het zadel. Zelf doe je helemaal niks alleen maar zitten. Je instructeur zorgt dan voor de overgangen.
Dit heeft mij heel erg geholpen.
Wat ook erg belangrijk is is dat je duidelijk bent naar je paard toe, wat je nu niet bent.
Je geeft namelijk met het naar voren zitten aan dat hij harder moet, maar door aan de teugels te hangen geef je aan dat hij zachter moet. Door de constante druk in zn mond krijgt hij daar pijn in , dus wil hij dat ontwijken dus gaat hij harder. Ik merk het zelf bij mn haflinger als ik naar voren zit gaat ie echt keihard lopen (bijna draven) en krijg ik haar ook niet terug. Als ik gewoon ontspannen zit en rechtop loopt ze precies op het tempo wat ik wil, dan kan ik haar harder en zachter laten lopen zonder dat dit een probleem vormt.
En voor je eigen veiligheid moet je echt op je beugels gaan letten! Als je nu valt heb je grote kans dat je voet in de beugel blijft hangen en geloof me, dat wil je echt niet. Over het springen dat zou ik niet meer doen, hoe leuk jullie het ook vinden. Als je paard er van opknapt zoals je zegt, laat haar dan na het rijden af en toe vrijspringen, maar doe het voorlopig niet als je erop zit.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:02

Erg mooie pony, en julllie zijn een leuke combinatie.
Mijn tip is om te ontspannen, schouders vooral,
want door je schouders zo aan te spannen krijg je een bochelrug en zoek je houvast aan de teugels.
Ik heb hetzelfde probleem wat dat voorover zitten betreft, maar ik let er nu wel op en voor mijn gevoel zit ik heel erg naar achteren nu maar ik zit wel rechtop als ik mezelf op foto's terug zie. Dus, ga gewoon wat achterover zitten, voor jou gevoel is het altijd meer dan het in het echt is.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:45

Het is geweldig om te zien dat je wilt leren ;)
Wat ik mij afvraag, geeft je zadel je wel genoeg steun? Aangezien je het in andere zadels (en op andere paarden) niet hebt? Ook vind ik je schoensel niet ideaal. Zelf heb ik ondervonden dat het verschil schoenen/botten enorm groot is. Botten geven je meer steun waardoor je niets anders kunt dan ze laag te houden. (Leren botten dan toch)

Verder zou ik vooral luisteren naar het opbouwend commentaar dat al gegeven is ;) Wat zijn ze hier toch zo'n schatten :D

Hé je komt er wel met je leuke paardje x

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:16

Ik ben zelf ruim een jaar geleden ook bitloos gaan proberen met mijn paardje. Hij reageerde er niet op zoals verwacht word, hij ging lopen hangen in mijn handen. Ik heb het nog een aantal keren geprobeerd omdat alles even de tijd nodig heeft om te wennen, bij ons werkte het niet dus ben ik ermee gestopt.

Wat mij altijd verteld is over bitloos rijden, en wat ik persoonlijk ook altijd vernomen heb, is dat er bij bitloos niet op druk gereden mag/kan worden. Je zou daarmee schade aan kunnen brengen omdat de druk scherper is als bij een bit, zegt men. Pin me er niet op vast, ik ben geen bitloos-rijden-expert. Ik probeer je alleen advies te geven op vlakken waar ik kennis van heb, daarom stelde ik het ook als een vriendelijke vraag.

Al met al, rijden op druk is sowieso niet goed te keuren :+. Zowel met bit, als bitloos. Ik denk dus sowieso dat hier niet verder op ingegaan hoeft te worden, daar heel het principe "druk" in dit plaatje totaal weg gewenst zou moeten worden.

Het is inderdaad moeilijk om zitles te krijgen van een instructeur van buitenaf, als dat bij jullie op stal niet gewenst is. Ik heb ook ooit op een manege gestaan waar dat niet gewenst was, later is dat omgezet in "de bak huren". Dat kost je wel geld, bovenop het geld van een privé les, maar de mogelijkheid was er.
Je zou ook altijd even kunnen informeren naar zitlessen bij jullie in de buurt, zodat je er eventueel zelf heen zou kunnen gaan o.i.d.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:31

Wat hier al div. keren is gezegd is voor jou de beste oplossing en dat is longe les!
Heeft je instructrice dat nooit voorgesteld?
Dan zou ik als je een bit in doet er wel een neusriem bij gaan gebruiken.
Zeker omdat je nogal aan de teugels zit, ligt het bit dan in elk geval rustiger in de mond.
Leuke oefeningen om te doen zijn...losse teugel en kijken of je je paard alleen op je zit kan sturen, dus voltes, van hand veranderen een keer de A-C op enz. enz. pak daar ook eens de overgangen bij dus van stap naar halt, van draf naar stap enz.
Je moet dan heel bewust gaan rijden omdat je het stuur en de rem kwijt bent ( wat het bit eigenlijk niet is natuurlijk!), maar die jij erg graag gebruikt en gaat je je concentreren op je houding i.p.v het krulletje.
Ik vind het dapper dat je dit topic durft te plaatsen, laat zien dat je erg graag wil en dan kom je er ook wel!
Trouwens een verschrikkelijk leuk paard!! Hou ik wel van dit type!