Ik kan niet blijven zitten in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Konstantine

Ik kan niet blijven zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:33

Dag bokkers!

Ik zit met een probleempje. Ik kan namelijk niet zitten in galop. Althans, niet in een snelle galop.
In arbeidsgalop is er weinig aan de hand, maar zodra het wat harder gaat, kan ik echt niet meer zitten en ook niet in mijn beugels staan (verlichte zit). Ik klem sowieso nooit, maar in harde galop komen mijn knieën werkelijk compleet los van het zadel. Ik voel mezelf ook steeds meer naar achteren schuiven in het zadel en uiteindelijk ook met mijn kont steeds losser komen van het zadel. Doodeng dus.

Ik had dit met een flinke KWPN al in de middengalop, maar dat paard was echt voor iedereen onmogelijk uit te zitten, dus ik dacht dat het aan hem lag.
Vervolgens ging ik een D-pony rijden, waarbij ik het probleem ook had, waardoor ik uiteindelijk niet meer buiten wilde galopperen, omdat ze altijd onwijs hard ging en ik geen zin had ongelukken uit te lokken.
Ook op een Fjordje had ik dit probleem, wel in mindere mate, maar ik had het wel.

Ik heb geen idee hoe het komt. Ik ben volgens mij niet gespannen in galop, maar toch gaat het op een gegeven moment als het hard gaat compleet mis. Op het moment dat ik voel dat het mis begint te gaan komt pas de spanning, ik word paniekerig en probeer het paard zo snel mogelijk af te remmen, maar omdat ik nauwelijks meer zit, moet dat compleet op de teugels, wat absoluut niet plezierig is voor het paard en ook niet voor mij.

Ik wil niet de rest van mijn leven alleen maar banketstaaf stap-draf buitenritjes maken... Tips zijn dus van harte welkom.
Zitles ben ik al naar op zoek, is natuurlijk nooit weg, want mijn houding is sowieso nog niet ideaal.
Oefenen is helaas geen optie, ik wil geen gevaar uitlokken en in een bak ga je toch nooit zo hard als buiten :n

P.S.: Sorry dat het zo'n verhaal is geworden...

Tat_jana

Re: Ik kan niet blijven zitten in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:37

waarom oefen je niet flink in de bak ? :)
en hou je het eerst bij een arbeids galopje?
doe het enkele rondes, en doe dan enkele passen wat harder en rem af door te gaan zitten.

verlichte zit oefenen kun je prima doen door de beugels een gat korter te maken.
en lekker balkjes draven :) dat kun je op een gegeven moment ook gewoon in de galop waaroor je niet zit te stuiteren.

ik denk dat voor niemand een harde galop is uit te zitten,, en je toch uit komt bij de verlichte zit :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:40

Het kan aan je zadel liggen. Er zijn echt zadels waarbij ik ook niet kan blijven zitten.

En als dat niet zo is, probeer bij jezelf te denken schuif schuif schuif, in het tempo van de galopssprong. Kijk echt voor je uit en niet naar beneden. Hou je heupen recht. Zorg dat je jezelf niet uit het zadel draait (of dat het zadel je eruit draait).

Succes.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:41

Dan zou ik toch wel zeggen oefenen ;)
De enige manier om dingen te leren, is juist door ze te oefenen.
Zorg dat je in de bak een arbeidsgalopje netjes uit kunt zitten, met ook een goede beenhouding (dit niet klemmen oid). Wanneer dit (al) goed gaat, kun je eens wat vaker een middengalop meenemen.. Wanneer je deze ook netjes uit kunt zitten, denk ik dat je er klaar voor bent om op buitenrit te gaan.

probeer te blijven ontspannen.. juist als er spanning komt, gaat je paard sneller en is het nog moeilijker om te blijven zitten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 23:45

Ik denk niet dat het helemaal aan het zadel ligt, die KWPN had het geweldigste zadel ooit en dat was juist de ergste ramp.
Met een veelzijdigheidszadel heb ik het wel erger dan met een dressuurzadel, heb ik gemerkt.

Ik kan in draf heel netjes in verlichte zit, dat is geen probleem.
Uitzitten van middengalop lukt me bij de meeste paarden ook wel, tenzij ze idioot sterk springen in de galop, dat het echt een soort lanceren is.
Ook verlichte zit lukt in de middengalop prima. Maar in hele harde galop lukt het echt geen van beide meer. Ja, de eerste paar meters. Maar na zo'n 30 meter gaan mijn knieën klapperen en raak ik los...

Ik zal sowieso eens aan het oefenen slaan in de bak, desnoods aan een longeerlijn met een helper die de snelheid regelt, maar dan blijft toch het probleem dat het buiten nog altijd 3 keer zo snel gaat en dat je buiten ook op veel meer andere dingen moet letten dan alleen het paard...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:01

Bij de rengalop is het vooral van belang dat je in de verlichte zit goed boven je evenwichtspunt blijft en dat je hakken echt goed uitgedrukt zijn. Het is ook erg moeilijk om voor een rengalop les te nemen, dus dat wordt veel oefenen :+ Ik zeg dit omdat je zelf zegt het in een middengalop wel te kunnen :)

Ik ben niet zo'n fan van het hele hakken uitdrukken gebeuren, maar bij de rengalop kan ik daar zeer zeker het voordeel van in zien. Dan blijven de knietjes denk ik ook wel zitten :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:03

Een middengalop lukt dus wel gewoon? Volgens mij heeft het ermee te maken dat als je op een buitenrit echt hard gaat, je paard al gauw in rengalop zit. Deze galop is voor iedereen bijna onmogelijk uit te zitten. Ik zou toch goed oefenen op die verlichte zit. Bij de verlichte zit moet je volgens mij met ong. 75% van je gewicht op je beugels leunen, en 25% op je knieën. Je moet op dat moment dus wel goed contact houden met je zadel. En verder, heb je een weiland beschikbaar? Daar kan je al oefenen om wat sneller te gaan zonder dat je paard echt los loopt. :)

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:09

Ik herken het probleem, ik heb precies hetzelfde. Als we met een groep gaan moet ik al gauw vragen of het wat rustiger kan, anders heb ik echt het gevoel dat ik er zo naast lig.. Het gaat al wel steeds beter, maar het is nog niet ideaal..

Het heeft trouwens wel geholpen om de beugels inderdaad een gaatje korter te doen.. Het zit niet heel lekker, maar het geeft in de galop toch wat meer stevigheid..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:59

Zoek een lief paard een symphatieke groep mensen en ga naar buiten, eerst kleine stukjes rechtuit galopperen in een veilige omgeving (weiland of iets dergelijks) en ga experimenteren met je houding, wat als je een beetje meer zus of zo gaat zitten, merk je verschil of niet etc. Spreek met die groep af dat je eerst een klein stukje galoppeerd en naarmate jij beter uitvind hoe je moet zitten (want door uit te proberen zul je er echt achterkomen) kan dat steeds langer. Ik herken het probleem en heb het zo verbeterd. Ik klooi nu nog een beetje met de verlichte zit. Maar kom ook daar steeds verder mee. Ik rijdt een aantal bijrijdpaarden en we gaan meestal naar een flink stuk weiland, hoef ik me geen zorgen te maken over bochten of verkeer, en dan vind ik uiteindelijk altijd mijn zit en dan is het zo heerlijk om lekker hard te galopperen!!

Hanneke_Inka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 08:31

vroeger had ik dat ook, maar ik kreeg toen les van iemand die WK heeft gereden en die heeft mij het zo uitgelegd:
in de arbeidsgalop ga je al voor je gevoel heeel erg acherover zitten (dus net alsof je in een luiestoel zit) druk je hakken goed uit en duw je tenen naar binnen. ook knijp je in de arbeidsgalop je knieen al aan. dan ga je een klein beetje harder en controleer je of je op al deze punten nu goed zit. zo ga je verder. steeds controleren en ietsje harder als het goed gaat.

veel succes!!

ps. dit is goed voor je gevoel:
ga voor je gevoel heeel erg acherover zitten (dus net alsof je in een luiestoel zit) en dan moet je hem eigenlijk met je heupen naar voeren duwen. hij gaat er sneller van en je blijft goed zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:53

Als arbeidsgalop wel goed gaat dan lijkt mij er niet zoveel aan de hand te zijn.

Gewoon als je op buitenrit gaat je stijgbeugels 2 gaatjes korter doen en dan lekker in verlichte zit gaan staan als je sneller gaat in galop. Blijven zitten is dan ook echt niet de bedoeling.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 17:02

Met blijven zitten bedoel ik ook niet echt blijven zitten, Apple, maar eerder dat ik er niet af wil donderen :+
Ik heb de beugels buiten al een stuk korter dan in de bak, maar ik heb ongelijke benen van mezelf en hoe korter ik de beugels doe, hoe eerder ik daar last van krijg, helaas...

Een weiland heb ik helaas niet beschikbaar, Nargini, wel genoeg compleet uitgestorven bospaadjes met weinig bochten die nergens naartoe leiden. Samen met een groepje oefenen lijkt me wel een goed plan, als het ene paard remt, remt het andere paard vaak ook :)

Hakken uitdrukken kan ik echt niet meer als ik zo loskom van het zadel, phormicola... En ik begrijp dus dat daar het hele probleem begint?
In dat geval ga ik daar ook maar eens keihard op oefenen :j

@Hanneke_Inka: achterover zitten en als het ware duwen met je bekken lukt me in arbeidsgalop en middengalop wel, zo doe ik het ook altijd, maar in rengalop lijkt dat me niet zo'n goed plan. Het is wel een goed begin om vanuit verder te werken :j

Carina_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:26

ik blijf altijd maar denken van gewoon op je kont blijven zitten!
maar het blijft moeilijk!
succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 08:27

Konstantine, met snellere galop is het vaak fijn als je kont iets uit het zadel is. Wat je kunt proberen is je bovenlichaam ietsje naar voor buigen, kont uit het zadel (iets) en steunen op je knieen. Probeer het stuk enkel/onderbeen/knie als een soort schokbreker te zien. Als je dat gedeelte aan je paard kunt houden dan ben je al een heel eind.

Verder, qua teugels, kijk of je kunt rijden met een zogenaamde 'dubbele brug'. Dan hou je de teugel vast als normaal alleen haal je het gedeelte wat je over hebt over de nek van het paard en dat hou je vast met je andere hand. Hetzelfde doe je aan de andere kant. Op die manier loopt de teugel over de manenkam en als jij dan de teugels normaal vast hebt kun je daar ook steun aan hebben. Je kunt dan de teugel op de manenkam laten steunen en dan hang je niet in zn mond.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:52

Hee, dat is wel een heel handige tip, van die teugels, die ga ik er zeker in houden!

Verder zal ik dan toch maar eens gaan oefenen, desnoods nog met een beugelriem rond de nek er bij...

HunterLily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:03

Het is voor iedereen bijna onmogelijk om in rengalop door te zitten, probeer dus in de verlichte zit te gaan staan. Maak je beugels een gaatje korter dan normaal (buiten trouwens altijd wat korter, dan heb je meer steun) en oefen misschien in de bak of in een groot weiland. :) Als je toch echt wil leren doorzitten, doe dan dit: probeer goed met de beweging mee te gaan, als hij opzij springt of harder gaat, ga dan mee en laat hem niet onder je uit rennen :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:05

HunterLily schreef:
Het is voor iedereen bijna onmogelijk om in rengalop door te zitten, probeer dus in de verlichte zit te gaan staan. Maak je beugels een gaatje korter dan normaal (buiten trouwens altijd wat korter, dan heb je meer steun) en oefen misschien in de bak of in een groot weiland. :) Als je toch echt wil leren doorzitten, doe dan dit: probeer goed met de beweging mee te gaan, als hij opzij springt of harder gaat, ga dan mee en laat hem niet onder je uit rennen :)

De titel is misschien niet zo goed gekozen, maar ik weet dat ik moet staan. Alleen dat kan ik ook niet. Ik val eraf... Omdat ik mijn knieën er niet aan kan houden. Onder me uit rennen is daar dan het gevolg van, want ik ben zo bezig met niet naar beneden donderen, dat mijn teugels op maat (of überhaupt nog vast) houden niet in me op komt...

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:31

ik heb hetzelfde probleem, mij is geleerd om te doen alsof je heeeeel erg achterover zit
je moet natuurlijk niet gaan liggen xD

maar bij mij werkt het wel ;o