Vast op rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:32

Hallo,

Mijn paard zit ontzettend vast op rechts..
Wij hebben een tijdje niet meer in de bak gereden, met het gevolg dat ze nu haast niet meer te buigen is op rechts..
Links neemt ze overdreven veel binnenstelling aan, en dit probeer ik dan te corrigeren met mijn binnenbeen,
maar ze reageert haast niet op mijn benen.
Ik rij heel veel voltes en slangenvoltes, om haar wat losser te maken,
Ook neem ik op de linkerhand soms wat extra buitenstelling mee op de volte..
Hebben jullie nog meer tips om haar lekker los te krijgen?

Gr..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:22

Het probleem van ongelijke aanleuning kan een gebitsprobleem zijn. Dat zou je als eerste moeten uitsluiten, voordat je verder gaat zoeken naar een oplossing.

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:24

Mijn paardje was ook ontzettend stijf op rechterhand, buigde bijna niet enz.
En idd, weinig of geen reactie op het been, daar hebben we aan gewerkt en dit heeft voor heel wat verbetering gezorgd.
Nu is hij er al heel wat gevoeliger voor en gaat het een stuk beter :)
Ook met evenwicht hadden we wat problemen en dit oefenen we nu door binnenhoefslag te nemen, vaak afwenden enz zodat hij op z'n eigen benen leert lopen.
Even teruggaan naar de basis kan overigens nooit kwaad ;)

Anoniem

Re: Vast op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:47

Albert : De tandarts komt 2 keer per jaar, dit is dus allemaal in orde..
Stienmasjien : Teruggaan naar de basis zeg je, daar zijn we echter nog maar mee bezig haha! Dus er valt niet zoveel terug te gaan. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Evenwicht problemen hebben wij echter niet..

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:12

Heb het zelfde probleem.
Maar na heel veel figuren gereden te hebben, laat ze meestal wel los.
Wat ik ook wel is doe is halt houden, en dan overdreven stelling naar links vragen, en dan weer naar rechts.
Als ze dan rechts overdreven stelling heeft, weg stappen, en proberen die stelling vol te houden.
Als ze dan weer vast houd, weer halt houden enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:06

dat heb ik ook geprobeerd, links gaat wel, maar als ik dan rechts(vriendelijk) vraag, gaat ze meteen weer stappen.
Gewoonweg omdat ze het heel erg moeilijk vind..
Heb het ook ernaast geprobeerd, dan gaat het iets beter :).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:09

heb ik ook gehad, ook rechts.
Ik heb de osteo er op los gelaten, resultaat......verbluffend ;)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:11

Ik wil dit even volgen! Mijn paardje is ook zeer linksgeorienteerd en rechtsom loopt hij gespannen en begint hij regelmatig te protesteren. Ik ga nog even de medische toer op, maar moest daar niets uitkomen, kom ik hier nog eens kijken! (kan je verder niet helpen sorry)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:23

liindii schreef:
Hallo,

Links neemt ze overdreven veel binnenstelling aan, en dit probeer ik dan te corrigeren met mijn binnenbeen,

Gr..

Begrijp ik het goed dat je paard dus links teveel inbuigt en je dat probeert te corrigeren met je linkerbeen? Ze moet namelijk juist meer buiging krijgen om je rechterbeen.

Ik zou veel stapwerk doen om meer lengtebuiging te krijgen. Stappen op de volte en proberen haar rechtsom in de hals in te laten buigen door je hand van de hals te halen (niet naar jezelf toe maar echt naar binnen, naar het middelpunt van de volte). Hierbij heel goed je rechterbeen er bij houden en zelf ook in de volte kijken zodat je zit ook op de juiste manier inwerkt.

Probeer haar linksom eens schoudervoor te zetten. Hierdoor moet het binnenachterbeen meer gaan dragen, waar ze waarschijnlijk veel moeite mee heeft omdat ze scheef is.

Misschien dat je wat aan de website van Marijke de Jong hebt. http://www.paardenbegrijpen.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:24

ja ik probeerde dat te corrigeren met mijn binnenbeen :o

Dankjewel voor de tips, ik ga het vanavond/morgen proberen :)
Ik hoop dat het helpt :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:28

Het paard houdt rechts vast?
Nee... de ruiter houdt rechts vast.

Probeer die rechterkant juist eens LOS te laten, en de druk op je teugels te vergelijken. Deze moeten gelijk zijn, al loopt het paard dan maar met zn hoofd tegen de bakrand. Ga geen stelling vragen omdat 'dat moet', maar probeer het paard juist eerst recht te maken. Ook als je een volte rijdt, laat rechts juist los, til je elleboog eens op, maak je schoudergewricht vrij en vang het op met je linkerteugel en met je benen.

Heel veel succes ermee!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:40

TS mooi dat je het gaat proberen en ik zou echt even die site lezen. Daar staat veel info over rechtrichten op!

Puchje haalt inderdaad ook iets belangrijks aan, je moet natuurlijk niet veel druk gaan zetten op die rechterkant om zo stelling te vragen. Blijf zelf ontspannen en los, als jij spanning in je lijf hebt werkt dat zeker door op je paard.

Maar ik vind wel dat je stelling en buiging moet vragen rechtsom. Als je dat niet doet worden die spieren namelijk nooit losser en sterker, en blijft ze dus scheef.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:51

mijn ervaring met mijn merrie (die het zelfde had) is dat als je paard lichamelijk scheef genoeg is dat je dit niet alleen met rijden goed kan krijgen.
Na 2 jaar tobben en maar blijven proberen lukte het nog steeds niet helemaal.
Mijn merrie bleek zo scheef te zijn in het lijf dat het rijtechnisch alleen niet op te lossen was.
Na 1 behandeling bij osteo was het doel wel te halen ;)

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:52

@TS; haha, dan moet je volgens mij gewoon erg aan je basis werken, dan lukt het vast :D
Eerst heb ik gewerkt aan reactie op het been krijgen, dit vond ik absoluut niet prettig maar het bleek uiteindelijk wel effectief.
Telkens als hij niet reageerde op de druk van mijn been moest ik meteen aantikken met de zweep totdat hij echt reactie vertoonde, dit telkens herhalen. Eén keer drukken en geen reactie betekende meteen een tik. In het begin voelde ik me er niet fantastisch bij omdat ik meer met die zweep bezig was dan met wat anders, maar nu heb ik een voorwaarts paard die erg goed op mijn beenhulpen begint te reageren. Hierdoor gaat het buigen ook veel beter ;)
Wat ik ook veel gedaan heb is losrijden aan de lange teugel, puur op benen en zit wat rijden. Ik ben te sterk in m'n linkerhand en hou daarom te hard vast, echt moeilijk om af te leren maar door lange teugel kan je niet té veel druk zetten en moet je wel loslaten. Paardje rechtrichten op de lange zijdes en pas in de bochten een beetje stelling beginnen vragen, dit alles met lange teugel. Daarna op deze manier ook wat grote cirkels beginnen rijden enz. Door dit te doen had ik telkens het gevoel dat ik geen controle meer had en dat kwam omdat ik teveel met m'n handen probeerde te rijden, terwijl alles eigenlijk simpel op te lossen valt met mijn been.
Je bent van nature altijd sterker in één hand, vaak zonder het te beseffen. :)

Carina_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 17:32

stuur veel slangenlijntjes, misschien wel saai maar ze wordt er echt losser van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:21

Puchje:
Als [***] (het paard) vast gaat houden, laat ik juist los, maar je hebt gelijk.. dat ze vastzit moet ergens vandaan komen. Ik ga er heel erg opletten, dat ik zelf loslaat :). Bedankt voor de tips!

Daan_Ordeal:
Ik ga de site indd even bekijken, ik vind het belangrijk dat ik mijn paard goed, vriendelijk & eerlijk rij. En daarbij is het rechtrichten sowieso heel belangrijk :)

Alison_belle:
Als ik haar echt niet los kan krijgen door middel van het rijden/longeren, ga ik er ook een osteo bij halen. :j

Stienmasjien:
1 probleempje, ik kan absoluut niet met een zweepje rijden... Dan vlieg ik letterlijk de bak door :') De tip met de lange teugel heb ik ook van iemand anders (via PB) gekregen, en dat ga ik zeker toepassen!

Carina_Sanne:
Zoals ik in mijn OP al vertelde, rijd ik al heeel veel slangenvoltes/voltes :).

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:45

als je zeker weet dat het aan de bespiering ligt en niet aan gebit of tuig, kan je massage proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:33

Gebit is in orde, 1 tot 2 keer per jaar komt de tandarts, dat is dus in orde. En het tuig is zondag gecontroleerd door de zadelmaker, was ook in orde. :)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 23:21

inderdaad terug terug naar de basis veel figuren rijden.
wat bij mijn paard soms wel werkt is (iets) meer druk op de teugel waar ze niet op vast houd en andere hand zelf proberen te ontspannen.

voltes open en sluiten succes

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 00:40

alison_belle schreef:
heb ik ook gehad, ook rechts.
Ik heb de osteo er op los gelaten, resultaat......verbluffend ;)

De enige goed oplossing, laat je paard eerst een na kijken of hij wel in orde is.
Paarden kunnen ook slecht stelling geven bij bijvoorbeeld been of rug problemen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:42

TS.
Ga eens recht achter de staart van je paard staan...
Je zal zien dat de ene schouder boller is dan de andere.

De meeste paarden zijn van natura links.
Nu is het de kunst om te streven naar een recht paard, evenveel bespiert aan allebei de kanten, buigzaam op allebei de kanten etc.

Ik doe het zo:
Je kan beginnen met het aan de hand rechtrichten a la: http://www.paardenbegrijpen.nl
Zoek eventueel instructie hierin al is het maar 1x in de 6 weken. Dan heb jij 6 weken de handsvaten je paard te trainen naar wat jullie hebben geleerd om vervolgens weer naar het volgende stapje rechtrichten te gaan.

Het is niet een probleem dat binnen 2 weken is opgelost en ik zal onder het rijden niet teveel gaan vragen:
Zie het als een spier die gebogen moet worden (buiging), maar die spier is nog niet lang genoeg, dat doet pijn! Als je paard hier tegen protesteert is die reactie te begrijpen.
Heb geduld.

Waarschijnlijk pakt hij de buitenteugel ook vast en ontwijkt hij contact met je binnenteugel. Dit wil jij niet, je wilt op beide teugels evenveel contact ;)
Dus je gaat kneepjes geven op je buitenteugel, je nodigt hem dan uit om de buitenteugel losser te laten en contact aan te nemen met de binnenteugel.

Geloof me het werkt, het zullen babystapjes zijn, maar ieder stapje is er eentje ;) Wanneer je paard eenmaal op allebei de kanten buigzaam is kan je ineens met hele grote sprongen vooruit gaan!

Rijtechnisch wil ik ook iets toevoegen:
- Wanneer je paard op de volte teveel binnenstelling aanneemt los je dit niet op met je binnenbeen. Je gaat het paard van voor begrenzen met de buitenteugel, de achterkant stuur je bij met met je binnen en buitenbeen (waar nodig). En weer hetzelfde verhaal zorg dat je aan allebei de kanten evenveel contact hebt met de mond...

Ik ben erg benieuwd hoe de mensen op bokt zo een probleem rijtechnisch oplossen (denk aan zit, been, teugels, zweepje etc...)???
We zullen deze situatie als voorbeeld nemen: Paard kijkt naar buiten op de volte (klopt toch TS?)

pearl02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:21

dit heb ik ook heel erg gehad met mn paard. en heb er zeker nog veel last van maar weet het nu op te lossen. zelf zette ik mijn rechter schouder elke dag bij het rijden vast, en daar is het dus ook door gekomen maar bij het afleren was het dus dubbel zoveel werk. ik ben een jaar bezig geweest met het mezelf af te leren om mn schouder bij het rijden vast te zetten en het is me pas sinds vorige week echt afgeleerd! bij mijn lessen was ik er veel op aan het oefenen. steeds mn rechterhand naar voren doen en los laten en continu erop letten dat links meedoet in plaats van alleen op rechts te rijden. het was ontzettend moeilijk maar nu weet ik wat ik moet doen. ik heb mijn schouderprobleem afgeleerd, maar mn paard zit nog wel steen vast op rechts! veel stellingen meepakken en zodra ik merk dat mn paard een beetje gaat hangen op éen teugel moet ik een kleine felle ophouding geven, zo word zij soepeler en door die kleine felle ophoudinkjes zet ik mijn rechterschouder niet meer vast en kan ik het probleem dat zij vast zit op rechts veel en veel beter oplossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:40

doei: super bedankt voor je tips! :) Ik heb hier zeker wat aan!
Ik ben al druk bezig met het oplossen, en het gaat al wel beter!
Ik doe heel rustig aan, en vraag indd niet veel van haar.
Echt basis werk!

Als ik op rechts rij, dat kijkt ze indd naar buiten op de volte.

pearl02: Ik zelf let er nu ook heel erg op dat ik niet vasthou met rechts..
En dat gaat ook al een stuk beter :) bedankt voor je tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:42

Sorry, maar waarschijnlijk ligt het toch aan haar gebit,
Ik ben er vandaag achter gekomen dat ze proppen maakt,
en daardoor wss ook vast zit op rechts.
13 augustus komt de tandarts, en tot die tijd ga ik bitloos rijden, kijken of dat helpt :)

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:48

Voltes zijn hier nooit goed voor! Voltes zijn het allermoeilijkste om te rijden.

Je zegt dat je paard niet of weinig op been reageert. Dan moet je in de warming up, je paard eerst over de rug proberen te rijden en alleen maar proberen op je benen te rijden. Je geeft been, paard vertrekt meteen, je gaat zwaarder zitten, paard reageerd door langzamer te gaan.

Paarden moeten eerst goed aan been zijn! Daarna kan je pas echt beginnen met rijden. Veel vormen rijden.

Misschien kun je ook beter les nemen>?