Wat als haver niet helpt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

Wat als haver niet helpt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:07

Hallo,
ik heb een paard dat nog al heel lui is.
het lijkt of hij geen energie heeft toch heeft hij een goeie conditie en kan hij goed springen.
hij is gewoon zo lui ik heb haver geprobeerd al een week, maar dat heeft geen effect.
sporen en zweep worden evengoed genegeerd ?
ik zou niet weten hoe ik dit paard actief kan laten werken en paardvriendelijk blijven ....
Tips zijn welkom!

Sin

Re: Wat als haver niet helpt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:09

Is hij recent nagekeken door een DA?
heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? Mss heeft hij wel tekorten? Of andere gebreken?

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:13

Sin schreef:
Is hij recent nagekeken door een DA?
heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? Mss heeft hij wel tekorten? Of andere gebreken?

geen gebreken,
paard is gewoon heel lui.
dit veranderd op onbekend gebied zoals wedstrijd...
Dan is hij actief.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:15

Toevoeging op Sin: Wat krijgt hij te eten?
Tijdens het rijden helpt het vaak om veel overgangen te maken. Heb je les?

Edit: geen gebreken is een ruim begrip. Is met bloedonderzoek aangewezen dat hij geen tekorten heeft of eventuele andere problemen?
Hoe lang speelt het al, zijn er grote veranderingen gekomen, etc...
Laatst bijgewerkt door Stybba op 25-07-10 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:21

Dit probleem heb ik bij mijn verzorgpaard ook, overgangen rijden helpt bij mij heel goed. probeer vooral veel figuuren etc. te rijden om z'n aandacht bij jou te houden.

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:22

Stybba schreef:
Toevoeging op Sin: Wat krijgt hij te eten?
Tijdens het rijden helpt het vaak om veel overgangen te maken. Heb je les?

het rijden is goed,
overgangen, 3 stappen plan wanneer druk niet helpt eens goed benen geven, wanneer dat niet helpt tik van de zweep.
Goed actief opwarmen, veel overgangen eens goed vooruit laten draver en weer opnemen, dit zelfde in galop.
ik laat hem echt goed gevarieerd werken, 2 x per week laag springen.
op stal is hij in zijn geheel een blok energie, hij is baas en de buren zullen het merken, op de wei ook.
hij wil gewoon niet werken.

het is altijd al hetzelfde paard geweest,
als ik in de buitepiste rijd iets actiever als binnen maar dat is bij de meeste zo.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:26

Tja niet elk paard is even aktief, ik denk dat je dit in bepaalde mate zult moeten accepteren. Hoe ziet zijn dag eruit? Staat hij veel in de wei? Wat krijgt hij aan voer?

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 22:28

chocobroodje schreef:
Tja niet elk paard is even aktief, ik denk dat je dit in bepaalde mate zult moeten accepteren. Hoe ziet zijn dag eruit? Staat hij veel in de wei? Wat krijgt hij aan voer?

Cavalor mix 2 x per dag + haver toevoeging.
Voordroog 2 x per dag.

met periodes enkele dagen rust op de wei.
in de tussentijd gewoon op de paddock.
voor de rest op stal zoals de meeste.
elke dag in het werk af en toe rustdag.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:35

Ik weet niet hoe je verder rijd met overgangen, maar probeer een aantal rondjes (bijvoorbeeld 2, niet gelijk te veel) bij elke 2 letters een overgang te rijden. Bijvoorbeeld als je linksom rijd: bij A draven, bij B stappen, Bij C draven etc. Hiervan worden ze vaak wakker; alle focus blijft bij jou. Je kan de oefening eventueel tussendoor herhalen als je merkt dat hij wat gaat inkakken. Als je hem met stap-draf goed aan het been hebt kan je draf-galop proberen, maar neem daarbij een aantal galopsprongen/drafpassen ipv letters, dat maakt het makkelijker met aanspringen etc. Let er ook op dat je met terug nemen niet per se wil dat hij meteen terug is in de gang die jij wil. Bereid alle overgangen goed voor, dan blijft het leuk voor jullie allebei en als hij snapt wat de bedoeling is gaan de overgangen vaak steeds beter en sneller. Ook kan je natuurlijk varieren naar mate het beter word, maar dat hangt van de kwaliteit van je overgangen af.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:12

Misschien wat meer je eigen in de techniek gaan verdiepen, ook de theorie
Je paard heeft een eigen basis tempo, aan jou de taak dat uit te vinden en vandaar uit te gaan trainen, mij heeft het heel erg geholpen om me heel erg in het rechtrichten te gaan verdiepen en zo is mijn slome paard veel meer voorwaarts geworden in haar beweging waardoor ook haar tempo beter is geworden, heeft echt tijd nodig en vooral je eigen ontwikkelen, jij bent de gene di ehet paard rijd en misschien ben je zelf niet actief en open genoeg, een zweep en sporen zijn nooit de oplossing , die komen pas aan bod als je wil gaan verfijnen,
Misschien heb je wat aan de site www.paardenbegrijpen.nl is een heel paard vriendelijke manier om je paard goed te trainen,

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:28

Misschien heeft je paard mineralen en vitamines te kort?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:43

Een week is ook niet erg lang, om het effect van je haver te beoordelen. Hoeveel haver geef je eigenlijk? Ik denk dat je wat geduldiger moet zijn voordat je besluit dat het niet helpt. Een paard dat hard werkt moet goed eten, dus het kan best zijn dat hij een paar kilo nodig heeft.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:43

cadee schreef:
Hallo,
ik heb een paard dat nog al heel lui is.
sporen en zweep worden evengoed genegeerd ?
ik zou niet weten hoe ik dit paard actief kan laten werken en paardvriendelijk blijven ....

cadee schreef:
[wanneer druk niet helpt eens goed benen geven, wanneer dat niet helpt tik van de zweep..

Zo train je dus een paard om alleen te reageren op extra druk van been en zweep!! Misschien beloon je hem zelfs ook daarvoor.

Het kan geen kwaad om een tikje met je zweep te geven als hij niet reageert op je been. Als je dan reactie krijgt dan moet je gelijk daarna altijd een test uitvoeren om op een lichte hulp voorwaarts te gaan, als hij dat doet, dan pas belonen!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:45

Heb je les?

Heeft het paard voldoende afwisseling?

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:08

Ik heb precies het zelfde probleem.
Gewoon consequent blijven word mij altijd gezegd, maar merk daar nog niet veel aan bij mij paard :P

Ik lees zeker even mee in dit topic :)

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:43

ik denk dat er iets met zijn gezondheid is, maar mischien moet je wat meer variatie brengen en vvaker doen wat hij leuk vind.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:59

midgie schreef:
Misschien wat meer je eigen in de techniek gaan verdiepen, ook de theorie
Je paard heeft een eigen basis tempo, aan jou de taak dat uit te vinden en vandaar uit te gaan trainen, mij heeft het heel erg geholpen om me heel erg in het rechtrichten te gaan verdiepen en zo is mijn slome paard veel meer voorwaarts geworden in haar beweging waardoor ook haar tempo beter is geworden, heeft echt tijd nodig en vooral je eigen ontwikkelen, jij bent de gene di ehet paard rijd en misschien ben je zelf niet actief en open genoeg, een zweep en sporen zijn nooit de oplossing , die komen pas aan bod als je wil gaan verfijnen,
Misschien heb je wat aan de site http://www.paardenbegrijpen.nl is een heel paard vriendelijke manier om je paard goed te trainen,

daar dacht ik ook al aan ;) goede tip !

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:34

ff serieus waarom zou je paard lui zijn??

een paard is van nature helemaal niet lui!!

miss is het de steeds herhaalde oefeningen zat??
miss heeft het een ziekte??
miss bloedarmoede??

ik zou er toch even naar laten kijken of probeer je paard iets enthousiaster te maken