Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xstefanie

Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:05

Hee,
ik heb ff een vraagje
ik rijd met mn paard vaak buiten,
alleen hij is behoorlijk fel buiten.
met welke hulpteugel zou ik dan het best kunnen rijden, hij hoeft er totaal niet van in de krul te lopen,
maar dat het wel helpt op het moment dat hij gaat scheuren.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

xx :+

Fireheart

Re: Een geschikte hulpteugel voor buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:06

ik denk niet dat een hulpteugel hier echt mee zal helpen,
misschien kan je meer gaan oefenen met overgangen rijden,
meer controle over je paard krijgen.
Misschien een instructeur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:08

Slof.
Knoop erin, lekker laten liggen, maar op het moment dat ie er vandoor vliegt kan je hem erbij pakken.
Er is hier trouwens laatst een hele discussie over geweest, even kijken of ik hem kan vinden.

[RT-D] hoe denken jullie over deze uitspraak?

(even vanuit gegaan dat dressuur matig wel ok is, alleen voor het wegrennen mocht het gebeuren dat je meer te vertellen hebt. Als het wegrennen vaak gebeurd moet je trainen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-10 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:09

Je kan er een martingaal aan doen.
Maar als een paard wilt gaat hij met welke hulpteugel dan ook.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:10

martingaal?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:10

Op het moment dat jouw paard gaat scheuren is er iets ernstig mis in de opvoeding, het paard wil niet naar je luisteren. En dat los je absoluut niet op met een hulpteugel.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:16

Ik vind slof veel te gevaarlijk voor buiten. Stel je voor dat je paard erin trapt, dan gaan jullie allebei tegen de vlakte.

Mijn paard wordt soms ook heet als we naar buiten gaan. Dat heeft met rijtechnisch of opvoeding niks te maken. In de bak is ze perfect aan de hulpen maar het is gewoon een opgewonden standje en ze galloppeert heel graag. Ik vind dat ik met een martingaal (geen vaste, maar zo een met ringtjes aan de teugels) net dat ietsje meer te vertellen heb.

Laat je niet wijsmaken dat je hiervoor geen hulpteugel mag gebruiken. Als je de weg op gaat moeten het stuur en de rem er gewoon goed op zitten en als je daar een amrtingaaltje voor nodig hebt zie ik echt geen probleem. Je kan er je paard echt geen pijn mee doen want hij werkt alleen in als ze zelf gaan wringen. Als ze hun hoofd laag brengen en ontspannen doet de martingaal niks.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:17

Ik denk dat een martingaal het beste is voor buiten.
Dan heb je net even wat meer controle, en dat is wat jij zoekt toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:19

Rapperijder schreef:
Ik vind slof veel te gevaarlijk voor buiten. Stel je voor dat je paard erin trapt, dan gaan jullie allebei tegen de vlakte.

Mijn paard wordt soms ook heet als we naar buiten gaan. Dat heeft met rijtechnisch of opvoeding niks te maken. In de bak is ze perfect aan de hulpen maar het is gewoon een opgewonden standje en ze galloppeert heel graag. Ik vind dat ik met een martingaal (geen vaste, maar zo een met ringtjes aan de teugels) net dat ietsje meer te vertellen heb.

Laat je niet wijsmaken dat je hiervoor geen hulpteugel mag gebruiken. Als je de weg op gaat moeten het stuur en de rem er gewoon goed op zitten en als je daar een amrtingaaltje voor nodig hebt zie ik echt geen probleem. Je kan er je paard echt geen pijn mee doen want hij werkt alleen in als ze zelf gaan wringen. Als ze hun hoofd laag brengen en ontspannen doet de martingaal niks.

Daarom de knoop :)

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:33

Ja ik heb een slof al geprobeert maar dat vond ik zelf niet egt een goede oplossing,
Ja ik ga gewoon een martingaal aanschaffen en het proberen.
Ik weet niet egt veel van zn opvoeding want heb hem nog niet lang.
maar in de bak is hij super lief alleen hij heeft altijd goede vaart erin. Buiten is het ook geen gemenigheid maar hij weet van zich zelf dat hij groot en sterk is en vind het gewoon lekker om hard tegaan.
heb er geen problemen mee alleen het terugnemen lukt bij hem niet, hij wil niet stoppen wanneer ik het wil alleen wanneer hij uitgerent is :+

en heel erg bedankt voor de goede informatie :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:41

Buiten ook goed opvoeden dus. Ik had een tijdje een paard onder mijn kont wat altijd heel erg heet werd tijdens buitenritten maar nog wel heel goed luisterde naar hulpen. Was in het begin wel anders hoor :D := Veel oefenen, veel overgangen rijden helpt mogelijk wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:41

Met het wegrennen, is het dan kop naar de sterren, en dat jij dan niks meer te zeggen heb?

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:44

Ja hoofd in de lucht en rennen maar!
der heeft ook een tijdje een elastiek aan gezeten want dat was verstandig volgens de eigenaar maar dan niet over de oren alleen door het bit en dan aan een knoop vast dat werkt opzich wel goed ma snelheid blijft het zelfde en hij pakt nogsteeds het bit tussen de kiezen..

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:50

Ik heb er voor buiten een thieleman aan hangen, als ze het in haar hoofd krijgt gooit ze ook haar hoofd in de lucht.
Ik heb de theileman aan het eerste ringetje zitten, zodat als ze normaal loopt er geen last van heeft.
Als ze echt blijft klieren, heb je hem snel genoeg een ringetje strakker gezet.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:52

Ja ik heb zelf een thiedeman liggen en heb ook teugels daarvoor dus ga ik dat eens ff proberen. bedankt <3

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:54

Martingaal is echt super! Hij doet niets als je normaal rijd maar zodar ie ervan tussen gaat werkt ie wel!

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:58

ik ga het gewoon allemaal proberen!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:02

Naar mijn idee los je dit echt niet op dmv een hulpteugel :n Mijn pony is ook nogal heet buiten, vooral als ik een stukje galoppeer oid neemt hij nog wel eens het bit tussen de kiezen en krijg hem dan moeilijk terug. Dit moet je oefenen. Neem gewoon iemand mee op een rustig paard die het buitenrijden gewent is en niet aan de haal gaat.
Ik zou er zeker geen slof omhangen, of een martingaal of al die andere hulpdingen, als je paard echt aan de haal gaat helpt al die extra troep echt niet :n

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:05

ja okeee een vriendin die rijd wel is mee en dan gaat het super maar zodra die zo iets heeft van oh ik ben alleen dan gaat die lekker racen enzo, ik vind dat niet erg alleen moet hij weten dat ik de baas ben enzo maar dat komt zeker wel een x goed.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:08

Precies. Als ik alleen in het bos ben met mijn pony loopt ie bijna de hele tijd in passage/piaffe(bij wijze van spreken dan hè :P ), zo spannend en leuk is het dan allemaal. En dan kan hij ook zo ineens weg gaan. Gewoon kwestie van oefenen, eerst met iemand anders erbij. Als je er maar regelmaat in houdt.

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:11

ja dan probeeer ik het gewoon nog lekker zonder hulpteugel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:11

xstefanie schreef:
Ja hoofd in de lucht en rennen maar!
der heeft ook een tijdje een elastiek aan gezeten want dat was verstandig volgens de eigenaar maar dan niet over de oren alleen door het bit en dan aan een knoop vast dat werkt opzich wel goed ma snelheid blijft het zelfde en hij pakt nogsteeds het bit tussen de kiezen..

Vraagje, is het echt je eigen paard of een verzorgpaard o.i.d?

xstefanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:14

jaa verzorgpaard, maar mag er netzoveel mee doen als eigenpaard zegmaar, maar dn staat hij gewoon bij de eigenaar aan huis.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:15

Voor je al die hulpmiddelen gaat uitproberen, zou ik toch eerst even overleggen met de eigenaar. Ook al mag je er alles mee doen, toch eerst overleggen. Straks zitten jullie misschien anders met een verpest paard.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:17

Ik heb er buiten ook altijd een thiedemann aan hangen, just in case... Zolang zij normaal doet werkt hij ook niet in, mocht ze met het koppie in de lucht willen gaan stuiteren, dan wel. Niks mis mee, komt de veiligheid van mezelf en anderen alleen maar ten goede.