Manege wedstrijdje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xKnol

Manege wedstrijdje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 16:52

Hallo allemaal. :)
Laatst heb ik met mijn verzorgpaard mee gedaan aan manegewedstrijd bij ons op de manege (FNRS, proef: F8). De foto's zijn (helaas) alleen van het losrijden. Het was erg warm, daarom heb ik met losrijden nog geen jasje aan. Tijdends de proef was hij een beetje druk, maar toch 230 punten & eerste plaats, dus dik tevreden. Had trouwens een 9 voor mijn zit!! Een hele eer. :D I.v.m. een blessure in het verleden (rechtse achterbeen) is het helaas niet meer mogelijk dit paard in de sport te rijden, en daarom rijd ik er nu op (ipv de eigenaresse) om zoveel mogelijk te leren :D Het is een paard dat alles kan (Z gelopen), maar wel erg gevoelig is, waardoor het voor mij moeilijk te rijden is. Als je een klein foutje maakt merk je dat meteen aan hem. Echt een leerpaard dus. :D Ik ben er van overtuigd dat ik het ook kan, maar dat ik nog heeeeel veel moet oefenen haha :o

Ik ben benieuwd naar verbeterpunten/kritiek, want zoals de meeste ruiters wil ik natuurlijk constant mezelf verbeteren. Vanaf overmorgen krijg ik privéles met 'm! Daar ben ik echt superblij mee! :D Houd je niet in met kritiek geven, maar houd het een beetje netjes.
De foto's!

1. Vooraf
Afbeelding

2. Beetje zenuwachtig..
Afbeelding

3. Mag wat losser.
Afbeelding

4. -
Afbeelding

5. Boe. :+ (beetje jammer van mn tenen..)
Afbeelding

6. En ik weet dus niet echt wat ik van deze foto vind.. :?
Afbeelding

7. Ik kijk echt gespannen :P
Afbeelding

8. Neusje er meer uit!!
Afbeelding

9. (helaas) enige foto van de zijkant. ;) (hakken uitdrukken!)
Afbeelding

Mijn eigen kritiek staat boven de foto's! :D
Bedankt voor het kijken en de reactie! :)

_Sofie

Re: Manege wedstrijdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:55

Leuk paardje!
Ik vind dat je erg netjes rijdt, maar je beugels zouden wel ietsje langer mogen en probeer je hakken uit te drukken ;)
Voor de rest ziet het er heel vriendelijk uit :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:56

je moet inderdaad meer op je tenen letten en probeer hem/haar ook wat meer rond te rijden en niet alleen aan de teugel(dit zijn twee verschillende dingen!) verder vind ik dat je best netjes rijd!:D:D en 230 punten is echt voor mij dan ongekend hoog! verder beugels 2 gaatjes langer en neusriem 2 gaatjes hoger;)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:57

heb een iets wat me opvalt en dat is dat je beugels zeker wel 2 a 3 gaatjes langer mogen.
dan ga je zelf ook makkelijker zitten

verder ivnd ik het wel netjes hoor :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 17:02

moelly schreef:
je moet inderdaad meer op je tenen letten en probeer hem/haar ook wat meer rond te rijden en niet alleen aan de teugel(dit zijn twee verschillende dingen!) verder vind ik dat je best netjes rijd!:D:D en 230 punten is echt voor mij dan ongekend hoog! verder beugels 2 gaatjes langer en neusriem 2 gaatjes hoger;)

Beugels viel me ook al net op :) Neusriem was me laatst ook opgevallen en is een probleem, hij zit zo strak als mogelijk is, ga binnenkort even kijken of ik iemand ken die gaatjes bij kan maken ;)
Over rond rijden, ben ik het mee eens, al is het zo dat als ik de achterhand er meer onder rijd, ik m gewoon stuk rijd door de blessure uit het verleden, maar ik begrijp je punt. ;) Erg bedankt!

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:21

hee iris! :D
haha ik zag de foto en ik dacht heeeeeeeeeeeeee die ken ik haha.
ziet er super uit jo, je bent echt vooruit gegaan :P
probeer alleen je hakken netjes uit te drukken wat al werd gezegd, en ik vind eerlijk gezegd dat je je handen wel iets meer mag dragen, dat ze netjes boven de schoft staan. :D

voorderest ziet het er super uit hihi.
liefss <3

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 19:23

jackie1995 schreef:
hee iris! :D
haha ik zag de foto en ik dacht heeeeeeeeeeeeee die ken ik haha.
ziet er super uit jo, je bent echt vooruit gegaan :P
probeer alleen je hakken netjes uit te drukken wat al werd gezegd, en ik vind eerlijk gezegd dat je je handen wel iets meer mag dragen, dat ze netjes boven de schoft staan. :D

voorderest ziet het er super uit hihi.
liefss <3

lang niet gesproken zeg! heb je een berichtje gestuurd. :D
Ben het eens met het feit dat mijn handen nog wat hoger mogen.
zat laatst op hyves mijn foto's te bekijken van vorig jaar zomer en dat is zó verschrikkelijk :P
al kan je daar wel goed zien hoe erg ik vooruit ben gegaan. ;) Met name mijn handen, die zaten
toen zowat op mijn bovenbenen.. :\ echt beschamend gewoon ;)

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:39

Zo, dat heb je dan goed voor elkaar, om op zo'n paardje te mogen leren! :D Is een mooie kans voor je denk ik!

Je zit inderdaad al wel erg netjes. Alleen zal het zeker nog netter uit zien, als je je beugels langer hebt en je handen iets meer draagt. Hebben anderen ook al aangegeven.. ;)

Wil ook even vermelden dat ik het erg goed van je vind hoe je op vrijwel alle foto's vooruit kijkt :) Hebben veel mensen (waaronder ook ikzelf) nog veel moeite mee, dus ga zo door! ;)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 20:17

NienkeW87 schreef:
Zo, dat heb je dan goed voor elkaar, om op zo'n paardje te mogen leren! :D Is een mooie kans voor je denk ik!

Je zit inderdaad al wel erg netjes. Alleen zal het zeker nog netter uit zien, als je je beugels langer hebt en je handen iets meer draagt. Hebben anderen ook al aangegeven.. ;)

Wil ook even vermelden dat ik het erg goed van je vind hoe je op vrijwel alle foto's vooruit kijkt :) Hebben veel mensen (waaronder ook ikzelf) nog veel moeite mee, dus ga zo door! ;)

Dankjewel :D het is ook unieke kans en besef me al te goed hoe veel geluk ik heb :D
Erg bedankt voor het compliment. :o Je maakt me erg blij, vroeger keek ik namelijk alleen maar naar beneden. :P Gelukkig is daar goed op gehamerd door mijn instructice. :)

Matheso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:46

Beugels mogen idd een gaatje langer, en probeer je handen niet vast te zetten (weet niet of dat echt zo is, maar lijkt soms op de foto zo).
Succes :)

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 11:06

Matheso schreef:
Beugels mogen idd een gaatje langer, en probeer je handen niet vast te zetten (weet niet of dat echt zo is, maar lijkt soms op de foto zo).
Succes :)

Mhm.. heb zelf niet echt het gevoel dat ik mijn handen vast zet, maar zal er eens op letten. :) Ik moet zeggen dat we een tijdje geleden een periode hadden (waar deze wedstrijd ook in viel) dat het niet zo lekker liep.. alsof er iets mis was met onze communicatie. Maar we zijn er bovenop gekomen en nu zitten we weer in een super periode! :D

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:13

Ziet er netjes en vriendelijk uit hoor!

Paardje houdt precies wel nog wat vast. Probeer tijdens je losrijden (en gewoon in training) veel cirkeltjes te rijden en veel van stelling veranderen. Probeer er ook wat meer op te letten dat het paard zijn achterhand goed gaat gebruiken, rijd wat meer voorwaarts. De voorwaartse energie die je achteraan opwekt vang je dan vooraan op met je handen, waardoor het paard wat minder uit elkaar gaat vallen.

Houd je maar niet te veel bezig met die voorkant. Dat komt vanzelf wel als jullie wat verder staan, probeer dat rond lopen nu maar niet te forceren.

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:57

Senzafine schreef:

Paardje houdt precies wel nog wat vast. Probeer tijdens je losrijden (en gewoon in training) veel cirkeltjes te rijden en veel van stelling veranderen. Probeer er ook wat meer op te letten dat het paard zijn achterhand goed gaat gebruiken, rijd wat meer voorwaarts. De voorwaartse energie die je achteraan opwekt vang je dan vooraan op met je handen, waardoor het paard wat minder uit elkaar gaat vallen.

Houd je maar niet te veel bezig met die voorkant. Dat komt vanzelf wel als jullie wat verder staan, probeer dat rond lopen nu maar niet te forceren.

Ik wéét dat de achterhand er meer onder moet. Maar dit gaat niet. Hij heeft in het verleden een blessure gehad aan z'n rechter achterbeen, en als je de achterhand eronder probeert te rijden zal hij daar weer last van krijgen. :) Heb ik volgens mij al eerder verteld in dit topic.. je rijdt hem gewoon stuk. En dat is echt het laatste wat ik wil. Hij is niet voor niets de wedstrijdsport uit gegaan en niet voor niets wordt hij alleen recreatief gereden. ;) Voltes rijden en buigen oefen ik vaak met hem. Een tijdje terug was het zo erg dat ik hem niet eens meer goed recht kon stellen. |( Met behulp van instructrice is dat uiteindelijk weer gelukt. :D Nu zorg ik dat ik genoeg buig, maar ook genoeg recht blijf stellen, vooral binnenhoefslag, zodat hij zich niet vast kan houden aan de bakrand. Verder geloof ik absoluut niet dat ik focus op de voorhand en het 'rond' lopen forceer. In tegendeel. Ik focus me erop dat hij voorwaarts loopt op zijn eigen benen. Dat hij niet lekker een knikje maakt vlak achter zijn oren en daar blijft lopen, maar dat hij zijn hals en rug zoveel mogelijk gebruikt met rijden, voor zover dat mogelijk is, ivm met zijn blessure uit het verleden.
ik probeer geen excuus te zoeken voor jou commentaar ;) het is alleen zo dat hij een blessure heeft gehad aan zijn achterhand, dit vermeld staat in het topic en ik er alsnog veel reacties op krijg. Ik weet dat het niet goed is, maar dat zal het ook nooit worden met hem. Het gaat gewoon niet. Erg jammer. Ik snap ook hoe je aan je commentaar komt ;) hij loopt erg netjes met de voorhand, hij loopt er goed bij, niet te diep, maar de achterhand doet niets. Ik snap dat het dan lijkt alsof ik me focus op de voorhand. Alleen is het zo dat ik me niet op de achterhand kán focussen ivm de blessure en me dus meer focus op mijzelf (houding en zit), hoe de hulpen overkomen, en dat hij voorwaarts loopt. En ja, ik eis van hem dat hij er aan de voorkant netjes bij loopt, ookal kan de achterhand het niet 'meedoen'. Liever alleen de voorkant netjes en achter 'niet netjes' (d.w.z. achterhand niet goed onder hem) dan allebei niet netjes. :)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:21

Je kunt je beugels wat langer doen zo'n 2 gaten.
Hakken uitdrukken, en je tenen naar binnendraaien.
En bij sommige foto's kun je je been wel wat meer naar achter doen hoor, ze zitten best wel ver naar voren.
Veel succes!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:42

xKnol schreef:
Senzafine schreef:

Ik wéét dat de achterhand er meer onder moet. Maar dit gaat niet. Hij heeft in het verleden een blessure gehad aan z'n rechter achterbeen, en als je de achterhand eronder probeert te rijden zal hij daar weer last van krijgen. :) Heb ik volgens mij al eerder verteld in dit topic.. je rijdt hem gewoon stuk. En dat is echt het laatste wat ik wil. Hij is niet voor niets de wedstrijdsport uit gegaan en niet voor niets wordt hij alleen recreatief gereden. ;) Voltes rijden en buigen oefen ik vaak met hem. Een tijdje terug was het zo erg dat ik hem niet eens meer goed recht kon stellen. |( Met behulp van instructrice is dat uiteindelijk weer gelukt. :D Nu zorg ik dat ik genoeg buig, maar ook genoeg recht blijf stellen, vooral binnenhoefslag, zodat hij zich niet vast kan houden aan de bakrand. Verder geloof ik absoluut niet dat ik focus op de voorhand en het 'rond' lopen forceer. In tegendeel. Ik focus me erop dat hij voorwaarts loopt op zijn eigen benen. Dat hij niet lekker een knikje maakt vlak achter zijn oren en daar blijft lopen, maar dat hij zijn hals en rug zoveel mogelijk gebruikt met rijden, voor zover dat mogelijk is, ivm met zijn blessure uit het verleden.
ik probeer geen excuus te zoeken voor jou commentaar ;) het is alleen zo dat hij een blessure heeft gehad aan zijn achterhand, dit vermeld staat in het topic en ik er alsnog veel reacties op krijg. Ik weet dat het niet goed is, maar dat zal het ook nooit worden met hem. Het gaat gewoon niet. Erg jammer. Ik snap ook hoe je aan je commentaar komt ;) hij loopt erg netjes met de voorhand, hij loopt er goed bij, niet te diep, maar de achterhand doet niets. Ik snap dat het dan lijkt alsof ik me focus op de voorhand. Alleen is het zo dat ik me niet op de achterhand kán focussen ivm de blessure en me dus meer focus op mijzelf (houding en zit), hoe de hulpen overkomen, en dat hij voorwaarts loopt. En ja, ik eis van hem dat hij er aan de voorkant netjes bij loopt, ookal kan de achterhand het niet 'meedoen'. Liever alleen de voorkant netjes en achter 'niet netjes' (d.w.z. achterhand niet goed onder hem) dan allebei niet netjes. :)

Dat heb ik ook niet gezegd, integendeel zelfs, staat bij dat het er vriendelijk uitziet. Mijn reactie was eerder in de hoop dat je zou blijven rijden op de manier die je nu doet ivm hals/hoofdhouding. Dus voel je nu maar niet aangevallen ;)

Had het stukje over de blessure idd gemist, staat er ook maar even heel kort. Als je paard zijn achterhand niet meer correct mag gebruiken vrees ik wel dat jullie qua niveau niet veel meer kunnen vooruit gaan...

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:59

ziet er leuk uit!! Maar idd beugels mogen wel wat langer. Probeer ookje benen lang te houden hakken goed uit drukken. En denk om je tenen

Veel plezier nog met dit leuke paard

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:14

_Sofie schreef:
Leuk paardje!
Ik vind dat je erg netjes rijdt, maar je beugels zouden wel ietsje langer mogen en probeer je hakken uit te drukken ;)
Voor de rest ziet het er heel vriendelijk uit :)

ik ben nhet met je eens! ziet er erg leuk en vriendelijk uit!, op sommige foto's lijkt het als of je een beetje kapstok tenen hebt, maar miss ligt dat ook aan mij hoor ;)

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:33

vooral in het begin zie je veel spanning, maar later zie je dat de ontspanning wat meer komt :)
vind dat je je beugels wel een paar gaatjes langer mag doen! dan ziet het er over het algemeen ook een stuk beter uit, en vooral op foto 6 zie je heel erg dat je je tenen naar buiten draait, probeer hier op te letten!
succes ermee :D

xKnol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 16:55

klopt. qua niveau zal hij ook absoluur niet meer vooruit gaan :)
ik wel, blijf constant leren van zijn gevoeligheid. ;)

topic mag van mij op slot! bedankt allemaal :D