Tong over het bit gooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:43

Beste bokkers,

Ik zit al een tijdje met het probleem dat Lady altijd haar tong over het bit heen gooit.
Ik had altijd een enkel gebroken bit, tot op een dag ze er mee begon, en ze er niet meer van af kwam.
Toen ben ik over gegaan op een lepel bit, hier loopt ze heerlijk op.
Alleen ik wil beginnen met wedstrijden, en heb gelezen dat deze niet is toegestaan.
Nu heb ik een dubbel gebroken bit gekocht (koper kleurig).
En vandaag uitgeprobeerd, en weer gooit ze haar tong er over heen.

Ben bang dat welk bit ik ook probeer, ze het blijft doen.
Iemand enige ervaring hiermee? En wat doe je er aan zo dat ze het niet meer doet? Het hoofdstel kan ook niet strakker, want dan zit het haar niet goed meer.

Ik hoor graag wat tips, of wat advies voor een ander bit?

:)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:44

Geloof dat een losse tonglepel wel mag? ff regelement checken ;)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 13:46

amillia schreef:

Ja ik had het laatst ook al opgezocht, toen stonden er allerlei plaatjes van bitten welke wel en niet mogen, en het lepel bit stond er niet tussen.

Ook heb ik gehoord dat dit niet een vriendelijk bit is?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:46

Hallo TS!
Ik denk dat er toch pijn is.

Als een paard pijn heeft (Door het bit) en zijn tong erover heen legt stopt het drukken op die plek (Waar ie dus zo pijn aan had)Doe jij zo bit met tonglepel word de tong vastgezet en jij denkt mischien dat het opgelost is maar het paard kan de pijn niet meer verlichten.
Alsjeblieft laat je Tandarts er naar kijken! Het paard wil je wat vertellen!

Probeer is bitloos..

Ga AUB niet door met tong lepel , Sperriem etc .. Begin bij de wortel (Waarom doet mijn paard dit?) om het probleem op te lossen..

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:00

xTinkertje schreef:
Hallo TS!

Als een paard pijn heeft (Door het bit) en zijn tong erover heen legt stopt het drukken op die plek (Waar ie dus zo pijn aan had)Doe jij zo bit met tonglepel word de tong vastgezet en jij denkt mischien dat het opgelost is maar het paard kan de pijn niet meer verlichten.

Probeer is bitloos..

Ga AUB niet door met tong lepel , Sperriem etc .. Begin bij de wortel (Waarom doet mijn paard dit?) om het probleem op te lossen..

Ik snap wat je bedoelt, maar als Lady pijn heeft, laat ze dat duidelijk merken. En dan zou ze niet een tonglepel bit gaan acsepteren, maar gaan steigeren, bokken vandoor gaan, igg laten merken dat ze pijn heeft.

Elin_

Re: Tong over het bit gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:03

Alsnog.
Je zet de tong vast waardoor ze niets kan doen..

Anders zou ze het met een ''normaal'' bit haar tong wel normaal blijven doen..

Maar dat doet ze niet.. Dus je zal echt naar de bron moeten gaan van et probleem :)

TA vragen en mischien toch x bitloos proberen.

Net als met hulpteugels rijden.. je zou toch zonder moeten kunnen net als zonder een lepel ;)

Succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:18

johanna_ schreef:
amillia schreef:

Ja ik had het laatst ook al opgezocht, toen stonden er allerlei plaatjes van bitten welke wel en niet mogen, en het lepel bit stond er niet tussen.

Ook heb ik gehoord dat dit niet een vriendelijk bit is?

ik bedoel ook niet een lepelbit, een tonglepel zoals deze:

Afbeelding
of
Afbeelding
Citaat:
Artikel 119 - Hulpmiddelen
1. Het gebruik van mondbeschermers (gladde rubberen bitringen) evenals het gebruik van een tonglepel is in alle klassen toegestaan, bij het gebruik van een enkele trens.

@dresuurreglement , http://knhs.nl/objects/00017561.pdf. blz. 17

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:45

Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:13

idialist schreef:
Mijn paard doet deed dit ook voor lange tijd en niet vanwege pijn maar gewoon om onder het werk uit te komen. HIj kroop dan eerst achter de loodlijn sperde dan de mond en hoppa de tong erover. Door de neusriem en sperriem iets strakker vast te maken en goed met been te rijden naar de hand toe is het probleem opgelost.

Dat heeft je paard je vertelt? Dat ie dat doet omdat ie onder het werk wilt uitkomen ??

Dit is nou precies wat ik bedoel. Niet naar de kern gaan.. Maar gewoon maar de mond dichtsperren met sperriem

Wat het oog niet ziet is er niet... :n Het probleem blijft er hoor alleen je ziet het niet meer, maar het is er wel

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:24

ik ben het helemaal met tinkertje eens,
ga eesrt kijken of het geen pijn heeft, als het dat heeft probeer dat eerts op telossen,

doet hij het daarna nog, probeer dan eens een myler bit,
veel paarden die met de tong "spelen" reageren vaak goed op een myler bit

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:13

Ik ben het wel met idialist eens, goed met je been naar je hand toerijden zodat je wat meer verbinding hebt. Hij komt waarschijnlijk eerst los van je hand voordat hij zijn tong erover kan gooien, dus dit moet je voorkomen. De riempjes niet te los, zodat het gewoon net wat lastiger wordt. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste paarden hun tong over het bit gooien als gevolg van een aanleuningsprobleem.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 17:01

liesje1986 schreef:
Ik ben het wel met idialist eens, goed met je been naar je hand toerijden zodat je wat meer verbinding hebt. Hij komt waarschijnlijk eerst los van je hand voordat hij zijn tong erover kan gooien, dus dit moet je voorkomen. De riempjes niet te los, zodat het gewoon net wat lastiger wordt. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste paarden hun tong over het bit gooien als gevolg van een aanleuningsprobleem.

Bedankt, ik ga er mee aan de slag. :)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:18

Heb nog wel een toevoeging voor als je ermee aan de slag gaat: Als je paard tijdens het rijden zijn tong erover gooit, rijd dan gewoon door. Als je gaat stoppen om het weer goed te doen, heeft zijn gedrag voor hem positief gevolg! Gewoon doorrijden en af en toe even je hand naar voren doen zodat hij zelf kan proberen zijn tong er weer onder te doen. Pas als dat écht niet lukt, stoppen en hem helpen. Succes!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 17:58

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

in dit filmpje zie je duidelijk wat meerdere mensen je al gezegd hebben :) ( ongeveer bij 4mins , maar heel het filmpje is best wel fijn)
volgens mij is het dus inderdaad zo dat je paard je probeerd te vertellen dat hij pijn heeft.
hopelijk helpt dit je wat!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 18:01

Exponent schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

in dit filmpje zie je duidelijk wat meerdere mensen je al gezegd hebben :) ( ongeveer bij 4mins , maar heel het filmpje is best wel fijn)
volgens mij is het dus inderdaad zo dat je paard je probeerd te vertellen dat hij pijn heeft.
hopelijk helpt dit je wat!

Bedankt voor de link.
Ik heb dat filmpje een tijd terug ook bekeken, maar geef mijn twijfels of het klopt.
Aangezien ze in dit filmpje aangeven dat een enkel gebroken bit het slechtste bit is wat er bestaat, en dat het paarden vreselijk veel pijn doet in hun mond.
Als dit zo zou zijn, waarom is het dan nog steeds op de markt? Waarom is het toegestaan om er mee te rijden?

En ik weet dat Lady er geen pijn aan heeft, waarom? Omdat ik haar ken.
Heb al in meerdere situaties gestaan met haar, en ze laat het echt wel merken als zei pijn heeft.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 18:18

xTinkertje schreef:
Hallo TS!

Probeer is bitloos..

Met een tonglepel wordt de tong niet vast gezet. De lepel steekt naar achteren, waardoor de tong niet meer
over het bit gedaan kan worden. Is zeker niet erg om te gebruiken.
Er kan ook geprobeerd worden de neusriem strakker te doen of het bit hoger hangen.
Misschien een probleem met de aanleuning? Bitloos is natuurlijk geen oplossing.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 19:16

jeetje mina, wat afschuwelijk om dit te zien. Drukt ons, paardeliefhebbers, wel ff met de neus op de feiten. Ik ga gelijk mijn spareriempje ervanaf halen. Maar bitloos is ook wel rot als je Z start,heb wel het idee dat het bit in het filmpje niet precies is getekend hoe het echt in de mond ligt, maar filmpje kwam wel hard aan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:50

xTinkertje schreef:
idialist schreef:

Dat heeft je paard je vertelt? Dat ie dat doet omdat ie onder het werk wilt uitkomen ??

Dit is nou precies wat ik bedoel. Niet naar de kern gaan.. Maar gewoon maar de mond dichtsperren met sperriem

Wat het oog niet ziet is er niet... :n Het probleem blijft er hoor alleen je ziet het niet meer, maar het is er wel

Wat een onzin! Kun je niet meer zelf nadenken ofzo? Erg triest om iets wat een of andere volslagen idioot zegt zo klakkeloos over te nemen... Zolang als je met paarden werkt kun je zo niet beoordelen waarom een paard iets doet, er zijn ook in dit geval vele mogelijkheden! idd, aanleuning of klieren. Maar ook medisch of een harde hand... en zelfs nog een te onrustig bit.... (dubbelgebroken is heel onrustig in de mond, zeker in watertrens uitvoering.) dus wat je kan proberen:

Ander bit (bijvoorbeeld ongebroken)
Opletten of je paardlief wel goed aan het werk houd en de aanleuning behoud
Iemand laten kijken of je niet een te onrustige hand hebt (les?)
evt nakijken dierenarts(al verwacht ik daar niets, dus als laatste)

Dat van die neusriem geeft geen definitieve oplossing, dan was het nl al opgelost na een tijdje met lepelbit rijden. Hoe hoog hangt het bit(evt foto?) en hoe strak doe je wat voor neusriem?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:00

xTinkertje schreef:
Hallo TS!

Probeer is bitloos..

Mee eens ;

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:40

VEGASS schreef:
jeetje mina, wat afschuwelijk om dit te zien. Drukt ons, paardeliefhebbers, wel ff met de neus op de feiten. Ik ga gelijk mijn spareriempje ervanaf halen. Maar bitloos is ook wel rot als je Z start,heb wel het idee dat het bit in het filmpje niet precies is getekend hoe het echt in de mond ligt, maar filmpje kwam wel hard aan.

het zal inderdaad nog wel wat afwijken , maar heb na dit filmpje te zien eens enkele voeltests gedaan op de plaatsen waar het bit dus zou vallen, en effectief voel je dat er iets scherps zit. Nu rij ik ook nog niet bitloos hoor, verre van, maar ik weet nu wel wat een bit aanricht ( of tpch ongeveer) . Zo zien we nog maar eens dat paarden ons zoveel proberen te vertellen terwijl we dat helemaal niet doorhebben.. zo een filmpje zet je inderdaad wel even aan het nadenken!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:41

Enyaa schreef:
xTinkertje schreef:
Hallo TS!

Probeer is bitloos..

Mee eens ;

heb net hetzelfde laten zien , dus hierbij , HELEMAAL mee eens :D

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:45

Johanna59 schreef:
xTinkertje schreef:
Hallo TS!

Probeer is bitloos..

Met een tonglepel wordt de tong niet vast gezet. De lepel steekt naar achteren, waardoor de tong niet meer
over het bit gedaan kan worden. Is zeker niet erg om te gebruiken.
Er kan ook geprobeerd worden de neusriem strakker te doen of het bit hoger hangen.
Misschien een probleem met de aanleuning? Bitloos is natuurlijk geen oplossing.

als ik een lepel-bit zie zie ik toch echt twee lepels, een kleine voor achter en een grooter voor voor,
de groote voor zorgt ervoor dat het paard de tong niet terug kan trekken en dus niet over het bit kan gooien,
ik zie dit toch ook wel als vastzetten van de tong

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:05

Ja ik zou ook de oorzaak zoeken, 9 van de 10 keer heb je dit probleem zelf veroorzaakt, je zegt hij deed het eerst niet.
Dus wat is er gebeurd waarom hij het is gaan doen.
Het is in elk geval een teken van pijn ergens, hoe past het zadel?
Hoe is zijn rug hoe is jou zit, tanden heb je die na laten kijken.

Ik zou ook zeker de sperriem eraf halen die strakker aan snoeren vind ik dierenmishandeling, jij hebt het probleem veroorzaakt en het paard moet zijn mond gesnoerd , lekker lief ben jij voor het dier, tonglepen vind ik ook geen oplossing, zijn altijd dingen om het te verdoezelen, maar word er eer niet naar het paard geluisterd.
Hoe heeft hij zijn tong als je bitloos rijd?
Hoe heeft hij zijn tong als je zonder zadel rijd ?want het kan ook heel goed jou zit zijn wat hem ongemakkelijk laat voelen,
Hoe gebruik je het bit, weet je wel waarvoor een bit is?

Als er bij jou iets niet fijn zit dan los je het toch ook op, dus zoek voor je paard ook een oplossing, maar dan een met gevoel.

Kan het paard zijn kaken ontspannen, want als het hoofdstel te strak zit dan kan hij niet ontspannen in de kaken,
Maar zoek in elk geval de fout niet bij het paard, jij bent verantwoordelijk voor dit dier toch en je wil er perse op rijden , doe het dan goed en in elk geval met gevoel.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:26

Als ik de afgelopen jaren met mijn paard iets heb geleerd, dan is het dat je eerst medische problemen moet uitsluiten, alvorens je aan de slag gaat met andere dingen. Hoe goed je je paard ook denkt te kennen.

Ik sluit me dus aan bij degenen die aangeven je paard na te laten kijken door minimaal een tandarts. Bijkomend voordeel daarvan is, dat een goede TA je ook advies kan geven over de verdere aanpak.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 08:55

Exponent schreef:
heb net hetzelfde laten zien , dus hierbij , HELEMAAL mee eens :D

ja sorry zag het net pas :P