Ik klem mezelf vast in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Ik klem mezelf vast in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:19

Lucky is niet echt gewend aan de galop (ik rij hem nog maar net, hij is van een 10 jarig meisje wat niet lest...) en dat resulteert erin dat ik enorm veel moeite moet doen om haar in galop te krigjen. Wat ik nu merk is dat áls ik haar er eindelijk in heb, ik me niet kan ontspannen, want zodra ik ontspan, gaat ze weer draven. Dit is echt een heel lastig probleem, want ik 'klem'mezelf nu echt compleet vast, om haar maar niet terug te laten vallen. Dit is voor mezelf ook niet vol te houden en maakt de galop al helemaal niet prettig voor mijn rug (ik heb rugklachten, niet veroorzaakt door rijden). Wie heeft er tips voor me!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:31

Hallo,

Heel simpel gezegd: niet gaan klemmen :D Flauw hè :o Maar nu leer je de pony dat er geklemd moet worden om in galop te blijven. Arme toekomstige ruiters van deze pony :+
Ik zou eerst eens gaan werken aan de overgang naar galop. Daarvoor eerst de pony helemaal los rijden in draf en daarna gaan werken aan tempowisselingen tijdens de draf. Dus lekker doorgaan zitten, en op je zit tempo terugnemen en tempo versnellen.
Als dit goed gaat ga je werken aan de overgangen naar de galop. Aanspringen naar de galop zou ik doen vanuit het terugnemen in draftempo. Pony goed actief houden van achteren, tempo vertragen, en dán de hulp voor de galop geven. Niet erg als het niet meteen lukt, oefenen oefenen oefenen. Sommige mensen laten een paard wat moeilijk aangalopeert vanuit draf net zo hard racen totdat ze in galop valt, maar ik ben daar echt geen voorstander van. Dan is je draf ongecontroleerd, maar je galop ook.
Zit je in galop en de pony valt eruit omdat je niet klemt, geen probleem. Gewoon weer opnieuw beginnen. Mooie overgang voorbereiden en weer aanspringen in galop.
Voor de pony is het veel fijner als je ontspannen op zijn rug zit, dus hij zal het snel genoeg leren. Met klemmen zal ie eerder gaan vluchten, als ontspannen galoperen.

O ja.... pony natuurlijk super super belonen als ie aanspringt in de galop en níet boos worden als ie eruit valt, doen alsof je neus bloed en gewoon weer lekker overnieuw beginnen.

Succes ermee

Chezshir77

Re: Ik klem mezelf vast in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:53

Hoi
Bedankt voor je advies. Ik heb een groot probleem; ik kan niet lang doorzitten vanwege de rugproblemen. Ik kan dus wel even voor de overgang naar galop doorzitten, maar langdurig doorzitten kan ik niet meer. In galop heb ik normaliter geen tot weinig last van mijn rug, maar bij deze pony dus wel door dat geklem van me. Ik moet echt werken aan het voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. Ik denk ook dat het deels te maken heeft met haar ontzettend slechte conditie. Ze is echt ontzettend weinig gewend. Zou dat kunnen?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:18

Hallo,
Balen van je rugproblemen! Die oefeningen die ik schreef voor draf kunnen ook gewoon met lichtrijden; de tempowisselingen. Als de pony niet veel gewend is, dan moet ie nog veel leren en zou best kunnen dat het daardoor ook zo ongecontroleerd gaat.
Pfoe, als ik het zo lees, dan is het misschien voor je rug wel beter om deze pony niet meer te rijden. Is niet leuk natuurlijk, maar misschien kan eigenaresse van pony dan iemand anders zoeken om deze pony goed door te rijden. Als het ten koste gaat van je gezondheid dan lijkt het me dat niet echt waard.

groetjes,

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 14:23

Gooya schreef:
Hallo,
Balen van je rugproblemen! Die oefeningen die ik schreef voor draf kunnen ook gewoon met lichtrijden; de tempowisselingen. Als de pony niet veel gewend is, dan moet ie nog veel leren en zou best kunnen dat het daardoor ook zo ongecontroleerd gaat.
Pfoe, als ik het zo lees, dan is het misschien voor je rug wel beter om deze pony niet meer te rijden. Is niet leuk natuurlijk, maar misschien kan eigenaresse van pony dan iemand anders zoeken om deze pony goed door te rijden. Als het ten koste gaat van je gezondheid dan lijkt het me dat niet echt waard.

groetjes,

Nou dat vind ik wel wat ver gaan, ik hoef niet omdat ik niet goed kan doorzitten, gelijk de pony af te staan natuurlijk.
De pony is al 14 jaar, en er hoeft verder niks mee, dus we rijden evengoed wel recreatief.

Wat ik me net wel bedenk toen ik een ander onderwerp zat te lezen; bij het buitenrijden heeft ze een hele goede en fijne galop en hebben we dit probleem helemaal niet! Ik hoef ze dan ook amper aan te sporen, ze wil zelf ook graag een stukje galopperen! Dat is eigenlijk best gek nietwaar?