Bitloos hoofdstel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lanita

Bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:55

Mijn Haflinger merrie Lanita en ik waren de afgelopn 1,5/2jaar erg actief met dressuur.
We zijn begonnen op rampzalig niveau en geïndigd op L2 niveau ongeveer, maar omdat het hobby was en geen sport zijn we gestopt omdat ik onze band belangrijker vind dan presteren.

Nu zijn we gewoon van alles een beetje wat aan het doen, op zoek naar een nieuwe
hobby om samen te doen.
Lekker veel buitenrijden, vrijheidsdressuur, en bitloos rijden sprak me ook erg aan om eens
te proberen.

nu heb ik gereden met zo'n bitlooshoofdstel;
Afbeelding
*foto van internet.

Buiten gaat het prima met dit hoofdstel, ze reageert heel goed, stopt netjes,
het sturen gaat ook heel netjes.

Maar in de bak wil ze absoluut niet nageeflijk of iets gaan lopen..
ze buigt ook niet echt helemaal lekker..

Ik voelde dat ze rechtsom ook iets wat vast zat.. en dacht dat dit de reden was..
ik heb dus mn hoofdstel met trensje omgedaan, en na even haar achterhand activeren en wat
voltes liep ze gewoon lekker ontspannen nageeflijk als altijd.
Na een half uurtje was ze weer lekker los, en vandaag heb ik haar weer even gereden met
bitlooshoofdstel maar ze wilt gewoon niet zakken..
en ik ga niet lopen, trekken of iets want dan kan ik het helemaal op mn buik schrijven..
mevrouwtje pikt dat namelijk niet :o (logisch).

Denken jullie dat ze het misschien niet snapt?
of dat misschien een ander systeem beter gaat werken bij haar?

Graag jullie advies&tips! :D

Chezshir77

Re: Bitloos hoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:20

Das toch maf, ik heb dus sinds vandaag hetzelfde hoofdstel omgehangen en ervaar het precies andersom!! Lucky laat juist haar hoofd zakken, ipv deze hoog te houden wat ze met bit doet.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:24

Zo'n hoofdstel, precies hetzelfde.
Afbeelding

Ze gaat gewoon keihard tegen de druk in...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:55

Niet ieder paard reageert hetzelfde op ieder bitloos hoofdstel. Het is wat dat betreft toch echt een kwestie van uitproberen wat het beste voor jou en je paardje werkt.
Ik rijd mijn paardje meestal op een marylot bloem en vind dit tot nog toe de fijnste bitloze optoming die we hebben.

Als je zegt dat ze wel goed te sturen en te remmen is zou ik het zeker gewoon nog even volhouden en proberen. Het kan best dat ze het niet direct helemaal snapt en/of er anders op reageert dan een bit.
Als ze de 'basishulpen' blijkbaar wel snapt (stuur/rem/gas) en jij je release goed weet te timen is het een een kwestie van tijd voordat het kwartje valt lijkt me. Lukt dat niet, kun je altijd nog een andere optoming met 'directe release' als een sidepull, glucksrad of bloem proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:21

Zoals niet elk paard hetzelfde reageert op een bepaald mondstukje (bit), reageert ook niet elk paard hetzelfde op een bitloos hoofdstel.
Mogelijk heeft jouw paard het 'wijken voor druk' toch minder helder voor de geest staan dan je vooralsnog dacht, maar de kans dat het dier dit systeem niet prettig vindt is ook niet ondenkbaar.

Kun je je paard bv op je stalhalster wel fijn rondrijden, met de teugels aan de zijkanten?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:15

Ik had hiervoor de norton, en ik moet zeggen dat ik die wel wat duidelijker vond dan die ik nu heb van ruitersportshop. als het nu echt niet gaat met deze dan is een ander bitloze misschien wel beter voor jouw paard.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:50

Mèt bit ontspan je je hand zodra je paard iets nageeft. Bij dit hoofdstel voelt je paard het ontspannen van je hand minder snel omdat het geen rechtstreeks "lijntje" van je hand naar het hoofd is, maar door de weerstand van de ringetjes waardoor de teugel loopt wordt die ontspanning iets vertraagd. Daardoor is het wat lastiger te begrijpen voor je paard.
Daar komt nog bij dat je buitenteugel nu je binnenteugel is geworden en andersom. Dit is even omschakelen voor de ruiter.
Ik rijd zelf ook niet fijn met dit hoofdstel, mijn paard ging gedurende het uurtje trainen steeds slechter lopen.
Probeer het eens met een halster en twee touwtjes, en dan gewoon hetzelfde rijden als met bit. Ik heb met verschillende paarden ervaren dat die hier direct goed op reageren en dressuurmatig te rijden zijn. Als dat goed bevalt kun je eens het sidepull-hoofdstel proberen. Dit werkt ongeveer hetzelfde maar zit beter dan een halster. Ook een lage neusriem kun je hiervoor prima gebruiken.
Nog een tip voor het rijden met je huidige hoofdstel: probeer niet met aanleuning te rijden als ze nageeft, maar laat de teugels in een boogje hangen en neem ze alleen op wanneer je een hulp geeft.
Succes!

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 16:35

Motje11 schreef:
Mèt bit ontspan je je hand zodra je paard iets nageeft. Bij dit hoofdstel voelt je paard het ontspannen van je hand minder snel omdat het geen rechtstreeks "lijntje" van je hand naar het hoofd is, maar door de weerstand van de ringetjes waardoor de teugel loopt wordt die ontspanning iets vertraagd. Daardoor is het wat lastiger te begrijpen voor je paard.
Daar komt nog bij dat je buitenteugel nu je binnenteugel is geworden en andersom. Dit is even omschakelen voor de ruiter.
Ik rijd zelf ook niet fijn met dit hoofdstel, mijn paard ging gedurende het uurtje trainen steeds slechter lopen.
Probeer het eens met een halster en twee touwtjes, en dan gewoon hetzelfde rijden als met bit. Ik heb met verschillende paarden ervaren dat die hier direct goed op reageren en dressuurmatig te rijden zijn. Als dat goed bevalt kun je eens het sidepull-hoofdstel proberen. Dit werkt ongeveer hetzelfde maar zit beter dan een halster. Ook een lage neusriem kun je hiervoor prima gebruiken.
Nog een tip voor het rijden met je huidige hoofdstel: probeer niet met aanleuning te rijden als ze nageeft, maar laat de teugels in een boogje hangen en neem ze alleen op wanneer je een hulp geeft.
Succes!

Hele fijne tip, ga ik zeker proberen!
Had er ook niet bij na gedacht dat mn buitenteugel nu mn binnenteugel was :z
Het probleem ligt denk ik ook deel bij mij, het is voor mij ook wennen..
de basis gaat allemaal goed(sturen, stoppen etc), maar het nageeflijk worden lukt gewoon niet, en
met een gewoon trens hoofdstel wel.

Ga het morgen eerst even proberen met het stalhalster..
En ook nog even met het bitloze hoofdstel!

inggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:24

Zoals je het vertelt lijkt het of ze het niet snapt...

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:38

ik vraag mezelf eigenlijk een beetje af wat voor uitdaging zie je hierin??

ik geloof niet dat het rijden van bit verkeerd hoeft te zijn
tuurlijk er zijn mensen die het bit op een verkeerde manier gebruiken maar toch..

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:23

Niet persee een uitdaging, maar afwisseling en iets nieuw is altijd leuk ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:29

[quote="Lanita"]Zo'n hoofdstel, precies hetzelfde.
Afbeelding

Ze gaat gewoon keihard tegen de druk in...[/quote]

een kin gekruisd hoofdstel is ook niet bedoelt om druk mee te geven.
Je kan de teugels wel wat aannemen echter geen druk geven.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 18:13

Waarom is dit dan een hoofdstel waarmee je kan dressuren?
daar voor heb je toch wat druk nodig hoor, ze moet wel mn hand op kunnen zoeken en
dat kan nauwlijks met een losse teugel.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 18:28

Lanita schreef:
Waarom is dit dan een hoofdstel waarmee je kan dressuren?
daar voor heb je toch wat druk nodig hoor, ze moet wel mn hand op kunnen zoeken en
dat kan nauwlijks met een losse teugel.

dressuur doe je ook veel met je benen

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 19:42

Dit is ook geen ideaal dressuur hoofdstel, is mijn mening dan.
Je kan daar beter een kaakgekruisd of sidepull hoofdstel voor gebruiken...

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 20:17

Oke, ga ik die ook nog eens proberen.

Klopt dressuren doe je ook met je benen, je zit, stemcomando's etc.
maar je moet toch van voor wat op kunnen vangen he.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:56