Vraagje voorwaarts neerwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Vraagje voorwaarts neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 20:28

Ik ben eigenlijk altijd paarden gewend die met hun neus in de lucht lopen, wat ik ook doe qua rijden.
Op dit moment rij ik een grote pony die eigenlijk nooit echt bereden is, maar waar altijd gewoon lekker mee gerommeld is door kleine meisjes.

Ik heb vandaag voor het eerst bitloos op haar gereden, en het viel mij op dat ze vanaf het eerste moment gelijk haar hoofd helemaal laag doet, haar nek iets opkrult en dat terwijl ik nauwelijk tot geen contact had met de neus van de pony.
Is dit nu wat ze bedoelen met het voorwaarts-neerwaart principe? Ze heeft dit met bit nooit gedaan (altijd neus in de lucht).
Is dit een goed teken?

ZusJacobs

Re: Vraagje voorwaarts neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:18

Als ze niet zwaar in de hand is en makkelijk voorwaarts te rijden is zou het wel goed moeten zijn! :) Fijn dat ze bitloos zo lekker reageert!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:19

Nee, helemaal niet zwaar in de hand, en makkelijk voorwaarts. Het is gewoon heel apart, dat ze haar hoofd zo laag doet, nekje heel ontspannen rond. Ben echt verbaasd!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:52

Tis alvast een mooi begin, paarden die bijna van zichzelf zo gaan lopen zijn eigenlijk makkelijker te trainen.
Zeker wel opletten dat het paard niet achter de teugel gaat lopen want das eigenlijk nog erger dan , juist nog niet aan de teugel.
Maar onthou nu begint het pas natuurlijk, nu ga je die achterhand er moeten gaan onderrijden, buikspieren net iets meer aanspannen zodat de ruiter net iets hoger gedragen zal worden.
Veel oefenen op laterale buiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:55

Hoofd laag zegt nog lang niet alles, het gaat om het lichaamsgebruik verder. Ik zie ook zeer regelmatig foto's op bokt van paarden die "zo lekker ontspannen met het hoofdje laag" lopen waarbij ik toch echt dieren zie zie alle hulpen ontwijken en hun lijf vastzetten.
Staar je dus niet blind op 't koppie. Voel of het paard je 'optilt', nagefelijk is, of de passen krachtig en verend zijn en je hulpen fijn opgevolgd worden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:18

Ik heb helaas op dit moment geen les, omdat ik hier geen bak heb, en niet aan wil komen met een weiland om in te lessen, maar ik oefen dus wel op het land (en buiten). Het is dus lastig om naar jezelf te kijken, ook omdat ik daar alleen ben, verder geen andere ruiters in de buurt, dus ook geen oogje wat meekijkt.

Sonja, ik vind dat heel moeilijk. Hoe voel je dat een paard je optilt? De passen zijn krachtig, maar is het krachtig genoeg. De hulpen worden wel aardig opgevolgd, maar ik merk dat ze wel vaak haar voorkeur probeert door te duwen. Maar ik merk vooral dat als we dus een tijdje achter elkaar draven, ze steeds lager gaat met haar hoofd, en ik haar bijna niet meer hoef te drijven. Alsof ze van een stijve hark naar een soepeler gevoel gaat. Heel vreemd.

Toch maar eens ergens een advertentie plaatsen voor les aan huis, hoewel ik betwijfel of er instruteurs zijn die willen improviseren met de omgeving....?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:22

O die zijn er hoor. Ik sta ook regelmatig in weilanden en geïmproviseerde bakken les te geven. Ik (be-)oordeel niet op faciliteiten. Zolang de veiligheid maar niet in het geding komt zal het mij worst zijn waar ik les sta te geven, en ik denk dat er aardig wat collega's zo denken hoor.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:25

al is het idd bij wijze van spreken in de berm naast de snelweg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:29

Alleen bij suïcidale klanten en niet op no cure no pay-basis :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:31

Les is belangrijk, zonder kan het nooit beter worden.
En idd een mooie rijbak of binnenpiste heb je echt niet nodig hoor.
Het geeft soms net iets meer een veilige omgeving, en het is idd mooier, maar je kan echt een paard net zo goed gaan trainen midden in een bos, of op een stukje open weide of op een braakliggend stukje grond, ......

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:48

Fijn om dit te horen! Tja, je bent bijna geneigd je te schamen dat je vzp niet op een dikke pensionstal staat maar gewoon op een boerderij! Maar het bied ook zoveel voordelen! Maar goed, ik heb nu maar een advertentie geplaatst bij eenmaal andermaal voor een instructeur/trice en hoop op een reactie van iemand uit de omgeving!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:51

Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag geholpen hoor :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:44

Sonja schreef:
Jammer dat je niet in de buurt woont, anders had ik je graag geholpen hoor :)

Ja das zeker jammer.... ik hoop dat ik nog een goede ga vinden!