Bareback

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mel2linda

Bareback

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:11

Ik rijd mijn verzorgpony Boris 1 à 2 keer per week.
Boris is een kruising tussen een Welsh en een Arabier.
Hij is heel rustig en heeft nergens problemen mee, zolang hij maar ontspannen en met liefde gereden wordt. (zo ervaar ik het)
Als jij iets wil dat hij eigenlijk niet kan op dat moment, of als ik foute hulpen geef reageert hij er op en corrigeert mij.....
Behalve bij 1 ding. Hier kan ik niet wijs worden uit zijn reactie.

Het is misschien een hele domme vraag, maar...

Als ik bareback rijd, wil ik liever sturen met mijn zit, dan mijn benen of teugels.
Als ik rechtsom wil draaien... moet ik dan juist rechts gaan 'leunen' of links. Dus de richting die ik op wil of juist de tegenovergestelde.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Re: Bareback

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:18

Ga eens met je handen onder je kont zitten, en probeer zo uit wat voor jou het beste resultaat geeft. Kan je ook oefenen op het zadel. Het beste resultaat is wanneer je goed kan sturen, maar toch weinig beweegt ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:18

Wel je gewicht verplaatsen, dus die kan zwaarder maken en in je lichaam draaien waar je heen wil (kijken met je navel noemt men dat bij centered riding dacht ik), maar blijf recht boven je paard zitten. Probeer als het ware zelf de beweging te maken om die kant op te gaan, dan neem je je paard als het ware mee.

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 19:20

xXLianneXx schreef:
je moet niet naar een kant gaan hangen, als je rechtsom wil moet je op je binnenzitbeenknobbel zitten, je schouders naar binnen draaien waardoor je naven ook mee draait. Als het goed is gaat je buitenbeen automatisch iets naar achteren en je binnen been blijft op de plaats net zoals je heupen. :)

Haha ja dat bedoelde ik dus met leunen, ik kwam ff niet op de woorden haha
Laatst bijgewerkt door Mel2linda op 23-07-10 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:26

xXLianneXx schreef:
je moet niet naar een kant gaan hangen, als je rechtsom wil moet je op je binnenzitbeenknobbel zitten, je schouders naar binnen draaien waardoor je naven ook mee draait. Als het goed is gaat je buitenbeen automatisch iets naar achteren en je binnen been blijft op de plaats net zoals je heupen. :)

Nee, je draait om het been van de kant die je opgaat. Dus linksaf, gewicht linkerzitbeenknobbel, heup/schouders rechterkant komen naar voren, druk bovenbeen/knie drukken de rechterschouder naar links. Als je heel sterk indraait kan je linkerbeen naar achteren komt en het linkerachterbeen naar rechts drukken/centraal onder de massa laten plaatsen. Buik moet opzij om om je binnenbeen te kunnen buigen.

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 20:12

Tijdens de galop doet hij vaam moeilijker dan normaal. Bareback dan hè ;) hij gaat dwars door de bak heen!! Ligt dat aan mij of speelt hij gewoon een spelletje met mij, hij is soms nogal ondeugend, maar gewoon als grapje, als ik bijvoorbeeld een beetje sip ben gaat hij mij duwen of met zijn hoofd tegen mijn borst staan oid.

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 06:13

Ik wil ook met hem bareback gaan springen, maar hij went na de sprong altijd zo snel af dat ik er met zadel al bijna af kukel... Tips??

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 07:01

Om dat snelle wenden na de landing tegen te gaan, kun je af vanaf dat je toerijdt, focussen op de plek waar je na de sprong heen wil rijden.
Dus kijk naar een bepaalde bakpaal of iets wat daar staat.

Dan bewaak je met je beide benen, zodat hij bij ook maar ietsje neiging om af te wijken van die lijn rechtdoor gecorrigeerd wordt.
Dat kan heel licht als je er op tijd bij bent.

Het is vooral een kwestie van goed opletten en snel reageren van jouw kant.
Werkt zowel met als zonder zadel :)

Wat je vaak ziet is dat alle aandacht van de ruiter bij de hindernis ligt en zodra die gehaald is, er weinig sturing is voor het paard.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:40

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:09

Waarom zou je zonder zadel ineens op je zit willen gaan rijden?
Dat moet je altijd doen, dus ook met zadel zodat je zo min mogelijk met je teugels hoeft te sturen. Je paard kent dan de zithulpen en zal hierop reageren waardoor je steeds minder teugelhulpen nodig hebt.
Het gebruik van je binnenzitbeenknobbel staat hierboven al een paar keer goed uitgelegd. Ik wil er nog aan toevoegen dat in voor mijn gevoel die binnenzitbeenknobbel naar beneden laat zakken en mijn been lang maak terwijl mijn bovenlichaam recht blijft.
Probeer hem bij het springen met en zonder zadel altijd rechtuit te rijden na de sprong. Hiervoor kun je ook een poortje van 2 pionnetjes neerzetten waar je doorheen stuurt. Wanneer hij beter rechtuit gaat wordt het ook makkelijker te blijven zitten zonder zadel.
In galop denk ik dat hij in de gaten heeft dat jij wat minder stabiel zit en daarom letterlijk een loopje met je neemt. Gewoon oefenen en doorgaan.
Succes!

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 21:53

Motje11 schreef:
Waarom zou je zonder zadel ineens op je zit willen gaan rijden?
Dat moet je altijd doen, dus ook met zadel zodat je zo min mogelijk met je teugels hoeft te sturen. Je paard kent dan de zithulpen en zal hierop reageren waardoor je steeds minder teugelhulpen nodig hebt.
Het gebruik van je binnenzitbeenknobbel staat hierboven al een paar keer goed uitgelegd. Ik wil er nog aan toevoegen dat in voor mijn gevoel die binnenzitbeenknobbel naar beneden laat zakken en mijn been lang maak terwijl mijn bovenlichaam recht blijft.
Probeer hem bij het springen met en zonder zadel altijd rechtuit te rijden na de sprong. Hiervoor kun je ook een poortje van 2 pionnetjes neerzetten waar je doorheen stuurt. Wanneer hij beter rechtuit gaat wordt het ook makkelijker te blijven zitten zonder zadel.
In galop denk ik dat hij in de gaten heeft dat jij wat minder stabiel zit en daarom letterlijk een loopje met je neemt. Gewoon oefenen en doorgaan.
Succes!

normaal rijd ik alleen buitenritten. Hij kent de weg zo goed dat ik niet hoef te sturen. Het is practisch alleen recht uit en af en toe een bocht. En de weg er langs is ook niet echt zo goed dat ik met hem kan variëren...

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:20

Ik ga vandaag weer rijden, en ik ga alle tips dus ff uitproberen. Een bbp zijn we nog naar op zoek. De kleur die wij willen is nergens te vinden, weten jullie nog een adresje?? We willen iets fels zoals geel of lime

Mel2linda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 17:44

Ik heb vandaag bareback gereden en gesprongen. Het ging super!!

Van mij mag dit topic dus wel op slot. Ik start wel een nieuwe voor het bbp.

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 19:50

je moet gewoon altijd op je zit rijden!
dat is het allerbeste voor de rug!