Angstig.. paard kan steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Angstig.. paard kan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:41

Hallo.

Ik heb een eigen tinker ruin van 5.
Sinds kort heb ik elke maandag avond les met mijn eigen paard, bij mijn manege waar ik eerst altijd les had.
We rijden nu met dit mooie weer vaak buiten in de wei. De wei is erg groot. Ook staan er 2 bomen in met hekwerk er om heen in een cirkel. Alleen er lig zand en geen gras. We hebben er al stuk of 4 misschien 5 keer gerenden.

De laatste 2x dat we les hadden, moesten we 8tjes sturen om de 2 bomen heen.
Zodra het mijn beurt is om een achtjes te sturen en ik ben aan de kant van het hek en tussen de boom, word mijn tinker ongehoorzaam en wijkt van de boom af, steeds meer richting het hek. Ik moest hem terug rijden naar de boom ,maar hij bleef wijkend van de boom af lopen en hoe strak de teugels ook naar links stond, hij blijft rechts wijken naar het hek toe. Ik moest hem toen aan sporen en de neus de kan op zetten waar ik naar toe moest, toen ik aanspoorde begon hij te bokken en dreigde hij met steigeren. Toen stuurde mijn instructrice iemand anders op mij af zodat we samen terug konden lopen naar de groep. Ook dat wou niet en hij wou echt niet meer naar de groep. Uit eindelijk liep mijn instructrise op mij af en pakte hem bij het hoofdstel vast en nam me mee terug naar de groep.

Dat is de afgelopen 2x weken gebeurt, terwijl hij er voor elke gewoon goed met hem de achtjes kon maken, hij vond het wel even eng maar ik spoorde hem aan en hij luisterde gewoon.

Maar toen hij bokte en dreigde met steigeren moest ik hem aan sporen, maar ik durfde niet aan te sporen uit angst dat hij zou gaan steigeren.

Ik heb nog nooit op een paard gezeten die steigerd en ben er dus ook echt bang voor.
Bokken kan ik wel uit zitten.

Maar nu heb ik over 2 weken weer elke maandag les. Waarschijnlijk moeten we weer achtjes sturen en ik zit nu al in de zenuwen daar over.. Bang dat het weer gebeurt..

Wat moet ik doen? kom ik over die angst heen van het steigeren?

P.s excuuses voor het ingewikkelde verhaal, ik weet niet altijd hoe ik dingen moet typen en wat eerst en wat als laatst. :? :?
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 23-07-10 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Re: Angstig..paard kan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:43

Ik zou je toch echt over je angst heen zetten... En als je het echt niet durft de eerste paar keer iemand anders 8jes mee laten rijden om de bomen totdat hij wel rustig langs de bomen kan :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:45

Jou angst in combi met je paard die niet wil wat jij wilt is wel erg lastig.

Misschien is het handig om even iemand anders met hem de oefening te laten doen en hem er door te rijden als je het zelf niet durft.

Hij voelt dat jij bang bent en heeft inmiddels door dat hij daarmee onder het werken uit komt.

Daarna als hij het door heeft en dit goed gaat even vragen aan je instructrice om samen door te pakken. Zij evt als drijvende persoon meelopend. Hij moet voorwaards blijven.

Hoe je van de angst af kan komen weet ik niet. Heb zelf daar nooit last van gehad.

(als je paard trouwens naar rechts wijkt dan moet je begrenzen met je rechter teugel ipv strakker pakken links, anders gaat hij steeds verder over de schouder er uit naar rechts)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:45

Peelie schreef:
Ik zou je toch echt over je angst heen zetten... En als je het echt niet durft de eerste paar keer iemand anders 8jes mee laten rijden om de bomen totdat hij wel rustig langs de bomen kan :)

Dat hebben we gedaan, we zijn met 2 paarden de achtjes gaan stuuren en nog blijft hij wijken naar het hek. Het andere paard loop meer, maar hij trek zich er niets van aan.

@Miepie1980 , voor dat zij het hoofdstel vast pakte liep ze ook al drijvende persoon mee. Ook dat werkte niet..

Iemand anders of mijn instructrise op mijn paard zetten gebeurt daar niet, ze vind dat ik het zelf moet doen omdat het mijn paard is
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 23-07-10 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:46

En dan heb je weer les in een groep?

Zeg tegen je instructeur/instructrice dat je het eng vindt en dat je bang bent dat je paard gaat steigeren. Als je een goede instructrice hebt dan helpt ze je hierover heen. Misschien is het een idee om voordat je groeps(?) les krijgt een privé lesje te nemen? Dan kunnen jullie in alle rust even naar het probleem kijken en kijken hoe jullie het samen goed op kunnen lossen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:50

zap schreef:
En dan heb je weer les in een groep?

Zeg tegen je instructeur/instructrice dat je het eng vindt en dat je bang bent dat je paard gaat steigeren. Als je een goede instructrice hebt dan helpt ze je hierover heen. Misschien is het een idee om voordat je groeps(?) les krijgt een privé lesje te nemen? Dan kunnen jullie in alle rust even naar het probleem kijken en kijken hoe jullie het samen goed op kunnen lossen.

Ik heb voor de 4 groepslessen al 3 prive lessen gehad, alleen in de bak, en in de bak is er niets aan de hand.

Over 2 weken, dus niet volgende week maandag, maar die maandag er na heb ik weer groepsles

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:54

Citroen22 schreef:
Peelie schreef:

Dat hebben we gedaan, we zijn met 2 paarden de achtjes gaan stuuren en nog blijft hij wijken naar het hek. Het andere paard loop meer, maar hij trek zich er niets van aan.

@Miepie1980 , voor dat zij het hoofdstel vast pakte liep ze ook al drijvende persoon mee. Ook dat werkte niet..

Iemand anders of mijn instructrise op mijn paard zetten gebeurt daar niet, ze vind dat ik het zelf moet doen omdat het mijn paard is

Toen zij de vorige keer als drijvende persoon mee ging was het leed al geschied en was je paard al niet meer met jou bezig.
Het zou handig zijn als zij nu gelijk even mee loopt en ingrijpt voordat de situatie uit hand loopt en jij dus angstig wordt.

Als er niemand anders op mag dan zul je het toch zelf moeten doen. Rustig blijven, diep doorademen, vooral proberen te ontspannen.

Steigeren lijkt erg eng maar zolang ze niet steil recht overeind staan is het prima uit te zitten.
Probeer altijd je paard voorwaards te houden op stem en been. Niet boos worden, belonen als hij de goede kant uit gaat.

Als je te gespannen wordt dan zou ik even stoppen met de oefening en eerst de basis weer vertrouwd laten worden.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:56

Ze voelen het meestal feilloos aan als je wat angstig wordt...probeer anders eerst aan de hand erlangs te lopen, beetje kletsen, beetje vertrouwen winnen..Mocht je er nog geen goed gevoel bij hebben, idd zoals Peelie aangeeft, wellicht even iemand anders je paard vertrouwen laten geven, en dan toch zelf proberen.
Hoop dat het je lukt. :(:)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:05

Miepie1980 schreef:
Toen zij de vorige keer als drijvende persoon mee ging was het leed al geschied en was je paard al niet meer met jou bezig.
Het zou handig zijn als zij nu gelijk even mee loopt en ingrijpt voordat de situatie uit hand loopt en jij dus angstig wordt.

Als er niemand anders op mag dan zul je het toch zelf moeten doen. Rustig blijven, diep doorademen, vooral proberen te ontspannen.

Steigeren lijkt erg eng maar zolang ze niet steil recht overeind staan is het prima uit te zitten.
Probeer altijd je paard voorwaards te houden op stem en been. Niet boos worden, belonen als hij de goede kant uit gaat.

Als je te gespannen wordt dan zou ik even stoppen met de oefening en eerst de basis weer vertrouwd laten worden.

Hoe moet ik dan zitten met steigeren? ik ben zo bang dat we samen achterover klappen.
Belonen als hij goede kant op gaat heb ik gedaan . En rondje er na moest ik weer en deed hij het weer.
Ik kan wel stoppen met de oefening, maar ik rij in een groepsles en ik kan niet zomaar zeggen wat het me goed lijkt, En ik zelf weet dat je pas moet stoppen als het goed gaat, anders onthoud het paard het laatste wat hij heeft gedaan juist het best.

Hij heeft verder nooit gesteigerd, het is een lief, ondeugend maar toch vaak wel een braaf paard..

Me instructrice houd er ook rekening mee, ze weet dat ik het dood eng vind als hij zo weer begint te doen.

Ik kan idd volgende x proberen hem rechts te begrenzen.

MarliesV

Re: Angstig.. paard kan steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:08

Als je paard steigerd moet je 2 dingen doen. Handen naar voren en je bovenlichaam ook. Niet plat op je paard maar wel meegeven. Dus niet achterover leunen of aan de teugels trekken.

Ook direct je been er aan houden. Dus voorwaards houden. Zodra hij land moet hij vooruit en niet weer omhoog.

Rustig blijven, hoe moeilijk het ook is. Rot hoor dat je er bang van bent geworden.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:11

Ik snap dat je bang bent dat je paard gaat steigeren, maar ook hier zit verschil in. de ene gaat heel hoog, maar sommige gaan heel laag. Ik weet wel zeker dat jouw paar jouw angst goed aanvoelt en dat hij daarom misschien vervelender wordt. Het beste is om je over de angst heen te zetten. Dit kan natuurlijk even duren. Maar je moet hem gewoon helpen / aanpakken. Is hij bang dan tegen hem praten van toe maar goed enz en hem aansporen. Maar speelt hij een spelletje moet je hem echt aanpakken, anders kan het zo zijn dat hij vaker gaat staken.
misschien is het een idee om een bodyprotector aan te trekken en voel je je daar wat veiliger in.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:16

Als ik jouw verhaal zo lees is jouw paard wat bang van de boom ( die is namelijk groot en bijt haha ;) ) en wijkt daarom naar het hek. Ik zelf zou niet gekozen hebben voor de manier die jouw instructrice heeft gekozen namelijk het met de neus naar de boom zetten en dan aandrijven ik zelf zou het juist het paard iets meer de andere kant op laten kijken om zo de aandacht van de boom iets af te leiden. Wanneer hij naar rechts uitwijkt juist een volte die kant op maken en er elke keer weer voor zorgen dat ie gerustgesteld wordt met dwingen los je niks op. Misschien kan jouw instructrice eens meelopen naar de boom en hem er eens rustig naar laten kijken? Je moet het met de instructrice er over hebben over jouw angst zodat zij je kan helpen hier overheen te komen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:21

Miepie1980 schreef:
Als je paard steigerd moet je 2 dingen doen. Handen naar voren en je bovenlichaam ook. Niet plat op je paard maar wel meegeven. Dus niet achterover leunen of aan de teugels trekken.

Ook direct je been er aan houden. Dus voorwaards houden. Zodra hij land moet hij vooruit en niet weer omhoog.

Rustig blijven, hoe moeilijk het ook is. Rot hoor dat je er bang van bent geworden.

Oke, ik hoop dat dat me lukt in een reflex als hij dat doet, Natuurlijk probeer ik het niet zo ver te laten komen.
Ik zal ook mijn angt proberen te verbergen zodra ik er ben.
De les is hartstikke leuk , alleen dat ik weet dat hij kan steigeren en misschien ook gaat doen, maakt me bang.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:35

Afbeelding
Zo hoog steigerde hij bij de vorige eigenaar, maar ik heb hem als eens in de wei zien steigeren toen hij met zijn maatjes speelde , maar toen was het wel hoger als hier op de foto.

@ idialist, ik heb zelfst met hem tussen de bomen stil gestaan, paar rondjes na dat gedram van die achtjes rijden. Het was dan wel bijna einde van de les, maar hij heeft gewoon op zijn gemaak tussen de bomen gestaan.

Over die volte, ik moest hem links naar die boom toe rijden om me achtje verder te rijden. Ik mocht van haar niet rechts omkeren. ik moest het links doen

Die angst die ik heb, weet ze en ze probeer het ook bij me weg te krijgen. Ze wil natuurlijk voorkomen dat hij steigerd. Dat heeft ze tegen me gezegt. Maar ik moest het wel zelf doen.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:50

ik snap wel dat je niet rechtsom moet keren als jij naar links wilt en hij het niet doet. Hiermee geef je hem anders zijn zin.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:02

Heb jouw probleem ook gehad.
Nou ja, zoiets...

Op volte bv naar links wou hij bij het hek naar rechts, richting de uitgang.
(dus weglopen over zijn buitenschouder.)

Oplossing daarvoor was, met buitenhand begrenzen (dat is dus rechts) idem met je rechter been.
Linker hand iets van de hals, niet trekken, drijven met je binnenbeen.
Zweep rechts op de hals (die van mij liep echt over de schouder weg).

Toen verzon hij weer wat nieuws :D . (uiteraard weer bij de uitgang :+ )
En ging in de staak en overeind (hij vind klein worden en iets hoger ingesteld worden heel moeilijk,
dus als ik dan 4 ipv 3 pasjes vraag is ie wel eens op zijn teentjes getrapt, gevoelig typje)
(die van mij kan dus inderdaad ook steil omhoog)

Oplossing daarvoor was (stom dat ik dat zelf niet bedacht had) niet recht laten worden,
dus je stelling behouden, binnenbeen geven en hopla, gewoon vooruit.
In eerste instantie hield ik hem recht, dat werkte dus niet, dan ging ie echt niet vooruit, maar omhoog.
Binnen been luisterde hij met rijden wel naar, maar op zo'n moment niet (moest echt flink drijven)
dus mini spoortje, 1 tikje met binnenbeen, niet recht laten worden en we gaan weer netjes naar voren.
Probleem is nu de wereld uit.

Dit alles wel onder toeziend oog van mijn priveinstructeur, die veel ervaring heeft met inrijden van jonge paarden.
Dus niet zomaar zelf gaan prutsen, want voor hetzelfde werkt het bij de jouwe averechts.
Heb je goede prive instr?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 10:24

@ Sjolvir, Ja ze is een goede instructrice, ze is eigennaar van de manegen en we kennen elkaar al 5 jaar en 5 jaar bij haar gelest.

@ johanne, Ja idd dat zei me Instructrice namelijk ook

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:13

Nog een tip voor als ie steigert; Als een paard hoog steigert (en zijn hals dus omhoog doet), en jij naar voren zit, kan je ook zijn hals omhelzen (teugels vast blijven houden natuurlijk) zodat je een houvast hebt en een schop geven zodat ie als t waren schrikt en naar voren springt.. Dit helpt bij mij goed en dat van de hals vasthouden doet iemand anders hier altijd. Ik ben 2x bijna achterover geklapt met me paard, en wat ik toen deed was hem naar voren schoppen en een beetje naar rechts sturen (en vasthouden aan ze manen ofzo:P) zodat hij achterover kantelde, maar toch neerkwam op zijn voorbenen door de bocht die hij maakte..

Voor de rest heb ik niet echt tips.. Je moet je angst overwinnen, want je paard voelt het ook, en gewoon snel zijn en je paard voor proberen te zijn. Let op hoe hij doet, en wat hij daarna doet. Ik weet dat als mijn pony met zijn nek schud op een bepaalde manier, dat ie dan zeker weten gaat steigeren.. Zo kan ik het voor zijn.