paard springt te graag -> sterker bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

paard springt te graag -> sterker bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:31

dag bokkers,

ik heb sinds andershalf jaar mijn paard roos gekocht, een schat van een paard. Ze springt zo graag dat ze erg heet wordt en echt niet meer te houden is, dit had ze ook al bij haar vorige eigenaar ( kennis van ons) . Nu is het zo doordat ik ze niet kan houden , het soms wel eens gevaarlijk wordt. ze zet veel te vroeg af en met zoveel kracht dat de kans op vallen ( voor ons beiden ) er kan zijn. ik rij nu met ene enkelgebroken bit met een extra ringetje aan in het midden ( kan er even geen foto van vinden) , best al wel een sterk bit maar ze gaat nog steeds met me op de loop als ze een sprong ziet.

ik heb er andershalf jaar rijtechnisch aan gewerkt, op het vlak van dressuur loopt ze echt super, ze reageerd op de kleinste hulpen en is erg zacht. ze is perfect te rijden op dubbelgebroken bitje. we werken ook veel aan schakelen wat ook super gaat. Enkel , vanaf er een sprong in de piste staat... dan zie je dat ze zo blij wordt dat ze misschien mag springen en dan wordt ze weer lekker druk. door dan niet te springen ( wat tijdens dressuur rijden ook niet de bedoeling is) krijg ik ze wel terug ontpannen. maar dat gaat op wedstrijd jammer genoeg niet :)

Nu had iedereen mij aangeraden om toch een sterker bit te proberen, omdat het anders echt niet veilig blijft. nu zou ik echter graag van jullie advies krijgen wat voor een bitje , en of jullie ook een probleem zoals dit kennen?

ik heb nog wel een foto op mijn pc staan waar je duidelijk kan zien hoe vroeg ze afzet, hoe hard ik ook blijf wachten ze probeer bij me te houden, ze breekt zich altijd door mij. als iemand die foto of andere foto's wil zien, stuur dan even een pb met je email

alvast bedankt ellen & roos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:33

Lekker dressuur gaan trainen met hindernissen in de ring, maar ze niet springen. Ook niet aan het einde van 'hij vind het zo leuk'. Zo vaak blijven doen totdat ze fatsoenlijk is, dan rustig opbouwen, spant ze zich op, meteen terug naar dressuur.

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:33

dressuur blijven trainen en bij het springen misschien een drafbalk er voor leggen?

CalvinenGino

Re: paard springt te graag -> sterker bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:38

Dit probleem herken bij een paardje van een vriendin.
Ik deed voor haar, springen met het paardje omdat ze te onervaren was en niet zo sterk.

Mijn tactiek was haar proberen stil te zetten voor de hindernis..
Lukt dit niet, zette ik haar na de hindernis zo snel mogelijk stil..
nageefelijk krijgen, paar pasjes achterwaarts en weer terug naar voor, alsof er niks aan de hand is/was..

Op een gegeven moment kwam ze vanzelf terug, en werdt ze steeds rustiger..

Niet weg draaien..! Dat is altijd slecht.. zo leer je weigeren aan..

en in het ergste geval kan je altijd nog een passoa bitje eraan zetten.

Suc6

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:39

En wat ga je dan doen als ze na een tijdje ook niet meer zo goed reageert op het scherpere bit??

Geen scherper bit nemen maar terug gaan naar de basis onder goede begeleiding :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:39

herkenbaar, die van mij wordt ook steeds enthousiaster op de sprong. Wellicht een idee om in-uitjes te sprngen en veel te oefenen met gallop balken? Wat zegt je instructeur?

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:40

als het dressuur is mag ze effectief ook niet springen ( springen met een dressuurzadel is ook niet echt aangenaam :+ ) . met een drafbalk voor gaat het inderdaad beter, maar hoevaak ik ook oefen met de drafbalk , het heeft totaal geen effect op haar springen. ze doet het gewoon zo graag dat ze er echt voor wil gaan.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:40

Niet meer op wedstrijd gaan tot dat dit probleem opgelost is, is al punt 1 ;) Wat je kan proberen is een sprong in het midden zetten, er naar toe rijden, en vanaf dat ze begint er naar toe te trekken op een manier die jij niet meer aanvaardbaar vind, draai je een volte. Je rijdt die volte verder, zodat je opnieuw de sprong aanrijdt. Gaat het nog niet, terug in die volte, tot dat jij het gevoel hebt dat ze als een normaal dier :D naar de sprong gaat. Als dit beter en beter gaat, kan je beginnen met springen op de volte. Dan rij je wel altijd de sprong aan, je draait er dus niet meer van weg. Maar door dat ze in een stelling en buiging 'zit', nemen de meeste paarden hier niet echt de benen. Probeer die stelling ook te 'houden' op de sprong, zodat ze hier wat aandacht op vestigd, dan enkel het springen alleen. Dan kan je lijntjes zetten waar in je wachtoefeningen doet, zoals voltes, verruimen, een overgang naar draf er tussen,... Succes ;)

CalvinenGino, en door te stoppen voor de sprong zou je niet leren weigeren ?
Trouwens een fout gedacht, dat ze 'leren weigeren' door een volte te rijden. Je moet natuurlijk wel wat timing hebben, en niet beginnen te draaien als je paard al bijna afzet ;)

Een scherper bit kan je wel proberen, maar zoals ik zei, train rustig thuis op dit probleem, want het bit is maar een schijnoplossing ;)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:41

yep hier nog een.
Stil zetten voor en na een drafbalk en daarna voor en na een hindernis zijn hele goede oefeningen. je paardje moet wachten op jou en bij de les blijven. Ondanks dat ze wat enthousiast worden van een beetje hout.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:44

Epona_ schreef:
Niet meer op wedstrijd gaan tot dat dit probleem opgelost is, is al punt 1 ;) Wat je kan proberen is een sprong in het midden zetten, er naar toe rijden, en vanaf dat ze begint er naar toe te trekken op een manier die jij niet meer aanvaardbaar vind, draai je een volte. Je rijdt die volte verder, zodat je opnieuw de sprong aanrijdt. Gaat het nog niet, terug in die volte, tot dat jij het gevoel hebt dat ze als een normaal dier :D naar de sprong gaat. Als dit beter en beter gaat, kan je beginnen met springen op de volte. Dan rij je wel altijd de sprong aan, je draait er dus niet meer van weg. Maar door dat ze in een stelling en buiging 'zit', nemen de meeste paarden hier niet echt de benen. Probeer die stelling ook te 'houden' op de sprong, zodat ze hier wat aandacht op vestigd, dan enkel het springen alleen. Dan kan je lijntjes zetten waar in je wachtoefeningen doet, zoals voltes, verruimen, een overgang naar draf er tussen,... Succes ;)

CalvinenGino, en door te stoppen voor de sprong zou je niet leren weigeren ?
Trouwens een fout gedacht, dat ze 'leren weigeren' door een volte te rijden. Je moet natuurlijk wel wat timing hebben, en niet beginnen te draaien als je paard al bijna afzet ;)

Een scherper bit kan je wel proberen, maar zoals ik zei, train rustig thuis op dit probleem, want het bit is maar een schijnoplossing ;)

Wegdraaien voor een hindernis is altijd fout!!
Ik snap het idee wel van stil zetten voor de hindernis dat dit weigeren op wekt.. maar als hij weg rent dan zet je hem in principe stil...

tja iedereen heeft zijn eigen ding..
Maar ik heb op via mijn instructeurS geleerd dat wegdraaien altijd fout is ;)

maar goed.. ze moet maar eens proberen wat het beste is voor haar

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:50

Ik zou hem niet stil zetten voor een hindernis!(tenzij je een paard wilt wat gaat weigeren) Zet hem na de hindernis maar stil. Probeer voor de hindernis zo rustig en stil mogelijk te gaan zitten. Niet beginnen te trekken of wat dan ook. Als het echt te gek wordt, dan draai je een volte, zodat je de rust er weer in krijgt. Begin laag en met een drafbalk ervoor. Hoog springen is eerst niet belangrijk. Je moet eerst de rust en de techniek erin krijgen en dan kan je wel hoger gaan.

Edit: In uitjes springen helpt ook om de rust erin te krijgen. Gewoon laag houden en voor de eerste hindernis een drafbalk.
Laatst bijgewerkt door Yttel op 23-07-10 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:54

regelmatig zie ik paarden die juist gaan lopen op de sprong omdat de ruiter teveel inhoudt c.q. zit te trekken. Wat gebeurt er als je voor de sprong rustig blijft zitten en niet trekt, maar het gewoon laat gebeuren? Natuurlijk met een lage hindernis, zodat er geen gevaar ontstaat... Gaat het dan na een aantal keren veel rustiger? Dan reageert het paard dus op jou en niet op de sprong zelf. probeer het maar eens, wie weet hoe verrast je bent... Succes!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:54

calvinengino , dit was het eerste wat ik heb geprobeerd. echter geen oplossing aangezien ze er echt heel erg slecht op reageerde (begon erg sordig te worden en helemaal in protest )

daan : scherper bit zou enkel zijn voor op wedstrijd te springen en op enkele trainingen, ik rij haar vooral op mijn zit en stem , maar enkele meters voor de sprong heeft ze hier geen aandacht meer voor. het is ook zo dat ze thuis dubbel zo rustig is als op wedstrijd, ze vind het erg leuk om op wedstrijd te springen.

Percyleen : galopbalken liggen bij mij standaard in de piste, ze springt zowel met mij als met mijn instructeur met zoveel kracht over de balken dat mijn in de dressuur zo goede tempowisselingen in galop helemaal naar de vaantjes zijn en ze dus niet meer te stoppen is. ik ben dus nu ook al anderhalf jaar aan het oefenenen en krijg van meerdere personen les, die allemaal benadrukken dat ik moet blijven oefenen maar dat Roos het gewoon te leuk vind om te springen.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:56

Wat ik ook ooit als tip had gekregen,
een hele brede dubbelsprong neerzetten, en daartussen je paard laten halthouden.
Dus eerst de eerste sprong, en gelijk terug in tempo, even halthouden, en daarna stukje verder rijden naar de tweede sprong.
Of tussen deze 2 sprongen wat drafbalkjes neerleggen, en hier ook echt overheen draven

Absoluut geen scherper bit nemen.. :n
Laatst bijgewerkt door Chernique op 23-07-10 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:01

Wat echt beter zou helpen is het oefenen op halthouden voor de hindernis. Dit dien je concequent te doen en het helpt vrijwel altijd.

Stop 3 a 4 keer, de 5e keer weet ze dat ze moet stoppen en zal ze zelf terugkomen op de sprong, dan rij je heel rustig door en neem je de sprong. Zodra ze weer te heet wordt herhaal je dit.

Kan lang duren, maar heeft op de lange duur bijna altijd effect.
En een scherper bit erin hangen ben ik niks op tegen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:01

Zo te lezen krijg je genoeg goede begeleiding maar wat Marita zegt zou nog weleens kunnen helpen, ook bij mij zelf ;) Probeer over de hindernis te kijken en ritme te houden, wellicht ben jezelf ook gefocust op de sprong (naar mijzelf kijkende dan) en druk je haar onbewust met je houding aan? Goh een eye opener dit topic, haha

Al ben ik stiekem wel blij dat ie van mij wat heter wordt in het parcour (die maak je tijdens de training de pis niet snel lauw :+ )

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:03

Mmm hier ook iemand met zo´n pony, ik blijf zelf altijd recht zitten, en ga niet lopen klemmen/trekken etc. Boos worden heeft ook weinig nut, want hij is alleen maar enthousiast. Wel is het bij mijn pony niet echt gevaarlijk. Hij rekent zelf uit en zorgt er wel voor dat ie uitkomt.

Ik zou als ik jou was, in de bak als je gaat dressuren een hindernisje neerzetten, op het moment dat je paard helemaal voor jou is een korte wending rijden naar de sprong toe. En dan weer gewoon dressuren. Zodra je paard braaf is de kortste wending en springen. En weer dressuren, zodat ze niet denkt dat ze mag blijven springen.

Iig succes!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:06

epona : het is het probleem dat dat niet werkt met roos. ze wordt dat echt pissig dat ze niet mag springen ( aangzien ze nooit echt op een kalme en beheerste manier op de sprong afgaat :D ) en ik wil net op wedstrijd blijven gaan om dit probleem proberen aan te pakken als ze er het meeste last van heeft en ze het drukste doet. thuis 1 is ding, maar op wedstrijd wil ik ook met haar blijven oefenen.

silviabol : stilzetten is iets wat ik niet graag doe , aangzien dat ik het gevoel heb dat ze dan steeds meer en meer gaat protesteren, ik wil ze ook steeds vooruit blijven houden ( lees rustig drafje) zodat ik ontspannen met haar kan blijven werken tijdens de srpingtrainig.

en roos word al enthousiast als ze andere paarden hoort / ziet springen :)

yttel : als ik 1 enkele hindernis pspring werk ik altijd netjes af, rechte lijn en halthouden. na de sprong is dat allemaal geen probleem, dan is het dressuur knopje weer activated :D enkel de meters ervoor is dat knopje even verdwenen

Marita : ik denk dat als je dat zou zien je het een erg komisch zicht zou vinden , teugels op contact , ik hou har niet bij me met mijn handen maar blijf gewoon zitten . Er komt een kruisje aan van 30cm en BOEM daar vliegt paard , paard denkt dat ze over 1.30 springt :o ze springt dat ook met zo een kracht dat ik amper kan blijven zitten :)

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:13

wat je eventueel ook zou kunnen doen. maar dit kan wel alleen bij wat lagere hindernissen.
in stap op de hindernis afkomen en dan paar meter voor de hindernis draaf je aan.
dit werkt bij mijn jonge merrie erg goed.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:17

parcyleen : spijtig genoeg helpt dit bij mij niet, ik heb dan ook al zoveel geprobeerd en daarmee dat ik julie om hulp vraag :) En ik weet inderdaad dat door naar een sprong te rijden dat ik vanzelf een andere houding aanneem als normaal, je maakt jezelf nu eenmaal ook klaar om te springen.

ik ben ook blij dat ze graag springt, enkel zijn er grenzen :)

roxxxie : boos worden/ trekken/ is dan ook het laatste wat ik wil doen , ik wil net zoals jij mijn paard niet straffen voor har enthousiasme , want anders heb ik de kans dat ze gewoon niet meer wil. dat kan ik mss inderdaad eens proberen, ik heb dat al wel eens geprobeerd na de training op de club, bij de eerste sprong kwam ze totaal uit de lucht gevallen en snapte ze er niets van ( was ook met dressuurzadel , en ik denk dat ze dan niet verwacht dat er een sprong zal komen) . maar nadat we ons 4tal proefje nog eens geoefend hadden en we allemaal nog ees gingen springen ( ik als eerste) was deze overvallendheid totaal weg :( . ik kan het uiteraard nog wel eens proberen!

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 15:22

borrie01 schreef:
wat je eventueel ook zou kunnen doen. maar dit kan wel alleen bij wat lagere hindernissen.
in stap op de hindernis afkomen en dan paar meter voor de hindernis draaf je aan.
dit werkt bij mijn jonge merrie erg goed.

is inderdaad een optie, maar hoevaak ik dit ook doe, ze blijft lekker vol goesting gaan. ze springt dan wel uit draf, maar hoe laag de sprong ook staat, ik wordt door haar kracht helemaal mee gesleurd . ze is ook al 14 jaar op haar manier gereden dus het zit er bij haar echt al wel in.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:26

Voltes rijden voor de sprong en zo langzaam naar de sprong toe rijden, in stap naar de hindernis en op het laatst aandraven, halthouden na de sprong. het zijn allemaal tips die hiervoor bij zijn gekomen en die stuk voor stuk kunnen helpen ik zou zeggen probeer het een voor een uit en wie weet.Succes

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:36

In stap of draf naar de hindernis toe lijkt mij geen optie. Uiteindelijk zal ze in het parcour moeten galloperen. Die van mij is thuis echt een dul, liever lui dan moe, op de sprong wordt ie wel wat heter maar op concour gaat ie er 100% voor, dit kan ik thuis niet trainen, thuis doet ie het wel en is ie rlxt. Op concour wil die gaan en zullen we als combinatie routine moeten krijgen.

Ik denk dat je al veel hebt geprobeerd TS en waarom niet eens een scherper bitje proberen? Overleg dit met je instructeur..

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 17:28

[quote="idialist"]Voltes rijden voor de sprong en zo langzaam naar de sprong toe rijden, in stap naar de hindernis en op het laatst aandraven, halthouden na de sprong. het zijn allemaal tips die hiervoor bij zijn gekomen en die stuk voor stuk kunnen helpen ik zou zeggen probeer het een voor een uit en wie weet.Succes[/quote

dankjewel , er zijn een heel aantal van die tips dat ik al tevergeefs uitgeprobeerd heb, het is ook het probleem dat ik deze tips niet op concour kan uitproberen, al heb ik ze toen het echt heel erg was wel eens stilgezet, maar hierdoor werd ze enkel nog maar heter. ik heb nu eenmaal een moeilijk paardje :o maar ben er wel heel blij mee hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:31