Tips paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jettiiy

Tips paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:46

Hallo,

Sinds november heb ik een nieuwe merrie van 3 jaar.
Ik ben begonnen om haar veel in de hand te hebben, lekker poetsen, stukjes lopen, leren mij te vertrouwen, handwerk en langzaam eens een hoofdstelletje om gedaan.
Hierna ben ik begonnen met longeren. Dit vindt ze nog heel erg moeilijk maar met veel geduld en rust gaan er ook stukjes goed.
Een paar weken geleden heeft er iemand een paar keer op gezeten. Hij heeft er veel ervaring mee en ze is superbraaf onder het zadel.
Omdat hij het druk had ben ik er zelf op gegaan met behulp van een goede instructrice. Zij helpt me met longeren en geeft me tips. Ook met rijden helpt ze me en geeft ze tips.
Ik heb er nu 3 keer op gezeten waarvan gister voor het eerst zonder haar. (Wel met behulp van iemand anders).
Ze is hardstikke braaf en pakt met rust en geduld het goed op.
Ik krijg ook goede hulp van mijn instructrice maar ben benieuwd of jullie nog tips hebben.
Ik vind het nog lastig om haar te sturen en been te geven om dat ze snel in het midden gaat stil staan.
Nogmaals ze is hardstikke braaf en ik heb een goede instructrice maar ben gewoon benieuwd of jullie nog ideeen hebben.

Groetjes

jettiiy

Re: Tips paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 10:47

Oja tussen het longeren met hoofdstel en erop, heb ik haar natuurlijk langzaam aan aan het zadel laten wennen en haar hiermee gelongeerd ;)

Sandra1405

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:38

met sturen kan je je binnen hand meer van de hals af zetten .
en het stilstaan in het midde kan je oplossen om ergens anders te gaan staan .
ook met daar naars lopen kan je dat oefenen .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:08

In het midden stil gaan staan: Heb je haar met longeren altijd/vaak naar binnen laten komen om halt te houden of als er iets was?
Zoekt ze dan nu de instructrice op? (Is vaak steun zoeken/vragen wat moet ik nu doen.

Beenhulpen zijn een vervolg op wijken voor druk vanaf de grond. Kan je paard wat je onder het zadel vraagt al op commando aan de hand? Groot gedeelte rem, stuur en gas zet je liefst op een paard voordat die ooit een zadel ziet. Aan een halster is rem en gas (ook wijken voor druk, nl druk halster=rem/gas en zweep= versterking gas) erg prettig voor gewoon van wei naar stal naar rijbak te komen. Ook simpel stuur zet je aan de hand erop met lange(re) teugels.

Naar mijn mening maak je de stap onnodig groot als je van een paard gaat verwachten dat die en een ruiter leert dragen en leert wat hij aan geduw/getrek/gewiebel moet negeren en wat niet. Dier is dan in ene niet alleen alle leiding kwijt (want mens is niet zichtbaar meer) maar moet ook even een hele serie nieuwe signalen leren zonder referentiekader van hoe het op de grond was.

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 18:13

tamary schreef:
In het midden stil gaan staan: Heb je haar met longeren altijd/vaak naar binnen laten komen om halt te houden of als er iets was?
Zoekt ze dan nu de instructrice op? (Is vaak steun zoeken/vragen wat moet ik nu doen.

Beenhulpen zijn een vervolg op wijken voor druk vanaf de grond. Kan je paard wat je onder het zadel vraagt al op commando aan de hand? Groot gedeelte rem, stuur en gas zet je liefst op een paard voordat die ooit een zadel ziet. Aan een halster is rem en gas (ook wijken voor druk, nl druk halster=rem/gas en zweep= versterking gas) erg prettig voor gewoon van wei naar stal naar rijbak te komen. Ook simpel stuur zet je aan de hand erop met lange(re) teugels.

Naar mijn mening maak je de stap onnodig groot als je van een paard gaat verwachten dat die en een ruiter leert dragen en leert wat hij aan geduw/getrek/gewiebel moet negeren en wat niet. Dier is dan in ene niet alleen alle leiding kwijt (want mens is niet zichtbaar meer) maar moet ook even een hele serie nieuwe signalen leren zonder referentiekader van hoe het op de grond was.

Bedankt voor de tips! Dit heb ik al veel aan de hand gedaan ja. het longeren is vanaf het begin al zo. ze is heel aanhankelijk een heel erg op iemand gericht. als ze met longeren stopt laat ik haar niet bij me komen maar loop ik naar haar en ga vanuit dit punt weer verder.
Het oefenen aan de hand met wijken kan ik inderdaad nog wat meer aan werken bedankt!

sillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 16:42

Onze kwpn merrie is nu ongeveer 2 maanden onder het zadel. Daarvoor kon ze alles al aan de longe. Elke gang kan ze op stem dat is sowieso al iets waar je veel profijt bij hebt!

Het sturen ging in het begin ook niet zo goed maar dat hebben we in het begin geoefend doordat er iemand voor ging lopen zodat zij die ging volgen vervolgens gaf ik dan beenhulpen en gaf wat druk op de teugels zodat ze wist van als ik naar rechts ga voel ik dat of dat en andersom. Dit heeft erg geholpen want na 3keer deden we het al alleen. Ik heb toen alleen wel een klein zweepje erbij gepakt want zij ging ook stilstaan en dan had ze nog weleens de neiging om keihard in zn achteruit te gaan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:22

Belangrijk is dat je heel duidelijk en eenduidig bent. Dus als je been geeft om voorwaards te gaan, sta dan ook een beetje toe met je handen zodat ze de vrijheid krijgt om naar voren toe te gaan. Een ander voorbeeld is dat je mooi meezit in de wendingen en niet naar buiten of binnen gaat hangen waardoor ze der balans verliest..

Verder ben ik een voorstander van heeeel veel afwisseling in het werk. Dus niet 100 x dezelfde volte rijden achter elkaar maar constant wisselen van hand, tempowisselingen, verschillende figuren rijden ed. Ik heb voor mezelf altijd de regel max 5 rondjes op 1 kant en dan wisselen van hand. Max 2 rondjes in dezelfde gang en dan een overgang maken (2 passen stap en dan weer wegdraven enz.) Op deze manier leer je ze 1. dat ze moeten werken voor je dus ook concentreren en op jou letten. 2. worden ze op die manier sterk en zullen ze snel verbeteren in balans en 3. voorkom je dat je op deze manier je beestje bevestigd in zijn natuurlijke scheefheid!! In het begin wisselt dit heel erg, zo leer je zo mooi los te laten..

Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn, je moet het gewoon simpel houden en doen :+

Ik hoop at je er iets mee kan :D succes

meesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:01

Ik lees mee. Langzaam aan ga ik Mees ook beleren...