vaughane schreef:Dapper van je deze topic te starten!
Zadel past goed?
Zo ja, eerst in de bak oefenen. Dan niet zo veel mogelijk bellemmeren door speciale neusriem of thiedemanteugel. Liever aan een lossere teugel!!! Als ie er van door gaat, blijven rijden en zelf gas bij geven!! In de bak kan ie toch geen kant op. Blijven rijden, blijven rijden, ook al gaat hij er van door, probeer te blijven rijden. Gaat hij er in gallop er vandoor: blijven rijden. Sturen, stelling vragen. Wil je paard terug komen, dan juist vragen om nog langer in gallop te blijven lopen. Gas er ophouden, Voltes rijden etcetra. Pas al jij vindt dat het genoeg is, terug naar stap. Als ie dat braaf doet: belonen!!! (heel belangrijk) Doet ie dat niet: weer terug naar gallop en flink aan het werk zetten met zijgangen, kleine voltes met stelling.
Al die hulpmiddelen als speciale neusriem en speciale teugels zijn meestal niet nodig. Vaak is het zo: hoe meer je een paard bellemmerd, hoe liever het er van door wil gaan. (een paard is een vluchtdier en vlucht voor pijn of als het zich opgesloten voelt).
dankje 
zadel past perfect.. ik heb in mei een nieuwe op maat laten maken en de kraker is ook al geweest..
met dressuur in de bak gaat hij er NOOIT vandoor dus dat maakt niet uit..
Tjitsbloody schreef:Wat doet je paard als hij ervandoor gaat, pakt hij het bit vast of juist niet?
Rij je alleen of met iemand anders in het bos?
Wat in ieder geval verstandig is, is om een martingaal o.i.d. om te doen zodat hij zijn hoofd niet helemaal de lucht in kan steken en je iets meer controle hebt.
Ik neem aan dat hij het in de bak niet doet? En is het in het bos volgens jou een paniekreactie of neemt hij je gewoon in de maling?
Hij pakt het bit niet vast..
ik rijd nooit alleen in het bos dus altijd met een maatje.. soms 2
In de bak doet hij dit nooit.. ook nooit gedaan.
ik denk dat hij me in de maling neemt want zijn oren staan je hele tijd recht naar voren.. zekerweten dat hij me dus in de maling neemt !.
Ikwashier schreef:Heb ik ook wel eens, anders vooral galopperen op open stukken? Waar je makkelijk voltes kunt rijden en hem moe kan maken? Dat helpt bij mij meestal wel.

Trekken helpt bij mij dus niet, want dan trekt hij terug.

hmm.. openstukken zijn hier niet echt.. 
wph1 schreef:Wat ook heel belangrijk is dat je veel overgangen met hem rijdt want dan bepaal jij steeds.
Probeer het eerst in de bak veel overgangen rijden want jij bepaalt niet hij/zij.
1 ding is wel heel belangrijk dat je paard buiten ook nagevelijk moet zijn anders kan je niets proberen want daar begint het toch echt mee.
Buiten ook aan de slag alleen eerst zonder galop dus veel overgangen van stap en draf als dat goed gaat na min 2x buiten te zijn geweest dan gaan proberen met galop.
Ik heb zelf een paard die zijn hoofd heel hoog gaat dragen als ik aangallopeer maar door hem goed voorwaart te rijden wordt hij nagevelijk en blijft zijn hoofd laag maar dat moet je wel oefenen dat gaat niet in 1x.
Dus zorg ook dat je een dossis geduld heb.
oke dankje ! ik zal hem buiten voortaan ook nageeflijk laten lopen en wat oefeningen als uitgestrekte draf , verzamelde draf overgangen van stap naar draf enz. doen zodat ik hem echt bezig houd en dat hij het 'ervandoor gaan' een beetje vergeet..
Gooya schreef:Hallo,
Ik denk dat jouw paard het galopperen in open terrein heerlijk vindt! (ik lees tenminste niet dat het een paniekreactie is van het paard) Je paard is zo te lezen ook nog niet zo ervaren buiten, en het is logisch dat het dan niet meteen goed gaat. Hij krijgt zoveel nieuwe prikkels en afleiding, dat je best kans hebt dat hij vergeet dat jij op zijn rug zit. Ik zou je adviseren om buiten echt dressuurmatig te gaan rijden. Veel overgangen, stelling/buiging vragen en afwisselen, beetje wijken links en rechts, regelmatig halthouden en af en toe pasje terug etc etc. Paard moet leren dat er buiten niets verandert tov rijden in de bak. Als je je paard op deze manier onder controle hebt, dan zou ik pas de galop gaan proberen. Beginnen met een paar galoppasjes en weer terug naar draf. Als je een open plek kan vinden, volte rijden in draf, en daarna 1 volte in galop en terugnemen. Zo heel rustig aan gaan uitbreiden. Zorgen dat je hem terug neemt voordat de vaart erin zit, want dan wordt het lastiger. En dit heel veel herhalen en super belonen als ie terugkomt! Verder zeker niet gaan hangen of trekken, mijn ervaring is dat paarden er alleen maar harder door gaan lopen.
Wat ook nog een idee is: een paar lessen nemen in de bossen van een goede instructeur/instructrice. Ik heb dit bij mijn paard ook gedaan, en je kan hele goede tips krijgen over hoe je hem terug kan rijden, lekker buiten kan rijden, de aandacht van je paard behouden etc.
Overigens heb je best kans dat je paard met andere paarden erbij veeel rustiger is. Hij wil dan toch bij de kudde blijven.
oke thanx ! dit ga ik zeker doen..
en dan als ik in galop zit ook verschillende galop gangen doen zodat hij geen tijd heeft om natedenken om er vandoor te gaan !
Pluttersput schreef:Hoe vaak heb je al met je paard buiten gereden? Ik denk inderdaad, als je nog niet zo vaak buiten bent geweest, dat het een kwestie is van zoveel prikkels, en zoveel ruimte, dat hij gewoon vergeet dat jij er ook nog bent.
Ikzelf zou de gallop er even uitlaten, en kiezen voor stap en draf. En als dat helemaal goed gaat, dus dat je daar ook kan varieren in tempo, misschien bergjes op galloperen, en daarna terug pakken.
Die van mij deed dat laatst ook, ik wilde een berg op, en er was een open plek naast. Daag dacht t paard, ik ga rondjes rouzen over het veld. Maar even laten gaan dan, uiteindelijk kwam ze wel terug, na 2 rondjes oid. Maar goed, ik heb dan het voordeel dat ik haar terug kan pakken als ik wil, dat heb jij dus nog niet.
In ieder geval, veel succes ermee! Een ander paard meenemen lijkt me ook geen slecht idee!
ik ben nu een stuk of 10/15 keer met hem buiten geweest in 1 jaar (ik heb hem pas een jaar) ..
verder heb ik 2x per week prive dressuur les en 1x per week springles.. en daarmee is hij er nooit vandoor gegaan en is hij heet zoet en doet zijn best echt.
de laatste 5 ritten hebben we ook alleen maar stap en draf gedaan en af en toe probeerde hij in galop te gaan maar dan zette ik hem meteen stil en liet hem rondjes om zichzelf heen draaien.
Rianne12 schreef:Mijn paard gaat ook verschrikkelijk snel in de galop...
Misschien kun je hem 1 keer echt laten gaan, dat z'n energie eruit is??
dat nooit !. mijn paard heeft een goeie conditie omdat ik 3x per week les en heel fanatiek in de dressuur ben dus zijn energie gaat niet snel op.. en dat krijg je er trouwens ook nooit uit als je dat doet..
bij zijn vorige eigenaar had hij trouwens 1 buitenritje gemaakt..
bij mij is hij echt heel braaf in stap en draf.. hij kijkt heel blij en vind bijna niks eng (alleen water en bruggetjes)..
Isegrim schreef:Een scherper bit is symptoombestrijding lijkt mij. Als het paard het bit nu negeert, zal het dat scherpere bit uiteindelijk wellicht ook gaan negeren.
Als het paard echt aan de kletter gaat, kun je een one rein stop als noodmaatregel aanhouden.
Laat hij zich ook helemaal niet meer sturen?
okee ! hmm ik zal er is wat info over zoeken.
hij laat zich wel redelijk sturen.. het gaat beter dan remmen..
Tjitsbloody schreef:superwoman dat ben ik helemaal met je eens.
Misschien TS moet je een keer met begeleiding naar het bos. Met je instructeur/trice zo kan je misschien goed geholpen worden op het moment zelf.
mijn instructrice rijd het liefst alleen buiten omdat zij zelf ook van die stresserige dressuur paarden heeft
.. óf ze rijd met hele rustige brave paarden dus dat zit er niet in..