Help, paard is buiten in galop te sterk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Help, paard is buiten in galop te sterk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 23:51

hey bokkers,

ik durf het aan om een topic te openen en hoop dat er niet al te veel geruzie komt.
maar mijn paard is buiten in galop te sterk en gaat er dan ook echt als een malle vandoor en krijg je alleen terug als er een slootje is waar hij door heen moet (maar dan staat hij ook echt stil)
en iik hoef niet van die vragen : waarom heb je hem dan gekocht als hij te sterk is in galop ?
want ik heb hem in principe niet gekocht voor de buitenritten maar voor de dressuur maar omdat ik 7 aug. op kamp ga met hem.. en daar ook af en toe buitenritten maak, zou ik graag tips willen hebben van andere :).
achteraan plaatsen heeft geen zin, mexicaanse neusriem misschien ? of thiedemanteugel ?.
ik heb geen idee meer..
alvast bedankt :wave:

vaughane

Re: Help, paard is buiten in galop te sterk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 02:21

Dapper van je deze topic te starten!
Zadel past goed?
Zo ja, eerst in de bak oefenen. Dan niet zo veel mogelijk bellemmeren door speciale neusriem of thiedemanteugel. Liever aan een lossere teugel!!! Als ie er van door gaat, blijven rijden en zelf gas bij geven!! In de bak kan ie toch geen kant op. Blijven rijden, blijven rijden, ook al gaat hij er van door, probeer te blijven rijden. Gaat hij er in gallop er vandoor: blijven rijden. Sturen, stelling vragen. Wil je paard terug komen, dan juist vragen om nog langer in gallop te blijven lopen. Gas er ophouden, Voltes rijden etcetra. Pas al jij vindt dat het genoeg is, terug naar stap. Als ie dat braaf doet: belonen!!! (heel belangrijk) Doet ie dat niet: weer terug naar gallop en flink aan het werk zetten met zijgangen, kleine voltes met stelling.

Al die hulpmiddelen als speciale neusriem en speciale teugels zijn meestal niet nodig. Vaak is het zo: hoe meer je een paard bellemmerd, hoe liever het er van door wil gaan. (een paard is een vluchtdier en vlucht voor pijn of als het zich opgesloten voelt).

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:17

Wat doet je paard als hij ervandoor gaat, pakt hij het bit vast of juist niet?
Rij je alleen of met iemand anders in het bos?

Wat in ieder geval verstandig is, is om een martingaal o.i.d. om te doen zodat hij zijn hoofd niet helemaal de lucht in kan steken en je iets meer controle hebt.

Ik neem aan dat hij het in de bak niet doet? En is het in het bos volgens jou een paniekreactie of neemt hij je gewoon in de maling?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:50

Ik denk dat het een kwestie van gewenning is als zadel,hoofdstel en lichaam in orde zijn!
Paardje zal buiten misschien nog niet veel gegalopeerd hebben denk ik,dus die proeft vrijheid.
Misschien een goed idee om samen met een rustig paard naar buiten te gaan en dan samen proberen een arbeidsgalop te maken met veel overgangen.Dan heeft je paard "houvast" aan het andere paard en zal waarschijnlijk niet zomaar weg rennen dan.
Verder proberen te ontspannen,neem een verlichte zit aan tijdens de galop en probeer rustig te blijven.Op het moment dat je hem terug neemt ook zelf duidelijk uitademen,dat ontspant jezelf en je paard.Dus denk ook aan je ademhaling.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:44

Dit heb ik ook in de galop buiten is hij soms zo sterk dan moet ik gewoon zo hard trekken en dan maar wachten tot hij een keer naar me luistert.
Ik ruk hem meestal gewoon om naar de zijkant of zet hem tegen een boom maar dat is natuurlijk ook geen manier.

bassie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:55

Hallo

Hoop dat je inmiddels een oplossing hebt met je paard.
suc6

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:59

Heb ik ook wel eens, anders vooral galopperen op open stukken? Waar je makkelijk voltes kunt rijden en hem moe kan maken? Dat helpt bij mij meestal wel. :) Trekken helpt bij mij dus niet, want dan trekt hij terug. :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:04

Ik neem aan dat ie binnen wel normaal is? Omdat je aangeeft dat ie het alleen op buitenritten doet. Als je 't er niet uit krijgt voordat je op kamp gaat zou ik of los een Thiedeman eraan hangen zodat als ie gaat rennen je 'iets' in handen hebt, want jou paard zou nog wel voor paniek kunnen zorgen dan. ;)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:11

Wat ook heel belangrijk is dat je veel overgangen met hem rijdt want dan bepaal jij steeds.

Probeer het eerst in de bak veel overgangen rijden want jij bepaalt niet hij/zij.
1 ding is wel heel belangrijk dat je paard buiten ook nagevelijk moet zijn anders kan je niets proberen want daar begint het toch echt mee.
Buiten ook aan de slag alleen eerst zonder galop dus veel overgangen van stap en draf als dat goed gaat na min 2x buiten te zijn geweest dan gaan proberen met galop.

Ik heb zelf een paard die zijn hoofd heel hoog gaat dragen als ik aangallopeer maar door hem goed voorwaart te rijden wordt hij nagevelijk en blijft zijn hoofd laag maar dat moet je wel oefenen dat gaat niet in 1x.

Dus zorg ook dat je een dossis geduld heb.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:22

Hallo,
Ik denk dat jouw paard het galopperen in open terrein heerlijk vindt! (ik lees tenminste niet dat het een paniekreactie is van het paard) Je paard is zo te lezen ook nog niet zo ervaren buiten, en het is logisch dat het dan niet meteen goed gaat. Hij krijgt zoveel nieuwe prikkels en afleiding, dat je best kans hebt dat hij vergeet dat jij op zijn rug zit. Ik zou je adviseren om buiten echt dressuurmatig te gaan rijden. Veel overgangen, stelling/buiging vragen en afwisselen, beetje wijken links en rechts, regelmatig halthouden en af en toe pasje terug etc etc. Paard moet leren dat er buiten niets verandert tov rijden in de bak. Als je je paard op deze manier onder controle hebt, dan zou ik pas de galop gaan proberen. Beginnen met een paar galoppasjes en weer terug naar draf. Als je een open plek kan vinden, volte rijden in draf, en daarna 1 volte in galop en terugnemen. Zo heel rustig aan gaan uitbreiden. Zorgen dat je hem terug neemt voordat de vaart erin zit, want dan wordt het lastiger. En dit heel veel herhalen en super belonen als ie terugkomt! Verder zeker niet gaan hangen of trekken, mijn ervaring is dat paarden er alleen maar harder door gaan lopen.

Wat ook nog een idee is: een paar lessen nemen in de bossen van een goede instructeur/instructrice. Ik heb dit bij mijn paard ook gedaan, en je kan hele goede tips krijgen over hoe je hem terug kan rijden, lekker buiten kan rijden, de aandacht van je paard behouden etc.

Overigens heb je best kans dat je paard met andere paarden erbij veeel rustiger is. Hij wil dan toch bij de kudde blijven.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:27

Hoe vaak heb je al met je paard buiten gereden? Ik denk inderdaad, als je nog niet zo vaak buiten bent geweest, dat het een kwestie is van zoveel prikkels, en zoveel ruimte, dat hij gewoon vergeet dat jij er ook nog bent.

Ikzelf zou de gallop er even uitlaten, en kiezen voor stap en draf. En als dat helemaal goed gaat, dus dat je daar ook kan varieren in tempo, misschien bergjes op galloperen, en daarna terug pakken.

Die van mij deed dat laatst ook, ik wilde een berg op, en er was een open plek naast. Daag dacht t paard, ik ga rondjes rouzen over het veld. Maar even laten gaan dan, uiteindelijk kwam ze wel terug, na 2 rondjes oid. Maar goed, ik heb dan het voordeel dat ik haar terug kan pakken als ik wil, dat heb jij dus nog niet.

In ieder geval, veel succes ermee! Een ander paard meenemen lijkt me ook geen slecht idee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:32

Wat meestal fout gaat is dat de ruiter gaat trekken/hangen aan de teugels om af te remmen. Vaak ook in de andere gangen en daar werkt het nog wel... Het is de bedoeling dat je een korte ophoudingen maakt en daarna weer ontspant en als hij niet luisterd dit tot 3 x mag herhalen. De 3e x moet hij luisteren en mag je dus best wat harder zijn met je hulpen, als je daarna maar weer direct ontspant en lief bent. Oefen dit dus eerst in de stap naar haldhouden en van draf naar stap en ga ook schakelen in die gangen (langzamer en harder voornamelijk op je zit) om meer contole te krijgen en dus ook je africhtig beter wordt.
Als je dat goed onder controle heb, zou ik pas weer over gaan op de galop, maar blijf dan steeds focussen op jouw ontspanning, want anders geef jij de verkeerde hulpen/signalen.
Op kracht ga je het nooit winnen, dus moet je slim zijn ;)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:36

Tsjah, ik krijg nu vast heel bokt over me heen, maar goed...
Sommige paarden zijn buiten nu eenmaal heel enthousiast, als het na een tijdje niet beter gaat zou ik toch denken aan een thiedeman of eventueel een bit met wat stangwerking (enkel op buitenrit dan hé). Zolang je maar beseft wat je in je handen hebt en er voorzichtig mee omspringt. Eventueel een pelham bit, met twee teugels? Zodat je wanneer het nodig is de onderste teugel er kan bijnemen...?
Je veiligheid primeert toch nog steeds, en als je je paard al niet kan tegenhouden tijdens een gewoon galopje buiten wil ik er niet aan denken wat er kan gebeuren wanneer hij eens gaat rennen wanneer hij schrikt van iets.

Succes ermee in elk geval!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:42

thiedemann? Ik hoop dat je iig een Martingaal bedoeld.
Veiligheid gaat voor idd, maar een hulpstuk werkt vaak maar tijdelijk, dus moet je ook juist werken aan je techniek.
Het zou imo wel ewen tijdelijke hulp kunnen zijn. De martingaal werkt niet als hij zich normaal "gedraagd", dus is dat een hulpmiddel die je er wel aan kunt laten hangen en kunt gebruiken in noodgevallen.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:46

Mijn paard gaat ook verschrikkelijk snel in de galop... :(
Misschien kun je hem 1 keer echt laten gaan, dat z'n energie eruit is??

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:28

superwoman schreef:
thiedemann? Ik hoop dat je iig een Martingaal bedoeld.
Veiligheid gaat voor idd, maar een hulpstuk werkt vaak maar tijdelijk, dus moet je ook juist werken aan je techniek.
Het zou imo wel ewen tijdelijke hulp kunnen zijn. De martingaal werkt niet als hij zich normaal "gedraagd", dus is dat een hulpmiddel die je er wel aan kunt laten hangen en kunt gebruiken in noodgevallen.

Hoe zit dat dan bij paarden die in de kar lopen, daar hangt toch ook een bit in met hefboomwerking? Dat werkt toch ook niet slechts tijdelijk?
Hier staat ook één merrie die op buitenrit best met een sterker bit wordt gereden (niet dat ze constant ligt te sleuren aan het bit, maar soms heb je die noodrem wel nodig), en dat ligt niet aan mijn techniek want met eender welk ander paard rijd ik rustig op een trensje.

Op dit punt ben ik het wel met je eens:
superwoman schreef:
Wat meestal fout gaat is dat de ruiter gaat trekken/hangen aan de teugels om af te remmen. Vaak ook in de andere gangen en daar werkt het nog wel... Het is de bedoeling dat je een korte ophoudingen maakt en daarna weer ontspant en als hij niet luisterd dit tot 3 x mag herhalen. De 3e x moet hij luisteren en mag je dus best wat harder zijn met je hulpen, als je daarna maar weer direct ontspant en lief bent. Oefen dit dus eerst in de stap naar haldhouden en van draf naar stap en ga ook schakelen in die gangen (langzamer en harder voornamelijk op je zit) om meer contole te krijgen en dus ook je africhtig beter wordt.
Als je dat goed onder controle heb, zou ik pas weer over gaan op de galop, maar blijf dan steeds focussen op jouw ontspanning, want anders geef jij de verkeerde hulpen/signalen.

Let er idd op dat je niet al vooraf zit te trekken en niet blijft vasthouden TS, dan heb je al zoveel druk in je handen dat een ophouding weinig tot geen verschil meer maakt. Durf loslaten! Vaak beginnen ze ook nog meer te drammen als jij blijft trekken

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:30

Zo'n bit met hefboomwerking is toch wel tijdelijk. Zodra er druk op komt gaat het hefboomsysteem pas in.. volgens mij hoor maar ik heb echt geen verstand van mennen etc.\

Ik ben het best met je eens dat je een scherper bitje kan proberen buiten. Maar dan wel met beleid, niet trekken en je moet weten hoe je ermee om moet gaan.

Orlandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:32

Pff, ik ben dus niet de enige met dit probleem.. de mijne wil er af en toe ook wel eens vre-se-lijk hard vantussen gaan.. En inderdaad, ik rij hem dan ook flink door, geeft ie wel eens een bok, en als hij terug wil naar draf, galloppeert hij nog maar een meterje of 20 door. Volgende stukje galop is 'ie ineens heeeeeel braaf.. Ze weten het precies!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:37

Ik weet niet of het al genoemd is, maar er bestaat ook een H&M Dangerbit, die werkt normaal als dubbelgebroken bit en als het paard te sterk wordt als stang. :j

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:43

Een scherper bit is symptoombestrijding lijkt mij. Als het paard het bit nu negeert, zal het dat scherpere bit uiteindelijk wellicht ook gaan negeren.

Als het paard echt aan de kletter gaat, kun je een one rein stop als noodmaatregel aanhouden.

Laat hij zich ook helemaal niet meer sturen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:49

Senzafine schreef:
Hoe zit dat dan bij paarden die in de kar lopen, daar hangt toch ook een bit in met hefboomwerking? Dat werkt toch ook niet slechts tijdelijk?
Hier staat ook één merrie die op buitenrit best met een sterker bit wordt gereden (niet dat ze constant ligt te sleuren aan het bit, maar soms heb je die noodrem wel nodig), en dat ligt niet aan mijn techniek want met eender welk ander paard rijd ik rustig op een trensje.

Op dit punt ben ik het wel met je eens:

Het punt wat jij met me eens bent, is juist de reden waarom ik een scherper bit een tijdelijke oplossing vind.
Meestal is het een basis-probleem en zorgt een hulpmiddel voor de verdoezeling daarvan. Ook krijg je dan verkeerd gebruik van het hulpmiddel,als de basis niet in orde is én dat kan ervoor zorgen dat je hulpmiddel een marteltuig wordt. (zeker als het paard een hogere pijngrens ontwikkeld door steeds een hoge pijnprikkel te krijgen en hij op den duur daardoor kapot gereden wordt)

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:55

superwoman dat ben ik helemaal met je eens.

Misschien TS moet je een keer met begeleiding naar het bos. Met je instructeur/trice zo kan je misschien goed geholpen worden op het moment zelf.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:12

Fijn dat er zoveel hulpmiddelen zijn maarrrrrr is het niet handig om te zorgen dat je je paard meer onder controle hebt.
Dus als galop een probleem is en stap/draf niet waarom dan niet eerst buitenrijden met alleen die gangen en pas als het meer onder controle is de galop erbij doen.
Dat is de manier die mij meer aanspreekt maar dat houdt ook in dat je veel geduld moet hebben want dit is niet met 1 week trainen bereikt.

Ik blijf erbij dat je zonder hulpmiddelen ook een heleboel bereikt als je maar consequent en geduldig bent.
En dat ook echt zo blijft volhouden want een paard wil ook gewoon weten waar ze aan toe zijn dat is duidelijke taal voor hun.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:58

vaughane schreef:
Dapper van je deze topic te starten!
Zadel past goed?
Zo ja, eerst in de bak oefenen. Dan niet zo veel mogelijk bellemmeren door speciale neusriem of thiedemanteugel. Liever aan een lossere teugel!!! Als ie er van door gaat, blijven rijden en zelf gas bij geven!! In de bak kan ie toch geen kant op. Blijven rijden, blijven rijden, ook al gaat hij er van door, probeer te blijven rijden. Gaat hij er in gallop er vandoor: blijven rijden. Sturen, stelling vragen. Wil je paard terug komen, dan juist vragen om nog langer in gallop te blijven lopen. Gas er ophouden, Voltes rijden etcetra. Pas al jij vindt dat het genoeg is, terug naar stap. Als ie dat braaf doet: belonen!!! (heel belangrijk) Doet ie dat niet: weer terug naar gallop en flink aan het werk zetten met zijgangen, kleine voltes met stelling.

Al die hulpmiddelen als speciale neusriem en speciale teugels zijn meestal niet nodig. Vaak is het zo: hoe meer je een paard bellemmerd, hoe liever het er van door wil gaan. (een paard is een vluchtdier en vlucht voor pijn of als het zich opgesloten voelt).

dankje :)
zadel past perfect.. ik heb in mei een nieuwe op maat laten maken en de kraker is ook al geweest..
met dressuur in de bak gaat hij er NOOIT vandoor dus dat maakt niet uit..

Tjitsbloody schreef:
Wat doet je paard als hij ervandoor gaat, pakt hij het bit vast of juist niet?
Rij je alleen of met iemand anders in het bos?

Wat in ieder geval verstandig is, is om een martingaal o.i.d. om te doen zodat hij zijn hoofd niet helemaal de lucht in kan steken en je iets meer controle hebt.

Ik neem aan dat hij het in de bak niet doet? En is het in het bos volgens jou een paniekreactie of neemt hij je gewoon in de maling?

Hij pakt het bit niet vast..
ik rijd nooit alleen in het bos dus altijd met een maatje.. soms 2

In de bak doet hij dit nooit.. ook nooit gedaan.

ik denk dat hij me in de maling neemt want zijn oren staan je hele tijd recht naar voren.. zekerweten dat hij me dus in de maling neemt !.

Ikwashier schreef:
Heb ik ook wel eens, anders vooral galopperen op open stukken? Waar je makkelijk voltes kunt rijden en hem moe kan maken? Dat helpt bij mij meestal wel. :) Trekken helpt bij mij dus niet, want dan trekt hij terug. :=

hmm.. openstukken zijn hier niet echt.. :(

wph1 schreef:
Wat ook heel belangrijk is dat je veel overgangen met hem rijdt want dan bepaal jij steeds.

Probeer het eerst in de bak veel overgangen rijden want jij bepaalt niet hij/zij.
1 ding is wel heel belangrijk dat je paard buiten ook nagevelijk moet zijn anders kan je niets proberen want daar begint het toch echt mee.
Buiten ook aan de slag alleen eerst zonder galop dus veel overgangen van stap en draf als dat goed gaat na min 2x buiten te zijn geweest dan gaan proberen met galop.

Ik heb zelf een paard die zijn hoofd heel hoog gaat dragen als ik aangallopeer maar door hem goed voorwaart te rijden wordt hij nagevelijk en blijft zijn hoofd laag maar dat moet je wel oefenen dat gaat niet in 1x.

Dus zorg ook dat je een dossis geduld heb.

oke dankje ! ik zal hem buiten voortaan ook nageeflijk laten lopen en wat oefeningen als uitgestrekte draf , verzamelde draf overgangen van stap naar draf enz. doen zodat ik hem echt bezig houd en dat hij het 'ervandoor gaan' een beetje vergeet..

Gooya schreef:
Hallo,
Ik denk dat jouw paard het galopperen in open terrein heerlijk vindt! (ik lees tenminste niet dat het een paniekreactie is van het paard) Je paard is zo te lezen ook nog niet zo ervaren buiten, en het is logisch dat het dan niet meteen goed gaat. Hij krijgt zoveel nieuwe prikkels en afleiding, dat je best kans hebt dat hij vergeet dat jij op zijn rug zit. Ik zou je adviseren om buiten echt dressuurmatig te gaan rijden. Veel overgangen, stelling/buiging vragen en afwisselen, beetje wijken links en rechts, regelmatig halthouden en af en toe pasje terug etc etc. Paard moet leren dat er buiten niets verandert tov rijden in de bak. Als je je paard op deze manier onder controle hebt, dan zou ik pas de galop gaan proberen. Beginnen met een paar galoppasjes en weer terug naar draf. Als je een open plek kan vinden, volte rijden in draf, en daarna 1 volte in galop en terugnemen. Zo heel rustig aan gaan uitbreiden. Zorgen dat je hem terug neemt voordat de vaart erin zit, want dan wordt het lastiger. En dit heel veel herhalen en super belonen als ie terugkomt! Verder zeker niet gaan hangen of trekken, mijn ervaring is dat paarden er alleen maar harder door gaan lopen.

Wat ook nog een idee is: een paar lessen nemen in de bossen van een goede instructeur/instructrice. Ik heb dit bij mijn paard ook gedaan, en je kan hele goede tips krijgen over hoe je hem terug kan rijden, lekker buiten kan rijden, de aandacht van je paard behouden etc.

Overigens heb je best kans dat je paard met andere paarden erbij veeel rustiger is. Hij wil dan toch bij de kudde blijven.

oke thanx ! dit ga ik zeker doen..
en dan als ik in galop zit ook verschillende galop gangen doen zodat hij geen tijd heeft om natedenken om er vandoor te gaan !

Pluttersput schreef:
Hoe vaak heb je al met je paard buiten gereden? Ik denk inderdaad, als je nog niet zo vaak buiten bent geweest, dat het een kwestie is van zoveel prikkels, en zoveel ruimte, dat hij gewoon vergeet dat jij er ook nog bent.

Ikzelf zou de gallop er even uitlaten, en kiezen voor stap en draf. En als dat helemaal goed gaat, dus dat je daar ook kan varieren in tempo, misschien bergjes op galloperen, en daarna terug pakken.

Die van mij deed dat laatst ook, ik wilde een berg op, en er was een open plek naast. Daag dacht t paard, ik ga rondjes rouzen over het veld. Maar even laten gaan dan, uiteindelijk kwam ze wel terug, na 2 rondjes oid. Maar goed, ik heb dan het voordeel dat ik haar terug kan pakken als ik wil, dat heb jij dus nog niet.

In ieder geval, veel succes ermee! Een ander paard meenemen lijkt me ook geen slecht idee!

ik ben nu een stuk of 10/15 keer met hem buiten geweest in 1 jaar (ik heb hem pas een jaar) ..
verder heb ik 2x per week prive dressuur les en 1x per week springles.. en daarmee is hij er nooit vandoor gegaan en is hij heet zoet en doet zijn best echt.
de laatste 5 ritten hebben we ook alleen maar stap en draf gedaan en af en toe probeerde hij in galop te gaan maar dan zette ik hem meteen stil en liet hem rondjes om zichzelf heen draaien.

Rianne12 schreef:
Mijn paard gaat ook verschrikkelijk snel in de galop... :(
Misschien kun je hem 1 keer echt laten gaan, dat z'n energie eruit is??

dat nooit !. mijn paard heeft een goeie conditie omdat ik 3x per week les en heel fanatiek in de dressuur ben dus zijn energie gaat niet snel op.. en dat krijg je er trouwens ook nooit uit als je dat doet..

bij zijn vorige eigenaar had hij trouwens 1 buitenritje gemaakt..
bij mij is hij echt heel braaf in stap en draf.. hij kijkt heel blij en vind bijna niks eng (alleen water en bruggetjes)..

Isegrim schreef:
Een scherper bit is symptoombestrijding lijkt mij. Als het paard het bit nu negeert, zal het dat scherpere bit uiteindelijk wellicht ook gaan negeren.

Als het paard echt aan de kletter gaat, kun je een one rein stop als noodmaatregel aanhouden.

Laat hij zich ook helemaal niet meer sturen?

okee ! hmm ik zal er is wat info over zoeken.
hij laat zich wel redelijk sturen.. het gaat beter dan remmen..

Tjitsbloody schreef:
superwoman dat ben ik helemaal met je eens.

Misschien TS moet je een keer met begeleiding naar het bos. Met je instructeur/trice zo kan je misschien goed geholpen worden op het moment zelf.

mijn instructrice rijd het liefst alleen buiten omdat zij zelf ook van die stresserige dressuur paarden heeft ;(.. óf ze rijd met hele rustige brave paarden dus dat zit er niet in..

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:04

Ik ken je probleem heel goed.
Ik heb ook 2 andere bitten gepakt, en niet vanwege symtoombestreiding, maar gewoon meer veiligheid voor bijde.
En tja, dan krijg je het weer.
Paarden gaan daar ook doorheen lopen, maar dat is echt niet zo.
Ik heb voor de bosritten een pessoa bit gehaalt, wel een dubbelgebroken, zoals me eigen dressuurbitje.
Alleen iets meer te vertellen.
Natuurlijk blijft hij de 1e paard kilometers druk, maar hij blijft wel bij me, en we zullen niet zomaar tegen een boom aanrijden.
Wat wel gebeurde zonder dat bit.
En dat ligt niet aan rijtechnisch, en kun zeggen wat je wil. maar dat paard wou te graag.
Voor de gewone buitenritten heb ik een dun kneveltrens, en werkt ook super!!!!
hulpteugels ben ik nooit zo van. niet met buitenritten.
Als het knapt door druk, weet ik veel, heb je nog niks.