Mijn heupen/bekken bewegen teveel... hoe los ik dit op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

Mijn heupen/bekken bewegen teveel... hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 12:58

:? Ik heb een rijtechnisch probleem waar m.i. heel veel ruiters last van hebben: Tijdens het stappen bewegen mijn heupen/bekken teveel waardoor het lijkt alsof ik mijn paard naar voren duw (dit is niet zo, maar zo ziet het eruit). Ik moet veel "stiller" zitten. Mijn instructrice zegt dat ik mij meer moet "oprichten". Zij heeft dit ook voorgedaan om te laten zien wat ze bedoeld. Ik krijg het alleen zelf totaal niet voor elkaar! Ik zit recht in mijn zadel, houd mijn benen lang en ontspannen en armen stil en ga met mijn handen mee met de beweging van het paard. Helaas heb ik geen idee hoe je een filmpje op internet zet dus ik kan het niet laten zien.
Wie kan mij in begrijpelijke taal vertellen hoe ik een rustige stille zit voor elkaar krijg?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:01

Mijn bijrijdster heeft daar ook zo een last van.
Doordat haar heupen te veel werken drijft ze ongemerkt het paard constand aan.
Ik heb haar eens gevraagt om met haar zit het zadel stil te houden.
Dus niet meegaan in de beweging van het paard maar juist het tegover gestelde.
Ze zat gelijk stil en stopte met automatisch aandrijven.

Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou ook zo zou werken.

succes

horse4fun

Re: Mijn heupen/bekken bewegen teveel... hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:05

En ik maar denken dat je dan "meebeweegt" met je paard... Niet dus. Ik ga wel proberen wat jij schreef Alison_belle, maar ik vind het reuze moeilijk...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:07

Alle gewoontes zijn moeilijk te doorbreken :j
Zolang jij kan denken.....zadel stil houden......

even een ander vragen of die kan zien of je dan beter zit.
Doe je beide gewoon even voor en kan je een mening vragen.

succes

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:10

Je instructrice heeft wel gelijk: Meer jezelf oprichten en lang maken :Y)

De gouden tip: (Voor je gevoel) op je muts zitten ipv op je kont :o

Je maakt jezelf voor je gevoel helemaal lang (benen/ruk/nek)
en dan voor je gevoel muisstil gaan zitten en het paard onder je door laten lopen.
En niet teveel met je armen meegaan zitten deinen, dan ga je de rest ook weer meebewegen.

Succes!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:14

listiglistje schreef:
Je instructrice heeft wel gelijk: Meer jezelf oprichten en lang maken :Y)

De gouden tip: (Voor je gevoel) op je muts zitten ipv op je kont :o

Je maakt jezelf voor je gevoel helemaal lang (benen/ruk/nek)
en dan voor je gevoel muisstil gaan zitten en het paard onder je door laten lopen.
En niet teveel met je armen meegaan zitten deinen, dan ga je de rest ook weer meebewegen.

Succes!

Uhm... (voor mijn gevoel) op m'n muts zitten? Maak ik dan mijn rug niet hol? Ik ga vanavond weer naar les en zal het proberen, maar dit is een gewoonte geworden in 16 jaar rijden dus het zal wel werken worden om dat 'af te leren'. Er zijn daar wel spiegels rond de rijbak dus ik kan mezelf ook controleren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:18

Als het goed is niet. Mensen roepen nog heel vaak 'op je kont gaan zitten' maar juist dan zit je eigenlijk niet rechtop, niet boven het zwaartepunt van je paard.
Het is ook niet de bedoeling dat je je schouders overdreven strak naar achteren houdt, dan krijg je inderdaad een holle rug. Jezelf lang maken zonder spanning te zetten dus, recht op je zadel zitten en je been mooi lang houden.

x_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:36

Ik had precies hetzelfde, en mijn instructrice gaf me toen ook de tip, niet op je kont te gaan zitten maar op je muts, ik dacht eerst ja dag doe het lekker zelf rare, Maar de nieuwsgierigheid overwint alles en het hielp! :D
Dus ik stem erin mee :)

midgie

Re: Mijn heupen/bekken bewegen teveel... hoe los ik dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:23

Idd niet op je billen maar meer op je boven benen je balans gaan zoeken, je moet wel degelijk de beweging van je paard blijven volgen, maar niet vanuit stoelzit, je kan je meer oprichten maar trek dan niet je rug hol maar kantel ietewat je bekken zodat je rug wat boller gaat worden,niet te veel alles met maten en wel al gewrichten ontspannen houden , zo kun je ook heel mooi met je zit been knobbels gaan inwerken, oefen eens op een stoel of bal.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:33

wat ook nog wel eens wil werken is je boven benen naar binnen proberen te draaien.
Dan steken je tenen gelijk netjes naar voren ( maar ik vind dat weer moeilijk vol te houden)

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:32

Als je de goede bekkenbeweging maakt, moet je in ieder geval blij zijn dat je dat doet! Er zijn veel mensen die het niet kunnen en veel moeten doen om het te leren. Ik zou eerst kijken naar of je meebeweegt met je paard of juist niet. Als het al goed is, zou ik geen tegenwerkende beweging gaan maken om stiller te gaan zitten. Ik zou eerder werken aan jezelf groot maken en ontspannen zitten aan de longe, zonder te veel in te werken vanuit je lichaam. Je moet het paard onder je laten bewegen en je hierop mee laten nemen. Succes!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 11:55

midgie schreef:
Idd niet op je billen maar meer op je boven benen je balans gaan zoeken, je moet wel degelijk de beweging van je paard blijven volgen, maar niet vanuit stoelzit, je kan je meer oprichten maar trek dan niet je rug hol maar kantel ietewat je bekken zodat je rug wat boller gaat worden,niet te veel alles met maten en wel al gewrichten ontspannen houden , zo kun je ook heel mooi met je zit been knobbels gaan inwerken, oefen eens op een stoel of bal.

Misschien een domme vraag hoor 8-) , maar ik vind het keimoeilijk: Met oprichten en het bekken kantelen, naar welke kant kantel je het bekken dan? Naar voren of naar achteren? Als je iets meer op je muts moet zitten zou ik zeggen naar voren van bovenaf gezien dan? Of snap ik er nou niks van :?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:50

Als ik tegen mijn bijrijdster zeg houd het zadel stil.....dan lukt haar dat natuurlijk ook niet.
Maar doordat ze van nature zelf zo veel beweegt lijkt het voor haar alsof ze het paard tegenwerkt.
Maar als je dan kijkt zie je dat ze juist op de goede manier meebeweegt en haar benen stil en op zijn plek houd.
Voor haar voelt dat heel anders dan dat het er uit ziet, lijkt me logisch.
Maar haar hele houding veranderd ten goede, handen en benen stiller en automatisch gaat de rug recht ect ect.
Gewoon een kwestie van proberen en als iemand meekijkt die je kan vertellen hoe het er uit ziet dan weet je waar je op moet oefenen.

Paardrijden is ook helemaal niet makkelijk, dat even voor op gesteld ;)