Voorbeeld: als ik een volte wil rijden rechtsom en pony lief besluit dat hij het er niet mee eens is en wil toch halverwege de volte naar links.... mijn hulpen.... ik vraag (kneepjes) met rechts, houd aanleuning op links zodat hij niet over de linkerkant heen valt en probeer hem om mijn rechterbeen te laten buigen en mijn gewicht iets wat naar binnen. Maar pony zet toch door. Ontbreekt er iets??????
Dit probleem heb ik als ik tijdens het rijden eerst de bak deel met een ander en vervolgens alleen achterblijf. Pony wil dus mee.
Je kunt proberen om je binnenhand (rechterhand in dit geval) naar binnen te brengen. Dat mag best ver, wil je pony echt niet luisteren mag dat best een halve meter zijn. Zorg dat je hand niet te ver naar achteren komt. Ook is het belangrijk om je buitenhand (in dit geval linkerhand) goed vast te pakken, over die hand loopt hij weg.
en natuurlijk het buitenbeen erbij houden om hem te begrenzen zodat hij niet de andere kant op kan
quartel
Geplaatst: 22-07-10 12:53
Als je hulpen duidelijk zijn zou ik hem er een tik voor geven
listiglistje
Geplaatst: 22-07-10 13:01
Is het een jonge pony of gewoon een eigenwijze? Dit zijn meestal de enige 2 categoriën die dat doen....uibreken op de volte
Ik heb al veel jonge paarden in/aangereden en veel proberen dit en het gaat ook wel weer over, de ruiter moet alleen slimmer en vlugger zijn als het paard/pony
Punt is je pony loopt toch over linksvoor weg......daarom breekt hij uit, zoals ze dat noemen.
Oplossing: contrastelling nemen Dus de hele boel buiten begrenzen) en je voltes nog groter rijden. vanuit dat punt de voltes steeds een beetje meer verkleinen en als hij het niet meer doet langzaam aan steeds meer stelling terug gaan vragen naar rechts. (let op wel altijd de buitenteugel blijven begrenzen!)
Succes!
Cahill
Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-10 17:12
4 en eigenwijs ook Maar daar kan ik denk wel wat mee. Ga er zaterdag weer op!!!!
Motje11
Geplaatst: 23-07-10 13:36
Kijkt je paard op het moment dat hij linksaf gaat naar rechts of naar links? Als hij wel naar rechts kijkt, gebruik dan nóg meer buitenteugel en ook goed je buitenbeen. Die buitenteugel mag op het moment van uitbreken echt strak, zo strak als nodig is zodat hij er niet doorheen loopt. Ontspan weer zodra hij de goede kant opgaat. Als hij naar links kijkt, maak dan een ophouding met je rechterteugel en je rechterhand goed van de hals af. Knijp je hand dicht en ontspan weer, zoveel als nodig is om hem naar rechts te laten kijken. Zorg dat je buitenteugel genoeg ruimte geeft om naar binnen te kijken. Zodra je de stelling naar binnen hebt kun je hem met de buitenteugel bedrenzen.