Serenity (v Lancelot): zijn er bijna maar nog niet helemaal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Serenity (v Lancelot): zijn er bijna maar nog niet helemaal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:00

Serenity is vanaf 1 oktober van mij.
Officieel heet ze Samira de Haar, dochter van Lancelot (v. Ramiro)
Ze is 11 jaar oud en heeft L niveau gelopen in DR en SPR.
Zoals jullie kunnen zien heb ik dit niveau niet en dus starten we in de B.
Pijnpunten: zowat alles.
Ik vergeet eraan te rijden, geef toch teveel teugel, ben veel te snel tevreden met ook maar de minste aanleuning, zit niet op mijn billen en hebben super flapperende onderbenen.
Dus kom maar op met die tips, ik wil graag afwijken van de bokttraditie en ik wil commentaar op alles.
En nee, ik heb geen excuses voor mijn fouten.
Paardlief zal u dankbaar zijn. Ze doet enorm haar best maar zit nu eenmaal met deze ruiter opgescheept.

Hier staan onze vorige topics:
[RT-HAW] Serenity (v. Lancelot) B1 wedstrijd

Zo reden we in november rond
Afbeelding
Zo ging het met Pasen
Afbeelding

Dit zijn foto' s van mijn les afgelopen donderdag, we hebben een uur en een kwart gewerkt om uiteindelijk het resultaat van de filmpjes te krijgen. Eerste deel regende het dus hebben we binnen gereden, laatste deel buiten en dan ging het ook beter. We hebben veel op de cirkel gewerkt met lichte binnenstelling om ze soepel te maken (Serenity heeft trouwens de neiging om op de rechte zijde scheef tov de hoefslag te lopen)

In de overdekte buitenbak, filmpje van de galop waarbij ik verlichte zit moest aannemen (voor mijn gevoel leunde ik naar voor, op het filmpje zie je amper wat)
Afbeelding
In stap gaat het nogal goed met de aanleuning maar moet ik erg drijven (uh, dat onderbeen)
Afbeelding
In draf en galop ben ik het neusje echter weer net kwijt.
Afbeelding
Afbeelding

En toen weer buiten
Paard holt blij met baas rond
Afbeelding
Onderbeen erbij?
Afbeelding
In stap gaat het weer wel redelijk
Afbeelding
Uitgeputte tomatenkop (gezien? nieuwe ww frontriem)
Afbeelding
Wending waarbij mijn onderbenen weer aan de wandel gaan
Afbeelding
Oef, we zijn er!
Afbeelding
Movietime!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brand maar los!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:26

Ik zou voornamelijk eerst aan je houding gaan werken.
Je moet echtop blijven zitten! je hangt de hele tijd naar voren.
je moet je hakken uit drukken handen boven de schoft naast elkaar houden m.u.v.
stelling en trots en rechtop op je paard gaan zitten, recht naar voren kijken.
daarbij veel overgangen rijden niet alleen van draf naar galop maar ook van stap naar draf.
en wat nageeflijkheid betreft. veel zeggen dan dat het vanzelf wel komt, maar gewoon wat
ophoudinkjes doen en weer ontspannen tot ze lekker loopt.
zo zal ze steeds wat meer en langer nageeflijk blijven lopen.
en heb je wel eens geprobeerd om eerst voorwaarts neerwaarts te rijden?
daar ben ik mee begonnen. eerst lekker lang en laag maar wel wat
rond houden zodat je de halsspier er mooit uit ziet komen.
worden ze lekker sterk van in de achterhand als je overgangen
blijft rijden en super los door het lijf.
veel stelling en buiging aannemen en blijven lessen ;) :D en blijf aan je houding werken.
succes! Erg leuk paard trouwens :D leuke combinatie.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 09:40

Bedankt voor de tips, maar dat is eigenlijk het probleem een beetje.
Hoe meer moeite ik doe om me daarop te concentreren, hoe minder ik mijn paard vraag te doen.
Het is een flegmatieke merrie die geen respect voor het been heeft. Als ik mijn energie steek in rechtzitten en voor me kijken verlies ik naar mijn gevoel contact met het paard, dat zo' n slakkentempo inzet dat ik opnieuw helemaal opnieuw kan beginnen. Als ze aan de sjouw gaat gaat rechtzitten beter (zie laatste filmpje)
Voorwaarts neerwaarts afwaarts is het credo van onze huisinstructrice, maar bij mij volgt er dan nooit nageeflijkheid, omdat ik alles meegeef met mijn hand zodra ik drijf (en ik naar voren zit).
Het belang van stelling en buiging is me nu wel duidelijk en dat probeer ik nu consequent aan te houden, zeker op lange zijdes (waar de neiging groot is gewoon met paardlief mee te hobbelen tot de volgende hoek)

anne_hendrik

Re: Serenity (v Lancelot): zijn er bijna maar nog niet helemaal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:53

Toch denk ik dat als je probeert wat 'netter' te zitten, dat paardlief daar ook wat aan heeft. Als je rechtop zit kan je je benen makkelijker gebruiken, en misschien ook wat voorwaartser rijden.
Voor het zitten; probeer je handen wat meer te dragen, schouderbladen naar elkaar toe trekken & knik in je elleboog, je zult zien dat je dan al een stuk rechterop zit. Houd je benen lang en hakken uitdrukken. Als je je hakken uitdrukt word je kuitspier harder; zo kan je ook makkelijker been geven.
Verder veel overgangen rijden. Ik heb zelf ook een vrij luie pony, maar na een kwartier overgangen tussen halthouden,stap en draf reageert ie wel (:
Het laatste filmpje ziet er trouwens best prima uit, vind het erg goed van je dat je zoveel tips & commentaar wil.
Ga zo door en veel succes met je leuke paardje!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 09:59

Ik herken het probleem waar je tegenaan loopt. Zelf blijf ik ook lessen, goed vw-nw rijden, veel voltes etc. en uiteindelijk komt de nageeflijkheid wel, dan word ik echt beloond na een uur vol inspanning lessen. :)

Ik vind jullie een erg leuke combinatie.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:01

Belangrijkste is nu eerst aan het been. Zonder dat ook geen nageeflijkheid.

Kun je een spoortje om doen ? Eis reactie als je been geeft, elke keer heel consequent ! Dan maar even niet nageeflijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:08

Perfect zitten an sich lukt wel, het is het perfect zitten EN drijven/ oefeningen rijden dat niet lukt. Zodra ik iets doe met mijn onderbeen gaat het flapperen + paard luistert er niet naar.
Volop overgangen rijden is een goede tip om haar goed te doen starten, maar na 10 m valt ze in tempo al terug

Knopsporen heb ik dit weekend gekocht. Ik weet dat bokt steigert als het woord 'spoor' valt bij een flegmatiek paard, maar heb het er met mijn instructrice over gehad (nl spoor dient in mijn ogen alleen voor verfijning van de hulpen)
Haar antwoord was zowel nuchter als verhelderend: je moet nu zo hard drijven dat je niet eens subtiel kan zijn
En ik ben er zo benauwd van dat ik automatisch heel goed oplet wat ik met mijn been doe
We hebben in de les al eens een spoortje geprobeerd en daar had ze wel respect voor (ze kruipt er gelukkig ook niet voor op het dak)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:11

MyHorseGirl schreef:
Ik herken het probleem waar je tegenaan loopt. Zelf blijf ik ook lessen, goed vw-nw rijden, veel voltes etc. en uiteindelijk komt de nageeflijkheid wel, dan word ik echt beloond na een uur vol inspanning lessen. :)

Het is niet dat ik haar de opwarmrondes niet gun, daar niet van, maar een uur terugschroeven naar een half, dat moet toch lukken. Het is een diesel, dat weet ik en dat zal ook nooit veranderen, maar dit is echt afzien zo.

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:13

Ik zou als ik jou was eerst werken aan je houding. Als je eenmaal goed zit, kun je met een goede houding leren om je paard te rijden en beter te laten lopen.

Misschien ben je in het begin drukker met op je houding letten dan op je paard, maar door het helemaal verkeerd aan te leren ben je denk ik nog verder van huis. Je zult je houding toch een keer moeten verbeteren, en daar heb je je concentratie hoe dan ook bij nodig. Of je het jezelf nu aanleert, of wanneer je paard goed loopt met een slechte houding van jou, de concentratie zul je nodig hebben om de houding te verbeteren.

Het nageeflijk lopen komt vanzelf wel als jullie zover zijn :) Eerst het paard goed aan het been krijgen en zelf je been eraan houden en rechtop blijven zitten.

Heel veel succes ermee hoor! Met veel oefenen zul je er vast wel komen ;)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:18

Ik oefen al 9 jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:25

foxy80 schreef:
Bedankt voor de tips, maar dat is eigenlijk het probleem een beetje.
Hoe meer moeite ik doe om me daarop te concentreren, hoe minder ik mijn paard vraag te doen.
Het is een flegmatieke merrie die geen respect voor het been heeft. Als ik mijn energie steek in rechtzitten en voor me kijken verlies ik naar mijn gevoel contact met het paard, dat zo' n slakkentempo inzet dat ik opnieuw helemaal opnieuw kan beginnen. Als ze aan de sjouw gaat gaat rechtzitten beter (zie laatste filmpje)
Voorwaarts neerwaarts afwaarts is het credo van onze huisinstructrice, maar bij mij volgt er dan nooit nageeflijkheid, omdat ik alles meegeef met mijn hand zodra ik drijf (en ik naar voren zit).
Het belang van stelling en buiging is me nu wel duidelijk en dat probeer ik nu consequent aan te houden, zeker op lange zijdes (waar de neiging groot is gewoon met paardlief mee te hobbelen tot de volgende hoek)

Dan moet je dus zorgen dat je paard respect voor het been krijgt. Dat ze vanzelf gaat lopen zonder dat je elke keer hoeft te drijven. Je zegt ook dat ze de neiging heeft scheef te lopen. Bij Antoine de Bodt leer je rijden zonder been en rechtrichten. Dat eerste klinkt wazig, maar je weet niet hoe heerlijk het is te zitten op een paard dat je alleen been hoeft te geven als er iets moet veranderen.
Ik weet trouwens precies wat je meemaakt... Mijn eerste paard was ook flegmatiek. Moest ik ook veel drijven dacht ik. Als reactie ging mijn lijf / schouders / handen spannen (had ik zelf niet eens in de gaten) waardoor ik dus het tempo van het paard blokkeerde.
Mijns inziens moet je nu helemaal niet bezig zijn met nageeflijkheid. Eerst MOET je paard voorwaarts lopen, dan komt het nageeflijke echt vanzelf als je gewoon licht contact op de teugels houdt. Als het motortje achter het niet doet kan ze nooit echt nageven. Misschien een andere instrukteur ?

Skingraphx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:27

Toen ik jouw verhaaltje zo las dacht ik echt iets heel afschuwelijks te zien en eerlijk gezegd viel het mij nog alles mee.... ik heb wel erger gezien.
Wij (Ulala hier op bokt en ikzelf) roepen ook altijd gekscherend dat die paarden het talent wel hebben maar het helaas met ons moeten doen.
Vooral blijven lessen en gaandeweg zal jouw houding echt wel verbeteren. 1 stapje tegelijk, niet alles in 1x willen oplossen. Als je het verschil al bekijkt tussen de november foto en nu vind ik echt wel dat je al heel erg vooruit bent gegaan.
Blijf vooral genieten en wees niet te streng voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:29

O ja, dat je onderbeen flappert kan ook heel goed komen doordat je zadel jou en/of je paard niet past. Ik spreek uit ervaring, dacht dat ik het gewoon niet kon, voelde me een complete kneus, maar toen moest ik een nieuw zadel kopen omdat onze manege leeggehaald was en toen kon ik ineens wel een stil been hebben. Is de moeite waard om eens over na te denken, of eens een zadel van een ander te proberen, je weet maar nooit.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:30

foxy80 schreef:
MyHorseGirl schreef:

Het is niet dat ik haar de opwarmrondes niet gun, daar niet van, maar een uur terugschroeven naar een half, dat moet toch lukken. Het is een diesel, dat weet ik en dat zal ook nooit veranderen, maar dit is echt afzien zo.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar soms is het (volgens mij) niet anders.. ik heb ook een dieseltje die na een half uur zeker nog niet helemaal los in haar lijf is en dus ook nog niet lekker gaat ontspannen... dit gebeurd meestal pas na 3kwartier..

En zoals al gezegd, ik vind je al wel vooruit gegaan. (kijkend naar de foto en het filmpje)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:37

Skin, toen ik ze kocht kon ik ze met moeite een rondje in draf in houden, viel gewoon in stap als ik even niet aandreef
In november was ik al blij dat we een uur zonder stilvallen konden meedoen met de rest
In april was ik al blij dat paard geen kameel meer speelde
Nu heb ik gemerkt hoe het voelt als een paard echt actief en nageeflijk is en het drama is: we want more! we want more! we want more! Dus niet te streng voor mezelf zijn is nogal vrij moeilijk, ik ben nog nooit zo gefrustreerd geraakt van mijn rijden eerlijk gezegd.

@ ikkeweer, les van verleden week was bij nieuwe instructrice en het resultaat is er. Maar ik wil dit resultaat OOK bij onze "huisinstructrice" zeg maar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:38

ikkeweer schreef:
O ja, dat je onderbeen flappert kan ook heel goed komen doordat je zadel jou en/of je paard niet past. Ik spreek uit ervaring, dacht dat ik het gewoon niet kon, voelde me een complete kneus, maar toen moest ik een nieuw zadel kopen omdat onze manege leeggehaald was en toen kon ik ineens wel een stil been hebben. Is de moeite waard om eens over na te denken, of eens een zadel van een ander te proberen, je weet maar nooit.

Dat houd ik ook in mijn achterhoofd. Heb laatst op een passier GG gezeten en dat zat zalig.
Bij mijn pony en dit zadel lukte het beter om mijn been stil te houden maar deze merrie heeft natuurlijk heel andere gangen.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:56

Hey Elke!
Ik vind dat je al enorm vooruit bent gegaan!
Er is nog veel te verbeteren aan je houding enz. maar Serenity loopt echt niet verkeerd op deze foto's en filmpjes!
Op de filmpjes ziet ze er wel actief uit en loopt ze toch redelijk ontspannen. Oké dat ze nog niet heel de tijd constant loopt, maar je hebt al een hele weg afgelegd hoor!
Ik zou zeggen, zeker blijven lessen en volhouden, het komt zeker en vast goed.
De 12e foto vind ik een mooi plaatje, jij zit er netjes op en zij loopt ontspannen en actief vanachter :)
ik heb andere dingen gezien, ik was echt aangenaam verast door deze foto's, ben blij voor u dat het al zoveel beter gaat :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:04

Hi Laura, hoe is het met uwe witte? Fijn weer iets van je te horen!!! Doe de groeten aan Soof wil je?

Ja, als ge weet waar ik van kom dan is dit echt wel een wereld van verschil.
Hier nog wat draakfoto' s
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... C_0473.jpg
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... C_0575.jpg
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... C_0576.jpg
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... C_0577.jpg
Nee dit is geen verlichte zit - poging
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... C_0621.jpg
En deze is echt helemaal de knaller:
http://i300.photobucket.com/albums/nn27 ... _26031.jpg
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 21-07-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's omgezet in links. Maximaal 15 foto's zijn toegestaan per topic.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:24

Vergeleken met de oude foto's ben je echt al vooruit gegaan! Dus gewoon door blijven gaan!
Verder is het misschien fijn om een keer iemand anders je paard aan de longe te nemen en dat jij er alleen op zit en je puur op je zit kan concentreren. zodra je merkt dat je helemaal in balans zit en meegaat met je paard zou je langzaam de teugels erbij kunnen nemen. zodra je merkt dat je weer meer op je paard concentreerd en je zit weer slechter word, leg je de teugels weer neer en concentreer je je weer op je zit. en zodra jij lekker ontspannen kan zitten zal je paard vanzelf meegaan ;)

Verder kan je wel zien dat je paardje al veel actiever is als in het begin, bij de begin foto's nog wel veel op de voorhand maar laatste foto's is dat al een stuk beter! dus lekker overgangen blijven rijden (is ook goed voor aan het been worden) en proberen die ontspanning erin te krijgen.

Verder: Super leuk paardje! <3

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 11:31

Ik weet niet of ze aan de longe weer niet schaamteloos gaat profiteren qua tempo, maar we kunnen het proberen.

Ja, die activiteit is gelukkig al veel beter, maar het is elke dag weer even van 0 starten en pas als ze merkt dat ik het meen gaat ze werken. Had haar beter sjok-sjok genoemd ipv Serenity

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:57

kijk nog een lancelotje! Ik kom ze toch steeds vaker tegen!

Leuk paard heb je. Probeer goed van je been naar je hand te rijden. Die mij komt er vreselijk tegen in zodra die hand er aan gaat en juist heerlijk ontspannen lopen van goed met je been naar je hand rijden. Probeer je onderbenen inderdaad stil te houden en alleen aan te drukken. Als ze al slecht aan het been is heeft het geen zin om constand te drijven worden ze alleen maal slechter. Been is reactie, maar dan is het wel aan jou om goed met je benen te kunnen werken.

Mijn lancelot staat in mijn profiel als je haar wilt zien! is ook een 11 jarige merrie (bijna 11)