Hoe krijg je een goede middendraf?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ankiiej

Hoe krijg je een goede middendraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:31

Je kent het wel, paarden die zooooo'n moooie middendraf kunnen laten zien!
Mooi de voorbenen gestrekt naar voren en de achterhand een beetje breed.

Mijn vraag, hoe leren jullie je paard een goede middendraf aan?? iemand speciale technieken? :P

Ben benieuwd!!

midgie

Re: Hoe krijg je een goede middendraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:57

Je zegt het goed, techniek.

Denk dat je nog heel veel moet leren, want de achterhand breed beteken dat het paard niet in balans loopt, het paard moet juist met de achterbenen naar het zwaarte punt gaan.
Een goed uit gevoerde middendraf komt vanuit achter maar dan wel technisch goed en lift de schouders waardoor er een mooie uit gesterkte draf getoond word,

Dus een oprichting van uit achter en niet een dat het paard omhoog getrokken word van voren.
Maar dat vergt wel tijd, ga aan de gang met rechtrichten , de achterhand sterker maken , zijgangen enz

Maar vooral belangrijk dat je zelf de theorie gaat leren, want zo te lezen is daar nog het nodige werk, leer wat er gebeurd in het lichaam van het paard voor hij de schouders kant liften

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:08

Ben het eens met midgie.
Door dingen op het internet te lezen weet je nooit precies hoe een échte middendraf nou gereden moet worden.
Ik heb één echte tip: Neem les. :j Daarbij komt middendraf altijd aan bodt en ook andere dingen als recht richten, verzamelen, etc.

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 09:10

midgie schreef:
Je zegt het goed, techniek.

Denk dat je nog heel veel moet leren, want de achterhand breed beteken dat het paard niet in balans loopt, het paard moet juist met de achterbenen naar het zwaarte punt gaan.
Een goed uit gevoerde middendraf komt vanuit achter maar dan wel technisch goed en lift de schouders waardoor er een mooie uit gesterkte draf getoond word,

Dus een oprichting van uit achter en niet een dat het paard omhoog getrokken word van voren.
Maar dat vergt wel tijd, ga aan de gang met rechtrichten , de achterhand sterker maken , zijgangen enz

Maar vooral belangrijk dat je zelf de theorie gaat leren, want zo te lezen is daar nog het nodige werk, leer wat er gebeurd in het lichaam van het paard voor hij de schouders kant liften

pardon? weetje ik ben het zo eens met mensen die ook vinden dat iedereen elkaar zitaf te kraken via deze site!
Misschien moet je zelf eens bij concours gaan kijken en dan zie je dat bij een goede middendraf de achterhand wat breeder wordt en naar voren gaat. Trouwens als je les hebt van een grand prix ruiter zal het wel goed zitten he ;)

Ik was gewoon benieuwd hoe iedereen dat aanpakt bij zijn paard. Interesse tonen heet zoiets, ooit van gehoord?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:16

van wie heb je les als ik vragen mag?

Middendraf moet je verruimen niet versnellen dat is wat veel mensen verkeerd doen

Niet alle GPruiters kunnen perfect les geven...
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 20-07-10 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:18

wat bedoel jij met achterhand breder? als een paard meer ondertreedt kan het dat de bespiering op de achterhand zodanig "bijeen plooit" dat het lijkt of het paard breder wordt
MAAR dit is iets totaal anders dan een paard dat z'n achterbenen iets wijder uit elkaar zet tijdens een middendraf. dit laatste is dus wel uiting van te weinig balans en kracht in die achterhand en ik denk dat dit is wat midgie bedoelt.
een middendraf kan je mooier doen uitkomen door eerst enkele passen te "verzamelen" en je paard iets meer op de achterhand te brengen, waardoor de schouder al iets meer ruimte krijgt en de verruiming beter tot z'n recht.

off topic: niet elke grand prix ruiter hoeft een goed instructeur te zijn, ik "ken" ook grand prix en st george ruiters die ik nog niet in de buurt van m'n paard wil hebben...

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 09:20

petitparis schreef:
wat bedoel jij met achterhand breder? als een paard meer ondertreedt kan het dat de bespiering op de achterhand zodanig "bijeen plooit" dat het lijkt of het paard breder wordt
MAAR dit is iets totaal anders dan een paard dat z'n achterbenen iets wijder uit elkaar zet tijdens een middendraf. dit laatste is dus wel uiting van te weinig balans en kracht in die achterhand en ik denk dat dit is wat midgie bedoelt.
een middendraf kan je mooier doen uitkomen door eerst enkele passen te "verzamelen" en je paard iets meer op de achterhand te brengen, waardoor de schouder al iets meer ruimte krijgt en de verruiming beter tot z'n recht.

off topic: niet elke grand prix ruiter hoeft een goed instructeur te zijn, ik "ken" ook grand prix en st george ruiters die ik nog niet in de buurt van m'n paard wil hebben...

Dankje, dat bedoelde ik dus. Maar deze instructrice is wel goed hoor :)
En natuurlijk snap ik ook wel dat je middendraf niet via internet kan leren maar ik vroeg me gewoon af hoe andere mensen het hun paard aanleren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:24

Wie is die instructrische dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:26

ja dat wil ik dan ook wel eens weten?

En waarom leert jou instructrische dat niet want ze kan erg goed les geven toch?

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 09:54

Ik ben ook wel benieuwd naar wie de instructie is van Ankiiej.

Maar ik denk dat jullie de insteek van de topic starter niet helemaal goed begrijpen. Zij wil volgens mij een topic openen om tips uit te wisselen/ het te hebben over een goede middendraf. Ik denk dat Bokt daar onder andere ook voor bedoeld is toch?
Maar nu word gelijk de toon gezet door de eerste reactie op haar topic bericht!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:42

Wat maakt nou in godsnaam uit wie de instructrie is van TS? In dit topic wordt gewoon een vraag gesteld en blijkbaar is het heel moeilijk om daar op te antwoorden.

Want ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe verschillende mensen de middendraf aan een paard aanleren. Dat wil niet zeggen dat ik dan maar meteen ga experimenteren zonder goede begeleiding.

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:43

Gini schreef:
Wat maakt nou in godsnaam uit wie de instructrie is van TS? In dit topic wordt gewoon een vraag gesteld en blijkbaar is het heel moeilijk om daar op te antwoorden.

Want ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe verschillende mensen de middendraf aan een paard aanleren. Dat wil niet zeggen dat ik dan maar meteen ga experimenteren zonder goede begeleiding.

:D Precies

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:18

Wat ik me dan meteen afvraag: waarom zou je willen weten hoe anderen hun paard middendraf aanleren als je zelf een goede instructrice hebt??

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:36

*\o/*
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ankiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:53

Omdat ik benieuwd ben of iedereen daar een eingen speciale techniek voor heeft.
Het is gewoon puur interese hoor..

_Ivana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:08

Jeetje, wees eens een beetje aardig tegen elkaar!
Ik vind het nml ook een interessant onderwerp. Ik heb goed les, en ben ook daar bezig met de middendraf (mijn paard heeft geen geweldige draf en mist nog wat kracht). Maar dat betekent niet dat je van anderen niets kan leren. Het bespreken van verschillende aanpakken vind ik dan ook heel leuk!

Ok, ik zal beginnen. Mijn paard is nog jong. Wat ik doe is hem iig in het arbeidstempo al goed aan mijn been te zetten, en van mijn hand af te rijden. Heb ik hem daar fijn, dan rijd ik weg naar voren, waarbij ik probeer goed achterin het zadel te blijven. Die van mij heeft neiging snel in mijn hand te komen en op de voorhand te vallen in de middendraf. Daarom schakel ik maar hele kleine stukjes naar voren en terug zodat dat laatste niet gebeurd. Het is nog niet perfect, maar wanneer hij sterker wordt zal het beter gaan.

Dussss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:09

Ik ben er ook wel benieuwd naar! Tuurlijk leer je het meeste met de les maar sommige dingen kan je ook makkelijk vertellen in zo'n topic en als je dan op het paard zit kan je daar wel aan denken, oja hun deden zo en zo.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:15

Wat je kan proberen is om te paard eerst mooi terug te verzamelen, dat ie alvast een beetje gaat zitten, en dan d.m.v. je kruis aan te trekken te verruimen. Wanneer je te veel been geeft gaan ze vaak versnellen en vallen ze op de voorhand wat ten koste gaat van de verruiming. Wanneer je de middendraf vanuit je zit kan inzetten kan je er juist super mooi achteraan rijden. Vanachter laten vertrekken, even voelen of ie niet zwaarder wordt dan hand wat toestaan en krijg je een mooie verruiming vanuit de schouder.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:28

Wat wil je precies weten? Een paard wat uit zichzelf niet kan verruimen of een paard wat dat wel kan, mooier maken? Daar zit wat mij betreft nogal een verschil in namelijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:04

__Carmen__ schreef:
Wat ik me dan meteen afvraag: waarom zou je willen weten hoe anderen hun paard middendraf aanleren als je zelf een goede instructrice hebt??

Omdat ik verder wil kijken dan 1 straat maw naar de mening van 1 persoon. En omdat ik besef dat een instructrice/instructeur ook maar een mens is --> daarmee ook niet alle wijsheid in pacht heeft --> bijgevolg ook wel eens fouten kan maken of het bij het verkeerde eind hebben.
En nog een reden: puur interesse. Waarom pakt de ene mens het zo aan, wat zijn de voordelen,...

Als iedereen die goede instructie heeft geen topic meer zou mogen openen op bokt met interessevragen à la 'hoe zouden jullie dit oplossen', 'hoe leren jullie dit aan',... dan zou Bokt maar een heel stil forum worden. ;)

Voor de reacties met uitleg: bedankt!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:10

Het was ook niet bedoeld als kritiek of verwijt. Vroeg het me alleen af, omdat hier vooral vragen worden gesteld over problemen tijdens het rijden die men wil oplossen. Maw: hulp op afstand.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 07:11

Een middendraf is dat het paard van achter, goed over zijn, veruimend ondertreed. Dit bereik je doormiddel van veel schakelen en door te beginnen met eerst twee tot drie passen, en daarna bouw je het langzaam uit tot meerdere passen. Zo kan je volledige controle houden over je paard.

Een uitgestrekte draf, is puur gedragenheid van achteruit, met de juiste oprichting, over de rug. Ook dit bereik je door veel te schakelen in de draf. De ruiter moet het paard hierin met zijn zit, en een rustige ontspannen hand, wat meer tegen houden.

Je paard kan dit nooit juist bereiken als die niet volledig recht is, op twee benen en tussen twee contact teugels.

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:29

Gini schreef:
Wat maakt nou in godsnaam uit wie de instructrie is van TS?

Ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd! :o Vond het gewoon wel leuk om te weten, niet dat het echt van belang is, ik weet het...

femkefloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:20

wat je moet doen is als je op de kxm lijn een middendraf moet rijden. in de hoek goed terug nemen. hierdoor krijg je een beter verschil. voordat je de middendraf inzet moet je zorgen dat de pony/het paard recht onder je is. verder moet je ervoor zorgen dat het paard goed op de achterhand blijft lopen. hierdoor komt hij met zijn voorbenen iets spektaculairder over. je krijgt het paard op de achterhand door veel tempo wisselingen te rijden. dus in de draf een paar passen terug nemen en dan weer een paar passen middendraf dan weer duidelijk terugnemen en weer vooruit enz. enz.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:52

Ik Citeer uit Paardrijden met Gevoel;

Uitgestrekte draf oefen je door veel schijnovergangen te rijden, waarbij je je paard een paar passen vloeiend en gedragen voorwaarts laat gaan, en vervolgens weer terugrijd. Op die manier bouw je kracht op...... Sommige paarden die achter niet sterk genoeg zijn gaan bij het uitstrekken achter wijd. Daarmee voorkomen ze dat ze op hun eigen voorvoeten trappen.