Hoe training opbouwen?En andere rijprobleempjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Hoe training opbouwen?En andere rijprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:46

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds 1 week een haflinger merrie van 13 jaar.
Ze heeft 3 jaar niks gedaan en ben nu bezig haar conditie op te bouwen.
Maandag 5 min. proefgereden (stap,draf,voor de uiteindelijke koop) dinsdag 20 min. gelongeerd (beide kanten 10 min.) woensdag 15 min. gereden (stap draf) ivm het rotweer (binnenbak is dus overdekt en longeerton niet) donderdag 20 min longeren, vrijdag vrij, zaterdag 20 min. longeren, zondag 30 min. longeren, vandaag 20 min gereden staf , draf en op beide kanten 1 grote volte galop.
Haar uithoudingsvermogen is begint al beter te worden, alleen kun je kwa soepelheid goed merken dat ze een poos heeft stil gestaan.
Nu 'mijn' probleempjes ohz. Ik zet zelf mn rechterhand vast waardoor ze de teugel rechts niet aanneemt, hoe kan ik dit afleren. Ben mezelf er tijdens het rijden ook goed van bewust maar zodra ik er weer aan denk is het al te laat. Verder is ze super voor het been maar dus zo goed dat ik haar niet van achter naar voor kan rijden en haar voor op kan vangen. Zodra ze ook maar heel licht mn been voelt gaat ze al versnellen en dan zet ik dus (op dat moment) ongemerkt mn hand weer vast, omdat ze dan moeilijk terug te rijden is (ook met terugrijden wil ik mn been kunnen gebruiken namelijk anders valt ze uit elkaar) Ook heeft ze moeite met rechtom een volte maken ofzo (aangezien ik over 3x rijden totaal 40 min gereden heb heb ik nog niet goed aangevoelt hoe dat komt. Ik moet haar soms voor mn gevoel echt om trekken voordat ze de volte opgaat. Dit is alleen een volte naar rechts, linksom gaat wel goed.
Misschien dat het wel komt omdat haar spieren nog niet getrained zijn en dat ze het daarom moeilijk vind.
Wie heeft er tips/ideeen om mijn 'problemen' op te lossen en wie heeft er tips om haar spieren goed te trainen en oefeningen om haar soepeler te krijgen?
Ik heb nu nog geen instructrice omdat ze nog niet voldoende getrained is om echt te gaan lessen, heb mn instructrice al wel gevraagd of ze me over een week of 2 tot 4 weer les wil geven dus ja ik ga les krijgen, maar nu nog niet ivm haar conditie. Vandaar dat ik hier zolang even om tips vraag.
Het belangrijkste is voor mij op dit moment het been geven zonder dat ze als een idioot gaat draven , maar netjes bij me blijft als ik haar van voren tegen hou.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 20-07-10 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast ter verduidelijking.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:48

in het begin juist niet terugrijden.
als ze wil lopen laat d'r dan maar lopen.
zal ze vanzelf ook vwnw gaan lopen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:50

Door het opvangen breng je haar uit balans, daar heeft ze moeite mee. Je moet haar even de mogelijkheid geven om die zelf te vinden. Been gewoon rustig aan de buik houden, dan gaat ze maar even wat harder draven. Vang haar gewoon eens níét van voren op, terwijl je zelf wel goed rechtop en ontspannen blijft zitten met je gewicht in het midden (dus niet naar voren of naar achteren vallen). Na een paar rondjes (afhankelijk van je pony zijn dat er één of 15 ;) )komt ze er dan wel achter dat ze niet hoeft weg te rennen van je been. :)

Voor wat je handen betreft, heb je les? Het beste werkt dat je instructrice het gewoon om de haverklap tegen je roept, dan slijt het er vanzelf in. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 19-07-10 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:51

dat snap ik, maar ik wil haar dus leren dat been niet meteen ook voorwaarts betekend. Als ze nu sloom van zichzelf was en niet voorwaarts zou denken is de oplossing die jij aandraagt een optie, maar dat is dus niet mijn probleem. Toch bedankt voor het meedenken mimeslosydy

idylle

Re: pfff, van alles lees zelf maar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:52

Ik heb zodra de conditie van mn pony het toelaat een instructrice geregeld

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:08

idylle schreef:
dat snap ik, maar ik wil haar dus leren dat been niet meteen ook voorwaarts betekend. Als ze nu sloom van zichzelf was en niet voorwaarts zou denken is de oplossing die jij aandraagt een optie, maar dat is dus niet mijn probleem. Toch bedankt voor het meedenken mimeslosydy

In kleine stapjes denken. Eerst moet ze je been accepteren en er dus niet meer voor wegrennen, daarvoor is de oefening die ik noemde (en ik geloof dat ook mimeslosydy dat bedoelt). Pas ze daarin haar balans heeft gevonden, ga je verder werken. Het is een te grote stap om meteen been = activeren, verzamelen, zijwaarts te willen. Eerst accepteren. :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:36

misschien eerst een tijdje(paar maanden) alleen longeren om de spieren en conditie netjes opnieuw op te bouwen?

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:52

elanor schreef:
idylle schreef:

In kleine stapjes denken. Eerst moet ze je been accepteren en er dus niet meer voor wegrennen, daarvoor is de oefening die ik noemde (en ik geloof dat ook mimeslosydy dat bedoelt). Pas ze daarin haar balans heeft gevonden, ga je verder werken. Het is een te grote stap om meteen been = activeren, verzamelen, zijwaarts te willen. Eerst accepteren. :)

zo bedoelde ik dat idd, je moet niet ineens teveel willen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 06:22

Ik denk dat dit goed moet kunnen werken, juist omdat ze weinig conditie nog heeft. Hou je been er maar eens aan en denk erom, zodra ze teruggaat in tempo, bijdrijven! Zodat ze direct leert dat ze niet haar eigen tempo mag bepalen, alleen is dat voor jou wel het teken dat je na een half rondje haar zelf wat terug kan nemen, maar dan ook weer niet meteen in stap laten "vallen"

Dit is de methode om haar aan het been te krijgen i.p.v. schuppen is vooruut en hangen is ho.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 06:27

Ik ga het van de week uit proberen

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:40

Het is misschien helemaal niet van toepassing voor je hand, maar gelijk je het schrijft komt mij dat bekend voor, ik heb dat ook even gehad. Ik knikte m'n pols wat naar binnen, waardoor ik dus niet soepel kon bewegen. Misschien doe jij dat ook? Dan moet je er gewoon een gewoonte van maken om je pols wat naar buiten te knikken, dan ben je vanzelf soepeler.

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:45

Frantic schreef:
Ik denk dat dit goed moet kunnen werken, juist omdat ze weinig conditie nog heeft. Hou je been er maar eens aan en denk erom, zodra ze teruggaat in tempo, bijdrijven! Zodat ze direct leert dat ze niet haar eigen tempo mag bepalen, alleen is dat voor jou wel het teken dat je na een half rondje haar zelf wat terug kan nemen, maar dan ook weer niet meteen in stap laten "vallen"

Dit is de methode om haar aan het been te krijgen i.p.v. schuppen is vooruut en hangen is ho.

Hier ga ik in mee.
Wel ben ik van mening dat je misschien nu ook al een instructrice kan gebruiken, ook als is de conditie van je pony nog niet helemaal top.
Begin gewoon met een half uurtje les, zij kan je ook goed helpen met je pony goed op je been te laten reageren.
Vanaf de grond is het voor haar makkelijker te zien wat ze doet als dat jij het voelt/ziet vanaf haar rug.

Succes in ieder geval :)

beauty1love

Re: Hoe training opbouwen?En andere rijprobleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:22

eerst zorgen dat haar conditie beter wordt en dan kun je met de andere problemen je instructrice vragen.