Springen niet meer dan..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Springen niet meer dan..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:37

Nu zei me laatst iemand dat ze springen niet meer vond als een paard over een hindernis heen jagen.
Toen vroeg ik haar waarom niet iedereen in de top zat maar dat wist ze niet.

Stelling: Springen is niet meer dan een paard over de hindernis jagen.
Mee eens of niet? Brand los!

Almeetje

Re: Springen niet meer dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:42

Ik vind dat het er vanaf hangt, sommige paarden vinden springen leuk, zouden er uit hun eigen overspringen. Andere weigeren meer dan dat ze springen en moet je er dus eigenlijk overjagen.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:48

Ik bedoel niet alleen een hindernis, een totaal parcours.
Dit is dus ook afstanden wendingen inschatten ed.
Op deze manier bedoel ik het.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:51

het paard moet uiteindelijk springen, niet het mens.
je hebt paarden die springen leuk vinden en paarden die springen niet leuk vinden.
mijn A welsh bijvoorbeeld, is een ontzettend felle pony, en vindt het springen echt prachtig.
die zie je genieten in een parcours, maar gaat dan ook ontzettend hard en springt een meter over de hindernis.
als het paard het wil en jij wilt het dan noem ik dat samenwerken.
maar als je een paard hebt die springen niets aan vindt en sloom door een parcours gaat en je wilt persé springen noem ik dat idd over een hindernis heen jagen

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:54

Ik heb ooit een pony gereden die je alleen hoefde te sturen, de rest deed ze zelf, incl dat jij er op bleef zitten.

Mijn tink springt er trouwens ook met alle plezier overheen als ik een hindernis in de bak zet.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:07

Als springen niet meer zou zijn dan simpelweg een paard over een setje hindernissen jagen, dan idd, waarom rijden er dan niet meer mensen in de top? Zeker op hoger nivo komt er veel meer bij kijken dan 'alleen maar' wat sprongetjes maken.
Dat er paarden zijn die het leuk vinden om te springen, daar kan ik als 'slachtoffer' alleen maar over mee praten. Heb weleens een paard mogen rijden dat vond dat springen simpelweg racen met een mens op je rug door een parcourtje was. De leipe bok was met geen stok vooruit te branden totdat je er hindernissen neerzette. Dan was ze niet meer te houden...En dan nog, sturen, paard goed voor de sprong zetten, afstanden schatten enz. als ik dat nou ook had gekunt hadden we misschien wel gewonnen ook. :D
Een paard dat springen niet als hobby heeft jaag je maar een paar keer over een parcourtje, dan is de lol er écht wel vanaf. Ook dat weleens meegemaakt, was niets aan, voor mij niet en al helemaal niet voor 't arme paard. Uiteindelijk onder druk van de instructrice het beesje over één hindernis gekregen, onder het mom van 'anders krijg je ze er nooit meer overheen', kan me werkelijk niet indenken dat je dat een heel parcours weet vol te houden...

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 23:23

Idd, zo rij ik er ook af toen 1, die het ook simpelweg racen met een mens op zijn rug vind.
En de ander is, precies zoals je het zegt, met geen stok vooruit te branden. Daar vind ik dus ook niks aan en ben ook opgehouden om met die te springen.
Dat leuke racepaardje begint wel vooruitgang te boeken:)

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 08:36

als je echt springt, dus niet af en toe een hindernisje. Komt er veel meer bij kijken dan alleen maar er op af racen!
Tempo, controle, nagevelijkheid, actief achterbeen, noem het maar op! Alles wat je normaal ook doet om je paard beter te laten te dressuren wordt in het parcours ook gedaan! Zonder controle wordt een hoger parcours bijna onmogelijk!

lordus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:26

oneens, al je het paard over een hindernis jaagt kan deze
A: er voor kiezen het bit vast te pakken en er lang te gaan
B: stoppen, ik ga hem niet op kunnen tillen en er overheen gaan
C: Mij was ooit verteld, een hindernis is niet meer dan een vergrote galopsprong
D: als een paard egt niet wilt krijg je hem er op geen een manier overheen gejaagt!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:28

Zonder dressuur geen springen. Is jouw paard niet in balans en niet te sturen ja dan wordt het wel over hindernissen jagen. Maar de punten die plukjes123 noemt zijn allemaal zeker van belang.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:43

Jaa idd zijn die erg belangrijk, anders kun je nooit een normaal parcours neerzetten.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 21:47

ik ben het eens met lordus.

Sommige paarden vinden het mooi en andere paarden niet. Tsja, dat hou je toch. Maar over een hindernis heen jagen vind ik wel kort door de bocht

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 16:02

Dat vind ik ook. Alleen jammer dat hier iedereen dezelfde mening heeft. Zo worden we niet bepaald veel wijzer..

supersill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:05

Beetje kort door de bocht ja. Er zijn zeker wel paarden natuurlijk die er wel veel plezier inhebben

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:40

Ja natuurlijk!
En dressuur is alleenmaar in de krul trekken, endurance door het bos crossen, mennen gewoon meeliften in een karretje en eventing een combinatie ervan, maar dan jaag je ze in het bos ook nog over bomen en door water!

Die kennis van je moet wel een vreselijke doos zijn en absoluut geen idee van paardensport hebben.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:06

Schoentje :=
Maar heb je zeker gelijk in :j

Zo kan je inderdaad over andere takken van de paardensport ook wel wat zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:35

Kijk als ik een sprong in de bak zet en ik stuur chiel er op af dan gaat hij er idd overheen, of er nu 30 cm of 1 meter staat.
(Kwam ooit springruiter boos de stal binnen, ja welke idioot heeft er nu net 1 meter met een drafbalk ervoor gesprongen. Hihi heb m'n mond maar gehouden, paardlief had er geen probleem mee dus dan neem ik aan dat het ok is. :') )

De vraag is alleen hoe, ik ben vooral van hup recht ervoor en dan zie ik wel, ik vasthouden chiel springen. Maar als je echt je afstanden gaat bepalen etc. dan ziet het er al heel anders uit, dus je moet als ruiter echt wel wat kunnen hoor.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:23

Nee, als dat zo was dan is het wel erg makkelijk... Misschien is het zo met een enkele hindernis in de bak maar ik een parcour moet je zeker als het iets hoger wordt meer doen dan het paard over de hindernis jagen, mensen die zo (moeten)rijden komen nooit hoog omdat je een paard nodig hebt die het voor je wil doen en die gehoorzaamd. Zo'n paard leid je erover, en dat is lastiger dan eroverheen jagen in de hoop dat het blijft liggen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:24

Datjaa schreef:
Schoentje :=
Maar heb je zeker gelijk in :j

Zo kan je inderdaad over andere takken van de paardensport ook wel wat zeggen.

niet alleen over de paardensport hoor!
Voetbal is niet meer dan achter een bal aan rennen en weer wegschoppen als je hem hebt :D
Bij tennis, hockey en golf hoef je alleen maar met wat gereedschap tegen een bal te rammen. :P

ik word hier goed in geloof ik!
Heerlijk als je zo simpel in de kop bent dat je zo kunt denken. ;)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:57

:D _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:06

schoentje schreef:
Ja natuurlijk!
En dressuur is alleenmaar in de krul trekken, endurance door het bos crossen, mennen gewoon meeliften in een karretje en eventing een combinatie ervan, maar dan jaag je ze in het bos ook nog over bomen en door water!

Die kennis van je moet wel een vreselijke doos zijn en absoluut geen idee van paardensport hebben.

Ik wist ook niet goed hoe ik hier zinnig op kon reageren maar dit is wel een goeie Bianc ;)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:11

sjaah wat ik en mijn paard doen is ook niet meer dan met elkaar over de hindernis jagen.

maar in de topsport heb je wel wat meer nodig dan jagen.
ik denk dat het er een beetje aan ligt, vindt ze de topsport ook jagen ?

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:15

Tsja, het ligt er aan of je paard het leuk vind of niet.
Mijn vz paard doe je er echt een plezier mee, es iets anders dan dat saaie dressuren! zodra ze een hindernis ziet gaat der koppie omhoog, der oortjes naar voren en springt ze een halve meter hoger dan nodig is!

Lovebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:50

Het ligt eraan, als het paard springen niet leuk vindt, of bang is voor hindernissen/springen, dan vind ik dat je niet te snel en hoog moet gaan, bouw het op. Maar wanneer het paard springen leuk vind, vind ik het juist leuk om de paarden te zien en te laten springen.

Sonja_Yentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 19:00

Hangt inderdaad per paard af, zo heb je paarden die graag over de hindernis willen en zo heb je ruiters die hun paard over de hindernis heen slaan... Tja het hangt er allemaal maar net van af...