Tik eerste in M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Tik eerste in M1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 08:55

Eens zien of jullie wel extra commentaar kunnen geven ipv de jury :+

Gisteren (18/07) was het de 2e zomerwedstrijd dit jaar, met een wisselvallig gevoel aan de proef begonnen en met hetzelfde gevoel geeindigt. Gewonnen :D De jury kon geen punten aftrekken omdat ik zo gefocust was om op de letter te rijden :Y)
Zelf heb ik wel commentaar:
- schouders recht
- kin omhoog
- handen meer samen
- tong binnen
- de oorzaak vinden van mijn slechte middendrafs..
Want met lichtrijden zijn ze een 9 waard.
- die *** stilhouden ! (ik geef geen benen hoor ;) )

Het is een filmpje met 3 foto's :D

1. Middendraf (5, takt fout)
Afbeelding

2. Halthouden, enkele passen achterwaarts.
Afbeelding

3. Halve volte, dan schouderbinnenwaarts.
Afbeelding

Oh Tik is 6 jaar, zoon van Orlando. :D

Anoniem

Re: Tik eerste in M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:06

leuke foto's en filmpje!

Vind het beeld op het filmpje niet heel geweldig. Het paard wordt in een behoorlijk hoog tempo gereden en de oefeningen verdienen wat aandacht. in de eerste sb gooit het paard de achterhand uit de ring ipv sb, de middengalop gaat erg hard en weinig ruim. In de wendingen zwaait het dier uit met de achterhand

ik dat dat wanneer het dier met wat meer rust voorgesteld wordt het gemakkelijker voor het dier wordt zijn oefeningen af te maken! succes

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:31

Er valt me iets op aan zijn lopen maar ik weet niet wat, het lijkt wel alsof hij soms een pasje onregelmatig loopt!
dat zelfde geld voor de stap, hij lijkt bij een kant zijn passen niet af te maken.. maar dat zie je heel licht hoor! maar misschien komt dit door zijn jongere leeftijd??

verder heb je een heel leuk paardje onder je kont!

hoeveel punten had je trouwens?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:37

DDW1190 schreef:
Er valt me iets op aan zijn lopen maar ik weet niet wat, het lijkt wel alsof hij soms een pasje onregelmatig loopt!
dat zelfde geld voor de stap, hij lijkt bij een kant zijn passen niet af te maken.. maar dat zie je heel licht hoor! maar misschien komt dit door zijn jongere leeftijd??

verder heb je een heel leuk paardje onder je kont!

hoeveel punten had je trouwens?

Idd, hij loopt volgens mij niet volledig zuiver. Kan het aan het terrein liggen? Dat het erg onregelmatige grond was? Want anders zou ik toch eens op een vlakke grond kijken, hoe hij dan loopt.

Ik vind het een heel mooi paard om te zien, maar er mag veel meer rust in komen. Probeer eens rust in je eigen houding te krijgen. Benen stil, handen stil, en rustig zitten. Probeer regelmatig met m te schakelen, en dan niet alleen naar voren rijden, maar vooral ook terug rijden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:43

Paard maakt inderdaad veel tactfouten en niet alleen in de middendraf. Ik heb het idee dat je heel erg achter de beweging van het paard zit en je tilt hem echt op met je hand. Verder ga ik helemaal met Vonneke mee.

Hoeveel punten had je?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:46

Ik heb zo een beetje het gevoel dat je paard maar wat uit zichzelf loopt. Hij draaft het tempo dat hij wil precies en daardoor krijgt hij moeite met de oefeningen. Probeer voor elke oefening je goed voor te bereiden, je paard te verzamelen. Hij moet zichzelf eerst bij elkaar pakken voor je de oefening inzet. Als hij daar netjes in zijn houding wordt gesteld gaat hij ook zoveel meer front krijgen en meer uitstraling. Want nu vind ik het soms een beetje lang en simpel (zijn houding)
Daarnaast, die middendraf, daar mag nog wel op geoefend worden (maar dat weet je zelf ook) wat ik zie waar het verkeerd gaat: het zitten gaat je moeilijk af, daardoor begin je een klein beetje te stuiteren in het zadel, je maakt je rug nog boller, de spanning is dus weg, dus nog moeilijker om te blijven zitten. Je handen breng je nog hoger en je verliest enkele passen contact, je paard denkt 'oei oei wat nu' en brengt zijn hoofd omhoog. Je gaat te fel naar achter hangen. Bij elke pas duw je het paard in zijn rug, het paard drukt zijn rug weg. Veel ruiters gaat in de middendraf zwaar achterover zitten, terwijl je eigenlijk de rug van het paard beter wat zou moeten ontlasten.
Dusssss: voor de middendraf: ontspan en blijf ademen, benen lang, rug recht, licht zitten, handen superlaag en contact bewaren

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 11:17

Ik vind het een mooie ontspannen proef, met hier en daar inderdaad wel wat schoonheidsfoutjes. Maar je bent zeker al goed op weg! :j

Het enige waar ik me echt aan stoorde was je handhouding; probeer je handen lager te houden, zodat je onderarm en teugels op 1 rechte lijn liggen. En hou ze ook dichter bij elkaar.

Dat je middendraf er niet meer mooi uitkomt, komt volgens mij omdat het geen makkelijk paard is om door te zitten. Dat kan je oplossen door héél veel door te zitten in je trainingen. Op die manier train je je buikspieren en je spieren van je onderrug, zodat het steeds makkelijker wordt om alle schokken op te vangen.

Let er ook op dat je paard diagonaal stapt bij het achteruitgaan ;)
Succes nog!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 14:10

Wat een leuk dier heb je daar!
ik vind het er goed uitzien hoor;) je rijdt de figuren super netjes!
Hij mag wat meer verzameld (been geven en dan zwaar gaan zitten en bijna overdreven meeveren), dan lukt je middendraf uiteindelijk ook beter. Voor dat je gaat wegrijden met middendraf, eerst het tempo terugnemen, laat meer verschil zien in de tempowisseling. En probeer dan weg te rijden met je zit, dus drijf hem vooruit met je zit en niet met je benen (dan kun je die na een tijdje ook stiller houden)
Enne, schouders naar achter en borst vooruit:P
Ik weet zeker dat het helemaal goed komt met jullie!
succes!

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:01

Ik vind je ver naar achteren hangen, ook vind ik je handhouding niet netjes veels te ver naar voren en te breed ook kantel je je benen iets naar voren toe. ook ben je heel onrustig met je lichaam probeer zwaar te zitten maar wel zodat je netjes recht op blijft zitten. paard loopt erg netjes maar vind jou in het totaal plaatje erg storend.

VillanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:14

Wat mij vooral opvalt is je arm/handhouding en je (soms) instabiele zit. Probeer je armen niet te ver naar voren te steken en meer controle over jullie tempo te krijgen, dan is hij misschien ook makkelijker uit te zitten (correct me if I'm wrong). Let op dat je niet naar achter kukelt in de middendraf, zo stoor je hem in zijn bewegingen en raken jullie uit balans.
De taktfouten zie ik ook (vooral in het begin en je 1e middendraf), z'n achterhand lijkt niet genoeg mee te komen.
Ander belangrijk punt wat me (vooral in het begin) opviel, is dat je teveel met je binnenhand 'stuurt', soms lijk je hem de gebroken lijn (bijv) op te 'trekken', maar kan ook een momentopname zijn, is lastig te zien.
Nou, je wilde toch extra commentaar ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:58

BE_GENTLE schreef:
Ik vind je ver naar achteren hangen, ook vind ik je handhouding niet netjes veels te ver naar voren en te breed ook kantel je je benen iets naar voren toe. ook ben je heel onrustig met je lichaam probeer zwaar te zitten maar wel zodat je netjes recht op blijft zitten. paard loopt erg netjes maar vind jou in het totaal plaatje erg storend.

nou dat valt ook wel weer mee hoor! :Y)
ik heb veel ergere ruiters gezien hoor! TS zie het niet als negatieve kritiek hoor!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:21

Hij heeft inderdaad een mankementje vanachter die zich uit in zijn taktfout vanvoor. Hij strekt links minder als rechts (vandaar het huppeltje) Normaal zie je het niet, ik denk dat ik te hard op het opgerichtlopen geconcentreerd was. Er wordt hard op getraind dat hij zijn achterhand goed onderzet, als ik te streng ben links, durft het taktfoutje zich soms uiten..

Ook weet ik dat mijn houding alles verpest, zoals altijd..
vorige zomer: http://www.youtube.com/watch?v=TrrUsidiZek
zo zijn we begonnen vorige winter :
http://www.youtube.com/watch?v=agAyPTFmpL8&feature=related

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:25

heb je al geprobeerd om eens zonder beugels te rijden? en ik denk dat je meer ontspannen moet gaan zitten, je houding is wel een heel stuk verbeterd! ga vooral zo door :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:33

DDW1190 schreef:
heb je al geprobeerd om eens zonder beugels te rijden? en ik denk dat je meer ontspannen moet gaan zitten, je houding is wel een heel stuk verbeterd! ga vooral zo door :D

Oh je mag mij zolang als je wilt zonder stijgbeugels laten rijden, ik doe niks liever. Jammer genoeg zal dit mij niet helpen :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:41

en waarom zou je dat niet helpen?

ik denk dat je TEveel druk op de beugels zet! daardoor ga je juist wiebelen! heb je al eens licht gereden zonder beugels? dit doe je vanuit je knieen.. zo zou je ook moeten rijden met beugels..

verder vind ik het er erg onrustig uit zien, ik denk dat je eerst meer rust in jullie rijden moet brengen..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:25

Maritje1991 schreef:
en waarom zou je dat niet helpen?

ik denk dat je TEveel druk op de beugels zet! daardoor ga je juist wiebelen! heb je al eens licht gereden zonder beugels? dit doe je vanuit je knieen.. zo zou je ook moeten rijden met beugels..

verder vind ik het er erg onrustig uit zien, ik denk dat je eerst meer rust in jullie rijden moet brengen..

Als het me zou helpen, zou ik perfect moeten zitten, omdat het mij perfect lukt om door te zitten zonder stijgbeugels en jah hoor, ook licht te rijden zonder stijgbeugels. Ik denk het niet dat ik teveel druk zet, want ik zit eigenlijk te lang.

Heb je mijn filmpje van vorige winter al gezien?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:30

Dit is toch in Meise?
Was hier gisteren ook...
Het terrein was nou ook niet echt goed te noemen eh,veel te hoog gras enzo...
Heb je niet zien rijden,maar wel mooi paardje!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 20:33

amyke schreef:
Dit is toch in Meise?
Was hier gisteren ook...
Het terrein was nou ook niet echt goed te noemen eh,veel te hoog gras enzo...
Heb je niet zien rijden,maar wel mooi paardje!

Inderdaad Meise, het gras was idd te lang.. Bij welke club zit je? :D
Bedankt

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:19

Ik heb eerder het idee (ben geen expert) dat je juist je knieen vastzet. Daardoor gaan je onderbenen zwabberen en heb je je bovenlijf niet lekker meer onder controle . Hierdoor kun je je paard er net niet lekker genoeg aanrijden. In de thuissituatie en onder de les zal dit allicht een stuk beter gaan, maar tijdens een wedstrijd komt er ook nog een stukje spanning om de hoek kijken. Train vooral veel op ontspanning van zowel jezelf als het paard. Probeer je te concentreren op je ademhaling of ga lekker liedjes zingen (klinkt raar maar hierdoor onstpan je je lijf). Verder met het paardje veel schakelen op je zit. Probeer ook voltes openen en sluiten zonder teugel gebruik.
Veel succes en plezier samen!

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:28

Leuk paard.
Maar je rijdt naar mijn idee met een veelste hoog tempo door de proef.
hierdoor wordt het beeld erg onrustig en verdienen de oefeningen niet de aandacht die ze verdienen., :n
Mede hierdoor krijg je je middendraf ook niet goed tevoorschijn.
Dus tempo lager. en iets meer rust in je proef.
Succes :D

Ps dat gras had ook wel gemaaid mogen worden. kon je de bordjes wel zien ? ;)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 21:30

rabbeltje schreef:
Ik heb eerder het idee (ben geen expert) dat je juist je knieen vastzet. Daardoor gaan je onderbenen zwabberen en heb je je bovenlijf niet lekker meer onder controle . Hierdoor kun je je paard er net niet lekker genoeg aanrijden. In de thuissituatie en onder de les zal dit allicht een stuk beter gaan, maar tijdens een wedstrijd komt er ook nog een stukje spanning om de hoek kijken. Train vooral veel op ontspanning van zowel jezelf als het paard. Probeer je te concentreren op je ademhaling of ga lekker liedjes zingen (klinkt raar maar hierdoor onstpan je je lijf). Verder met het paardje veel schakelen op je zit. Probeer ook voltes openen en sluiten zonder teugel gebruik.
Veel succes en plezier samen!

Ik heb juist mijn bovenbenen niet onder controle, denk ik. Ach ik weet het allemaal niet meer..
Schakelen op mijn zit kan hij perfect. Als er nu is een goede ziel zijn engelenzit zou willen afstaan,
kzou hem enorm dankbaar zijn.

@Angelique19: ik ken mijn proef zo goed als vanbuiten, dus daar moet ik niet echt op letten :)

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:11

Ik was er ook! Ik had het geluk aan de overkant te mogen rijden (lagere klasse he :) ), waar het gras wel gemaaid was. Maar het was wel even oneffen als aan jullie kant. Aan jouw filmpje te zien was de hoeveelheid vliegen ook gelijk :)

Het paard dat ik rijd maakt ook veel taktfouten, en op zo'n ondergrond is het alleen maar erger. Daarnet weer gereden in de piste, en het ging heel wat beter.

Ga je woensdag terug TS? En jij Amyke?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 22:15

monia schreef:
Ik was er ook! Ik had het geluk aan de overkant te mogen rijden (lagere klasse he :) ), waar het gras wel gemaaid was. Maar het was wel even oneffen als aan jullie kant. Aan jouw filmpje te zien was de hoeveelheid vliegen ook gelijk :)

Het paard dat ik rijd maakt ook veel taktfouten, en op zo'n ondergrond is het alleen maar erger. Daarnet weer gereden in de piste, en het ging heel wat beter.

Ga je woensdag terug TS? En jij Amyke?

Nee, ik ga woensdag niet. Onze club is er dan niet, veel succes woensdag!
Misschien is dan hopelijk de hoeveelheid vliegen en dazen nog maar 1/4e..

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:32

Rij je wel eens zonder zadel? En hoe gaat het dan? WIebelig of zit je als een huis?
Tja zitten op een bewegend paard is lastig. Zeker als je dan ook nog allerlei gekke oefeningen moet gaan doen.
Ik wil je iig alle succes wensen en je komt er zeker wel!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 22:44

leuk paard, vindt de foto's mooier beeld dan het filmpje.
in de eerste middendraf heb ik echt geen idee wát je doet maar je gaat naar achteren hangen ofzo en je handen gaan omhoog! (en geloof me, je kan geen 500 kilo optillen met je handen ;) )
ik bedoel dit niet negatief maar gwn als commentaar.
probeer rustiger te rijden zodat je meer verschil kan tonentussen je arbeids en middendraf.
als je van voor iets meer terugrijdt voordat je gas geeft zal die ook meer gaan strekken i.p.v. alleen maar harder gaan.
en verder over het algemeen ligt je tempo te hoog, (ik ken het probleem! ik denk altijd dat ik te langzaam ga maar heb al een paar keer op me protocol:niet te snel gehad).
erg verwarrend als je zelf denkt dat je heel sloom gaat :P