hoofd naar beneden vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mlc

hoofd naar beneden vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 21:50

Ik heb altijd al moeilijkheden gehad met 't hoofd naar beneden vragen van paarden. Ik rijd nu iets meer dan 2 jaar en ik heb western aangeleerd. Op de manege vraag ik het hoofd van een paard ook wel eens naar beneden door hele lichte ophoudingen te maken, en meestal doen ze het dan direct. Ik vraag ze dan ook eigenlijk alleen maar om netjes ontspannen te lopen met hun nek/hoofd, ipv zo omhoog. Mijn verzorgpony daarentegen, wordt engels gereden, en loopt altijd met zijn hoofdje omhoog. Stap gaat wel, dan wil hij nog wel eens naar beneden, maar met de draf en met name de galop gaat zijn hoofd weer de lucht in. Het lukt me dan niet om zijn hoofd weer naar beneden te krijgen.
Heeft iemand tips?

Ik wil sowieso naar de eigenaar stappen en vragen of het haar wel goed lukt en hoe dan precies, maar tegen de tijd dat ik haar eindelijk weer zie en ik kan rijden, zodat ze het me echt goed kan laten zien/uitleggen ben ik misschien wel weer aan aantal weken verder! Vandaar dus..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:53

het is een gevoel wat je moet gaan krijgen.
Bij het ene paard vraagt je het anders als bij het andere.
Het is ook net hoe het ze aangeleerd is.
Goed van je om het met de eigenaar te bespreken, het is wel belangrijk voor de rug om het dier goed te laten lopen.
Eigenaar kan je vast de juiste hulpen leren.

succes

Kim14

Re: hoofd naar beneden vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:54

Ligt het zadel wel fijn? Dat kan ook een wereld van verschil maken..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:55

Je stapt op. Je neemt een ontspannen contact met je teugels. Daar doe je verder helemaal niets mee. Zolang je paard niet met zijn neus in de lucht loopt (en dan bedoel ik ECHT sterrenkijken) doe je om te beginnen helemaal niets. Je neemt je teugels aan en je zet je handen netjes neer. Dan stap je weg, lekker voorwaards. Je doet nogsteeds niets met je teugels. Je zorgt dat ze netjes op dezelfde lengte blijven en je beweegt mee met de mond van je paard: geleid actief. Jij beweegt niet voordat je paard beweegt, maar je zorgt ook dat er niet meer druk op de mond van je paard komt te staan. Ondertussen zorg je dat je paard lekker actief loopt: ze zetten het achterbeen er goed onder. Je paard zal hierop ECHT vanzelf zijn hoofd laten zakken (als ze in de sterrenkijker stand staan al helemaal). Hier doe jij verder ook niets mee. Het gaat goed, je paard komt wat meer naar beneden, wordt wat ronder.

Stel, je paard loopt netjes en braaf en kalm, met haar hals ongeveer horizontaal. Dan duwt je paard ineens haar hoofd naar voren. Daarmee trekt ze aan je hand. Je hand komt van zijn plaats af. Dat wil je niet. Je hand op die plaats hebben staan, zonder dat je je teugels langer moet maken. Dan geef je dus niet mee. Jij trekt NIET. Je paard trekt, en jij geeft niet mee. Zie het als aan een muur trekken. Dan zeg je ook niet dat de muur trekt, jij trekt. Hetzelfde geldt voor een paard wat aan je hand trekt. Dat houdt dus ook in dat zodra je paard weer onspant, jij weer meebeweegt. Mochten ze dan echt nog niet naar beneden willen DAN (en alléén dan) kun je wat kneepjes in je teugel geven, heel licht, heel zachtjes, zo van 'joh hee, hier aarde'. Zodra ze ook maar iets naar beneden komen hou je door ook onmiddelijk weer mee op.

Wat je dan krijgt is een paard wat doorkrijgt dat het geen zin heeft om haar neus in de lucht te steken. Dat is namelijk vervelend. Naar beneden lopen is wel prettig, want dat wordt niet tegengehouden.

"Dus wat je zegt is eigenlijk, dat een paard wat zonder hoofdstel gereden wordt ook 'aan de teugel' kan lopen?"
Ja dat zeg ik. Doordat ze actief stappen (en draven, en galloperen) van achter naar voren gaan ze hun bovenlijn en hals ontspannen, waardoor ze zelf aan de teugel komen. Ook zonder teugels.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:58

hahaha als mijn merrie sterren telt wil ze niet gestoord worden hoor.
Als je dan de teugel aan neemt (hoe zachtjes ook) zal ze je alle hoeken van de bak laten zien :+
dus ja....ieder paard reageert anders, op zijn eigen manier.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 22:02

@ Vjestagirl
dat is dus, zo'n beetje, wat ik probeer. Hij loopt gewoon actief, houd zijn achterhand er goed bij, maar zijn hoofd gaat écht niet naar beneden, geloof me.
't punt is, hij heeft een blessure gehad in zijn rug en loopt liever met zijn hoofd omhoog dan iets naar beneden, maar het is beter voor hem en zijn rug om juist iets naar beneden te lopen met zijn hoofd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:33

Maar het is alleen beter als je het goed doet. Als je hem naar beneden dwingt door dingen in zijn mond te doen die vervelend zijn (dus kneepjes) dan zal hij niet ontspannen, maar strak naar beneden lopen en dat werkt niet...

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 22:44

@Vjestagirl
ik zei ook al dat 't zo ongeveer is wat ik doe, dat wat jij beschreven had. Hij gaat echt niet naar beneden, geloof me

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:45

ik geloof je ;)

Ik heb nu les van een ander, nu lukt het wel.
Haar manier past blijkbaar beter bij mijn paard :D

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 08:04

Hiervoor is een centraal topic, staat bovenaan in dit forum.
Ik zal deze op slot zetten.